Reklama

Niedziela plus

Diecezja Tarnowska

Czekały na swój czas

Dobra kultury religijnej, sztuki sakralnej stanowią część naszego dziedzictwa narodowego – przekonuje w rozmowie z Niedzielą ks. dr Piotr Pasek, dyrektor najstarszego muzeum diecezjalnego w Polsce.

Niedziela Plus 2/2023, str. IV

[ TEMATY ]

Muzeum Diecezjalne

Archiwum muzeum

Muzea to swoistego rodzaju uniwersytety – przekonuje ks. dr Piotr Pasek

Muzea to swoistego rodzaju uniwersytety – przekonuje ks. dr Piotr Pasek

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Maria Fortuna-Sudor: Księże Dyrektorze, na stronie Muzeum Diecezjalnego w Tarnowie przeczytałam, że jednym z najważniejszych jego działów są zbiory sztuki gotyckiej rzeźby i malarstwa. Jaką wartość one stanowią?

Ks. Piotr Pasek: Pod względem wartości historycznej są to świadectwa wiary i formy ewangelizacyjnej właśnie przez sztukę. Te rzeźby, a przede wszystkim obrazy, niejednokrotnie były efektem inspiracji, nawet mistycznej. Twórcy, zatrudniani przez cechy, próbowali przekazać ludowi Bożemu treść nauczania mistyków. Taki był też zamysł ks. Józefa Bąby, założyciela naszego muzeum: zgromadzone w seminarium duchownym dzieła sztuki miały posłużyć jako doskonała ilustracja dla trudnych dogmatów teologicznych. Istotnym celem było także formowanie estetyczne przyszłych kapłanów.

Nasze muzeum wpisywało się ponadto w nurt programu podtrzymywania polskości w czasach zaborów, kiedy to przez sztukę, kulturę i religię pokazywano i podkreślano bogactwo ducha narodu, mimo iż Polski nie było na mapie Europy. Dzisiaj przez pryzmat zachowanych dzieł sztuki możemy też zobaczyć, że przez wieki Kościół bronił człowieka, przekazując mu wiarę, a także podtrzymując tradycję tak istotną dla narodu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Do tego działu należą rzeźby, które właśnie odzyskały swoje piękno. Co sprawiło, że te średniowieczne figury zostały poddane konserwacji?

W grudniu minionego roku odnowione figury świętych biskupów zaprezentowaliśmy w czasie wernisażu w naszym muzeum. Można powiedzieć, że każda z tych rzeźb czekała na swój czas. Wychodzimy z założenia, że trzeba konserwować eksponaty znajdujące się w salach wystawowych. Ale nasze muzeum ma również przepastne magazyny, a w nich zgromadzone są najbardziej zniszczone dzieła sztuki, które z tego powodu nie nadają się do ekspozycji. W związku z tym została podjęta inicjatywa, dzięki życzliwości Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, aby ratować to, co wymaga natychmiastowej konserwacji. Trzeba pamiętać, że te dzieła sztuki były kiedyś piękne, finezyjne, ale z różnych powodów – np. przez nieudolną konserwację, złe warunki eksponowania w budynkach sakralnych, upływ czasu, kruchość materiału – zatraciły oryginalne piękno i w mniejszym bądź większym stopniu uległy destrukcji.

Dlaczego należy chronić to dziedzictwo?

Kościół, nasza wspólnota wiary, to przede wszystkim Pismo Święte i tradycja. I te dobra kultury, narodu, wiary tworzą naszą tożsamość – Polaka, chrześcijanina, katolika. Uważam, że dobra kultury religijnej, sztuki sakralnej mają wyjątkową wartość, stanowią część naszego dziedzictwa narodowego.

W czasie wspomnianego wernisażu podkreślano, że zastosowano konserwację zachowawczą. Proszę powiedzieć, dlaczego taki kierunek prac został obrany?

Jeśli zniszczeniu ulegną dzieła sztuki znajdujące się w kościołach, przeznaczone do kultu, to proces ich rekonstrukcji wygląda inaczej. Te obrazy, rzeźby swym pięknem powinny nas prowadzić do Pana Boga. A muzeum to jest swoistego rodzaju świątynia historyczna, świątynia przeszłości. Przechowujemy w niej przedmioty w takiej postaci, w jakiej zachowały się do naszych czasów. Jeżeli stwierdzamy, że u jednej z figur nie ma ręki albo że fryzura została skrócona, albo że brakuje Dzieciątka, to nie rekonstruujemy tego – ze względu na potrzebę zachowania tej niepowtarzalności. Bo muzea to też swoistego rodzaju uniwersytety dla historyków sztuki, dla konserwatorów. Przez konserwację zachowawczą można pokazać, w jaki sposób te dzieła służyły ludziom i przez swoją funkcję kultyczną uległy degradacji. To też może nas przybliżyć do Stwórcy.

Muzeum Diecezjalne w Tarnowie zostało założone w 1888 r. Na stronie: muzeum.diecezja.tarnow.pl prowadzący je podkreślają jego ponadczasową rolę: „Muzeum Diecezjalne w Tarnowie jest nie tylko żywym świadkiem chrześcijańskiej kultury minionych czasów, ale także człowiekowi dni naszych stara się głosić Ewangelię...”.

2023-01-03 13:52

Oceń: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Trzy święte

Niedziela sandomierska 31/2020, str. VIII

[ TEMATY ]

obraz

obraz

Sandomierz

Muzeum Diecezjalne

Archiwum muzeum

Święte: Marta, Agnieszka i Klara (lub Kinga)

Święte: Marta, Agnieszka i Klara (lub Kinga)

Wśród skarbów Muzeum Diecezjalnego w Sandomierzu znajduje się obraz „Trzy święte”, który przedstawia św. Martę, Agnieszkę i Klarę (lub Kingę).

Dzieło pochodzi z Małopolski, przypuszczalnie z Krakowa. Powstało między rokiem 1430-1440 na drewnie lipowym. Według najnowszych badań postać niewiasty w stroju zakonnym, z księgą w ręku, podtrzymującą pionowo ustawioną laskę, z której wyrastają ulistnione gałązki, może być identyfikowana ze św. Kingą. Jej lipowa laska, jak przekazuje legenda hagiograficzna, w cudowny sposób wypuściła liście. W klasztorze klarysek w Starym Sączu przez wieki otaczano kultem lipę, wiązaną z tym cudownym wydarzeniem z życia św. Kingi.
CZYTAJ DALEJ

Faustyny wędrówka po czyśćcu

Obok piekła i nieba tajemniczym i zagadkowym stanem jest dla nas również czyściec.

W Piśmie Świętym brak wyraźnego wskazania co do istnienia czyśćca. W Piśmie Świętym słowo „czyściec” też nie pada wyraźnie ani razu, choć wiele fragmentów Nowego Testamentu może pośrednio potwierdzać istnienie miejsca czy czasu, gdzie przez „jakiś ogień” odbywa się oczyszczenie po śmierci. Mimo wszystko sprawa czyśćca nasuwa wiele pytań ludziom wierzącym. Czyżby sformułowanie przez Kościół dogmatu o czyśćcu było zwyczajnie jakimś kompromisem w obrazie Boga miłosiernego, a zarazem sprawiedliwego? Czy w takim razie nawet po śmierci można dostać drugą szansę? Jak żyć, żeby ewentualnie taką możliwość otrzymać? Jak wygląda ta „pośmiertna poprawka”?
CZYTAJ DALEJ

Dzierżoniów. Niebieski Wojownik u Królowej Różańca Świętego

2025-10-05 20:23

[ TEMATY ]

św. Michał Archanioł

bp Stefan Regmunt

Dzierżoniów

ks. Zygmunt Kokoszka

Niepokalana Królowa Różańca Świętego

ks. Mirosław Benedyk/Niedziela

Bp Stefan Regmunt podczas instalacji figury św. Michała Archanioła w Dzierżoniowie

Bp Stefan Regmunt podczas instalacji figury św. Michała Archanioła w Dzierżoniowie

W parafii Królowej Różańca Świętego w Dzierżoniowie odpust ku czci patronki stał się nie tylko świętem modlitwy i wdzięczności, ale także momentem duchowego umocnienia, gdy wspólnota parafialna powierzyła się opiece św. Michała Archanioła.

W niedzielę 5 października, poprzedzającą wspomnienie Najświętszej Maryi Panny Różańcowej, w Dzierżoniowie odbyły się uroczystości odpustowe. To szczególne wydarzenie zgromadziło parafian i gości w kościele na Skałkach, gdzie Mszy świętej przewodniczył bp Stefan Regmunt, biskup senior diecezji zielonogórsko-gorzowskiej.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję