Reklama

Porady

Nasze zdrowie

Ile waży uczniowski tornister?

Odpowiedź na zadane w tytule pytanie brzmi: najczęściej za dużo.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Na przestrzeni lat w szkołach zmieniały się programy, podręczniki i listy lektur. Nie zmienił się natomiast nadmierny ciężar zeszytów, książek i pomocy szkolnych dźwiganych przez uczniów w plecakach, teczkach i torbach. Problem, który znany był za czasów dziadków, potem rodziców, dotyczy również kolejnego pokolenia dzieci i młodzieży. Kilka lat temu minister edukacji narodowej zainaugurował w jednej z warszawskich szkół akcję edukacyjną Ogólnopolski Dzień Tornistra, której celem jest zwrócenie uwagi na ciężar plecaków noszonych przez uczniów do i ze szkoły. Nie skończyło się na akcji – zostały wydane rozporządzenia obligujące dyrekcje do zapewnienia uczniom w szkole miejsca na pozostawienie podręczników i przyborów szkolnych, np. szafek lub półek do indywidualnego użytku.

Badania przeprowadzone w kilku śląskich szkołach, w grupie 332 uczniów w wieku od 6 do 9 lat, świadczą, że sprawa nie wygląda dobrze. W badanej grupie najmłodszych uczniów waga tornistra wraz z zawartością zmieniała w poszczególnych dniach, a średnio wynosiła 3,57¹0,58 kg. Najcięższy tornister w tej grupie dzieci ważył 6,63 kg! Także w ocenie 77% rodziców spakowane tornistry ich dzieci były ciężkie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Pojawia się pytanie: jaka powinna być dopuszczalna waga uczniowskiego tornistra z zawartością? Zalecenie Głównego Inspektora Sanitarnego mówi, że waga tornistra nie powinna przekraczać 10-15% masy ciała jego właściciela. Autorki wspomnianego badania przekonują, że zalecenie to za mało. Powinna zostać ustanowiona obligatoryjna norma, a jej granica powinna wynosić 10% masy ciała ucznia. – W większości krajów europejskich ciężar tornistra o masie względnej przekraczającej 10% uznawany jest za szkodliwy dla zdrowia, gdyż może prowadzić do wad postawy i bólu kręgosłupa – uważa współautorka badania dr n. med. Jolanta Malinowska-Borowska, adiunkt w Zakładzie Toksykologii i Ochrony Zdrowia w Środowisku Pracy, Wydziału Nauk o Zdrowiu w Bytomiu Śląskiego Uniwersytetu Medycznego.

Co sprawia, że uczniowskie tornistry są przeciążone? Problem zaczyna się od wagi samego tornistra. Z przeprowadzonego badania wynika, że oprócz lekkich, ważących mniej niż kilogram, tornistrów, zdarzają się modele ważące nawet 2,5 kg. Rodzice, pytani o kryteria decydujące o wyborze plecaka, najczęściej wskazują: usztywnienie jego tylnej ścianki, obecność wielu przegródek, kolor i markę. Warto jednak, by przy wyborze plecaka uwzględniano również jego wagę, a takie kryterium zadeklarowało tylko 15% rodziców.

Zawartość tornistra to książki i zeszyty, a także: przybory do wychowania plastycznego i technicznego, obuwie zmienne, strój na w-f, drugie śniadanie, telefon komórkowy, tablet, a często także dodatkowe „skarby”. U dzieci z najmłodszych klas konieczne jest sprawdzanie przez rodziców zawartości plecaka i eliminowanie zbędnych przedmiotów. Ciekawostką jest, że z przeprowadzonego badania wynika, iż dziewczynki mają tendencję do zabierania do szkolnych plecaków większej liczby przedmiotów niż chłopcy.

Zagrożenia, które wynikają z noszenia na plecach nadmiernego balastu, są znane. Na bieżąco to większe zmęczenie i niedotlenienie, a w dalszej perspektywie – wady postawy, bóle pleców i kolan. Początek roku szkolnego, spotkania z rodzicami to dobry czas, by zadbać w szkole o miejsce, w którym można pozostawić obuwie zmienne, strój do wychowania fizycznego itp. Warto przypomnieć nauczycielom, by na zakończenie lekcji informowali, czy podręcznik będzie potrzebny w domu, czy też można zostawić go na półce w szkole. Kolejny Ogólnopolski Dzień Tornistra przypada 1 października. Może uda się do tego czasu opracować strategię zredukowania ciężaru noszonego codziennie przez uczniów do i ze szkoły. /akw

2021-09-07 11:14

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

MEN: przygotowujemy się do normalnej, stacjonarnej pracy szkół od września

[ TEMATY ]

szkoła

MEN

edukacja

Fotolia.com

Zdjęcie poglądowe

Zdjęcie poglądowe

Przygotowujemy się do normalnej, stacjonarnej pracy szkół i placówek oświatowych od września; jednocześnie pracujemy nad udoskonaleniem narzędzi on-line do nauki zdalnej, jako uzupełnienie tradycyjnych metod pracy - poinformowała PAP rzeczniczka resortu edukacji Anna Ostrowska.

W mediach pojawiły się informacje, że MEN przygotowuje się do kontynuowania zdalnej nauki od września, szykowane są przepisy i jednolita platforma edukacyjna dla wszystkich szkół; ulepszana jest też platforma epodreczniki.pl. Portal wp.pl poinformował we wtorek, że pod petycją w internecie "Nie dla zdalnej szkoły od września" podpisało się ponad 50 tys. osób. W petycji czytamy: "Jesteśmy zbulwersowani tym, że minister edukacji bierze udział w działaniach związanych z wdrażaniem nauczania zdalnego od września 2020 r., a nie planuje działań umożliwiających uczniom powrót do szkoły". Rodzice - jak podaje wp.pl - planują w piątek protest przed siedzibą MEN.
CZYTAJ DALEJ

Atak na ochronę życia w Europie. Parlament Europejski poparł inicjatywę „My Voice, My Choice”

2025-12-18 21:09

[ TEMATY ]

aborcja

parlament europejski

Adobe Stock

Parlament Europejski po raz kolejny próbuje rozszerzać kompetencje Unii w obszarze, który, zgodnie z traktatami, pozostaje wyłączną domeną państw członkowskich.

W środę 17 grudnia odbyło się głosowanie, podczas którego Parlament Europejski poparł europejską inicjatywę obywatelską „My Voice, My Choice”, której celem jest zwiększenie dostępu do aborcji w Unii Europejskiej poprzez utworzenie dobrowolnego „mechanizmu solidarności finansowej” współfinansowanego ze środków UE. Mechanizm ten miałby umożliwiać finansowanie tzw. bezpiecznej i legalnej aborcji kobietom z państw, w których obowiązują przepisy krajowe chroniące ludzkie życie od poczęcia.
CZYTAJ DALEJ

Wigilia WSD Archidiecezji Krakowskiej

2025-12-18 23:24

Biuro Prasowe AK

- Prosimy, aby święte postaci Maryi i Józefa były dla nas wzorem otwarcia się na Boży głos i przyjęcia tego głosu z żywą wiarą, w duchu posłuszeństwa i nieskończonego zawierzenia. Po to, aby jeśli Pan Bóg tak chce, przez Waszą, drodzy alumni, przyszłą pracę kapłańską w ludzkich sercach w XXI wieku mógł ciągle narodzić się Chrystus – mówił abp Marek Jędraszewski podczas Mszy św. w Wyższym Seminarium Duchownym Archidiecezji Krakowskiej.

Rektor Wyższego Seminarium Duchownego Archidiecezji Krakowskiej, ks. Robert Woźniak powitał na początku abp. Marka Jędraszewskiego w seminaryjnej wspólnocie, wskazując na tajemnicę Bożego Narodzenia jako spotkania „nieba z ziemią”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję