Reklama

Wiara

Czy Maryja wiedziała...?

Co Matka Boża w momencie zwiastowania wiedziała o męczeństwie Jezusa? Czy wiedziała o odkupieniu przez męczeństwo i o tym, że będzie tego świadkiem?

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Jesteśmy już w drugiej połowie liturgicznego okresu Wielkiego Postu. Rozważamy zbawienną dla nas mękę i śmierć Jezusa Chrystusa. Umacniamy się przez to w wierze, która przypomina nam o tym, że także droga przez tajemnicę krzyża i cierpienia może prowadzić do radości zmartwychwstania, do nowego życia w Chrystusie. Tak, świadomie piszę, że może prowadzić, bo nie musi. Prowadzi bowiem zawsze wtedy, gdy tę drogę przeżywamy w jedności z naszym Panem, w żywej, osobistej relacji z Nim. Bez trwania we wspólnocie z Chrystusem nie tylko nie rozumiemy siebie i natury swego powołania, ale nie rozumiemy też własnego życia, a zwłaszcza „krzyżowych” momentów cierpienia, trudu i zmagań. Bez odniesienia do naszego Odkupiciela jawią się one najczęściej jako cierpienia niemające sensu, które niszczą życie i zabierają radość, bo nie wiemy, po co one są i czemu mają służyć. Wtedy zostajemy najczęściej z pełnym bólu i żalu pytaniem: dlaczego?! Piszę ten przydługi wstęp, aby w kontekście powyższych słów odwołać się do postawy Maryi.

Trud wiary

Reklama

Nie były obce Matce Bożej takie doświadczenia, jak wewnętrzne cierpienie, ból. Maryja nie była też wolna od pytań, które rodzą się pośród tego, czego nie rozumiem, a co wiele kosztuje. Czasem nawet, jak się wydaje, zbyt wiele... Myślę, że jest to częste doświadczenie wielu osób, z pewnością także czytelników Niedzieli. Wspólne doświadczenie z Maryją. No i właśnie ktoś z czytelników zadał takie pytanie: co Matka Boża w momencie zwiastowania wiedziała o męczeństwie Jezusa? Czy wiedziała o odkupieniu przez męczeństwo i o tym, że będzie tego świadkiem? Myślę, że w tle tego pytania wybrzmiewają jeszcze inne: czy nie była rozczarowana, że tak wyglądała droga Jej Syna? Lub: czy wiedziała z góry, co będzie w życiu Jej i Jezusa i że wszystko skończy się zmartwychwstaniem?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Odpowiem jasno i krótko: Matka Boża nic nie wiedziała o tym, na jakiej drodze dokona się odkupienie. Nie wiedziała, że Jezus umrze na krzyżu. Nie wiedziała, że będzie tego świadkiem. Maryja nie miała jakiejś „wlanej wiedzy” od Boga co do drogi, którą przejdzie przy Chrystusie, i co do tego, jak dokona się odkupienie. Szczególne wybraństwo Maryi, a więc to, że była Matką Bożego Syna, nie wiązało się w żadnej mierze z Jej znajomością przyszłych wydarzeń. Bóg w chwili zwiastowania nie „wytłumaczył się” Maryi z tego, co będzie. Nie opisał Jej przez archanioła planu na przyszłość. Skądże! Maryja nie była „zwolniona” z trudu wiary – w Jej życiu ten trud był ogromny. Jestem pewien, że nasi czytelnicy nieraz już myśleli o tym, iż doświadczenia życia Maryi stały jakby w pozornej opozycji do tego, co usłyszała w zwiastowaniu. Słowa, które pamiętała z chwili zwiastowania, zdały się kreślić inny obraz niż ten, który widziały Jej oczy przez kolejne lata życia Jezusa, a zwłaszcza wtedy, gdy cierpiał i umierał. Poniżony, biczowany i wyszydzany Jezus – będzie wielki i będzie nazwany Synem Najwyższego. Jezus umiera na krzyżu. Potem zostaje zdjęty z krzyża i złożony w Jej ramiona – Jego panowaniu nie będzie końca.

Reklama

Nasze drogi i nasza wyobraźnia co do tego, jak one mogą, czy nawet powinny wyglądać, to zupełnie co innego niż drogi, na które zaprasza nas Bóg. I tu są właśnie i piękno, i trud wiary! Choć nie rozumiem, choć moje wyobrażenie jest inne, to ja Ci ufam, Boże! Bóg przez całe życie stawiał Maryję w okolicznościach, które były dla Niej zaproszeniem do przekraczania czegoś w sobie, do pójścia jeszcze dalej w zawierzeniu Jego woli. Gdyby Maryja wiedziała, jak będzie wyglądać droga Jezusa, a także Jej życie, to nie moglibyśmy mówić o Jej wierze. A co wtedy z Jej wolnością? Byłaby wówczas jak „zaprogramowane narzędzie” Boga. A Ona jest dla nas wzorem wiary, pełnienia woli Boga w zaufaniu, które także przechodzi przez próbę krzyża. I tej próbie dalej wierzy, mało tego – jeszcze bardziej wierzy! Ufa i jest posłuszna Bogu. A to posłuszeństwo wyrasta właśnie z zaufania do Boga, z wierności Jego obietnicy. Choć droga realizacji obietnicy ze zwiastowania jest inna, niż mogła podpowiadać Jej wyobraźnia. Nie zna przyszłości. Otwiera się na nią z wiarą, niczego nie zakłada. Nie odwraca się od woli Bożej tylko dlatego, że jest ona tajemnicą. Jak bardzo podobne zaproszenia do trudu i zarazem piękna wiary mamy wszyscy na drogach naszego życia...

Posłuszeństwo Bogu

My też nie znamy przyszłości. My również możemy mieć własne wyobrażenia o niej i o tym, co Bóg zapewne uczyni lub powinien uczynić. I najczęściej to Jego działanie i Jego dopust są zupełnie inne, niż zakładaliśmy. Naśladujmy wtedy Maryję. Okazujmy pełne ufności posłuszeństwo Bogu; posłuszeństwo dziecka, a nie niewolnika.

I jeszcze jedno w kontekście powyższych słów. Bóg swoją wolę objawia nam we wspólnocie Kościoła. Niezwykle ważne jest to, byśmy okazywali ufne posłuszeństwo nauce Kościoła, papieżowi i tym, którzy w jedności z następcą św. Piotra strzegą depozytu wiary i go przekazują. Oby nikt z nas – i wiernych, i pasterzy – nie uległ pokusie pójścia za własnym wyobrażeniem, porzucając wolę Boga tylko dlatego, że nie zgadza się ona z naszymi oczekiwaniami i wyobraźnią. Niestety, przykłady tego mnożą się w ostatnim czasie chyba częściej. Choćbyśmy otwierali domy i pustelnie, choćbyśmy gromadzili ludzi, pociągając ich ku sobie duchowymi emocjami lub jakąś najpobożniejszą ideą, to jeśli w tym wszystkim nie będzie POSŁUSZEŃSTWA Bogu, który mówi do nas w Kościele przez papieża i Urząd Nauczycielski Kościoła – wszystko to nie będzie nic warte. Taka postawa jest pójściem za własną wolą, jest odwrotnością życia Maryi. Nie jest pójściem za wolą Boga, ale realizowaniem tego, co wydaje mi się, że powinno być moją przyszłością. Wtedy człowiek ogłasza swoją wolę Bogu i uważa, że ona jest światłem i mądrością. Taka postawa jednak jest bliższa temu, który pierwszy powiedział Bogu „nie”: „ja zrobię po swojemu, ja wiem lepiej”. Nie naśladujmy złego!

W naszym życiu osobistym, rodzinnym, kościelnym i publicznym potrzebna jest więc wiara. Potrzebne jest odważne odwoływanie się do Boga, a nie do naszych oczekiwań i wyobrażeń co do przyszłości, według naszych kalkulacji i racji. Odwołujmy się do posłuszeństwa Bożym przykazaniom (a nie naszym przypuszczeniom) i do wyznawania, że to Bóg jest Panem dziejów i tylko posłuszeństwo Jego zamysłom może być źródłem błogosławieństwa. Naśladujmy Maryję i będąc przy Niej, wierzmy jak Ona!

2021-03-09 12:27

Oceń: +14 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Matka Boża, patronka polskich parafii

[ TEMATY ]

Matka Boża

Graziako

Sierpień to oprócz maja i października kolejny miesiąc „maryjny”. Zwiera bowiem dwie wielkie uroczystości: Wniebowzięcia NMP i Matki Boskiej Częstochowskiej, z którymi wiąże się wzmożony ruch pątniczy. Około jednej czwartej polskich parafii nosi wezwanie Matki Bożej, co dobitnie potwierdza przekonanie o tym, że maryjność jest jedną z charakterystycznych cech polskiego katolicyzmu. O wszechobecności kultu maryjnego świadczy też szereg innych faktów.

Piesze pielgrzymki diecezjalne ze wszystkich diecezji polskich wyruszają ustalonymi od lat szlakami do Częstochowy, uzupełniają je pielgrzymki autokarowe, stanowe, brackie i continua peregrinatio – nieustanny ciąg wiernych.
CZYTAJ DALEJ

Św. Katarzyna z Genui

Drodzy bracia i siostry! Dzisiaj chciałbym wam powiedzieć o kolejnej, po św. Katarzynie Sieneńskiej i św. Katarzynie z Bolonii świętej noszącej imię Katarzyna. Myślę o św. Katarzynie z Genui, znanej przede wszystkim z powodu jej wizji czyśćca. Tekst, który opisuje jej życie i myśl, został opublikowany w tym liguryjskim mieście w 1551 r. Jest podzielony na trzy części: „Życie i nauka”, „Udowodnienie i wyjaśnienie czyśćca” - bardziej znana jako Traktat oraz „Dialog między duszą a ciałem”. Redaktorem końcowym był spowiednik Katarzyny, ks. Cattaneo Marabotto. Katarzyna urodziła się w Genui w 1447 r. Była ostatnią z pięciorga dzieci. Została osierocona przez ojca, Giacomo Fieschi, gdy była jeszcze dzieckiem. Matka, Francesca di Negro, dała jej dobre wychowanie chrześcijańskie, na tyle, że starsza z dwóch córek została zakonnicą. W wieku szesnastu lat Katarzyna został wydana za mąż za Giuliano Adorno, człowieka, który po wielu doświadczeniach militarnych i handlowych na Bliskim Wschodzie, powrócił do Genui, aby się ożenić. Życie małżeńskie nie było łatwe, także ze względu na charakter małżonka, uzależnionego od hazardu. Sama Katarzyna miała początkowo skłonność do prowadzenia pewnego rodzaju życia światowego, w którym jednakże nie mogła odnaleźć spokoju. Po dziesięciu latach, w jej sercu było głębokie poczucie pustki i goryczy. Nawrócenie rozpoczęło się 20 marca 1473 r., dzięki wyjątkowym przeżyciom. Udawszy się do kościoła świętego Benedykta i klasztoru Matki Bożej Łaskawej, aby się wyspowiadać, klękając przed kapłanem, „otrzymała - jak sama pisze - ranę w sercu, ogromną miłość ku Bogu”, z bardzo jasną wizją swojej nędzy i wad, a jednocześnie dobroci Boga, że omal nie zemdlała. Z tego doświadczenia zrodziła się decyzja, która ukierunkowała całe jej życie: „Nigdy więcej świata, nigdy więcej grzechów” (por. Vita mirabile, 3rv). Wówczas Katarzyna uciekła, przerywając spowiedź. Gdy wróciła do domu, weszła do najodleglejszego pokoju i długo płakała. W tym momencie była już wewnętrznie pouczona o modlitwie i świadoma ogromnej miłości Boga względem niej, grzesznej. Było to doświadczenie duchowe, którego nie mogła wyrazić słowami (por. Vita mirabile, 4r). To właśnie przy tej okazji ukazał się jej cierpiący Jezus, niosący krzyż, jak jest to często przedstawiane w ikonografii świętej. Kilka dni później wróciła do księdza, by w końcu dokonać dobrej spowiedzi. Tutaj zaczęło się owo „życie oczyszczenia”, które przez długi czas było przyczyną jej stałego bólu za popełnione grzechy i pobudziło do przyjmowania pokuty i ofiar, aby ukazać Bogu swoją miłość. Na tej drodze Katarzyna coraz bardziej przybliżała się do Pana, aż do wejścia w to, co nazywa się „życiem zjednoczenia”, to znaczy relacji wewnętrznego zjednoczenia z Bogiem. W Vita mirabile napisano, że jej dusza była prowadzona i pouczana wewnętrznie jedynie słodką miłością Boga, który dawał jej wszystko, czego potrzebowała. Katarzyna oddała się niemal całkowicie w ręce Pana, aby żyć przez około dwadzieścia pięć lat - jak pisze - „bez pośrednictwa jakiegokolwiek stworzenia, żyć pouczana i rządzona przez samego Boga”(Vita mirabile, 117r-118r), karmiąc się nade wszystko nieustanną modlitwą i Komunią Świętą przyjmowaną każdego dnia, co w jej czasach nie było powszechne. Dopiero wiele lat później Pan dał jej kapłana, który zatroszczył się o jej duszę. Katarzyna zawsze niechętnie zwierzała się i wyrażała doświadczenie swej mistycznej komunii z Bogiem, przede wszystkim ze względu na głęboką pokorę, jaką doświadczała w obliczu łask Pana. Jedynie perspektywa uwielbienia i możliwości pomagania w rozwoju duchowym innych ludzi pobudziła ją, aby powiedzieć innym, co się w niej wydarzyło, począwszy od chwili nawrócenia, które było jej doświadczeniem pierwotnym i podstawowym. Miejscem jej wstąpienia na szczyty mistyki był szpital Pammatone, największy kompleks szpitalny w Genui, którego była dyrektorką i inspiratorką. Tak więc Katarzyna żyła życiem w pełni czynnym, pomimo owej głębi swego życia duchowego. W Pammatone utworzyła się wokół niej grupa zwolenników, uczniów i współpracowników, zafascynowanych jej życiem wiary oraz miłością. Sam jej małżonek Giuliano Adorno, został nim na tyle pozyskany, że porzucił rozpustne życie, aby stać się tercjarzem franciszkańskim, przenieść do szpitala, i pomagać swej żonie. Zaangażowanie Katarzyny w opiekę nad chorymi trwało aż do końca jej ziemskiej pielgrzymki, 15 września 1510 r. Od nawrócenia do śmierci nie było wydarzeń nadzwyczajnych, ale dwa elementy charakteryzują całe jej życie: z jednej strony doświadczenie mistyczne, to znaczy głębokie zjednoczenie z Bogiem, odczuwane jako unia oblubieńcza, a z drugiej opieka nad chorymi, organizowanie szpitala, służba bliźniemu, zwłaszcza najbardziej potrzebującym i opuszczonym. Te dwa bieguny - Bóg i bliźni wypełniają całkowicie jej życie, praktycznie spędzone w obrębie szpitalnych murów. Drodzy przyjaciele, nigdy nie wolno nam zapominać, że im bardziej miłujemy Boga i trwamy w modlitwie, tym bardziej potrafimy prawdziwie kochać otaczające nas osoby, ponieważ będziemy zdolni do dostrzeżenia w każdej osobie oblicza Pana, który kocha bezgranicznie, nie czyniąc różnic. Mistyka nie tworzy dystansu wobec bliźniego, nie tworzy życia abstrakcyjnego, lecz raczej przybliża do drugiego człowieka ponieważ zaczyna się postrzegać świat oczyma i sercem Boga. Myśl Katarzyny o czyśćcu, ze względu na którą jest ona szczególnie znana, jest skondensowana w ostatnich dwóch częściach cytowanej księgi: „Traktat o czyśćcu” i „Dialogu między duszą a ciałem”. Ważne, aby zauważyć, że Katarzyna w swym doświadczeniu mistycznym nie ma nigdy szczególnych objawień o czyśćcu czy też doznających tam oczyszczenia duszach. Jednakże w pismach inspirowanych naszą Świętą jest to element centralny, a sposób jego opisania ma cechy oryginalne, na tle swej epoki. Pierwszy rys indywidualny dotyczy „miejsca” oczyszczenia dusz. W jej czasach przedstawiano go głównie odwołując się do obrazów związanych z przestrzenią: sądzono, że istnieje pewna przestrzeń, gdzie miałby się znajdować czyściec. U Katarzyny jednak czyściec nie jest przedstawiony jako element krajobrazu wnętrzności ziemi: jest to ogień nie zewnętrzny, ale wewnętrzny. Czyściec jest ogniem wewnętrznym. Święta mówi o drodze oczyszczenia duszy ku pełnej komunii z Bogiem, wychodząc od swojego doświadczenia głębokiego bólu z powodu popełnionych grzechów, w porównaniu z nieskończoną miłością Boga (por. Vita mirabile, 171v). Słyszeliśmy, że w czasie nawrócenia Katarzyna nagle odczuwa dobroć Boga, nieskończoną odległość swego życia od tej dobroci oraz palący ogień w swym wnętrzu. To jest ten ogień, który oczyszcza, jest to wewnętrzny ogień czyśćca. Także i tu jest rys oryginalny w porównaniu z myślą tamtej epoki. W istocie nie wychodzi się od zaświatów, aby powiedzieć o mękach czyśćcowych - jak to było w zwyczaju w tym czasie, a być może jeszcze dziś - aby następnie wskazać drogę do oczyszczenia i nawrócenia. Nasza Święta wychodzi od własnego doświadczenia życia wewnętrznego na drodze ku wieczności. Dusza - mówi Katarzyna - przedstawia się Bogu jako nadal związana pragnieniami i cierpieniami wynikającymi z grzechu, a to uniemożliwia jej, aby cieszyła się uszczęśliwiającą wizją Boga. Katarzyna stwierdza, że Bóg jest tak święty i czysty, że dusza zbrukana grzechem nie może się znaleźć w obecności Bożego majestatu (por. Vita mirabile, 177r). Także i my czujemy, jak bardzo jesteśmy oddaleni, jak bardzo jesteśmy pełni tak wielu rzeczy, które uniemożliwiają nam widzenie Boga. Dusza jest świadoma ogromnej miłości i doskonałej sprawiedliwości Boga, i w konsekwencji cierpi, że nie odpowiedziała w sposób prawidłowy i doskonały na tę miłość, a właśnie sama miłość wobec Boga staje się tym samym płomieniem, sama miłość oczyszcza z rdzy grzechu. U Katarzyny można dostrzec obecność źródeł teologicznych i mistycznych, z których zazwyczaj czerpano w owym czasie. W szczególności odnajdujemy typowy obraz zaczerpnięty od Dionizego Areopagity, to jest złotą nić, łączącą serce człowieka z samym Bogiem. Kiedy Bóg oczyścił człowieka, wiąże go cieniutką złotą nicią, jaką jest Jego miłość, i pociąga go ku sobie uczuciem tak silnym, że człowiek staje się „pokonanym, zwyciężonym, pozbawionym siebie”. W ten sposób serce człowieka jest opanowane przez miłość Boga, która staje się jedynym przewodnikiem, jedynym poruszycielem jego egzystencji (por. Vita mirabilis, 246 rv). Owa sytuacja wyniesienia ku Bogu i powierzenia się Jego woli, wyrażona obrazem nici, jest używana przez Katarzynę, aby wyrazić działanie światła Bożego na dusze w czyśćcu, światła, które je oczyszcza i unosi do wspaniałości promienistego blasku Bożego (por. Vita mirabilis, 179r). Drodzy przyjaciele! Święci w swoim doświadczeniu zjednoczenia z Bogiem, osiągają tak głębokie „poznanie” Bożych tajemnic, w którym nawzajem przenikają się miłość i poznanie, że stanowią pomoc dla teologów w ich wysiłkach badawczych, intellectus fidei rozumienia tajemnic wiary, rzeczywistego zgłębienia tajemnic, na przykład, czym jest czyściec. Poprzez swe życie święta Katarzyna poucza nas, że im bardziej kochamy Boga i wchodzimy w zażyłość z Nim na modlitwie, to tym bardziej pozwala się On poznawać i rozpala nasze serca swoją miłością. Pisząc o czyśćcu, Święta przypomina nam podstawową prawdę wiary, która staje się dla nas zachętą do modlitwy za zmarłych, aby mogli oni osiągnąć uszczęśliwiającą wizję Boga w komunii świętych (por. Katechizm Kościoła Katolickiego, 1032). Pokorna, wierna i wielkoduszna służba, jaką Święta zaoferowała przez całe życie w szpitalu Pammatone, to jasny przykład miłości dla wszystkich i szczególna zachęta dla kobiet, które wnoszą fundamentalny wkład na rzecz społeczeństwa i Kościoła, wraz ze swą cenną pracą, ubogaconą przez ich wrażliwość i poświęcenie się dla najbiedniejszych i najbardziej potrzebujących. Dziękuję. Tłum. st (KAI)/Watykan
CZYTAJ DALEJ

Aniołowie Stróżowie narodów - objawiały się niosąc przesłania, ostrzeżenia i łaski

2025-09-15 21:54

[ TEMATY ]

Anioł Stróż

Agata Kowalska

Objawienia aniołów towarzyszą ludzkości od niepamiętnych czasów i są obecne w tradycji wielu narodów. Biblia mówi o aniołach jako posłańcach Boga, którzy wypełniają Jego wolę, chronią ludzi i narody oraz przekazują Boże orędzia. W historii świata pojawiają się świadectwa niezwykłych spotkań z tymi niebiańskimi istotami, które objawiały się wybranym osobom, niosąc przesłania, ostrzeżenia i łaski.

Jednym z najstarszych znanych objawień Anioła Stróża narodu jest historia związana z Portugalią. Objawienie Anioła Stróża Portugalii nie jest szeroko udokumentowane w źródłach historycznych, ale jego kult sięga średniowiecza i był silnie zakorzeniony w portugalskiej duchowości. Już w XIV w., w klasztorze Batalha, na jego wschodniej ścianie znajdował się ołtarz poświęcony Aniołowi Stróżowi Portugalii, co wskazuje, że wierzono w jego szczególną rolę jako opiekuna narodu. W 1504 r. na prośbę króla Manuela I papież Juliusz II oficjalnie ustanowił święto Anioła Stróża Królestwa (Anjo Custódio do Reino). Decyzja ta mogła być inspirowana przeświadczeniem, że Portugalia znajduje się pod szczególną opieką anioła, który chroni jej mieszkańców i kieruje jej losami. Choć nie ma konkretnych zapisów o objawieniu się anioła królowi Manuelowi I, fakt, że sam monarcha zwrócił się do papieża o ustanowienie święta, sugeruje, że kult ten był dla niego wyjątkowo ważny. Być może władca sam doświadczył mistycznego natchnienia lub otrzymał świadectwa cudownych interwencji anioła w historii Portugalii.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję