Reklama

Wiadomości

(Nie)bezpieczna edukacja

Wyrzucenie przedmiotu historia i teraźniejszość, okrojenie nauczania historii oraz obniżanie rangi lekcji religii – to tylko kilka przykładów polityki Ministerstwa Edukacji Narodowej, które osłabia zdolności obronne Polski.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Edukacyjne pomysły min. Barbary Nowackiej stoją w sprzeczności z tym, co od dawna tłumaczą eksperci od bezpieczeństwa i wojskowi. Jest to szczególnie ważne w czasach, gdy w naszym regionie Europy prowadzone są największe działania zbrojne od czasów II wojny światowej. Polska musi nie tylko się zbroić, ale także budować odporność społeczną całego narodu na trudy związane z ewentualną konfrontacją z wrogiem. – Jeżeli osłabia się tożsamość polskiego społeczeństwa przez zaniechania w edukacji lub deprecjonowanie filarów tej tożsamości, to osłabia się fundament systemu obronnego państwa. Człowiek ma wartość fundamentalną w tym systemie, dlatego wszelkie manipulacje w systemie edukacji, które osłabiają wartości patriotyczne, narodowe, kulturowe, moralne i religijne, są wpisywaniem się w oczekiwania Władimira Putina – mówi Niedzieli gen. Leon Komornicki, były zastępca szefa Sztabu Generalnego.

Rosyjskim władzom zależy na tym, byśmy nie chcieli się bronić albo mieli słabe morale bojowe. Historia Polski dobitnie pokazuje, że wszyscy wrogowie naszego państwa brali za cel także wiarę Polaków i niszczyli Kościół. – Symbole narodowe, historia, tradycja i religia powinny być pielęgnowane, bo to wszystko wzmacnia naszą tożsamość narodową, która jest bardzo ważnym filarem potencjału obronnego państwa – podkreśla gen. Komornicki.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Filary bezpieczeństwa

Reklama

Kilka tygodni temu prezydent Andrzej Duda przekazał stronie rządowej rekomendacje do nowej Strategii Bezpieczeństwa Narodowego RP. W dokumencie przygotowany przez Biuro Bezpieczeństwa Narodowego wskazuje się nie tylko na wiele zagrożeń militarnych, gospodarczych i politycznych, ale także na to, co władze naszego państwa oraz najważniejsze instytucje powinny robić, by wzmocnić bezpieczeństwo Polski.

Jednymi z filarów tego bezpieczeństwa są tożsamość i dziedzictwo narodowe. Dlatego też należy kontynuować kształtowanie i rozwijanie postaw patriotycznych jako niezbędnego czynnika budowy wspólnoty i tożsamości narodowej zakorzenionej w chrześcijańskim dziedzictwie. „Wspierać afirmatywne podejście do polskiego dziedzictwa narodowego, uwalniające postawy patriotyczne i altruistyczne wobec wspólnoty narodowej i społeczno-państwowej, służące wzmacnianiu gotowości obywatelskiej do służby na rzecz wspólnoty i państwa, w tym do czynnej obrony kraju” – czytamy w dokumencie opublikowanym przez BBN.

Wychowanie patriotyczne

Według strategicznych rekomendacji BBN, kształtowanie tożsamości narodowej jest procesem ciągłym i powinien się on odbywać na poziomie zarówno lokalnym, jak i ogólnopaństwowym. W procesie tym powinno się wykorzystywać archetypiczne wzorce postaw, czyli takie, które przez wieki kształtowały Polaków. W opini BBN, bez wspólnoty narodowej państwo traci na spójności, co ułatwia inicjowanie procesów dezintegracyjnych. – Jeżeli będziemy osłabiać naszą tożsamość narodową, czyli tradycje, symbole narodowe, historię i wiarę, to osłabimy nasze bezpieczeństwo. Dlatego też ataki na Kościół, na katolickie wartości czy na św. Jana Pawła II mogą być inspirowane przez Rosję, bo w jej interesie jest osłabianie Polski – uważa gen. Komornicki.

Zmiany w edukacji wprowadzane przez obecną minister edukacji narodowej jednoznacznie osłabiają budowę potencjału obronnego naszego państwa, którego filarem są kolejne pokolenia Polaków. Z tej perspektywy z uznaniem należy przyjąć propozycję wicepremiera i szefa MON Władysława Kosiniaka-Kamysza ws. wprowadzenia do szkół ustawowo zapisanego wychowania patriotycznego. – Patriotyczny program zakłada utworzenie Komisji Edukacji Narodowej, która będzie go akceptować, a także kultywowanie tradycji, odwiedzanie miejsc ważnych dla historii Polski. Chodzi o to, by szkoła wychowywała i uczyła miłości do ojczyzny – podkreślił Kosiniak-Kamysz.

2024-08-27 14:29

Ocena: 0 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Szkoła się uda, jeśli nauczyciele i uczniowie będą otwarci na prawdę

[ TEMATY ]

szkoła

abp Grzegorz Ryś

edukacja

BP KEP

Szkoła ma prawo się udać nie wtedy, gdy ma najlepszych nauczycieli, ale gdy ci, dla których ona jest – dzieci, młodzież ich rodzice – będą otwarci na Prawdę. Na taką Prawdę która was czyni wolnymi ludźmi – powiedział abp Grzegorz Ryś podczas inauguracji nowego roku szkolnego, która odbyła się 1 września w Tomaszowie Mazowieckim. Metropolita łódzki dokonał poświęcenia Archidiecezjalnej Katolickiej Szkoły Podstawowej, która od dziś rozpoczyna swoją działalność na terenie miasta.

Podczas Mszy św. w sanktuarium św. Antoniego z Padwy, której przewodniczył abp Ryś, obecne były delegacje ze wszystkich szkół Tomaszowa Mazowieckiego i powiatu tomaszowskiego.
CZYTAJ DALEJ

Od niekatoliczki do założycielki pierwszego katolickiego klasztoru w Etiopii

2024-11-08 13:16

[ TEMATY ]

klasztor

Etiopia

Karol Porwich/Niedziela

Miała 16 lat, gdy po raz pierwszy uczestniczyła w Eucharystii. Fascynacja pięknem liturgii doprowadziła ją do Kościoła katolickiego. Serce Haregeweine było jednak niespokojne. Marzyła o stworzeniu w swej rodzinnej Etiopii wspólnoty, która modliłaby się w lokalnym języku i służyła miejscowej ludności. Po latach modlitwy i zbierania środków, otworzyła benedyktyński klasztor w stołecznej Addis Abbebie. Zakonnice z tej wspólnoty otrzymały tytuł „emahoy”, co po amharsku znaczy „moja matka”.

Matka Haregeweine jest pionierką w tworzeniu rodowitego katolickiego życia zakonnego w Etiopii. Podkreśla, że od początku jej pragnienie wykraczało jedynie poza bycie katolicką zakonnicą. To udało jej się zrealizować wstępując do międzynarodowej wspólnoty Małych Sióstr Jezusa (założonych przez św. Karola de Foucaulda). Jak wyznała czuła się w niej szczęśliwa i kontynuowała swą formację zakonną w kilku krajach, m.in. w Nigerii, Kenii, Egipcie, Francji i Włoszech, nieustannie poszukując odpowiedzi na swoje duchowe pytania. Nadszedł rok 2007. Uczestniczyła w seminarium na temat etiopskich tradycji monastycznych i wtedy poczuła, że znalazła odpowiedzi, których od lat szukała. Ten moment zapoczątkował i ukierunkował jej misję: założenia katolickiego klasztoru, który odzwierciedlałby wyjątkową duchową i kulturową tożsamość Etiopii.
CZYTAJ DALEJ

Jakiego kapłaństwa pragnął Prymas. Konferencja na UKSW

2024-11-09 23:36

[ TEMATY ]

UKSW

Konferencja naukowa

bł. kard. Stefan Wyszyński

UKSW

Ks. dr hab. Rafał Bednarczyk, prof. UKSW - dziekan Wydziału Teologicznego UKSW i dyrektor Centrum Myśli Bł. Stefana Wyszyńskiego.

Ks. dr hab. Rafał Bednarczyk, prof. UKSW - dziekan Wydziału Teologicznego UKSW i dyrektor Centrum Myśli Bł. Stefana Wyszyńskiego.

O wizjach kapłaństwa bł. kard. Stefana Wyszyńskiego w 100-lecie jego święceń kapłańskich dyskutowano w czasie ogólnopolskiej konferencji naukowej na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.

Otwierając sympozjum, ks. prof. dr hab. Ryszard Czekalski, rektor UKSW, podkreślił, że konferencja odbywa się w roku jubileuszu powstania uniwersytetu.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję