Podczas ośmiotygodniowych warsztatów kilkanaście osób pod czujnym okiem p. Grażyny zgłębiało technikę i zasady tworzenia Ikon, a przez to pogłębiało swoje życie duchowe, bo przecież sztuka pisana Ikon to swego rodzaju kontemplacja Boga.
Ze względu na pandemię, spotkania prowadzone były w większości podczas kilkugodzinnych indywidualnych spotkań, które odbywały się raz w tygodniu. Ikony, które powstały w ramach kursu, w większości przedstawiają wizerunek Chrystusa, a tworzone były w klasycznej technice temperowej.
– Praca nad Ikoną to szczególny czas. Niepotrzebny jest tutaj wybitny talent artystyczny, czy też ukończenie szkoły artystycznej. W pisaniu potrzebna jest przede wszystkim wiara, cierpliwość, modlitwa i pokora. Dla mnie to wyjątkowy rodzaj modlitwy – mówi jedna z uczestniczek.
– Dla mnie praca przy Ikonie to kontemplacja oblicza Chrystusa, dzięki której w ciszy odkryłem sens Modlitwy Jezusowej – mówi uczestnik warsztatów o. Tomasz Skibiński, proboszcz parafii.
– Tworzymy ikonę Mandylionu. Jest to ikona acheiropoietyczna – tzn. nie ludzką ręką uczyniona. Mandylion oznacza z greckiego: chustę, ręcznik. Z powstaniem kanonu związana jest opowieść o królu Abgarze V, władcy Edessy, który zachorował na trąd. Wg jednej z wersji legendy władca wysłał posłańca do Jezusa, ale Ten nie mógł przybyć i posłał Abgarowi chustę, którą przetarł swoją twarz. Na chuście był odbity wizerunek Zbawiciela. Abgar został uzdrowiony z trądu, kiedy przyłożył relikwię do swojego ciała. Stąd Mandylion uważany jest za szczególny wizerunek, poprzez który Chrystus czyni wiele znaków i cudów – tłumaczy Danuta Jęczmyk.
Wielki Post to czas, w którym Kościół szczególną uwagę zwraca na krzyż i dzieło zbawienia, jakiego na nim dokonał Jezus Chrystus. Krzyże z postacią Chrystusa znane są od średniowiecza (wcześniej były wysadzane drogimi kamieniami lub bez żadnych ozdób). Ukrzyżowanego pokazywano jednak inaczej niż obecnie. Jezus odziany był w szaty królewskie lub kapłańskie, posiadał koronę nie cierniową, ale królewską, i nie miał znamion śmierci i cierpień fizycznych (ta maniera zachowała się w tradycji Kościołów Wschodnich). W Wielkim Poście konieczne było zasłanianie takiego wizerunku (Chrystusa triumfującego), aby ułatwić wiernym skupienie na męce Zbawiciela. Do dzisiaj, mimo, iż Kościół zna figurę Chrystusa umęczonego, zachował się zwyczaj zasłaniania krzyży i obrazów.
Współczesne przepisy kościelne z jednej strony postanawiają, aby na przyszłość nie stosować zasłaniania, z drugiej strony decyzję pozostawiają poszczególnym Konferencjom Episkopatu. Konferencja Episkopatu Polski postanowiła zachować ten zwyczaj od 5 Niedzieli Wielkiego Postu do uczczenia Krzyża w Wielki Piątek.
Zwyczaj zasłaniania krzyża w Kościele w Wielkim Poście jest ściśle związany ze średniowiecznym zwyczajem zasłaniania ołtarza. Począwszy od XI wieku, wraz z rozpoczęciem okresu Wielkiego Postu, w kościołach zasłaniano ołtarze tzw. suknem postnym. Było to nawiązanie do wieków wcześniejszych, kiedy to nie pozwalano patrzeć na ołtarz i być blisko niego publicznym grzesznikom. Na początku Wielkiego Postu wszyscy uznawali prawdę o swojej grzeszności i podejmowali wysiłki pokutne, prowadzące do nawrócenia. Zasłonięte ołtarze, symbolizujące Chrystusa miały o tym ciągle przypominać i jednocześnie stanowiły post dla oczu. Można tu dopatrywać się pewnego rodzaju wykluczenia wiernych z wizualnego uczestnictwa we Mszy św. Zasłona zmuszała wiernych do przeżywania Mszy św. w atmosferze tajemniczości i ukrycia.
W piątek, 4 kwietnia, w 364. dniu peregrynacji kopii Cudownego Obrazu z Jasnej Góry, Matka Boża przybyła do parafii Opatrzności Bożej w Częstochowie. Ikonę Nawiedzenia wraz z wiernymi i kapłanami z dekanatu przywitał bp Antoni Długosz.
Tekst o przygotowaniach do nawiedzenia Matki Bożej i Jej powitaniu przez parafian ukaże się w częstochowskiej Niedzieli drukowanej.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.