Reklama

Wiadomości

Wyruszył parostatkiem w wieczny rejs

Krzysztof Krawczyk miał przyjaciół także wśród księży. Przy nich nie był gwiazdą, ale zwyczajnym, serdecznym człowiekiem, który zadawał niezliczoną ilość pytań o wiarę i Kościół. Wspomnieniami o niedawno zmarłym artyście podzielili się z nami bp Antoni Długosz i ks. Stanisław Jasionek. Obydwaj 10 kwietnia towarzyszyli mu w ostatniej drodze. Urodził się 8 września 1946 r., a zmarł w 2021 r.

Niedziela Ogólnopolska 16/2021, str. 60-61

[ TEMATY ]

Krzysztof Krawczyk

Archiwum prywatne

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Biskup Antoni Długosz, katecheta, pieśniarz, opiekun narkomanów:

Krzysztof nie miał podwójnego oblicza i tym mi imponował. Od lat kapelanuję wśród narkomanów, prowadząc ośrodek „Betania”. Słyszą tam, że staną na nogi i będą trwać w abstynencji, jeśli nie zejdą do podziemia, czyli jeśli będą się szczerze przyznawali do tego, co im się w życiu nie udało. Tu widzę pewną analogię między formacją, jaką przechodzą narkomani, a tym, co przeżył Krzysztof. Kiedy zmarł mu ojciec, z którym był bardzo związany, zbuntował się przeciwko Panu Bogu i na 20 lat odszedł od Niego. Wtedy były alkohol, narkotyki, nieudane małżeństwo. Poznałem go przed piętnastoma latami, już po jego nawróceniu. Nie wstydził się mówić o swoim dawnym życiu. Imponował mi, że przyznawał się do swojej słabości.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Był niezmiernie rozmodlony. Mówił: jestem człowiekiem, który ponownie odnalazł Pana Boga, i chcę Mu pozostawać wierny. Nie był też obojętny wobec człowieka w potrzebie. Pomagał bezimiennie. Nie trzymał pieniędzy dla siebie, umiał się dzielić z potrzebującymi.

Reklama

Ostatnio bardzo cierpiał... Jestem mało odporny na doświadczenie bólu i mówię: Panie Boże, kochaj mnie, ale nie przez cierpienie, bo tu nie jestem bohaterem. A Krzysztof w swoim cierpieniu potrafił być otwarty na drugiego człowieka. Ludzie, którzy chorują, często chcą być w centrum zainteresowania, chcą, żeby inni byli satelitami krążącymi wokół nich. U niego tego nie było. Miał oczywiście troskliwą opiekę ze strony żony Ewy, którą nazywał aniołem stróżem, ale jak przyjeżdżaliśmy do nich – nigdy nie narzekał. Był „dla”... jak Jan Paweł II, z którym zresztą był niezmiernie związany duchowo. Wracał nieustannie do chwil, kiedy mógł śpiewać dla Ojca Świętego, wręczyć mu swoje płyty. Żył papieskimi przesłaniami i świadectwem jego wiary.

Nazywam go katechetą-piosenkarzem, bo jego życie może być wspaniałą katechezą, bo miał doświadczenie życia w różnym wymiarze i starał się je odczytać przesłaniem Pana Boga, a na koniec konsekwentnie chciał przyjąć tę odpowiedź i zrealizować ją w życiu.

I tu jest ciekawa sytuacja. Jego życie było związane z dwiema ramami – urodził się w dniu narodzin Matki Bożej, a umarł w Poniedziałek Wielkanocny, który prowadzi do Niedzieli Miłosierdzia Bożego. Krzysztof żył po nawróceniu właśnie doświadczeniem miłosierdzia.

Wracam do piosenki Europo, nie możesz żyć bez Boga, napisanej przez jego menadżera Andrzeja Kosmalę, którą śpiewaliśmy razem. Piosenka ta jest przesłaniem dla wszystkich Europejczyków, żeby uświadomili sobie, że niczego nie dokonają bez Chrystusa, że nie można wymazać Go z historii ludzkości. Natomiast przesłaniem, które Krzysztof nam zostawił, jest płyta Horyzont. Śpiewa na niej, że jego życie nie będzie końcem, czyli całkowitą pustką, bo on ciągle zmierza w stronę horyzontu, za którym spotka się z Jezusem.

Reklama

Jakie przesłanie zostawił nam Krzysztof Krawczyk? Przede wszystkim, że dla człowieka wierzącego nie ma sytuacji przegranych. Jeśli nawet doświadczacie cierpienia, kłopotów finansowych, niezrozumienia ze strony otoczenia, uzależnienia, pamiętajcie, że jest przy was Jezus, który was nie zdradza, który was kocha, do którego zawsze możecie powrócić w sakramencie pokuty. On tego doświadczał.

Ksiądz Stanisław Jasionek, wieloletni spowiednik artysty:

Nasza znajomość rozpoczęła się od koncertu Krzysztofa Krawczyka w częstochowskiej filharmonii, kiedy byłem duszpasterzem środowisk twórczych. Zacieśniła się w 2006 r. po pogrzebie mamy piosenkarza. Wtedy po raz pierwszy poprosił mnie o spowiedź. Od tego czasu, ilekroć odwiedzałem go i jego żonę w Jedliczach, zawsze zabierał mnie w miejsce, gdzie mógłby się wyspowiadać. Często do mnie dzwonił, lubił rozmawiać na tematy religijne. Prosił o modlitwę przed występami lub kiedy miał problemy zdrowotne. Był dobry, mądry, serdeczny, otwarty na drugiego i prawdziwie nawrócony. Myślę, że najbardziej pobożni są ci, którzy się nawracają. Krzysztof wydał kiedyś książkę, w której zebrał ciekawe teksty religijne różnych autorów. Rozdawał ją swoim znajomym, traktował to jako formę nowej ewangelizacji. Zawsze nosił przy sobie różaniec. Często przystępował do Komunii św.

Gdy poznał swoją przyszłą żonę w Chicago, Ewa zaprowadzała go do kościoła. On – niedowiarek, obrażony na Pana Boga – pewnego razu żuł gumę. Wtedy – jak mi opowiadał – ksiądz zwrócił mu uwagę, że kościół nie jest od żucia gumy, tylko od modlitwy. Ze wstydem wyjął gumę i zaczął się zastanawiać, po co właściwie przyszedł do tej świątyni. To był pierwszy etap ocieplenia stosunków Krzysztofa z Panem Bogiem. Następnym był... wypadek samochodowy. Wiarę odzyskiwał stopniowo przez modlitwę i dzięki żonie.

Krzysztof i Ewa dzwonili do mnie często po wysłuchaniu Apelu Jasnogórskiego i odmówieniu Różańca. W Wielką Sobotę zadzwoniła do mnie Ewa, szczęśliwa, że mąż wraca zdrowy do domu. Potem przyszła smutna wiadomość...

2021-04-14 07:27

Oceń: +13 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Premier o śmierci Krawczyka: z trudem przychodzi mi pisanie o Nim "był"

Z trudem przychodzi mi pisanie o Nim "był", bo w uszach wciąż brzmi Jego niesamowity głos. Panie Krzysztofie, niech Pan spoczywa w pokoju. Będzie nam wszystkim Pana bardzo brakowało, ale wiem, że Pana muzyki nigdy nie zabraknie w polskich domach - napisał premier Mateusz Morawiecki

Po informacjach o śmierci legendy polskiej piosenki - Krzysztofa Krawczyka - swój wpis na Facebooku zamieścił premier Mateusz Morawiecki.
CZYTAJ DALEJ

Niedziela Palmowa

Szósta niedziela Wielkiego Postu nazywana jest Niedzielą Palmową, czyli Męki Pańskiej, i rozpoczyna obchody Wielkiego Tygodnia.

W ciągu wieków otrzymywała różne określenia: Dominica in palmis, Hebdomada VI die Dominica, Dominica indulgentiae, Dominica Hosanna, Mała Pascha, Dominica in autentica. Niemniej, była zawsze niedzielą przygotowującą do Paschy Pana. Liturgia Kościoła wspomina tego dnia uroczysty wjazd Pana Jezusa do Jerozolimy, o którym mówią wszyscy czterej Ewangeliści ( por. Mt 21, 1-10; Mk 11, 1-11; Łk 19, 29-40; J 12, 12-19), a także rozważa Jego Mękę. To właśnie w Niedzielę Palmową ma miejsce obrzęd poświęcenia palm i uroczysta procesja do kościoła. Zwyczaj święcenia palm pojawił się ok. VII w. na terenach dzisiejszej Francji. Z kolei procesja wzięła swój początek z Ziemi Świętej. To właśnie Kościół w Jerozolimie starał się jak najdokładniej "powtarzać" wydarzenia z życia Pana Jezusa. W IV w. istniała już procesja z Betanii do Jerozolimy, co poświadcza Egeria. Według jej wspomnień patriarcha wsiadał na oślicę i wjeżdżał do Świętego Miasta, zaś zgromadzeni wierni, witając go w radości i w uniesieniu, ścielili przed nim swoje płaszcze i palmy. Następnie wszyscy udawali się do bazyliki Anastasis (Zmartwychwstania), gdzie sprawowano uroczystą liturgię. Owa procesja rozpowszechniła się w całym Kościele mniej więcej do XI w. W Rzymie szósta niedziela Przygotowania Paschalnego była początkowo wyłącznie Niedzielą Męki Pańskiej, kiedy to uroczyście śpiewano Pasję. Dopiero w IX w. do liturgii rzymskiej wszedł jerozolimski zwyczaj procesji upamiętniającej wjazd Pana Jezusa do Jerusalem. Obie tradycje szybko się połączyły, dając liturgii Niedzieli Palmowej podwójny charakter (wjazd i Męka) . Przy czym, w różnych Kościołach lokalnych owe procesje przyjmowały rozmaite formy: biskup szedł piechotą lub jechał na osiołku, niesiono ozdobiony palmami krzyż, księgę Ewangelii, a nawet i Najświętszy Sakrament. Pierwszą udokumentowaną wzmiankę o procesji w Niedzielę Palmową przekazuje nam Teodulf z Orleanu (+ 821). Niektóre też przekazy zaświadczają, że tego dnia biskupom przysługiwało prawo uwalniania więźniów (czyżby nawiązanie do gestu Piłata?). Dzisiaj odnowiona liturgia zaleca, aby wierni w Niedzielę Męki Pańskiej zgromadzili się przed kościołem (zaleca, nie nakazuje), gdzie powinno odbyć się poświęcenie palm, odczytanie perykopy ewangelicznej o wjeździe Pana Jezusa do Jerozolimy i uroczysta procesja do kościoła. Podczas każdej Mszy św., zgodnie z wielowiekową tradycją czyta się opis Męki Pańskiej (według relacji Mateusza, Marka lub Łukasza - Ewangelię św. Jana odczytuje się w Wielki Piątek). W Polsce istniał kiedyś zwyczaj, że kapłan idący na czele procesji trzykrotnie pukał do zamkniętych drzwi kościoła, aż mu otworzono. Miało to symbolizować, iż Męka Zbawiciela na krzyżu otwarła nam bramy nieba. Inne źródła przekazują, że celebrans uderzał poświęconą palmą leżący na ziemi w kościele krzyż, po czym unosił go do góry i śpiewał: "Witaj krzyżu, nadziejo nasza!". Niegdyś Niedzielę Palmową na naszych ziemiach nazywano Kwietnią. W Krakowie (od XVI w.) urządzano uroczystą centralną procesję do kościoła Mariackiego z figurką Pana Jezusa przymocowaną do osiołka. Oto jak wspomina to Mikołaj Rey: "W Kwietnią kto bagniątka (bazi) nie połknął, a będowego (dębowego) Chrystusa do miasta nie doprowadził, to już dusznego zbawienia nie otrzymał (...). Uderzano się także gałązkami palmowymi (wierzbowymi), by rozkwitająca, pulsująca życiem wiosny witka udzieliła mocy, siły i nowej młodości". Zresztą do dnia dzisiejszego najlepszym lekarstwem na wszelkie choroby gardła według naszych dziadków jest właśnie bazia z poświęconej palmy, którą należy połknąć. Owe poświęcone palmy zanoszą dziś wierni do domów i zawieszają najczęściej pod krzyżem. Ma to z jednej strony przypominać zwycięstwo Chrystusa, a z drugiej wypraszać Boże błogosławieństwo dla domowników. Popiół zaś z tych palm w następnym roku zostanie poświęcony i użyty w obrzędzie Środy Popielcowej. Niedziela Palmowa, czyli Męki Pańskiej, wprowadza nas coraz bardziej w nastrój Świąt Paschalnych. Kościół zachęca, aby nie ograniczać się tylko do radosnego wymachiwania palmami i krzyku: " Hosanna Synowi Dawidowemu!", ale wskazuje drogę jeszcze dalszą - ku Wieczernikowi, gdzie "chleb z nieba zstąpił". Potem wprowadza w ciemny ogród Getsemani, pozwala odczuć dramat Jezusa uwięzionego i opuszczonego, daje zasmakować Jego cierpienie w pretorium Piłata i odrzucenie przez człowieka. Wreszcie zachęca, aby pójść dalej, aż na sam szczyt Golgoty i wytrwać do końca. Chrześcijanin nie może obojętnie przejść wobec wiszącego na krzyżu Chrystusa, musi zostać do końca, aż się wszystko wypełni... Musi potem pomóc zdjąć Go z krzyża i mieć odwagę spojrzeć w oczy Matce trzymającej na rękach ciało Syna, by na końcu wreszcie zatoczyć ciężki kamień na Grób. A potem już tylko pozostaje mu czekać na tę Wielką Noc... To właśnie daje nam Wielki Tydzień, rozpoczynający się Niedzielą Palmową. Wejdźmy zatem uczciwie w Misterium naszego Pana Jezusa Chrystusa...
CZYTAJ DALEJ

Czemu my także musimy akceptować cierpienie w naszym życiu?

2025-04-13 20:56

[ TEMATY ]

Katechizm Wielkopostny

Karol Porwich/Niedziela

Wielki Post to czas modlitwy, postu i jałmużny. To wiemy, prawda? Jednak te 40 dni to również czas duchowej przemiany, pogłębienia swojej wiary, a może nawet… powrotu do jej podstaw? W Wielkim Tygodniu odpowiedź na pytanie - czemu my także musimy akceptować cierpienie w naszym życiu?

Czy wiesz, co wyznajesz? Czy wiesz, w co wierzysz? Zastanawiałeś się kiedyś nad tym? Jeśli nie, zostań z nami. Jeśli tak, tym bardziej zachęcamy do tego duchowego powrotu do podstaw z portalem niedziela.pl. Przewodnikiem będzie nam Katechizm Kościoła Katolickiego oraz Youcat – katechizm Kościoła katolickiego dla młodych.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję