Dzisiaj też różnie się go pojmuje. Jedna osoba powie, że patriotyzm kojarzy się jej z dbałością o polską kulturę, druga uzna, że wiąże się z sumiennym wypełnianiem obowiązków, a jeszcze inna osoba stwierdzi, że dla niej patriotyzm oznacza troskę o środowisko naturalne.
Spojrzenie dorosłego
O różnicę postaw patriotycznych między osobami młodymi a dojrzałymi pytamy o. Jana Poteralskiego, paulina, nowego kapelana Hufca Związku Harcerstwa Polskiego Częstochowa.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
– Starsi mają wiedzę, więcej doświadczyli. Młodzi ciągle uczą się miłości do Ojczyzny. Dlatego starsi muszą robić wszystko tak, żeby swoją mądrość przekazać. To rola uczelni, szkół, nauczycieli, księży – stwierdza o. Poteralski. A na pytanie, jak postrzega współczesny patriotyzm, odpowiada: – Zauważam coraz większe zainteresowanie historią i losem naszego kraju. Klasy mundurowe, wojskowe, policyjne czy strażackie cieszą się teraz bardzo dużym powodzeniem. W harcerstwie również obserwuję wielki patriotyzm. Widzimy go też 11 listopada, kiedy odbywa się największy w Polsce marsz. W Warszawie gromadzą się tysiące ludzi z flagami, całe rodziny śpiewają, modlą się, słuchają przemówień, a to wiele mówi o naszym umiłowaniu Ojczyzny.
Historia uczy
Harcerskiego duszpasterza pytamy także o to, czy historia Polski uczy nas patriotyzmu.
Reklama
– Musimy zacząć od tego, że po wojnie zakłamywano historię. Ja prawdę o Katyniu poznałem dopiero w 1986 r., kiedy byłem w seminarium duchownym. Dowiedziałem się, kto był odpowiedzialny za śmierć polskich oficerów. Przez całe lata będąc w szkole, w technikum, ciągle słyszałem, że to byli Niemcy. A więc prawdy o historii trzeba się uczyć, trzeba ją odkrywać. Człowiek, który zna historię, będzie wiedział, kim jest, skąd się wywodzi i dokąd zmierza. Chodzi o patriotyzm wynikający z wiedzy, najpierw musi być ta wiedza. Patriotyzm otrzymuje się od rodziców, od nauczycieli, od kapłanów, czyli muszą też istnieć ludzie, którzy będą ten patriotyzm, tę wiedzę przekazywać. Ale to nie wszystko. Ja, jako chrześcijanin, muszę sam chcieć dążyć do prawdy – podsumowuje o. Poteralski.
W częstochowskim Parku Staszica spotykamy p. Wiolę, która zwierza się, że w święta narodowe honoruje flagę państwową. – Czuję się Polką i staram się w tej polskości wychowywać dzieci, bo Ojczyzna jest dla nas bardzo ważna – podkreśla i wskazuje na Kościół, którego historia jest nieodłącznie związana z Polską.
Patriotyzm młodych
W Alejach Najświętszej Maryi Panny przeprowadzamy uliczną sondę. Ola, Mateusz, Amelia i Ala nie uchylają się od odpowiedzi. Pytamy o to, w jaki sposób wyrażają patriotyzm oraz które miejsca w Częstochowie mają dla nich znaczenie patriotyczne. Wśród odpowiedzi dominuje sanktuarium Matki Bożej Częstochowskiej na Jasnej Górze. Wspomniane zostają również pomnik marszałka Józefa Piłsudskiego, pl. Pamięci Narodowej oraz pl. Biegańskiego, na którym często odbywają się patriotyczne apele, ceremonie, uroczystości.
Absolwent XII Liceum Ogólnokształcącego im. Stefana Żeromskiego wskazuje na zainteresowanie się historią i uczestnictwem w uroczystościach patriotycznych. Pytany o patrona szkoły odpowiada: – Właśnie Żeromski kierował się mądrym patriotyzmem, zachęcał do niego. Interesował się budową społeczeństwa obywatelskiego.