Reklama

Kościół

W ucisku cierpliwi, w modlitwie wytrwali

Każdy wie, że lepiej być cierpliwym niż niecierpliwym, wytrwałym niż niewytrwałym.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pokrewne słowa do zacytowanych wyżej to: stałość, wierność, wytrzymałość, nieugiętość, hart ducha, oczekiwanie. Trzeba wytrwać w dobru, być stałym w postanowieniach i w miłości, być cierpliwym wobec trudności i cierpień. To samo zaleca Pismo Święte: „W ucisku bądźcie cierpliwi, w modlitwie – wytrwali!” (Rz 12, 12).

Słuszne postępowanie to nie tylko pojedyncze dobre czyny, lecz także stałe postawy, utrwalone zalety. W filozofii nazywa się je „cnotami”, ale to słowo brzmi dzisiaj myląco. Chodzi właśnie o zalety moralne – o przeciwieństwo wad, przywar, złych skłonności i przyzwyczajeń. Bo i zło w człowieku to nie same pojedyncze grzechy, lecz także zakorzenione w nim wady.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Dlatego do postępu moralnego należy rozwijanie zalet i pozbywanie się wad. To jest celem wychowania i celem pracy nad sobą. Zalecali to już starożytni filozofowie, a chrześcijaństwo się z nimi zgadza. Trzeba wytrwale stawać się lepszym.

I tu widać swoistość wytrwałości i cierpliwości. Każde dobro potrzebuje stałości, bez tej cechy może się okazać słabe, ułomne i nietrwałe. Mogą je udaremnić zmienność nastrojów, zniechęcenie czy zobojętnienie. Oczywiście, zdarza się także trwanie w złu czy w błędzie, co można nazwać uporem lub zaciekłością. Potrzebne jest zatem ukierunkowanie, żeby utrwalać to, co trzeba. Uprzyj się, ale przy tym, co słuszne i dobre.

Wytrwałość w Biblii

Reklama

Do cierpliwości i wytrwałości wzywa Pismo Święte: i Stary, i Nowy Testament. W Nowym Testamencie odpowiedni termin grecki to przede wszystkim rzeczownik hypomone użyty trzydzieści dwa razy, czyli sporo (czasownik proskarterein – dziesięć razy). Oznacza on w zależności od sytuacji i cierpliwość w znoszeniu trudów, i wytrwałość w działaniu.

Wytrwałością wyróżnili się przywódcy Izraela – Mojżesz, Jozue czy Dawid. Wytrwałość to ważna cecha charakteru: „Cierpliwy jest lepszy niż mocny” (por. Prz 16, 32). Wytrwałość towarzyszy pracy (por. Syr 38, 27). Brak wytrwałości naraża na karę Bożą (por. Syr 2, 13-14), choć ten, kto żałuje i wraca do Boga, dozna pociechy (por. Syr 17, 24). Cierpliwość pobożnego zostanie nagrodzona (por. Syr 16, 13). Apokryficzna Czwarta Księga Machabejska opisuje wytrwałość męczenników wobec strasznych cierpień.

Wierność Bogu i Chrystusowi prowadzi do zbawienia, gdy jest trwała. Dlatego Jezus powiedział: „Kto wytrwa do końca, ten będzie zbawiony” (Mt 10, 22; por. Łk 21, 19). W przypowieści ziarno, które wydało plon stokrotny, oznacza tych, którzy „wydają owoc dzięki swej wytrwałości” (Łk 8, 15). „Tym, którzy przez wytrwałość w dobrych uczynkach szukają chwały, czci i nieśmiertelności – życie wieczne” (Rz 2, 7). „Potrzebujecie bowiem wytrwałości, abyście spełniając wolę Bożą, dostąpili obietnicy” (por. Hbr 10, 36).

O wytrwałości i cierpliwości wiele razy jest mowa w listach apostolskich. Pouczenia te dotyczą znoszenia cierpień i przeciwności, wytrwałości jako cnoty moralnej i wytrwałości w wierze i życiu chrześcijańskim.

Reklama

„Okazujemy się sługami Boga przez wszystko: przez wielką cierpliwość, wśród utrapień, przeciwności i ucisków” (2 Kor 6, 4). „Chlubimy się także z ucisków, wiedząc, że ucisk wyrabia wytrwałość, a wytrwałość – wypróbowaną cnotę” (Rz 5, 3-4). „Chlubimy się wami (...) z powodu waszej cierpliwości i wiary we wszystkich waszych prześladowaniach i uciskach, które znosicie” (2 Tes 1, 4; por. 2 Kor 1, 6). „Oto wychwalamy tych, co wytrwali. Słyszeliście o wytrwałości Hioba i widzieliście końcową nagrodę za nią od Pana” (Jk 5, 11).

Wytrwałość pojawia się w wyliczeniach cech, jakimi mają się odznaczać chrześcijanie. „Podążaj za sprawiedliwością, pobożnością, wiarą, miłością, wytrwałością, łagodnością” (1 Tm 6, 11; por. 2 Tm 3, 10; Tt 2, 2). W Drugim Liście św. Piotra Apostoła w dłuższym wyliczeniu cnót wytrwałość jest wymieniona po powściągliwości (por. 1, 5-7). Dlatego „winniśmy wytrwale biec w wyznaczonych nam zawodach” (por. Hbr 12, 1), chrześcijanin to jakby „długodystansowiec”. Wytrwałość jest znamieniem Apostoła (por. 2 Kor 12, 12).

Wytrwałość i cierpliwość są wpisane w życie chrześcijańskie, wiążąc się z wiarą, nadzieją i miłością. Jak to ujął św. Paweł, pisząc do wspólnoty w Tesalonice: „Pomni przed Bogiem i Ojcem naszym na wasze dzieło wiary, na trud miłości i na wytrwałą nadzieję w Panu naszym Jezusie Chrystusie” (1 Tes 1, 3). „To zaś, co niegdyś zostało napisane, napisane zostało także dla naszego pouczenia, abyśmy dzięki cierpliwości i pociesze, jaką niosą Pisma, podtrzymywali nadzieję” (Rz 15, 4; por. Rz 8, 25). „To, co wystawia waszą wiarę na próbę, rodzi wytrwałość. Wytrwałość zaś winna być dziełem doskonałym, abyście byli doskonali i bez zarzutu, w niczym nie wykazując braków” (Jk 1, 3-4). W Apokalipsie znajdziemy pochwały wytrwałości chrześcijan (por. Ap 2, 2. 3. 19; 3, 10). Jest to „wytrwałość świętych” (por. Ap 13, 10; 14, 12).

Reklama

Te cechy są w ostatecznym rachunku dziełem łaski Bożej. „Niech moc Jego chwały w pełni was umacnia do wszelkiego rodzaju cierpliwości i stałości” (por. Kol 1, 11). Święty Paweł modli się więc: „Niechaj Pan skieruje serca wasze ku miłości Bożej i cierpliwości Chrystusowej!” (2 Tes 3, 5).

Literatura i życie

Biblijne pouczenia dotyczą przede wszystkim życia chrześcijan, ale podobne rysy ma wiele ludzkich doświadczeń. Znajdziemy to we wspomnieniach i w literaturze. Na przykład gdy czytamy o wojnach, obozach i łagrach, spotykamy ludzi, którzy przetrwali mimo strasznych cierpień i beznadziejności, a w końcu powrócili.

Cenimy wytrwałość i wierność w miłości. Są one potrzebne przy zakochaniu się, a potem w małżeństwie, gdyż miłość nieraz napotyka przeszkody, bo przecież każdy ma wady i ich znoszenie przez najbliższych bywa dla nich niemałym trudem. Trudem są też długie rozstania, np. z powodu pracy za granicą. Wielkiej cierpliwości potrzebują ojcowie, którym matki po rozwodzie blokują kontakt z dziećmi. Wspólnoty Sychar grupują porzuconych małżonków, którzy jednak wykluczają nowy związek i wytrwale czekają, dając w ten sposób drugiej stronie szansę powrotu.

O wytrwałej miłości mówi nieraz poezja. Żołnierze śpiewali: Polka mnie zrodziła, z jej piersi wyssałem: / być Ojczyźnie wiernym, a kochance/ stałym. A Konstanty Ildefons Gałczyński napisał: Ile listów, ile rozstań,/ ciężkich godzin w miastach wielu?/ I znów upór, żeby powstać/ i znów iść, i dojść do celu.

Reklama

Nastoletnia starościanka Zofia poznała Franciszka, oficera konfederacji barskiej, ale że był biedny, jej ojciec nie zgodził się na małżeństwo. Gdy chłopak się trochę dorobił, po 15 latach wzięli ślub, a potem doczekali się sześciorga dzieci. Iluż ich potomków tej wytrwałości zawdzięcza przyjście na świat... (w tym piszący te słowa).

Wytrwałości wymaga wreszcie miłość ojczyzny. W znanym wierszu Adam Asnyk napisał tak:

Miejmy odwagę!... nie tę jednodniową,

Co w rozpaczliwym przedsięwzięciu pryska,/ Lecz tę, co wiecznie z podniesioną głową

Nie da się zepchnąć z swego stanowiska.

Miejmy odwagę!... nie tę tchnącą szałem,

Która na oślep leci bez oręża,

Lecz tę, co sama niezdobytym wałem

Przeciwne losy stałością zwycięża.

2024-10-22 13:24

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

22 listopada - Święto Muzyki Kościelnej

2024-11-22 20:17

[ TEMATY ]

Jasna Góra

św. Cecylia

muzyka kościelna

BPJG

Święto Muzyki Kościelnej wpisuje się w obchody liturgicznego wspomnienia św. Cecylii, patronki muzyki i religijnego śpiewu przypadające 22 listopada. Najważniejszym momentem obchodów na Jasnej Górze będzie Msza św. w intencji wszystkich muzyków kościelnych w Polsce.

Modlitwie przewodniczyć będzie o. Sebastian Matecki. Oprawę muzyczną liturgii przygotują Zespół Solidaris Brass, Schola Domine Jesu oraz Chór Męski Pochodnia. Po Mszy św. w Bazylice jasnogórskiej o godz. 19.30 odbędzie się koncert ku czci św. Cecylii zatytułowany „Brzmienie Kościoła w Sercu Jasnej Góry” w wykonaniu Zespołu Solidaris Brass.
CZYTAJ DALEJ

Muzyka kościelna na nowo odkryta

2024-11-22 19:32

Magdalena Lewandowska

Uczestnicy Sympozjum spotkali się w auli Papieskiego Wydziału Teologicznego.

Uczestnicy Sympozjum spotkali się w auli Papieskiego Wydziału Teologicznego.

Trwają I Archidiecezjalne Dni Muzyki Kościelnej.

We wspomnienie św. Cecylii, patronki muzyki kościelnej, w auli Papieskiego Wydziału Teologicznego odbyło się XVIII Ogólnopolskie Sympozjum dla Muzyków Kościelnych i Organistów, połączone z I Archidiecezjalnymi Dniami Muzyki Kościelnej. Witając zebranych ks dr hab. Dominik Ostrowski, prorektor PWT, przeczytał fragment listu delegata KEP ds. muzyki kościelnej bpa Piotra Gregera: „Wspomnienie św. Cecylii jest najpierw okazją do podziękowania wszystkim, którym sprawa śpiewu i muzyki kościelnej jest bliska sercu(…) Wielowiekowa tradycja muzyczna Kościoła stanowi niezwykły skarbiec wartości – fundamentem może nie jest sama obecność muzyki w obszarze szeroko rozumianej sztuki sakralnej, ale fakt, że śpiew kościelny związany także z tekstem często biblijnym jest nieodzowną integralną częścią sprawowanej liturgii. Na temat muzyki kościelnej nie szczędzi pochwał Pismo Święte, ojcowie Kościoła, a także papieże począwszy od św. Piusa X, który w nauczaniu bardzo jasno określił służebną rolę muzyki w liturgii jako ściśle związaną ze sprawowaniem świętych czynności, wyrażającą ducha modlitwy i stanowiącą ważny czynnik jednoczący wiernych”.
CZYTAJ DALEJ

35 lat od Mszy Pojednania - uroczystości wrocławskie

2024-11-23 18:48

ks. Łukasz Romańczuk

Msza święta w kosciele śs. Apostołów Piotra i Pawła we Wrocławiu

Msza święta w kosciele śs. Apostołów Piotra i Pawła we Wrocławiu

12 listopada 1989 roku w Krzyżowej sprawowana była Msza święta w języku polskim i niemieckim. Podczas tej Eucharystii doszło do historycznego gesty, kiedy to Tadeusz Mazowiecki, ówczesny premier Polski oraz Helmut Kohl, ówczesny kanclerz Niemiec przekazali sobie znak pokoju.

Tzw. Msza św. pojednania była inicjatywą m.in. bpa Alfonsa Nossola, ówczesnego biskupa opolskiego. Od tego wydarzenia mija 35 lat, chcąc upamiętnić ten piękny gest, Klub Inteligencji Katolickiej we Wrocławiu zaprosił na Dzień Pamięci i Pojednania. Spotkanie rozpoczęło się od Eucharystii pod przewodnictwem ks. Mariana Kowalskiego, kapelan wrocławskiego KIK-u. Podczas homilii kapłan przywołał konieczność upamiętnienia Mszy pojednania, a także podkreślił ważność działania Fundacji “Krzyżowa dla Porozumienia Europejskiego. Ks. Kowalski nawiązał także do wygłoszonej w 1989 roku homilii bpa Nossola. Biskup opolski mówił wtedy o tym, że prawdziwe przebaczenie może uleczyć zadane przez lata rany, a pojednanie jest możliwe jeśli dokonuje się w prawdzie. Kaznodzieja nawiązał także do wywiadu rzeki z Janem Pawłem II w dziele “Pamięć i Tożsamość”: Historia człowieka rozwija się w wymiarze horyzontalnym w przestrzeni i czasie. Jednak krzyżuje się z nią również wymiar wertykalny. Nie tylko ludzie bowiem piszą historię. Razem z nimi pisze ją także Bóg. Bóg człowiekowi, jego człowieczeństwu dał cały stworzony świat widzialny i równocześnie mu go zadał. Tym samym Bóg zadał człowiekowi konkretną misję: realizować prawdę o sobie samym i o świecie.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję