Reklama

Niedziela Sosnowiecka

Odzyskane dziedzictwo

Z dwóch części – porannej i popołudniowej – składała się konferencja poświęcona witrażom, a raczej ich odnowionym projektom, sosnowieckiej bazyliki katedralnej.

Niedziela sosnowiecka 50/2023, str. III

[ TEMATY ]

Sosnowiec

Archiwum Muzeum w Sosnowcu

Stygmatyzacja św. Franciszka

Stygmatyzacja św. Franciszka

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Organizatorem sesji, która odbyła się 24 listopada, był Pałac Schoena Muzeum w Sosnowcu.

Unikatowe projekty

Bezpośrednią przyczyną zorganizowania sesji wraz z wystawą stał się grant przyznany w 2022 r. Pałacowi Schoena Muzeum w Sosnowcu ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, pochodzących z Funduszu Promocji Kultury na zadanie: „Konserwacja kartonów witrażowych z 1936 roku autorstwa Jana Bukowskiego dla katedry pw. Wniebowzięcia NMP w Sosnowcu”. Pałac Schoena Muzeum w Sosnowcu nabył trzy wyjątkowe kartony na rynku antykwarycznym w 2015 r. To jedyne zachowane prace z kompletu liczącego 43 projekty, które Jan Bukowski wykonał w latach 1935-39 dla sosnowieckiego kościoła. Niestety, znajdowały się w złym stanie, nosiły znamiona wieloletniego przechowywania w nieodpowiednich warunkach. Wymagały przeprowadzenia skomplikowanych i kosztownych prac konserwatorskich. – Dzięki ministerialnemu wsparciu, po żmudnych pracach konserwatorskich, trzy projekty kartonów witrażowych: Najświętsza Maria Panna, Matka Boża Różańcowa z Dzieciątkiem oraz Stygmatyzacja św. Franciszka odzyskały swój pierwotny blask, wróciły z pracowni konserwatorskiej w Krakowie do sosnowieckiego muzeum – powiedział Paweł Dusza, dyrektor muzeum.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Wystawa

Odnowione prace zostały zaprezentowanie publiczności na wystawie w muzeum 24 listopada. Jest to ich pierwsza prezentacja, a zatem wyjątkowa gratka dla koneserów i badaczy sztuki międzywojnia, a w szczególności twórczości Jana Bukowskiego, krakowskiego artysty przełomu XIX i XX wieku oraz okresu międzywojennego. – Należy podkreślić ich wyjątkowość i fakt, że witraże wykonane według tych projektów znajdują się do dzisiaj w oknach transeptu katedry. Warto wspomnieć, że fundatorami witraży Stygmatyzacja św. Franciszka i Najświętsza Maria Panna było małżeństwo Marii i Stanisława Kraupów, zaś witraż Matka Boża Różańcowa z Dzieciątkiem ufundowali Helena i Ludwik Piątkowscy. Należą one do bardzo dużego zespołu (43 przeszklenia) wykonanego, wg projektów Bukowskiego, przez renomowany Krakowski Zakład Witrażów S.G. Żeleński. Wspólnie z polichromiami Włodzimierza Tetmajera i Henryka Uziembły, dekorującymi kościół, tworzą wyjątkowy klimat wnętrza, rozświetlając je barwionym światłem. Są także świadectwem relacji i kontaktów kulturalnych między Sosnowcem i środowiskiem artystycznym Krakowa. Stanowią ważny element naszego narodowego dziedzictwa – wyjaśnia Paweł Dusza.

Sesja

Trzy części tematyczne sesji miały na celu pokazanie efektów prac konserwatorskich przy witrażach i kartonach witrażowych katedry, ale też nakreślenie szerokiego tła związanego z powstaniem witraży w tym miejscu. Część pierwsza sesji dedykowana była miastu i pokazała narodziny Sosnowca jako ośrodka miejskiego. Część druga poświęcona była projektantowi imponującego zespołu witraży międzywojennych – Janowi Bukowskiemu. Ten wybitny artysta, tworzący nieco w cieniu swoich sławnych kolegów, jak Stanisław Wyspiański czy Józef Mehoffer, jest w ostatnim czasie przywracany przez badaczy na należne mu miejsce w polskiej historii sztuki. Trzecim elementem naukowej konferencji było przedstawienie prac konserwatorskich nad kartonami witrażowymi autorstwa Jana Bukowskiego.

2023-12-05 13:58

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Sosnowiec: skrzywdzeni i ich przedstawiciele odpowiedzieli na zaproszenie bp. Ważnego

[ TEMATY ]

Sosnowiec

skrzywdzeni w Kościele

skrzywdzeni

BP KEP/diecezja.sosnowiec.pl

Biskup Artur Ważny

Biskup Artur Ważny

W Kurii diecezjalnej w Sosnowcu 26 czerwca odbyło się otwarte spotkanie, na które bp Artur Ważny zaprosił osoby skrzywdzone w Kościele. Obecni byli członkowie komisji „Wyjaśnienie i Naprawa” Spraw Wrażliwych Diecezji Sosnowieckiej, bp Artur Ważny, sosnowieccy delegaci ds. ochrony dzieci i młodzieży, a także osoby, które dowiedziały się o wydarzeniu z ogłoszenia zamieszczonego w Internecie. Wśród takich osób był również bp Sławomir Oder oraz osoby skrzywdzone przez duchownych z różnych stron Polski.

Na początku spotkania bp Artur Ważny powitał zebranych, podkreślając, że wydarzenie nie ma sztywnego scenariusza i zaprosił wszystkich do swobodnej rozmowy. Dyskusja na początku nie była moderowana. Wszyscy uczestnicy siedzieli razem przy stole. Część członków komisji „Wyjaśnienie i Naprawa” dołączyła do spotkania online. Spotkanie miało charakter otwarty, odbywało się bez nagłośnienia, a jego forma była nieformalna.
CZYTAJ DALEJ

Stanisław Soyka spoczął na Cmentarzu Wojskowym na Powązkach

2025-09-08 14:47

[ TEMATY ]

pożegnanie

pogrzeb

Stanisław Soyka

PAP/Radek Pietruszka

Uroczystości pogrzebowe Stanisława Soyki, wybitnego muzyka, kompozytora i poety, odbyły się w poniedziałek w Warszawie. Artystę żegnały tłumy w kościele pw. Matki Bożej Nieustającej Pomocy na Saskiej Kępie. Następnie Stanisław Soyka spoczął na Cmentarzu Wojskowym na Powązkach. Pośmiertnie został odznaczony Krzyżem Komandorskim z Gwiazdą Orderu Odrodzenia Polski za wybitne zasługi dla kultury polskiej oraz za działalność artystyczną i twórczą.

Uroczystości pogrzebowe Stanisława Soyki rozpoczęły się w południe Mszą św., podczas której wybitnego muzyka, kompozytora i poetę żegnał jeden z jego przyjaciół, franciszkanin o. Filip Buczyński OFM.
CZYTAJ DALEJ

Łódź: Na początek nowego sezonu artystycznego

2025-09-08 17:51

[ TEMATY ]

archdiecezja łódzka

Piotr Drzewiecki

Pod hasłem „Opera Łódź Opener” odbyła się dwudniowa inauguracja nowego sezonu artystycznego Teatru Wielkiego w Łodzi.

W sobotni wieczór zatytułowany „Włoska gala operowa” zabrzmiały najsłynniejsze arie operowe z półwyspu Apenińskiego, w wykonanu solistów teatru. Z kolei niedzielny rodzinny piknik przed teatrem wypełniły warsztaty plastyczne, „Opera na poduchach”, zabawy z kołem fortuny, teatralne przebieranki i koncerty dziecięcych chórów oraz pokazy taneczne uczniów szkoły baletowej. Koncert „Łódź Opera Opener”, czyli spotkanie z największymi arcydziełami opery włoskiej i słynnymi pieśniami neapolitańskimi otworzył nowy sezon artystyczny Teatru Wielkiego. Było to spotkanie z arcydziełami opery włoskiej oraz słynnymi pieśniami neapolitańskimi. Zabrzmiały m.in. uwertura do „Wilhelma Tella” i cavatina Figara Rossiniego, arie i chóry Verdiego („La donna è mobile”, Chór Niewolników, Marsz triumfalny), fragmenty z oper Pucciniego („Cyganeria”, „Tosca”, „Turandot”) z finałową arią „Nessun dorma”. Drugą część koncertu stanowiły popularne włoskie pieśni – „Chitarra Romana”, „Torna a Surriento”, „O sole mio”. Wykonali je znakomici soliści: Adam Sobierajski, Małgorzata Trojanowska, Patrycja Krzeszowska-Kubit, Agnieszka Makówka, Hanna Okońska, Arek Anyszka, Dominik Sutowicz oraz Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego w Łodzi. Koncertem zadyrygowali Rafał Janiak i Marcin Mirowski.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję