Reklama

UKSW Ołtarzew, 22 X 2020

Personalizm św. Jana Pawła II i św. Johna H. Newmana

Niedziela Ogólnopolska 48/2020, str. I-VIII

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W sierpniu 1995, po otrzymaniu książki Personalizm, Jan Paweł II napisał list do ks. prof. Czesława Bartnika. Wyraził w nim podziw dla jego erudycji i zapytał: „Czy personalizm sam jest systemem, czy też korzysta z systemów, choćby takich jak tomizm czy fenomenologia?”. W czasie Soboru Watykańskiego II (1962-1965) bp Karol Wojtyła podkreślał, że personalizm chrześcijański to klucz do doktryny dogmatycznej, moralnej i społecznej Kościoła. Vaticanum II widziane od wewnątrz to Sobór nie tylko eklezjologiczny, lecz przede wszystkim personalistyczny.

Według Jana Pawła II, rodzina stanowi kolebkę i najskuteczniejsze narzędzie humanizacji i personalizacji społeczeństwa. Wobec społeczeństwa zagrożonego depersonalizacją i umasowieniem, a stąd odczłowieczeniem i tym, że samo będzie działać odczłowieczająco, rodzina jest zdolna wyrwać człowieka z anonimowości i zachować jego godność.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

W 50. rocznicę, ONZ 5 X 1995 Jan Paweł II wygłosił przemówienie do Zgromadzenia Ogólnego ONZ Od praw człowieka do praw narodów. Podkreślił fakt, że „Powszechna Deklaracja Praw Człowieka przyjęta w 1948 r. bardzo wyraźnie mówi o prawach człowieka; do dziś nie istnieje jednak analogiczna umowa międzynarodowa, która podejmowałaby w stosowny sposób kwestię praw narodów. Zostały skodyfikowane prawa osoby ludzkiej, nie zostały jednak skodyfikowane prawa narodów”. Zbrodnie XX w. polegały na mordowaniu i deportowaniu narodów, dlatego teraz budzą się one w swej godności. Być może dzięki pomocy Ducha Świętego na naszych oczach ukształtują się Narody Zjednoczone Europy.

Bóg przygotował i dokonał Zwycięstwa nad komunizmem za pośrednictwem trzech osób na W: Wyszyńskiego (prymasa Polski), Wojtyły (Jana Pawła II) i Wałęsy (lidera „Solidarności”). Podwójne zwycięstwo W oznacza Zwycięstwo Ewangelijne, czyli Zwycięstwo nad komunizmem (Victoria) bez użycia przemocy.

W setną rocznicę nominacji na kardynała J. H. Newmana (1879) Jan Paweł II wyraził nadzieję, że „będzie to dla nas wszystkich okazja jeszcze ściślejszego studiowania inspirującej myśli geniuszu Newmana”.

Personalizm Newmana wyraził się w jego osobowym doświadczeniu Boga; w metodzie personacji, którą dostrzegł jako znamię Objawienia Bożego; w gramatyce wiary jako osobowym przylgnięciu człowieka do Boga; w rozwoju doktryny chrześcijańskiej i doświadczeniu Kościoła jako Oblubienicy Baranka (Ap 21, 9) oraz w jego osobistej odysei Apologia pro vita sua (1864). „Gdyby nie ten głos, mówiący tak jasno w moim sumieniu i sercu, byłbym, gdy spoglądam na świat, ateistą, panteistą czy politeistą” – stwierdza Newman dowodząc istnienie Osobowego Boga z faktu istnienia osoby ludzkiej, która jest obrazem Boga.

Równa godność każdej osoby ludzkiej i każdego narodu – oto złota wykładnia personalizmu chrześcijańskiego św. Jana Pawła II.

Dla Newmana kluczowym pytaniem życia było: być albo nie być zbawionym – to be or not to be saved.

2020-11-25 11:05

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Niezwyciężony Triumf serca

2025-09-02 08:23

Niedziela Ogólnopolska 36/2025, str. 54-55

[ TEMATY ]

film

kino

Mat.prasowy

12 września na ekrany kin wchodzi ekranizacja amerykańskiego reżysera o polskim męczenniku.

I zaprowadzili ich do bloku numer 11, oznaczonego wówczas numerem 13. Kazali im rozebrać się do naga. Wpędzili ich wszystkich dziesięciu do piwnicy, do celi numer 18, bardzo niskiej i małej, o wymiarach dwa i pół metra na dwa i pół metra, z jednym zakratowanym, kwadratowym okienkiem pod sufitem, z podłogą z betonu. W rogu stało wiadro na odchody. Tam mieli umrzeć głodową męką. Esesmani zatrzasnęli żelazne drzwi” (z opisu śmierci św. Maksymiliana według tekstu Transitus z Harmęży).
CZYTAJ DALEJ

Święto Podwyższenia Krzyża Świętego

14 września 335 r. dokonano konsekracji Bazyliki Zmartwychwstania, którą wybudował cesarz Konstantyn blisko miejsca ukrzyżowania Chrystusa. Od tego czasu Wschód chrześcijański obchodził tego dnia uroczyste święto na cześć Krzyża Zbawiciela.

Krzyż jest miejscem zwycięstwa Chrystusa. Z wysokości Krzyża Jezus pociąga do siebie wszystkich grzeszników (zob. J 12, 32) i objawia im miłość Ojca, który Go posłał. Oddając na nim ostatnie tchnienie, ofiarował się jako żertwa przebłagalna za grzechy całego świata i oddał chwałę Ojcu z wszystkimi, których zbawił.
CZYTAJ DALEJ

Kiedy troska o dusze staje się samowolą [Felieton]

2025-09-13 23:34

Karol Porwich/Niedziela

W piątkowe popołudnie opublikowany został list otwarty do abp. Józefa Kupnego autorstwa ks. Karla Stehlina FSSPX, przełożonego polskiego dystryktu. List, w którym możemy odnaleźć słowa stanowiące wyraz troski o „misję ratowania dusz” i niepodważalnej wierności tradycji. Zauważyć też można, że działanie Bractwa to nic innego jak heroizm wobec „upadającego Kościoła”. Kapłani Bractwa chcą chronić wiernych przed „zepsutymi rytami” po Soborze Watykańskim II. Brzmi heroicznie, dramatycznie wręcz. Tylko że… wierność w Kościele katolickim obejmuje nie tylko gorliwość o liturgię i nauczanie, ale również pełne posłuszeństwo papieżowi i biskupom.

W Liście padają słowa, że “Stolica Apostolska wydała wiele zarządzeń, które potwierdzają słuszność naszej misji od samego początku.” Podkreślony jest fakt, że papież Franciszek w liście apostolskim “Misericordia et misera” udzielił kapłanom Bractwa jurysdykcji do ważnego słuchania spowiedzi i rozgrzeszania. Jednak wkrada się w to pewna wybiórczość. Bo przecież w 12 punkcie czytamy: „Dla duszpasterskiego dobra wiernych, kierowanych wolą wyjścia naprzeciw ich potrzebom i zapewnienia im pewności co do możliwości otrzymania rozgrzeszenia, postanawiam z własnej decyzji udzielić wszystkim kapłanom Bractwa Św. Piusa X upoważnienia do ważnego i godziwego udzielania sakramentu pojednania.” Kluczowe są tutaj dwa elementy. Pierwszy to: dla duszpasterskiego dobra wiernych” – Papież Franciszek nie mówi, że czyni to jako „uznanie misji” Bractwa, lecz ze względu na dobro duchowe wiernych, którzy korzystają z ich posługi. Chodzi o to, by nie mieli wątpliwości co do ważności i godziwości sakramentu spowiedzi. Drugi: „udzielam upoważnienia” – papież nie stwierdza, że Bractwo ma je z mocy prawa czy własnej misji. Przeciwnie – uznaje, że takiego upoważnienia nie mieli i dlatego nadaje je swoją decyzją.To rozróżnienie jest istotne: papież działa z troski o wiernych, a nie jako potwierdzenie „kanonicznej misji” Bractwa. Właśnie dlatego Benedykt XVI pisał wcześniej, że „dopóki Bractwo nie ma statusu kanonicznego, jego duchowni nie pełnią żadnej posługi w sposób legalny”. Franciszek nie zmienił tego faktu, lecz zrobił wyjątek dla sakramentów: Pokuty i Pojednania oraz Małżeństwa, aby wierni nie żyli w niepewności co do sakramentów. Innymi słowy – to akt miłosierdzia wobec wiernych, a nie potwierdzenie misji Bractwa.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję