Po blisko trzech latach braku możliwości pielgrzymowania do Ziemi Jezusa w tym roku powróciliśmy na pątniczy szlak pod znakiem palmy (palmieros), jak w średniowieczu nazywano pielgrzymów do Ziemi Świętej.
Taka pielgrzymka jest dla chrześcijanina niezwykłym wydarzeniem nie tylko turystycznym, religijnym, ale przede wszystkim duchowym. Jest ona poznawaniem, rozczytywaniem, czy wręcz doświadczaniem Piątej Ewangelii, jak nazywana jest Ziemia Święta. Przez doświadczenie miejsc świętych, gdzie dokonało się zbawienie i odkupienie człowieka, pielgrzym może odkrywać i lepiej zrozumieć głębię przesłania ewangelicznego i sposób jego realizacji w życiu duchowym. Dlatego wielu pielgrzymów mówi, że pielgrzymowanie do Ziemi Świętej było wydarzeniem, które zmieniło ich życie. Stąpanie śladami Chrystusa dla wielu okazało się podróżą, która pozwoliła im na nowo odkryć korzenie chrześcijańskiej wiary w jakże bogatym kulturowo i religijnie środowisku.
Reklama
Z takim też przesłaniem wyruszyliśmy w tym roku na szlaki Ziemi Jezusa i Maryi. Tegoroczny „sezon” pątniczy swój szczyt miał w okresie ferii zimowych, który to czas był wyjątkowo nam sprzyjający ze względu na łagodną wiosenną pogodę. Program został rozłożony na 8 dni i tak zaplanowany, by pielgrzymi mogli nawiedzić najważniejsze miejsca związane z życiem Jezusa i Maryi. Poszczególne grupy prowadzili doświadczeni przewodnicy, księża oraz świeccy bibliści i teologowie. W programie każdego dnia była Msza św. i wiele celebracji związanych z poszczególnymi miejscami, jak odnowienie przyrzeczeń chrzcielnych i małżeńskich, Droga Krzyżowa, modlitwa różańcowa, Godzinki, itp. Nie zabrakło lektury Pisma Świętego i fachowego komentarza. Pielgrzymi ze wzruszeniem przeżywali spotkania z polskimi franciszkanami, którzy ofiarnie posługują w miejscach świętych. Wielkim wzruszeniem było spotkanie z o. Franciszkiem Wiatrem, naszym rodakiem z Pstrągówki, który od wielu lat posługuje w Ziemi Świętej, a obecnie jest w sanktuarium Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Ein Karem. Niezapomnianym pozostanie także spotkanie z siostrami elżbietankami, prowadzącymi sierociniec „Dom Pokoju” w Betlejem i na Górze Oliwnej w Jerozolimie, który utrzymywany jest z ofiar polskich pielgrzymów.
Przewodnicy zauważyli, że uczestnicy bardzo głęboko przeżywali czas pielgrzymowania. Podkreślali też ich zaangażowanie w realizowany program i dobrą atmosferę w grupach. Mimo napięć w Izraelu wszyscy czuli się bezpiecznie, wszędzie też spotykali się z życzliwością pracowników, obsługi hoteli i służb.
Pielgrzymki do Ziemi Świętej przygotowało od strony organizacyjnej Biuro Podróży „Matteo Travel” z Rzeszowa, od wielu lat wyspecjalizowane w organizacji pielgrzymek do Izraela.
Ojciec Święty potwierdził wybór ojca Francesco Pattona, OFM, na Kustosza Ziemi Świętej i strażnika Góry Syjon dokonany przez Definitorium Generalne Zakonu Braci Mniejszych Franciszkanów - poinformowało Biuro Prasowe Stolicy Apostolskiej. Włoski franciszkanin będzie ten urząd sprawował przez drugą sześcioletnią kadencję.
O. Francesco Patton pochodzi z archidiecezji trydenckiej i należy do północnowłoskiej prowincji św. Antoniego. Mówi po włosku, angielsku i hiszpańsku. Urodził się 23 grudnia 1963 r. Pierwsze śluby zakonne złożył w 1983 r., zaś w 1989 r. przyjął święcenia kapłańskie. Cztery lata później uzyskał licencjat z nauk o mediach na Papieskim Uniwersytecie Salezjańskim w Rzymie.
Chrześcijaństwo bez judaizmu nie istnieje, a współczesny antysemityzm nosi znamiona dawno potępionej herezji - piszą członkowie Koła Naukowego Teologów KUL w nowym stanowisku dotyczącym dialogu chrześcijańsko-żydowskiego. Autorzy dokumentu, powołując się na nauczanie Soboru Watykańskiego II, podkreślają, że dialog z Żydami nie jest opcją fakultatywną, lecz koniecznością dla duchowego zdrowia Kościoła. Poruszono także kwestie stosunku katolików do święta Chanuki oraz literatury talmudycznej, przestrzegając jednocześnie przed postawą „ciasnego symetryzmu” w relacjach międzyreligijnych.
- W odpowiedzi na list otwarty przeciwko rokrocznemu obchodzeniu żydowskiego święta Chanuki na KUL, jako teolodzy postanowiliśmy dokonać przypomnienia katolickiego nauczania i optyki na temat dialogu z judaizmem. Nie robimy tego w duchu kontrreformacyjnym czy konfrontacyjnym, ale po to, by w osobach niemających jakiejś pogłębionej wiedzy w tym temacie rozwiać wątpliwości, jak na to zagadnienie patrzy cały Kościół, z Żyjącym Piotrem na czele. Tak, by nikt nie wziął za nauczanie Kościoła pewnych osobistych wątpliwości czy uprzedzeń takiej, czy innej grupy osób. Jest to wyraz naszej misji kroczenia, jako teolodzy, ramię w ramię z Kościołem, w charakterze uczniów, a nie recenzentów - mówi KAI ks. dr Karol Godlewski z KUL.
Współczesny człowiek często czuje się zagubiony, bo żyje w świecie bez góry. Wszystko jest płaskie, relatywne, bez wierzchołka. Psalm przywraca pionowy wymiar życia. Nie po to, żeby cię przygnieść, ale żeby pokazać, że jest coś wyżej i że warto tam iść. A najpiękniejsze jest to, że na szczycie nie czeka samotność, lecz Oblicze - podkreśla o. Piotr Kwiatek, kapucyn, doktor psychologii, inicjator psalmoterapii w komentarzu Centrum Heschela KUL do psalmu 24 śpiewanego w IV Niedzielę Adwentu.
Jak podkreśla o. Kwiatek, świat czasami „wydaje się za mały dla naszych lęków i za duży dla naszych marzeń. Ziemia kręci się dalej, a my często czujemy się na niej obco trochę jak goście, którzy zapomnieli, że są współwłaścicielami domu”. Natomiast psalm 24 „pokazuje nam, kim naprawdę jesteśmy i dokąd naprawdę idziemy. Jest w nim coś z terapii – nie takiej, która zagłusza ból, ale takiej, która prowadzi przez niego do źródła sensu”.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.