Taizé to nazwa niewielkiej wioski we Francji, w której mieszka ekumeniczna wspólnota zakonna braci. Podczas II wojny światowej 25-letni Szwajcar Roger Schulz (br. Roger), wstrząśnięty ówczesnymi wydarzeniami, postanowił wraz z kilkoma innymi młodymi mężczyznami wspólnie modlić się o pokój i być ze swymi braćmi znakiem Komunii, w której Jezus łączy się ze swoim Kościołem. Na wzór modlitw braci z Taizé w diecezjach w całej Polsce organizowane są tzw. Czuwania Taizé. W ich trakcie śpiewane są specjalne psalmy, odczytuje się fragment Pisma Świętego. To także czas wyjątkowej modlitwy w ciszy, sam na sam z Chrystusem na krzyżu.
Dominikańskie Duszpasterstwo Postakademickie zaprasza 3 listopada do bazyliki św. Mikołaja na modlitwę ze śpiewami Taizé. Listopadowe spotkanie rozpocznie się o godz. 19.40 i zakończy – podobnie jak w każdy piątek w kościele Pojednania – modlitwą wokół krzyża. „Każdy może podejść, by na chwilę opierając swe czoło na drzewie krzyża, inaczej niż słowami powierzyć Panu Bogu to, co ciąży nam samym bądź jest ciężarem dla innych – bliskich nam lub dalekich, uciskanych, żyjących w nędzy, chorych... Ufamy, że Zmartwychwstały, rozpoznany czy nie, towarzyszy w cierpieniu każdemu człowiekowi” – czytamy na stronie duszpasterstwa. Spotkanie ma charakter ekumeniczny, zaproszeni są więc chrześcijanie wszystkich wyznań, a także ci, którzy poszukują sensu swojego życia.
...od ponad 350 lat Kalwaria Wejherowska (diec. gdańska) przyciąga do miasta rzesze pątników?
Położona w sercu Kaszub jest – obok Kalwarii Zebrzydowskiej i Pacławskiej – najstarszą via dolorosa w Polsce. Została zbudowana w latach 1649-65 z inicjatywy wojewody malborskiego i założyciela Wejherowa Jakuba Wejhera. Po jego śmierci dzieło rozbudowy kontynuowali m.in. jego potomkowie, a także duchowni z okolicznych wsi oraz klasztoru w Oliwie. W tej intencji zbudowano kaplicę Bramy Oliwskiej, która jest miejscem powitania pielgrzymów przybywających od strony Oliwy. Dwadzieścia sześć barokowych kaplic kalwarii rozlokowano na wzgórzach w południowej części miasta, które nazwano tak, jak nazywają się odpowiadające im miejsca w Jerozolimie: Góra Oliwna, góra Syjon i góra Kalwaria. Aby odległości dzielące kapliczki dokładnie odpowiadały odległościom między przystankami drogi krzyżowej Chrystusa w Jerozolimie, jeden z zaprzyjaźnionych z Wejherem zakonników udał się z misją do Jerozolimy. Przywiózł także świętą ziemię, która znajduje się pod każdą z kapliczek.
O miłości Boga i ludzi jest dzisiejsze słowo Boże. Temat z pozoru dość miły i przyjemny. Wiąże się jednak także z konkretnymi wymaganiami. Kiedy pojawiają się one na horyzoncie, istnieje naturalny odruch tłumaczenia sobie, że to nie dla mnie, że nie na dzisiejsze czasy, że to zbyt trudne lub nudne, że jeśli już, to może później... W pierwszym czytaniu Mojżesz zauważa, że Boże polecenia są w zasięgu naszych możliwości. Przestrzega jemu współczesnych, aby woli Bożej nie traktowali jako niepoznawalnej czy niemożliwej do wypełnienia.
Naśladował Jezusa, poświęcając się delikatnemu dziełu wychowania, promocji ludzkiej i formacji chrześcijańskiej, z troską otaczając tych, którzy zostali mu powierzeni i przyjmując krzyż: tak kardynał Marcello Semeraro, prefekt Dykasterii Spraw Kanonizacyjnych, podsumował życie i duchowe dziedzictwo marysty Lycariona Maya (znanego w świecie jako François Benjamin), który 12 lipca został beatyfikowany w parafii św. Franciszka Salezego w Barcelonie.
Przewodnicząc obrzędowi w imieniu Leona XIV, kardynał Semeraro przypomniał tzw „Tragiczny Tydzień” w katalońskim mieście: pod koniec lipca 1909 roku ludność zbuntowała się przeciwko obowiązkowemu poborowi zarządzonemu przez rząd hiszpański. Kościoły, klasztory i katolickie instytucje edukacyjne stały się celem aktów przemocy – tak bardzo, że w nocy z 26 na 27 lipca szkoła braci marystów została podpalona, a następnego ranka zakonnicy zostali zastrzeleni. Brat Lycarion – znany jako gorliwy i odważny zakonnik, oddany chrześcijańskiemu wychowaniu dzieci – był pierwszym, który stracił życie, a jego ciało zostało zmasakrowane kamieniami i maczetą z powodu odium fidei (nienawiści do wiary).
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.