Reklama

Poradnictwo prawne dla najuboższych

Z prawem za pan brat

Od kwietnia ubiegłego roku Fundacja "Academia Iuris" zorganizowała 11 bezpłatnych punktów poradnictwa prawnego dla najuboższych. Podczas dyżurów prawie 100 wolontariuszy - studentów ostatnich lat prawa, pod okiem specjalistów udziela fachowych porad z zakresu prawa cywilnego, rodzinnego, pracy, administracyjnego i mieszkaniowego. - W ten sposób integrujemy środowisko prawnicze oraz pokazujemy, że nie zawsze musi być ono nastawione tylko i wyłącznie na osiągnięcie zysków finansowych - komentuje działalność Fundacji jej wiceprezes Piotr Bielarczyk.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Reklama

W jednej z sal Domu Pielgrzyma przy parafii św. Stanisława Kostki trwa cotygodniowe seminarium analizujące konkretne sprawy, z jakimi zwracają się do przyszłych prawników "klienci" punktu poradnictwa prawnego. Mecenas Paweł Rosiński dopytuje się o wątki referowanego przez studentkę przypadku. Opisywanie zawiłości problemu trwa zwykle jakiś czas, po którym następuje dyskusja dotycząca konkretnej sytuacji "klienta".
- Mamy zasadę, że nigdy podczas pierwszej wizyty w punkcie nie udzielamy definitywnych porad. Zawsze sytuacja jest konsultowana ze specjalistą w danej dziedzinie i dopiero podczas następnej wizyty przekazujemy nasze sugestie "klientowi" - opowiadają wolontariusze poradni, którzy dzięki cotygodniowym dyżurom zdobywają swoje pierwsze doświadczenia.
Każda z osób zwracających się z problemem przed rozmową wypełnia stosowny kwestionariusz, w którym przyjmuje do wiadomości, że poradnictwa udziela student, a nie zawodowy prawnik. Ponadto osoba udzielająca porady nie może stać się reprezentantem jej adresata przed sądem. Dodatkowo w kwestionariuszu rejestracyjnym ujęto formułę dotyczącą ochrony danych osobowych: - Nie zostawiamy nigdy w punkcie konsultacyjnym oryginałów dokumentów procesowych - wszystkie wnioski kserujemy. Każda z osób korzystająca z naszego poradnictwa może liczyć na zachowanie tajemnicy adwokackiej.
Jednym z ważniejszych zapisów kwestionariusza rejestracyjnego jest oświadczenie o braku możliwości skorzystania z profesjonalnej pomocy prawnej ze względów finansowych:
- To dla nas bardzo ważny zapis - analizuje Piotr Bielarczyk. Jesteśmy fundacją, która nie prowadzi działalności gospodarczej. Chcemy i możemy pomagać jedynie najbardziej potrzebującym. Niekiedy zdarza się, że nasi wdzięczni "klienci" proponują ustawienie specjalnej puszki na dobrowolne datki. Nie wyrazimy na to zgody.
To wcale nie oznacza, że wszystkie nasze bieżące potrzeby są zaspokojone. Punktów bezpłatnego poradnictwa na terenie Warszawy przybywa, pomimo iż brakuje nam infrastruktury. Wymogiem jest, aby każda poradnia miała w swoim wyposażeniu komputer, ksero. Pomagamy pisać wnioski procesowe "klientom", każda sprawa przyjęta do konsultacji posiada u nas swoją teczkę oraz szereg dodatkowych dokumentów, które za każdym razem należy skserować.
Przyjmiemy każdą pomoc. Naszymi sponsorami, jak dotąd, są głównie zaprzyjaźnieni adwokaci. Biuro Polityki Społecznej Zarządu Miasta Stołecznego Warszawy obiecało nam dotację w wysokości 15 tys. złotych, która pozwoli nam w najbliższym czasie zatrudnić osobę do prowadzenia sekretariatu. Niedawno wydawnictwo prawnicze BECK przekazało nam kilka kodeksów przydatnych podczas praktyki konsultacyjnej. Na wiosnę pragniemy otworzyć nowe punkty konsultacyjne w Halinowie oraz Żyrardowie, w którym działa już pod naszym patronatem świetlica środowiskowa dla dzieci z rodzin patologicznych - opowiada o osiągnięciach Fundacji jej wiceprezes.
Sercem Fundacji są studenci-wolontariusze aktywnie włączający się w pracę punktów konsultacyjnych. Dyżurują zwykle 3 osoby, co pozwala na szybkie przeprowadzenie wstępnych formalności oraz zachowanie obiektywizmu sytuacji. Dla konsultantów organizowane są specjalne seminaria prowadzone przez adwokatów oraz radców prawnych. W planach są również szkolenia z psychologami, podczas których wolontariusze będą mogli zapoznać się ze skutecznymi metodami komunikacji interpersonalnej. Dzięki porozumieniu podpisanemu z Biurem Rzecznika Praw Obywatelskich równocześnie istnieje możliwość odbywania praktyk w Trybunale Konstytucyjnym. Do tej pory takie praktyki przeprowadzano we współpracy z Radą Komorniczą.
- Pomagamy sobie nawzajem - konkluduje Piotr Bielarczyk. Integrujemy środowisko prawnicze oraz pokazujemy, że nie zawsze musi być ono nastawione tylko i wyłącznie na osiągnięcie zysków finansowych. Nasi eksperci prawni doceniają niecodzienne studia przypadków oraz zaangażowanie, jakie w udzielanie jak najwłaściwszej porady prawnej, wkładają studenci. W końcu ci ostatni również zdobywają doświadczenie oraz mogą właściwie ocenić trudy wybranej przez siebie drogi zawodowej.

Punkty bezpłatnego poradnictwa prawnego działające na terenie Warszawy:
1. ul. Hozjusza 2 - Parafia św. Stanisława Kostki.
2. ul. Chełmska 21a - Parafia św. Kazimierza.
3. al. Szucha 27 - Fundacja "Świat na Tak".
4. Al. Jerozolimskie 11/19, Instytut Lecha Wałęsy.
5. ul. Grójecka 38 - Parafia św. Jakuba.
6. ul. Dalbora 1 - Centrum Informacji Kryzysowej.
7. ul. Marszałkowska 37 - Parafia Najświętszego Zbawiciela.
8. ul. Targowa 82 - Stowarzyszenie "Otwarte Drzwi".
9. ul. Grottgera 12a, klatka III, nr 1.
10. ul. Kobielska 10 - Parafia Nawrócenia św. Pawła Apostoła, dom parafialny, sala nr 5.
11. ul. Bażantarni 3 - Parafia bł. Władysława z Gielniowa.

Dokładne adresy, godziny otwarcia punktów konsultacyjnych dostępne są również na stronie internetowej fundacji: www.academiaiuris.pl

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Dlaczego godzina dziewiąta jest godziną piętnastą?

Niedziela lubelska 16/2011

Triduum Paschalne przywołuje na myśl historię naszego zbawienia, a tym samym zmusza do wejścia w istotę chrześcijaństwa. Przeżywanie tych najważniejszych wydarzeń zaczyna się w Wielki Czwartek przywołaniem Ostatniej Wieczerzy, a kończy w Wielkanocny Poranek, kiedy zgłębiamy radosną prawdę o zmartwychwstaniu Chrystusa i umacniamy nadzieję naszego zmartwychwstania. Wszystko osadzone jest w przestrzeni i czasie. A sam moment śmierci Pana Jezusa w Wielki Piątek podany jest z detaliczną dokładnością. Z opisu ewangelicznego wiemy, że śmierć naszego Zbawiciela nastąpiła ok. godz. dziewiątej (Mt 27, 46; Mk 15, 34; Łk 23, 44). Jednak zastanawiający jest fakt, że ten ważny moment w zbawieniu świata identyfikujemy jako godzinę piętnastą. Uważamy, że to jest godzina Miłosierdzia Bożego i w tym czasie odmawiana jest Koronka do Miłosierdzia Bożego. Dlaczego zatem godzina dziewiąta w Jerozolimie jest godziną piętnastą w Polsce? Podbudowani elementarną wiedzą o czasie i doświadczeniami z podróży wiemy, że czas zmienia się wraz z długością geograficzną. Na świecie są ustalone strefy, trzymające się reguły, że co 15 długości geograficznej czas zmienia się o 1 godzinę. Od tej reguły są odstępstwa, burzące idealny układ strefowy. Niemniej, faktem jest, że Polska i Jerozolima leżą w różnych strefach czasowych. Jednak jest to tylko jedna godzina różnicy. Jeśli np. w Jerozolimie jest godzina dziewiąta, to wtedy w Polsce jest godzina ósma. Zatem różnica czasu wynikająca z położenia w różnych strefach czasowych nie rozwiązuje problemu zawartego w tytułowym pytaniu, a raczej go pogłębia. Jednak rozwiązanie problemu nie jest trudne. Potrzeba tylko uświadomienia niektórych faktów związanych z pomiarem czasu. Przede wszystkim trzeba mieć na uwadze, że pomiar czasu wiąże się zarówno z ruchem obrotowym, jak i ruchem obiegowym Ziemi. I od tego nie jesteśmy uwolnieni teraz, gdy w nauce i technice funkcjonuje już pojęcie czasu atomowego, co umożliwia jego precyzyjny pomiar. Żadnej precyzji nie mogło być dwa tysiące lat temu. Wtedy nawet nie zdawano sobie sprawy z ruchów Ziemi, bo jak wiadomo heliocentryczny system budowy świata udokumentowany przez Mikołaja Kopernika powstał ok. 1500 lat później. Jednak brak teoretycznego uzasadnienia nie zmniejsza skutków odczuwania tych ruchów przez człowieka. Nasze życie zawsze było związane ze wschodem i zachodem słońca oraz z porami roku. A to są najbardziej odczuwane skutki ruchów Ziemi, miejsca naszej planety we wszechświecie, kształtu orbity Ziemi w ruchu obiegowym i ustawienia osi ziemskiej do orbity obiegu. To wszystko składa się na prawidłowości, które możemy zaobserwować. Z tych prawidłowości dla naszych wyjaśnień ważne jest to, że czas obrotu Ziemi trwa dobę, która dzieli się na dzień i noc. Ale dzień i noc na ogół nie są sobie równe. Nie wchodząc w astronomiczne zawiłości precyzji pomiaru czasu możemy przyjąć, że jedynie na równiku zawsze dzień równy jest nocy. Im dalej na północ lub południe od równika, dystans między długością dnia a długością nocy się zwiększa - w zimie na korzyść dłuższej nocy, a w lecie dłuższego dnia. W okolicy równika zatem można względnie dokładnie posługiwać się czasem słonecznym, dzieląc czas od wschodu do zachodu słońca na 12 jednostek zwanych godzinami. Wprawdzie okolice Jerozolimy nie leżą w strefie równikowej, ale różnica między długością między dniem a nocą nie jest tak duża jak u nas. W czasach życia Chrystusa liczono dni jako czas od wschodu do zachodu słońca. Część czasu od wschodu do zachodu słońca stanowiła jedną godzinę. Potwierdzenie tego znajdujemy w Ewangelii św. Jana „Czyż dzień nie liczy dwunastu godzin?” (J. 11, 9). I to jest rozwiązaniem tytułowego problemu. Godzina wschodu to była godzina zerowa. Tymczasem teraz godzina zerowa to północ, początek doby. Stąd współcześnie zachodzi potrzeba uwspółcześnienia godziny śmierci Chrystusa o sześć godzin w stosunku do opisu biblijnego. I wszystko się zgadza: godzina dziewiąta według ówczesnego pomiaru czasu w Jerozolimie to godzina piętnasta dziś. Rozważanie o czasie pomoże też w zrozumieniu przypowieści o robotnikach w winnicy (Mt 20, 1-17), a zwłaszcza wyjaśni dlaczego, ci, którzy przyszli o jedenastej, pracowali tylko jedną godzinę. O godzinie dwunastej zachodziło słońce i zapadała noc, a w nocy upływ czasu był inaczej mierzony. Tu wykorzystywano pianie koguta, czego też nie pomija dobrze wszystkim znany biblijny opis.
CZYTAJ DALEJ

Co z postem w Wielką Sobotę?

Niedziela łowicka 15/2004

[ TEMATY ]

post

Wielka Sobota

monticellllo/pl.fotolia.com

Coraz częściej spotykam się z pytaniem, co z postem w Wielką Sobotę? Obowiązuje czy też nie? O poście znajdujemy liczne wypowiedzi na kartach Pisma Świętego. Chcąc zrozumieć jego znaczenie wypada powołać się na dwie, które padają z ust Pana Jezusa i przytoczone są w Ewangeliach.

Pierwszą przytacza św. Marek (Mk 9,14-29). Po cudownym przemienieniu na Górze Tabor, Jezus zstępuje z niej wraz z Piotrem, Jakubem i Janem, i spotyka pozostałych Apostołów oraz - pośród tłumów - ojca z synem opętanym przez szatana. Apostołowie są zmartwieni, bo chcieli uwolnić chłopca od szatana, ale ten ich nie usłuchał. Gdy już zostają sami, pytają Chrystusa, dlaczego nie mogli uwolnić chłopca od szatana? Usłyszeli wówczas znamienną odpowiedź: „Ten rodzaj zwycięża się tylko przez modlitwę i post”. Drugi tekst zawarty jest w Ewangelii św. Łukasza (5,33-35). Opisuje rozmowę Pana Jezusa z faryzeuszami oraz z uczonymi w Piśmie na uczcie u Lewiego. Owi nauczyciele dziwią się, czemu uczniowie Jezusa nie poszczą. Odpowiada im wówczas Pan Jezus „Czy możecie gości weselnych nakłonić do postu, dopóki pan młody jest z nimi? Lecz przyjdzie czas, kiedy zabiorą im pana młodego, wtedy, w owe dni, będą pościć”
CZYTAJ DALEJ

500 paczek trafiło do najuboższych

2025-04-19 12:30

Marzena Cyfert

Poświęcenie darów dla ubogich

Poświęcenie darów dla ubogich

Abp Józef Kupny pobłogosławił w Wielką Sobotę 500 paczek dla ubogich. Przygotowane one zostały przez wrocławską Caritas ze środków przekazanych przez wiernych archidiecezji.

– Nasze akcje angażują bardzo wielu ludzi, aby te działania pomocowe były przeprowadzone sprawnie, dokładnie i docelowo trafiły do najbardziej potrzebujących. Dzisiaj zostanie rozdanych 500 paczek, poświęconych przez naszego metropolitę, dla naszych podopiecznych, którzy korzystają na co dzień z łaźni i kuchni – mówił ks. Dariusz Amrogowicz, dyrektor wrocławskiej Caritas.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję