Reklama

Kościół

Kiedy słowa mądrości stają się sloganami

Jego książki zostały opublikowane w wielu językach, a on sam stał się gwiazdą na konferencjach i seminariach wśród tych, którzy szukali liberalnego katolickiego głosu. Czy oferują one przydatne recepty na radzenie sobie z wieloma dzisiejszymi wyzwaniami?

Niedziela Ogólnopolska 28/2024, str. 30-31

[ TEMATY ]

Kościół

episkopat.pl

Na spotkaniu COMECE w Łomży ks. Tomáš Halík (z prawej) skrytykował Kościół w krajach postkomunistycznych za to, że nie zrozumiał Soboru Watykańskiego II

Na spotkaniu COMECE w Łomży ks. Tomáš Halík (z prawej) skrytykował Kościół w krajach
postkomunistycznych za to, że nie zrozumiał Soboru Watykańskiego II

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Dzisiejszy Kościół katolicki nie może pozostać „uwikłany w klerykalizm” – musi przyjąć „kulturę szacunku i wzajemnego uznania”, „słuchania innych i Ducha Bożego”. Musi również zmienić się z „biurokratycznej instytucji” w Kościół „wspólnej drogi”, by stać się „nie tylko Kościołem nauczającym, ale przede wszystkim Kościołem uczącym się”. Autorem tych proroczych wypowiedzi wygłoszonych ostatnio podczas przemówienia w Austrii jest mój znajomy ks. Tomáš Halík, czeski teolog i socjolog, fetowany jako celebryta przez zachodnich katolików liberalnych. Jeśli słowa te brzmią znajomo, to dlatego, że słyszeliśmy je wszystkie wcześniej – wiele razy przez wiele lat. A jednak wprawiają wielbicieli Halíka w zachwyt, jakby zostały wypowiedziane po raz pierwszy. To, że pochodzą od praskiego księdza odzianego w mistykę środkowoeuropejskiego intelektualisty, nadaje im, wydaje się, szczególny autorytet. Ksiądz Halík zyskał sławę w stosunkowo krótkim czasie.

Reklama

Wywodzi się ze świeckiej tradycji humanistycznej Tomáša Garrigue Masaryka, co jest nietypowe dla czeskiego księdza, i pracował jako psychoterapeuta, zanim dyskretnie przyjął święcenia kapłańskie w 1978 r. w komunistycznym NRD. Chociaż na jego stronie internetowej napisano, że „był świadkiem i pomógł ukształtować wydarzenia, które przyczyniły się do aksamitnej rewolucji”, jego rola była zakulisowa, obejmująca doradzanie prześladowanemu kard. Františkowi Tomáškowi, ale nie podpisanie dysydenckiej Karty 77. Był jednak znany architektom ówczesnej odbudowy demokratycznej Czechosłowacji, a na krótko uzyskał stanowisko sekretarza generalnego Konferencji Biskupów, zanim został profesorem socjologii na Uniwersytecie Karola w Pradze i przewodniczącym Czeskiej Akademii Chrześcijańskiej, a także doradcą Papieskiej Rady ds. Dialogu z Niewierzącymi.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Pamiętam jego podekscytowanie, gdy odwiedziłem go w 1998 r. w jego barokowym uniwersyteckim kościele Najświętszego Zbawiciela, gdy Václav Havel publicznie oświadczył, że chciałby, aby Halík zastąpił go na stanowisku prezydenta Czech. Chociaż ostatecznie odmówił przyjęcia oferty Havla, pomysł bycia głową państwa pozostał i został ostatecznie porzucony dopiero w 2016 r., gdy sam zainteresowany doszedł do wniosku, że głosy „zdrowych na umyśle i wykształconych” nie wystarczą w „czasie demagogów”. W tym czasie Halík osiągnął międzynarodowy status dzięki przyznaniu mu Nagrody Templetona w 2014 r., czasami nazywanej „teologicznym Noblem”, która umieściła go obok luminarzy od Matki Teresy z Kalkuty i Brata Rogera z Taizé po Billy’ego Grahama i Aleksandra Sołżenicyna. Jego książki zostały opublikowane w wielu językach, a on sam stał się gwiazdą na konferencjach i seminariach, w swojej charakterystycznej marynarce i w krawacie, wśród tych, którzy szukali liberalnego katolickiego głosu w kwestiach od celibatu, homoseksualizmu i aborcji po stosunki międzywyznaniowe, święcenia kobiet i „demokratyzację Kościoła”.

Reklama

Ma 76 lat. Zebrał wiele innych wyróżnień, w tym Krzyż Kawalerski Orderu Zasługi od prezydenta Bronisława Komorowskiego, uzyskał także profesorstwo wizytujące i dyplom honorowy na Uniwersytecie Oksfordzkim, gdzie ma nawet pokój nazwany jego imieniem w oficjalnie agnostycznym Harris Manchester College.

Strona internetowa Halíka, w sześciu językach, głosi jego tezę, że „prawda jest potężniejsza niż władza”, i pełna jest zdjęć jego spotkań ze sławnymi ludźmi, jego nagród oraz nagrań wideo homilii i przemówień. W kwietniu powiedział księżom na spotkaniu niedaleko Rzymu, że Kościół Europy, zszokowany „konfrontacją z nowoczesnością”, „wycofał się do zamkniętego systemu”, ponieważ jego członkowie, „głusi i ślepi na znaki czasu”, starali się przekształcić go w „wyspę niezmiennych pewników”. Dzisiejszy kryzys nie miał nic wspólnego z liberalizacją teologii – przekonywał Halík: wszystko sprowadzało się do utrwalonych postaw konserwatywnych, „niepokojących tendencji nacjonalistycznych i fundamentalistycznych” oraz „nadużywania władzy i autorytetu przez duchowieństwo”.

Reklama

Zwracając się do Komisji Konferencji Biskupów Unii Europejskiej (COMECE) w Łomży, 19 kwietnia br., Halík powtórzył starą mantrę, związaną z Leszkiem Kołakowskim, że „łatwiej zrobić zupę z ryby niż rybę z zupy”. Skrytykował Kościół w krajach postkomunistycznych za to, że nie zrozumiał Soboru Watykańskiego II z lat 1962-65 i powierzchownie ograniczył swoją „odnowę posoborową” do „zmian w liturgii”. Po 1989 r. konserwatywni katolicy mieli „niebezpieczne złudzenie”, że mogą uczyć Zachód moralności. Tacy katolicy „zawsze mieli skłonności do reżimów autorytarnych”, a teraz pomagają Władimirowi Putinowi, wykorzystując „antyzachodnią retorykę pozostawioną w ich podświadomości przez pranie mózgu przez komunistyczną propagandę”. Halík powtórzył swoje zwyczajowe slogany, że każdy kryzys stanowił „okazję lub kairos”; że Sobór Watykański II przyszedł „za późno”, by uwolnić Kościół od przywiązania do „średniowiecznej Christianitas”; że jego aktualna sytuacja jest „uderzająco podobna” (sic!) do sytuacji sprzed reformacji, a obecne skandale związane z nadużyciami przypominają sprzedaż odpustów w XVI wieku.

Halík ostro skrytykował polski Kościół, twierdząc w 2021 r., że sekularyzacja zachodziła tutaj najszybciej, ponieważ Kościół oferował „katolicyzm bez chrześcijaństwa” i nadmierne zaufanie do przestarzałej tradycji. „Współczesny człowiek nie patrzy na Kościół jak na atrakcyjną pannę młodą, ale jak na starą i otyłą narzeczoną” – poinformował czeski ksiądz w kwietniu 2023 r. w warszawskiej Szkole Głównej Handlowej. „Duchowość ma być spontaniczna, dynamiczna i głęboka – ale instytucje kościelne bardzo boją się religijnego nonkonformizmu... Ten brak żywej duchowości w religii, która z natury nie daje się zinstytucjonalizować, doprowadził m.in. do kryzysu religii”.

Reklama

Jak bardzo taka górnolotna retoryka pomogła dzisiejszym przywódcom Kościoła, tego nikt nie potrafi odgadnąć. Oczywiście, wiele w przesłaniu ks. Halíka brzmi – przynajmniej powierzchownie – atrakcyjnie, ponieważ mówi on liberalnym katolikom to, co chcą usłyszeć. W obliczu dzisiejszego kryzysu Kościół stoi na rozdrożu, ponieważ otwiera się na nową erę wiary – z „bólami porodowymi nowej, bardziej dojrzałej formy chrześcijaństwa”. „Niedokończonym celem reformy” Soboru Watykańskiego II jest „ekumenizm w sensie samoprzekroczenia chrześcijaństwa” – nie tylko „zbliżenie Kościołów i wspólnot chrześcijańskich”, ale też „więź zrozumienia z niewierzącymi”. Tymczasem sekularyzacja jest „uzasadnioną konsekwencją tego historycznego rozwoju zachodniego chrześcijaństwa” – „wielkim darem od Boga”, który uwalnia Kościół od „drugorzędnych zadań kulturowych i cywilizacyjnych” i pozwala mu się skupić na „niezastąpionej misji” – „wiernego życia w wierze, nadziei i miłości”.

Ksiądz Tomáš Halík to wybitny człowiek, który poświęcił życie na udzielanie duszpasterskiego przewodnictwa i porad innym. Zasługuje na pochwałę i wdzięczność. Ale co oznaczają te rozległe, powtarzalne, raczej banalne uogólnienia? Jak należy je interpretować i stosować? Czy oferują one przydatne recepty na radzenie sobie z wieloma dzisiejszymi wyzwaniami? Czy nie nadszedł czas, abyśmy przeszli do czegoś bardziej osadzonego w rzeczywistości, co bierze pod uwagę współczesne warunki życia oraz złożoność i rozbieżności leżące u podstaw życia Kościoła? Te pytania pozostają otwarte.

Tymczasem, podobnie jak wielu celebrytów, ks. Halík wydaje się zmuszony do dalszego zaspokajania oczekiwań swoich słuchaczy; jak uprzejmy Savonarola lub szlachetny De Lamennais ma bez końca powtarzać te same słowa i frazy: Kościół musi „znaleźć uniwersalność”, przejść „od katolicyzmu do katolickości”, podczas gdy wspólnoty modlitewne, przynajmniej w jego własnej Republice Czeskiej, zmagają się z nadaniem sensu dzisiejszym wyzwaniom realnego życia.

Autor jest korespondentem brytyjskiego tygodnika katolickiego The Tablet oraz współpracownikiem Catholic News Service w Waszyngtonie

2024-07-08 18:49

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Piękno, szacunek i prawda- oto relacja z historycznej kanonizacji

W pięknym, wzruszającym albumie Białego Kruka pt. „Kanonizacja wszech czasów – Jan Paweł II, Jan XXIII” znalazłam przepełnione nostalgią zdanie: „Było to ostatnie wielkie wydarzenie kościelne z Janem Pawłem II, ostatni raz, kiedy Rzym znowu był polski. To już się nie powtórzy”.

I rzeczywiście, owo jedyne w swoim rodzaju wydarzenie zamknęło pewną epokę – zarówno w dziejach Kościoła, dziejach Polski, jak i w dziejach świata. Także w wymiarze indywidualnym – ponad zostanie świętym niczego więcej z ziemskich zaszczytów nie można już osiągnąć…
CZYTAJ DALEJ

Realizm duchowy św. Teresy od Dzieciątka Jezus

Niedziela Ogólnopolska 28/2005

[ TEMATY ]

święta

pl.wikipedia.org

Wielką zasługą św. Teresy jest powrót do ewangelicznego rozumienia miłości do Boga. Niewłaściwe rozumienie świętości popycha nas w stronę dwóch pokus. Pierwsza - sprowadza się do tego, iż kojarzymy świętość z nadzwyczajnymi przeżyciami. Druga - polega na tym, że pragniemy naśladować jakiegoś świętego, zapominając o tym, kim sami jesteśmy. Można do tego dołączyć jeszcze jedną pokusę - czekanie na szczególną okazję do kochania Boga. Ulegając tym pokusom, często usprawiedliwiamy swój brak dążenia do świętości szczególnie trudnymi okolicznościami, w których przyszło nam żyć, lub zbyt wielkimi - w naszym rozumieniu - normami, jakie należałoby spełnić, sądząc, iż świętość jest czymś innym aniżeli nauką wyrażoną w Ewangelii. Teresa nie znajdowała w sobie dość siły, aby iść drogą wielkich pokutników czy też drogą świętych pełniących wielkie czyny. Teresa odkrywa własną, w pełni ewangeliczną drogę do świętości. Jej pierwsze odkrycie dotyczy czasu: nie powinniśmy odsuwać naszego kochania Boga na jakąś nawet najbliższą przyszłość. Któraś z sióstr w klasztorze w Lisieux „oszczędzała” siły na męczeństwo, które notabene nigdy się nie spełniło. Dla Teresy moment kochania Boga jest tylko teraz. Ona nie zastanawia się nad przyszłością, gdyż może się czasami wydawać zbyt odległa lub zbyt trudna. Teraz jest jej ofiarowane i tylko w tym momencie ma możliwość kochania Boga. Przyszłość może nie nadejść. „Dobry Bóg chce, bym zdała się na Niego jak maleńkie dziecko, które martwi się o to, co z nim będzie jutro”. Czasami myśl o wielu podobnych zmaganiach w przyszłości nie pozwala nam teraz dać całego siebie. Zatem właśnie chwila obecna i tylko ta chwila się liczy. Łaska ofiarowania czegoś Bogu lub przezwyciężenia jakiejś pokusy jest mi dana teraz, na tę chwilę. W chwili wielkiego duchowego cierpienia Teresa pisze: „Cierpię tylko chwilę. Jedynie myśląc o przeszłości i o przyszłości, dochodzi się do zniechęcenia i rozpaczy”. Rozważanie, czy w przyszłości podołam podobnym wyzwaniom, jest brakiem zdania się na Boga, który mnie teraz wspomaga. „By kochać Cię, Panie, tę chwilę mam tylko, ten dzień dzisiejszy jedynie” - pisze Teresa. Jest to pierwsza cecha realizmu jej ducha - realizmu ewangelicznego, gdyż Chrystus mówi nieustannie o gotowości i czuwaniu. Ten, kto zaniedbuje teraźniejszość, nie czuwa, bo nie jest gotowy. Wkłada natomiast energię w marzenia, a nie w to, co teraz jest możliwe do spełnienia. Chrystus przychodzi z miłością teraz. To skoncentrowanie się na teraźniejszości pozwala Teresie dostrzec wszystkie możliwe okazje do kochania oraz wykorzystać je. Do tego jednak potrzebne jest spojrzenie nacechowane wiarą, iż ten moment jest darowany mi przez Boga, aby Go teraz, w tej sytuacji kochać. Nawet gdy sytuacja obecna jawi się w bardzo ciemnych barwach, Teresa nie traci nadziei. „Słowa Hioba: Nawet gdybyś mnie zabił, będę ufał Tobie, zachwycały mnie od dzieciństwa. Trzeba mi jednak było wiele czasu, aby dojść do takiego stopnia zawierzenia. Teraz do niego doszłam” - napisze dopiero pod koniec życia. Teresa poznaje, że wielkość czynu nie zależy od tego, co robimy, ale zależy od tego, ile w nim kochamy. „Nie mając wprawy w praktykowaniu wielkich cnót, przykładałam się w sposób szczególny do tych małych; lubiłam więc składać płaszcze pozostawione przez siostry i oddawać im przeróżne małe usługi, na jakie mnie było stać”. Jeśli spojrzeć na komentarz Chrystusa odnośnie do tych, którzy wrzucali pieniądze do skarbony w świątyni, to właśnie w tym kontekście możemy uchwycić zamysł Teresy. Nie jest ważne, ile wrzucimy do tej skarbony, bo uczynek na zewnątrz może wydawać się wielki, ale cała wartość uczynku zależy od tego, ile on nas kosztuje. Zatem należy przełamywać swoją wolę, gdyż to jest największą ofiarą. Przezwyciężając miłość własną, w całości oddajemy się Bogu. Były chwile, gdy Teresa chciała ofiarować Bogu jakieś fizyczne umartwienia. Taki rodzaj praktyk był w czasach Teresy dość powszechny. Jednak szybko się przekonała, że nie pozwala jej na to zdrowie. Było to dla niej bardzo ważne odkrycie, gdyż utwierdziło ją w przekonaniu, że nie trzeba wiele, aby się Bogu podobać. „Dane mi było również umiłowanie pokuty; nic jednak nie było mi dozwolone, by je zaspokoić. Jedyne umartwienia, na jakie się zgadzano, polegały na umartwianiu mojej miłości własnej, co zresztą było dla mnie bardziej pożyteczne niż umartwienia cielesne”. Teresa nie wymyślała sobie jakichś ofiar. Jej zadaniem było wykorzystanie tego, co życie jej przyniosło. Umiejętność docenienia chwili, odkrycia, że wszystko jest do ofiarowania - tego uczy nas Teresa. My sami albo narzekamy na trudny los i marnujemy okazję do ofiarowania czegoś trudnego Bogu, albo czynimy coś zewnętrznie dobrego, ale tylko z wygody, aby się komuś nie narazić lub dla uniknięcia wyrzutów sumienia. Intencja - to jest cały klucz Teresy do świętości. Jak wyznaje, w swoim życiu niczego Chrystusowi nie odmówiła, tzn. że widziała wszystkie okazje do czynienia dobra jako momenty wyznawania swojej miłości. Inną cechą, która przybliża ją do nas, jest naturalność jej modlitwy. Teresa od Dzieciątka Jezus, która jest córką duchową św. Teresy od Jezusa, jest jej przeciwieństwem odnośnie do szczególnych łask na modlitwie. Złożyła nawet z tych łask ofiarę, bo czuła, że w nich można szukać siebie. Jej życie modlitwy było często bardzo marne, gdyż zdarzało się jej zasypiać na modlitwie. Po przyjęciu Komunii św. zamiast rozmawiać z Bogiem, spała. Nie dlatego, że chciała, ale dlatego, że nie potrafiła inaczej. Ważny jest fakt, iż nie martwiła się za bardzo swoją nieumiejętnością modlenia się. Wierzyła, że i z takiej modlitwy Chrystus jest zadowolony, gdyż ona nie może Mu ofiarować nic więcej poza swoją słabością. Aby się przekonać, jak daleko lub jak blisko jesteśmy przyjmowania Ewangelii w całej jej głębi, zastanówmy się, jak podchodzimy do niechcianych prac, mniej wartościowych funkcji, momentów, gdy nie jesteśmy doceniani, a nawet oskarżani. Czy widzimy w tym okazję, aby to wszystko ofiarować Chrystusowi, czy też walczymy o to, aby postawić na swoim lub zwyczajnie zachować twarz? Jak postępujemy wobec osób, które są dla nas przykre? Czy je obgadujemy, czy też widzimy w tym okazję, aby im pomóc w drodze do Boga? Teresa powie, gdy nie może już przyjmować Komunii św. ze względu na zaawansowaną chorobę, że wszystko jest łaską. Czy każda trudna sytuacja, trudny człowiek jest dla mnie łaską?
CZYTAJ DALEJ

Leon XIV: przed Bogiem zdamy sprawę z troski o bliźnich i świat stworzony

2025-10-01 17:47

[ TEMATY ]

Leon XIV

Monika Książek

„Bóg zapyta nas, czy pielęgnowaliśmy i dbaliśmy o świat, który stworzył (por. Rdz 2, 15), dla dobra wszystkich i przyszłych pokoleń, oraz czy troszczyliśmy się o naszych braci i siostry” - stwierdził Ojciec Święty podczas konferencji zorganizowanej w 10. rocznicę publikacji encykliki Laudato si’ w Centrum Mariapoli w Castel Gandolfo.

Zanim przejdę do kilku przygotowanych uwag, chciałbym podziękować dwojgu przedmówcom, [Arnoldowi Schwarzeneggerowi i Marinie Silva - brazylijska minister środowiska i zmian klimatycznych - przyp. KAI], ale chciałbym dodać, że jeśli rzeczywiście jest wśród nas dziś po południu bohater akcji, to są to wszyscy, którzy wspólnie pracują, aby coś zmienić.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję