Reklama

Wiara

Alicja Węgorzewska: Bez narodzin Dzieciątka nie mielibyśmy czego świętować

Choć cały rok są w nieustającym biegu, realizują rozmaite projekty, kreują swoje światy oparte na filarach wizji i natchnienia, to gdy nadchodzą święta Bożego Narodzenia, ich życie nagle hamuje. O kim mowa? To artyści.

Niedziela Ogólnopolska 51‑52/2024, str. 66-68

[ TEMATY ]

muzyka

Boże Narodzenie

kolędy

Alicja Węgorzewska‑Whiskerd

Archiwum Alicji Węgorzewskiej-Whiskerd

Alicja Węgorzewska-Whiskerd

Alicja Węgorzewska-Whiskerd

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Jest postacią szczególną, niezwykle lubianą przez melomanów i telewidzów w niemal każdym wieku. Alicja Węgorzewska-Whiskerd, szefowa Warszawskiej Opery Kameralnej, jedna z najbardziej rozpoznawalnych polskich śpiewaczek. Znana również z licznych programów telewizyjnych, w szczególności The Voice Senior, w którym zaskarbiła sobie serca widzów, będąc trenerką wraz z Marylą Rodowicz, Haliną Frąckowiak i Tomaszem Szczepanikiem. Z panią Alicją znamy się od dawna, dla mnie jest ucieleśnieniem pojęcia „tytan pracy”. Czasami odnoszę wrażenie, że jej doba ma nie 24, ale jakieś 32 godziny, a może i więcej. Artystycznie jest postacią arcywszechstronną. Operowe arie czy muzyka lżejsza, niestroniąca od tego, co określamy wręcz muzyką rozrywkową – w tym wszystkim czuje się jak ryba w wodzie. Gdy czytają Państwo te słowa, Alicja Węgorzewska-Whiskerd jest na świątecznych koncertach w Stanach Zjednoczonych. Lecz to nie przeszkoda, by wejść z naszymi Czytelnikami do przecudnego świata świąt.

Reklama

Piotr Iwicki: Jak bardzo okres Bożego Narodzenia jest dla Pani krainą spowitą muzyką?

Alicja Węgorzewska-Whiskerd: Odnoszę wrażenie, że dla każdego święta to pewien zestaw tradycji, tego, co czyni je szczególnym okresem. Fakt, dla artystki mojej profesji to czas kolęd, pastorałek i tego wszystkiego, co w świecie muzycznym określamy mianem christmasów, czyli nierzadko lżejszych piosenek, wręcz popowych, wpisanych w czas zielonych choinek, lśniących bombek, brokatu, stajenek. To cudowny czas, ta cudowność jest również ukryta w tej szczególnej muzyce.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Kolędy tradycyjne czy te nowe? Ot, Lulajże, Jezuniu czy White Christmas?

Oczywiście, mogłabym tutaj zacytować często przywoływane przy takiej okazji słowa: najpiękniejsze są kolędy polskie. I chyba nie ma w tym zbytniej megalomanii, o ile bowiem cały świat pełen jest zlaicyzowanych przebojów bożonarodzeniowych, o tyle nasza kultura i tradycja błyszczą kolędami i pastorałkami. Można wręcz mówić o istnej skarbnicy. Dzięki temu przy wigilijnym i świątecznym stole mamy z czego wybierać. Z kolei jako artyści mamy trudny wybór, aby w ramach ograniczonego jednak czasowo koncertu zaprezentować to, co najpiękniejsze, muzycznie i tekstowo głębokie. W czasie koncertu najpiękniejszy jest natomiast ten moment, gdy do śpiewania przyłącza się publiczność. Czy to w Chicago, Nowym Jorku, Płocku, Warszawie, Sierpcu – nagle zaczyna działać ta „magia”. Stajemy się wspólnotą. Rodziną.

Kiedy mówimy o świętach, to słowa „rodzina” czy „rodzinna atmosfera” przychodzą na myśl momentalnie.

Bezwzględnie trzeba pamiętać tu o Świętej Rodzinie, bo bez tego nic by nie było. Bez narodzin Dzieciątka też nie mielibyśmy czego świętować. Ale faktycznie, to rodzinne święta.

Reklama

A dla Pani?

Moje korzenie są w Wilnie, więc nasz stół wigilijny to tradycyjne wileńskie potrawy. W kuchni szefową jest mama. Święta to również śpiewanie kolęd. Jest taka tradycja, że gdy ktoś wyciąga spod choinki prezent, to musi zaśpiewać chociaż jedną zwrotkę. Święta to przede wszystkim czas spędzany z mamą, córką Amelią i bliskimi. Przyznam, że na ten urok świąt składa się wiele elementów. W zasadzie już czas Adwentu przygotowuje nas do nich, w klimat wchodzimy przez wybieranie prezentów, wysyłanie kartek świątecznych, takim ważnym elementem jest też kompletowanie wszystkiego, co niezbędne do przygotowania potraw na świąteczny stół. Jest również czas przystrajania domu, ubierania choinki. To są jakieś niezwykłe czynności, wszystko składa się na tę jedyną, niepowtarzalną aurę. I wreszcie zasiadamy do stołu, a potem – co już jest tradycją – idziemy na Pasterkę. Oczywiście, gdy jest się artystką, to najczęściej drugi dzień świąt oznacza występy, śpiewanie kolęd, czasami daleko od domu. Kiedyś przyszło mi śpiewać w Wigilię w Betlejem. I to były święta tyle samo najdziwniejsze, zarazem piękne, wzruszające, ile jakoś bardzo poruszające serce. Być tam, w ten czas, w tym jedynym miejscu... Niezwykłe!

Powoli zmierzamy ku końcowi 2024 r., więc to chyba dobry moment na podsumowanie. Dla Pani to rok sukcesów. Już sam fakt, że zarządzana przez Panią instytucja – Warszawska Opera Kameralna kwitnie, rozbudowuje swój repertuar, ma nadkomplety publiczności na obu scenach, realizuje festiwale, zaś na koncerty, chociażby w Zamku Królewskim, w tym popisy gwiazd światowego formatu, brakuje biletów – to miara sukcesu.

Tak, żyjemy w czasach, w których każda branża działa na niezwykle konkurencyjnym rynku. W naszym przypadku musimy proponować melomanom ofertę z najwyższej półki, coś nowego, atrakcyjnego, i sądząc po frekwencji, udaje nam się to.

Reklama

No i jest jeszcze magiczne słowo: Wiedeń. Weszliście na artystyczny Mount Everest.

O! Tak jeszcze nikt tego nie podsumował (śmiech). Dziękuję, ale nasz Wiedeń, który odwiedziliśmy w ramach Festiwalu Mozartowskiego, co sprawia, że liczący prawie cztery dekady festiwalowy cykl pierwszy raz zagościł jednocześnie w Warszawie i stolicy Austrii, to de facto „Wiedeń razy trzy”. Po pierwsze, była to nasza trzecia wizyta i, nomen omen, tym razem daliśmy trzy koncerty w spektakularnych miejscach. Kluczowy to ten w Złotej Sali ikonicznego Wiener Musikverein, czyli miejscu, które wszyscy znają chociażby z corocznych transmisji Koncertu Noworocznego. To był nasz trzeci występ w tej uznawanej przez wielu za najlepszą na świecie pod względem akustyki sali koncertowej. Tym razem jednak zagraliśmy również w Domu Mozarta oraz słynnej kaplicy na zamku Hofburg – Hofburgkapelle. Jeśli koronnym kompozytorem danego zespołu jest muzyka Wolfganga Amadeusza Mozarta, to można powiedzieć, że była to podróż do źródeł. Przyznam, że kiedy koncertujesz w tak renomowanych miejscach, to z jednej strony towarzyszy temu radość, czujesz artystyczne dowartościowanie, spełnienie, a z drugiej – kiedy prześledzisz listę gigantów światowej muzyki, wszystkich solistów, dyrygentów, kompozytorów czy najsłynniejszych orkiestr, które grały w Złotej Sali – to nagle stajesz w obliczu zobowiązania. To musi być twój życiowy koncert. Ta publiczność oklaskiwała pół encyklopedii muzyki, tu prawykonywano dzieła zaliczane do kanonu i teraz ty dostajesz swoje 5 minut...

I nagle publiczność wstaje, bijąc brawa. Przyjęcie wiedeńskiej publiczności było wręcz frenetyczne.

Oj, ciągle czuję to wzruszenie, wręcz niedowierzanie. Gdzieś pod skórą czułam, że jadąc do Wiednia z naszą wizytówką, czyli orkiestrą Musicae Antiquae Collegium Varsoviense, stajemy przed wymagającym jury, ale jednocześnie znałam potencjał naszych muzyków – speców od instrumentów dawnych.

No i tenże „egzamin” zaliczyliście na szóstkę – i to chyba z plusem. To teraz czas na świętowanie. A czego życzy się gwieździe w ten szczególny czas?

O, to chyba rola składającego życzenia trafić z właściwymi pod właściwy adres... (śmiech).

Ale chyba jednak coś tam Pani ukrywa w sercu, coś, o czym skrycie marzy. Prawda?

Zgoda, to powiem, że chyba wszyscy marzymy o tym, aby obudzić się w świecie wolnym od wojen, przemocy, tego całego podzielenia, noszonych w sercu uraz. Chyba każdy ma takie swoje, ale jednocześnie wspólne życzenia dla świata, by zniknęły głód, plagi chorób, ubóstwo. Wiem, żyjemy w niedoskonałych czasach i może więcej wiemy o kosmosie, morskich głębinach niż o troskach współbraci. Piękne są słowa, które często przywoływał tak dla mnie ważny Jan Paweł II, święty, który świętym stawał się na naszych oczach. Otóż kazał nam widzieć Jezusa w drugim człowieku. Czas Bożego Narodzenia to również czas odrodzenia, wybaczenia, niech więc przyjdzie wybaczenie i odda właściwe miejsce miłości. Niech przemawiają serca. I może kiedyś przyjdzie nam żyć w nudnych czasach, bez zalewających nas z mediów wodospadów złych wiadomości... Tego wszystkim Państwu życzę.

2024-12-17 12:16

Oceń: +14 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wzór rodziny

Niedziela zamojsko-lubaczowska 51/2019, str. VII

[ TEMATY ]

Zamość

święta

Boże Narodzenie

Ks. Krzysztof Hawro

Święta Rodzina przy stole – obraz olejny z Muzeum Katedralnego w Zamościu

Święta Rodzina przy stole – obraz olejny z Muzeum Katedralnego w Zamościu

Zbliżające się święto Świętej Rodziny: Jezusa, Maryi i Józefa zachęca do modlitwy w intencji naszych rodzin. Jest też doskonałą okazją do tego, by wstawiennictwu Świętej Rodziny powierzyć nasze ogniska domowe.

Święta Narodzenia Pańskiego przypominają nam biblijny i piękny wzór Rodziny, jaką dla Bożego Syna stworzyli Maryja wraz z Józefem. Obecnie obraz rodziny jest zupełnie inny. Co więcej, podejmowane są próby rozbicia chrześcijańskiego modelu rodziny, na co nie ma i nie będzie zgody chrześcijan. Rodzina, jeśli chce przetrwać, musi umocnić się Bogiem, tak jak mocna była Święta Rodzina z Nazaretu.
CZYTAJ DALEJ

Dlaczego godzina dziewiąta jest godziną piętnastą?

Niedziela lubelska 16/2011

Triduum Paschalne przywołuje na myśl historię naszego zbawienia, a tym samym zmusza do wejścia w istotę chrześcijaństwa. Przeżywanie tych najważniejszych wydarzeń zaczyna się w Wielki Czwartek przywołaniem Ostatniej Wieczerzy, a kończy w Wielkanocny Poranek, kiedy zgłębiamy radosną prawdę o zmartwychwstaniu Chrystusa i umacniamy nadzieję naszego zmartwychwstania. Wszystko osadzone jest w przestrzeni i czasie. A sam moment śmierci Pana Jezusa w Wielki Piątek podany jest z detaliczną dokładnością. Z opisu ewangelicznego wiemy, że śmierć naszego Zbawiciela nastąpiła ok. godz. dziewiątej (Mt 27, 46; Mk 15, 34; Łk 23, 44). Jednak zastanawiający jest fakt, że ten ważny moment w zbawieniu świata identyfikujemy jako godzinę piętnastą. Uważamy, że to jest godzina Miłosierdzia Bożego i w tym czasie odmawiana jest Koronka do Miłosierdzia Bożego. Dlaczego zatem godzina dziewiąta w Jerozolimie jest godziną piętnastą w Polsce? Podbudowani elementarną wiedzą o czasie i doświadczeniami z podróży wiemy, że czas zmienia się wraz z długością geograficzną. Na świecie są ustalone strefy, trzymające się reguły, że co 15 długości geograficznej czas zmienia się o 1 godzinę. Od tej reguły są odstępstwa, burzące idealny układ strefowy. Niemniej, faktem jest, że Polska i Jerozolima leżą w różnych strefach czasowych. Jednak jest to tylko jedna godzina różnicy. Jeśli np. w Jerozolimie jest godzina dziewiąta, to wtedy w Polsce jest godzina ósma. Zatem różnica czasu wynikająca z położenia w różnych strefach czasowych nie rozwiązuje problemu zawartego w tytułowym pytaniu, a raczej go pogłębia. Jednak rozwiązanie problemu nie jest trudne. Potrzeba tylko uświadomienia niektórych faktów związanych z pomiarem czasu. Przede wszystkim trzeba mieć na uwadze, że pomiar czasu wiąże się zarówno z ruchem obrotowym, jak i ruchem obiegowym Ziemi. I od tego nie jesteśmy uwolnieni teraz, gdy w nauce i technice funkcjonuje już pojęcie czasu atomowego, co umożliwia jego precyzyjny pomiar. Żadnej precyzji nie mogło być dwa tysiące lat temu. Wtedy nawet nie zdawano sobie sprawy z ruchów Ziemi, bo jak wiadomo heliocentryczny system budowy świata udokumentowany przez Mikołaja Kopernika powstał ok. 1500 lat później. Jednak brak teoretycznego uzasadnienia nie zmniejsza skutków odczuwania tych ruchów przez człowieka. Nasze życie zawsze było związane ze wschodem i zachodem słońca oraz z porami roku. A to są najbardziej odczuwane skutki ruchów Ziemi, miejsca naszej planety we wszechświecie, kształtu orbity Ziemi w ruchu obiegowym i ustawienia osi ziemskiej do orbity obiegu. To wszystko składa się na prawidłowości, które możemy zaobserwować. Z tych prawidłowości dla naszych wyjaśnień ważne jest to, że czas obrotu Ziemi trwa dobę, która dzieli się na dzień i noc. Ale dzień i noc na ogół nie są sobie równe. Nie wchodząc w astronomiczne zawiłości precyzji pomiaru czasu możemy przyjąć, że jedynie na równiku zawsze dzień równy jest nocy. Im dalej na północ lub południe od równika, dystans między długością dnia a długością nocy się zwiększa - w zimie na korzyść dłuższej nocy, a w lecie dłuższego dnia. W okolicy równika zatem można względnie dokładnie posługiwać się czasem słonecznym, dzieląc czas od wschodu do zachodu słońca na 12 jednostek zwanych godzinami. Wprawdzie okolice Jerozolimy nie leżą w strefie równikowej, ale różnica między długością między dniem a nocą nie jest tak duża jak u nas. W czasach życia Chrystusa liczono dni jako czas od wschodu do zachodu słońca. Część czasu od wschodu do zachodu słońca stanowiła jedną godzinę. Potwierdzenie tego znajdujemy w Ewangelii św. Jana „Czyż dzień nie liczy dwunastu godzin?” (J. 11, 9). I to jest rozwiązaniem tytułowego problemu. Godzina wschodu to była godzina zerowa. Tymczasem teraz godzina zerowa to północ, początek doby. Stąd współcześnie zachodzi potrzeba uwspółcześnienia godziny śmierci Chrystusa o sześć godzin w stosunku do opisu biblijnego. I wszystko się zgadza: godzina dziewiąta według ówczesnego pomiaru czasu w Jerozolimie to godzina piętnasta dziś. Rozważanie o czasie pomoże też w zrozumieniu przypowieści o robotnikach w winnicy (Mt 20, 1-17), a zwłaszcza wyjaśni dlaczego, ci, którzy przyszli o jedenastej, pracowali tylko jedną godzinę. O godzinie dwunastej zachodziło słońce i zapadała noc, a w nocy upływ czasu był inaczej mierzony. Tu wykorzystywano pianie koguta, czego też nie pomija dobrze wszystkim znany biblijny opis.
CZYTAJ DALEJ

Niemal 200 interwencji strażaków; wojsko będzie pomagać w usuwaniu skutków ulewy

2025-04-19 00:17

[ TEMATY ]

pogoda

PAP

Blisko 200 razy wyjeżdżali podkarpaccy strażacy do usuwania skutków burz, które w piątek po południu i wieczorem przeszły nad częścią Podkarpacia. Najpoważniejsza sytuacja jest w gminie Pawłosiów, gdzie do pomocy w usuwaniu m.in. błota skierowane zostało wojsko.

Jak poinformował rzecznik podkarpackich strażaków bryg. Marcin Betleja, interwencje polegały głównie na wypompowywaniu wody z zalanych piwnic, budynków, posesji i na udrażnianiu przepustów drogowych.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję