Reklama

Wiara

Ósmy grzech główny

Skoro głupota przeszkadza w zauważeniu, zrozumieniu i przyjęciu Bożej nauki, to czy głupotą można zgrzeszyć? I czy tylko mądrzy znajdą się w niebie?

Niedziela Ogólnopolska 26/2024, str. 16-17

[ TEMATY ]

grzech

Rafael Santi, Szkoła Ateńska/fot. Grażyna Kołek

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wiemy, że grzechów głównych wylicza się siedem; są to nazwy dotkliwych wad, które potem prowadzą do konkretnych złych czynów. Pycha, chciwość, nieczystość, zazdrość, nieumiarkowanie w jedzeniu i piciu, gniew, lenistwo. Można by jednak dodać do tej listy jeszcze głupotę. Po polsku mawia się wprawdzie, że głupota to nie grzech, ale niesłusznie. Ludzie mają przecież rozum i są odpowiedzialni za jego użycie. Głupota prowadzi do rozmaitego zła. Sporo jest na ten temat w Piśmie Świętym. Uwagi o głupocie mają w nim charakter dość ostry, nie są one dla głupich miłe. Oto garść przykładów, tak przetłumaczonych, żeby uwypuklić zwięzłość i stanowczość oryginału. Brzmi to, niestety, dość aktualnie...

„Głupi wierzy we wszystko, co mówią” (por. Prz 14, 15) – pomyślmy o ludziach, którzy wierzą w obietnice wyborcze, plotki i fejki. Głupi nie chcą słuchać prawdy, gdyż „dla głupiego wiedza to kajdany” (por. Syr 21, 19). „Głupi uważa, że ma rację, mądry przyjmie radę” (por. Prz 12, 15). „Mądry się lęka, głupi jest zadufany” (por. Prz 14, 16).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Dyskusje są więc bezcelowe: „Nagana skuteczniej wpływa na mądrego niż na głupiego sto batów” (por. Prz 17, 10). „Zejdź z drogi głupiemu” (por. Prz 14, 7). „Lepiej spotkać niedźwiedzicę, co straciła młode, niż głupca zatwardziałego w głupocie” (por. Prz 17, 12). Biblia nie boi się obrażania głupich: „Cóż cięższego niż ołów? – Głupi” (por. Syr 22, 14). „[Czym] złota obrączka na ryju świni, [tym] kobieta piękna, lecz głupia” (por. Prz 11, 22). „Kijem po grzbiecie głupca!” (por. Prz 26, 3).

Głupi demaskują się sami: „Głupca gubią własne usta” (por. Koh 10, 12), albowiem: „Drzewo poznaje się po owocach, człowieka po słowach” (por. Syr 27, 6). „Z ust głupich potoki głupstw, słowa mądrych odważane po troszku” (por. Syr 21, 25). „Głupi nie lubi się namyślać, od razu przedstawia swe zdanie” (por. Prz 18, 2). „Gdybyście milczeli, miano by was za mądrych” (por. Hi 13, 5). Nie dawajmy się w to wciągnąć: „Nie odpowiadaj głupiemu głupio, żebyś nie stał się jak on” (por. Prz 26, 4-5).

Najgorsi są głupi a przemądrzali, dlatego: „Więcej nadziei w głupim, niż w mądrym w jego mniemaniu” (por. Prz 26, 12). „Wielu wprowadziły w błąd ich przypuszczenia” (por. Syr 3, 24). „Mądrość tego świata głupstwem jest u Boga” (por. 1 Kor 3, 19). „Ponieważ ich uszy świerzbią, będą szukać coraz to nowych nauczycieli, a od prawdy zwrócą się ku baśniom” (por. 2 Tm 4, 3-4).

Reklama

Głupota prowadzi do wierzenia w byle co, stąd pouczenie: „Nie bójcie się przepowiedni astrologicznych, których boją się poganie” (por. Jr 10, 2). Bóg odpowiada: „Jam jest ten, który niweczy wróżby!” (por. Iz 44, 25). „Podobny do chwytającego cień i goniącego wiatr jest ten, kto opiera się na marzeniach sennych” (Syr 34, 2). Dotyczy to też życia społecznego: „Nie pokładajcie ufności w książętach ani w człowieku, u którego nie ma wybawienia” (Ps 146, 3). „Jedni wolą rydwan, drudzy konie, a nasza siła w imieniu Pana, Boga naszego” (Ps 20, 8).

Głupota ma konsekwencje moralne: „Serce mądrego dąży do prawości, serce głupiego skręca na lewo” (por. Koh 10, 2). W starożytności „lewy” znaczyło – tak jak dziś – zły, podejrzany i nieudany (w polityce lewica nazywa się tak raczej przypadkiem, ale wyszło to dość trafnie).

Przede wszystkim jednak głupota szkodzi wierze: „Rzekł głupi w sercu swoim: Nie ma Boga!” (por. Ps 14, 1). „Pobożność budzi w grzeszniku odrazę” (por. Syr 1, 25). Krzyż na ścianie go obraża... Głupcy są też materialistami, którzy sprawiedliwe czyny albo śmierć męczeńską uważają za głupie (por. Mdr 3, 2; 5, 4). Krzyż Chrystusa uchodził za szaleństwo, a tymczasem jest objawieniem miłości, mocy i mądrości Bożej.

Głupota przeszkadza zatem w zauważeniu, zrozumieniu i przyjęciu Bożej nauki. Jezus powiedział: „Kto słucha słów moich, a nie wypełnia ich, będzie podobny człowiekowi głupiemu, który zbudował swój dom na piasku” (por. Mt 7, 26). Głupota prowadzi do porażki: „Gardzą mądrością, płonne ich nadzieje, wysiłki bezowocne, żony głupie, dzieci przewrotne!” (por. Mdr 3, 11-12). Głupi są straceni: „Żałoba po umarłym trwa siedem dni, a smutek z powodu głupca i bezbożnego przez wszystkie dni ich życia” (por. Syr 22, 12).

*

Reklama

Na przeciwnym biegunie znajduje się mądrość. „Mądrość tak przewyższa głupotę, jak światło ciemności” (por. Koh 2, 13). Nie oznacza ona jednak wrodzonej inteligencji, ale raczej umiejętność trafnego osądu, wyczucia, uznania prawdy i dobra. Pełna mądrość jest tylko w Bogu, a ludzka w ostatecznym rachunku pochodzi od Boga. Człowiek otwarty na Boga może ją pozyskać.

Mądrość moralną znajdujemy w Bożym prawie (por. Syr 19, 20; 33, 3), gdyż „nie jest mądrością znajomość złego” (por. Syr 19, 22). „Bojaźń Boża początkiem mądrości” (por. Ps 111, 10). „Powiedziano ci, człowiecze, co jest dobre!” (Mi 6, 8). „Mądrość z góry jest przede wszystkim czysta, potem – spokojna, życzliwa, ustępliwa, pełna litości i dobrych owoców, niestronnicza i nieobłudna” (por. Jk 3, 17). Król Salomon dostał od Boga pochwałę, gdyż poprosił go o mądrość, a nie o bogactwo czy sukcesy. „Jeśli komuś z was brakuje mądrości, niech prosi Boga, a będzie mu dana” (por. Jk 1, 5).

Trzeba dla własnego dobra szukać wiedzy i mądrości: „Ten kocha samego siebie, kto szuka mądrości” (por. Prz 19, 8). Trzeba ją przekazywać młodym i niedoświadczonym. Można ją bowiem zdobyć: „Znajdzie mądrość, kto jej szuka, kocha ona tych, co ją kochają” (por. Prz 8, 17). Po drodze warto korzystać z mądrości innych, nie wstydząc się tego: „Lepsza nagana mędrca niż pochwała głupca” (por. Koh 7, 5). „Szukaj rady u każdego rozsądnego” (por. Tb 4, 18). „Mądry, słuchając, mędrszym będzie” (por. Prz 1, 5).

Reklama

Droga do mądrości jest jednak trudna, gdyż umysł ludzki jest słaby. „Jak pojmie człowiek własną drogę?” (por. Prz 20, 24). „Po części tylko poznajemy” (por. 1 Kor 13, 9). „Wczorajsi jesteśmy, nic nie wiemy” (por. Hi 8, 9). Bóg wszystko pięknie uczynił, ale człowiek nie pojmuje dzieł Bożych (por. Koh 3, 11). W szczególności trudno jest przewidzieć przyszłość: „Któż oznajmi człowiekowi, co i jak będzie?” (por. Koh 8, 7). Ponadto wiedza bywa ciężarem: „W wielkiej mądrości wiele utrapienia, gdzie więcej wiedzy, więcej też cierpienia” (por. Koh 1, 18).

Mądrość i prawda napotykają przeszkody, ale można je pokonać. „Po dniu następuje noc, ale mądrości zło nie zwycięży” (por. Mdr 7, 30). „Prawda trwa wiecznie, fałsz tylko chwilę” (por. Prz 12, 19). Dlatego mądrość oznacza służbę prawdzie: „Bij się o prawdę aż do śmierci” (por. Syr 4, 8). Nie wyklucza to ostrożności, dyskrecji ani skromności: „Jeden milczy, bo nie wie, drugi, bo wie” (por. Syr 20, 6). „Mądry ukrywa swą wiedzę” (por. Prz 12, 23). „Mądry milczy, aż nadejdzie pora” (por. Syr 20, 7).

Mądrość obejmuje różne obszary. Należy do niej wiedza o świecie, w tym o przyrodzie, a także zrozumienie losu człowieka. Należy do niej też poznanie zasad dobrego, moralnego życia. Należy do niej wreszcie odkrycie mądrości Bożej i płynącej od Boga. W Nowym Testamencie Jezus jest i nauczycielem mądrości i wcieloną Mądrością Bożą.

Mądrość, którą człowiek zyskał, powinna służyć innym. „Mądrość zatajona i skarb zakopany, jaki z nich pożytek?” (por. Syr 20, 30). Dlatego Jezus powiedział: „Biada wam, biegłym w Prawie! Bo wziąwszy klucz do wiedzy, i sami nie weszliście, i nie wpuściliście wchodzących” (por. Łk 11, 52). Niech i inni poznają prawdę o Bogu. „Dobrą jest rzeczą ukryć tajemnicę króla, ale dzieła Boże trzeba odsłaniać” (por. Tb 12, 7; 12, 11). „Głosimy tajemnicę mądrości Bożej, dotąd ukrytej” (por. 1 Kor 2, 7).

2024-06-25 14:15

Oceń: +11 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Czy z każdego grzechu trzeba się spowiadać od razu?

[ TEMATY ]

duchowość

grzech

spowiedź

Karol Porwich/Niedziela

Jak dobrze wiemy z nauki Kościoła, grzechy dzielą się na powszednie i ciężkie. W czym tkwi ich różnica i czy z każdego grzechu trzeba od razu się spowiadać?

Obecnie w teologii moralnej, czyli tej, która zajmuje się naszym postępowaniem i jego skutkami, częściej mówi się i pisze o tym, że grzechy dzielą się na śmiertelne (ciężkie) i powszednie (lekkie). W gruncie rzeczy chodzi o to samo, ponieważ nazewnictwo nie jest tu najważniejsze, ale to, czy popełniony przeze mnie grzech zagraża mojemu zbawieniu, a więc mojemu życiu wiecznemu, czy też nie wpływa bezpośrednio na to, że po tym życiu będę oglądał Pana Boga twarzą w twarz jako człowiek wiecznie szczęśliwy.
CZYTAJ DALEJ

Papież do premiera Izraela: najwyższą cenę płacą w tej wojnie dzieci, osoby starsze i chore

2025-07-18 15:04

[ TEMATY ]

Izrael

Papież Leon XIV

Vatican Media

Benjamin Netanyahu zadzwonił dziś rano do Leona XIV, dzień po izraelskim ataku na parafię Świętej Rodziny w Gazie. Papież ponownie wyraził swoją troskę w związku z „dramatyczną sytuacją humanitarną” w Strefie Gazy, a także podkreślił pilną potrzebę ochrony miejsc kultu oraz wszystkich mieszkańców Palestyny i Izraela.

Rano Ojciec Święty Leon XIV odebrał w swojej rezydencji w Castel Gandolfo telefon od Benjamina Netanjahu, premiera Izraela, po wczorajszym ataku zbrojnym armii izraelskiej, który uderzył w kościół Świętej Rodziny w Gazie, zabijając trzy osoby i raniąc kilka innych, w tym niektóre ciężko.
CZYTAJ DALEJ

Szkoła duchów: Ministerialna reforma, która niszczy wieś?

2025-07-18 17:20

[ TEMATY ]

reforma oświaty

Andrzej Sosnowski

system oświaty

Red.

Andrzej Sosnowski

Andrzej Sosnowski

Czy naprawdę chcemy budować system oświaty, w którym edukacyjny los dziecka zależy od kodu pocztowego?

Minister Edukacji (już nie Narodowej) skierowała do konsultacji projekt nowelizacji ustawy Prawo oświatowe, który zakłada m.in. możliwość łączenia klas i tworzenia zespołów szkół w związku ze spadkiem liczby uczniów. Choć celem zmian ma być dostosowanie systemu edukacji do realiów demograficznych, propozycje budzą niepokój w środowiskach lokalnych, zwłaszcza na terenach wiejskich. Czy może to oznaczać faktyczną degradację jakości nauczania i przyspieszenie procesu likwidacji małych szkół
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję