Reklama

Kultura

Argentyna: we wrześniu wejdzie na ekrany film “El Padre Jorge”

Na ekrany kin w Argentynie wejdzie we wrześniu hiszpańsko-argentyński film o papieżu Franciszku, zatytułowany „El Padre Jorge” (Ojciec Jerzy). Ukazuje on życie byłego arcybiskupa Buenos Aires Jorge Mario Bergoglio od jego dzieciństwa po wybór na papieża w 2013 roku. Choć jest to koprodukcja, główne zadania wykonują tam Argentyńczycy: reżyserem jest Beda Docampo Feijoo, w roli tytułowej występuje Darío Grandinetti, a producentem filmu jest Pablo Bossi. Również scenariusz powstał na podstawie książki argentyńskiej dziennikarki Elisabetty Piqué, wydanej także w Polsce pt. „Franciszek – życie i rewolucja”.

[ TEMATY ]

film

Franciszek

Grzegorz Gałązka

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Argentyński dziennik “La Gazeta” uważa, że reżyser „starał się przedstawić jak najrzetelniej życie obecnego papieża przed jego wyborem na Stolicę Piotrową”. Zdjęcia do filmu kręcono m.in. w Rzymie i Madrytu, gdzie specjalnie w tym celu powstała replika Kaplicy Sykstyńskiej.

W wypowiedziach dla Katolickiej Agencji Informacyjnej główni twórcy filmu przybliżyli go polskim odbiorcom.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reżyser B. Docampo oświadczył, że największą trudnością sprawiał mu fakt, iż Jorge Bergoglio był i jest wielką osobowością. Wyjaśnił, że podstawą filmu była książka jego rodaczki Elisabetty Piqué, która dobrze poznała arcybiskupa Buenos Aires, zanim jeszcze został on papieżem.

„Przesłaniem naszego filmu jest to, że papież Franciszek nie jest tylko dla katolików, ale jest osobą, którą może podziwiać też człowiek niewierzący, Żyd, Arab itd., gdyż ma on niezwykłą osobowość, on rzeczywiście robił i robi dokładnie to, co myśli” – tłumaczył dalej Docampo. Zwrócił uwagę, że Jorge Bergoglio żył jak ubogi, a będąc już arcybiskupem nie wykorzystywał władzy dla własnych korzyści i w swych działaniach prowadził dialog ze wszystkimi.

Zdaniem reżysera „osoba, która zna odpowiedzi na wszystkie pytania, jest daleko od Boga” i w życiu człowieka „musi być miejsce na wątpliwości”. A obecny papież potrafi z wyczuciem dotrzeć do ludzi, którymi Kościół wcześniej się nie zajmował, o czym świadczy np. jego stosunek do homoseksualistów, podejście do problemu chrztu dzieci samotnych matek czy dopuszczenia do komunii św. osób rozwiedzionych, które zawarły nowe związki małżeńskie, zaangażowanie w dialog międzyreligijny itp. „Wszystko to sprawia, że uważam obecnego papieża za postać cudowną, godną najwyższego szacunku” – dodał Docampo.

Według niego podobnie myśli chyba każdy, niezależnie od tego, czy jest katolikiem czy nie. Ojciec Święty jest też przykładem dla wszystkich rządzących i sprawujących władzę na świecie, pokazuje bowiem, jak można używać władzy nie dla siebie, ale dla dobra ogółu. „I widziałem, jak uwielbiają go ludzie z peryferii, ze slumsów Buenos Aires, bo on też żył ubogo, przychodził do nich pieszo lub jadąc autobusem czy metrem i nigdy nie miał swojego samochodu ani ochrony, ani telefonu komórkowego. Wszystko, co miał jako arcybiskup, rozdał innym” – podkreślił reżyser.

Reklama

Przyznał, że wcześniej znał Jorge Bergoglio bardzo słabo, a i dzisiaj wie o nim niewiele więcej, ale film o nim mówi to wszystko, czego o nim się nie wie, np. jak odkrył w sobie powołanie zakonne, bo przecież miał już wcześniej narzeczoną, opowiada o jego związkach z matką, z babcią, która była najważniejszą kobietą w jego życiu, o całej jego walce z handlem ludźmi, z prostytucją, z niewolnictwem oraz o całej jego pracy z ubogimi i dla nich, gdyż robił dokładnie to samo, co Jezus. Wychodził na ulice, aby spotykać się z biedakami, jako pasterz. On nawet podarunki, które otrzymywał jako arcybiskup, rozdawał biednym. „Nigdy nie miał niczego osobistego i to jest przykład niezwykły. I jego elastyczność – jest on osobą, która dialoguje na różne tematy, np. z rabinem. I stara się znajdować nie to, co dzieli, ale to, co łączy” – dodał na zakończenie B. Docampo.

Z kolei odtwórca głównej roli przyznał, że było to dla niego „doświadczenie bardzo osobiste” z ludzkiego i aktorskiego punktu widzenia. „Lubię tego papieża, lubię go jako człowieka, który jest świadom zadań, jakie na nim spoczywają, swej funkcji i stanowiska, jakie piastuje i robi to, próbując zmienić Kościół jako instytucję” – powiedział D. Grandinetti. Zaznaczył, że przedstawia postać znaną publicznie, ważną, o dużej odpowiedzialności i „która mi się podoba”.

Aktor wyznał następnie, że wcześniej nie poświęcał zbyt wiele uwagi sprawom wiary, choć pochodzi z rodziny religijnej, zawsze jednak starał się interesować tym, co robi papież ze względu na rolę, jaką odgrywa. „Jako Argentyńczyk znam oczywiście bardzo skomplikowaną sytuację, jaka była w naszym kraju, bardzo trudne sprawy polityczne, gospodarcze i społeczne, które miały swych zwolenników i przeciwników” – wspominał filmowy papież. Jednocześnie zwrócił uwagę, że w tych warunkach Jorge Bergoglio zawsze był przygotowany do problemów, które musiał podejmować i tak samo jest teraz, nawet jeśli sprawy, z którymi ma do czynienia, są zaskakujące dla niego jako papieża, bo ich nie oczekiwał. „Ale zawsze stawał na wysokości zadań i umiał sobie z nimi poradzić” – dodał Grandinetti.

Reklama

Dla Pablo Bossiego nakręcenie w naszych czasach filmu o papieżu Franciszku oznacza „w pewnym stopniu przekazanie całej tej historii, która inspirowała nas w Argentynie, przede wszystkim w Buenos Aires”. Chodzi o kapłana bardzo związanego z tym miastem, „filmowaliśmy tam wszystkie miejsca, związane z nim” – tłumaczył producent. Oświadczył, że twórcy filmu chcieli też przekazać dorobek jego życia, jego pokorę, powołanie do kapłaństwa i kontakty z ludźmi. „Nową rzeczą było dla nas pokazanie miejsc, w których mieszkał jako małe dziecko” – dodał rozmówca KAI.

Wspomniał następnie, że ekipa filmowa odwiedziła mnóstwo miejsc, w których bywał Jorge Bergoglio, zaznaczając przy tym, że są to również miejsca związane z jego rodziną, np. jego mama pochodzi ze stołecznej dzielnic Flores, w której urodził się obecny papież. Filmowcy byli też w San Lorenzo, gdzie jest klub piłkarski, któremu kibicował Bergoglio, rozmawiali tam z prezesem tego klubu. „Moja i jego rodzina mają wiele wspólnych miejsc w stolicy” – zaznaczył z dumą producent.

Zapowiedział ponadto, że ponieważ film będzie wyświetlany na całym świecie, trzeba było pokazać powszechny wymiar przesłania tego papieża. Są to przede wszystkim materiały o nim jako kapłanie i papieżu, jego bliskość do ludzi, wychodzenie na peryferie, pokora i powołanie do służby w Kościele. „Myślę, że wszystko to udało się nam pokazać i przekazać światu” – jest przekonany P. Bossi.

Reklama

Wyjaśnił również, dlaczego do zagrania tytułowej roli wybrano właśnie Darío Grandinettiego. Twórcy filmu chcieli, aby był to aktor argentyński, chociaż początkowo rozważano też możliwość zaangażowania aktora angielskiego, bo – jak zaznaczył producent – „była to sprawa powszechności filmu, a wiadomo, że językiem najbardziej «kinowym» jest angielski”. Ale myślano również o aktorach hiszpańskojęzycznych, których szukano w Hiszpanii, „ostatecznie jednak wybraliśmy Argentyńczyka”.

„To bardzo dobry aktor. Jest też inny wykonawca, który gra młodego Bergoglio, ale Darío występuje w głównej roli, gdy główny bohater ma już 40 lat i jest prowincjałem jezuitów i potem, gdy jest już papieżem. Darío z łatwością może się i postarzeć, i odmłodzić, zależnie od potrzeb” – zakończył swą wypowiedź Pablo Bossi.

2015-08-27 12:06

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

„Trzy billboardy za Ebbing, Missouri”

Film Martina McDonagha (znanego z „Najpierw strzelaj, potem zwiedzaj” i oscarowego „Sześciostrzałowca”) jest tak ekscentryczny, jak jego tytuł: „Trzy billboardy za Ebbing, Missouri”. Małoletnia córka Mildred Hayes (w tej roli Frances McDormand) została zgwałcona i zamordowana przez nieznanych sprawców. Dochodzenie padło, nie złapano winnych, zebrany materiał DNA nie pasował do nikogo. Matka, mająca żal do policjantów i całego świata, dokonuje prowokacji: są nią tytułowe trzy billboardy. Mają wzbudzić w nieudolnych i bezczynnych policjantach poczucie winy i wstydu, zmusić ich do działania. Czy zmuszą, czy obwinianie miejscowego szeryfa coś da? Czy efekty prowokacji będą takie, jak przewidywała jej autorka? Martin McDonagh lubi grać, drażnić się z widzem i jego emocjami, np. każąc nam się śmiać, kiedy nie wypada. Bohaterowie filmu są niejednoznaczni, choć początkowo wydają się wyraziści. Jak to ludzie: nie są tylko dobrzy czy źli. Nawet najgorsi okazują się bardzo ludzcy. W rolach głównych znani i lubiani: Woody Harrelson, Sam Rockwell, Peter Dinklage i inni.

CZYTAJ DALEJ

św. Katarzyna ze Sieny - współpatronka Europy

Niedziela Ogólnopolska 18/2000

W latach, w których żyła Katarzyna (1347-80), Europa, zrodzona na gruzach świętego Imperium Rzymskiego, przeżywała okres swej historii pełen mrocznych cieni. Wspólną cechą całego kontynentu był brak pokoju. Instytucje - na których bazowała poprzednio cywilizacja - Kościół i Cesarstwo przeżywały ciężki kryzys. Konsekwencje tego były wszędzie widoczne.
Katarzyna nie pozostała obojętna wobec zdarzeń swoich czasów. Angażowała się w pełni, nawet jeśli to wydawało się dziedziną działalności obcą kobiecie doby średniowiecza, w dodatku bardzo młodej i niewykształconej.
Życie wewnętrzne Katarzyny, jej żywa wiara, nadzieja i miłość dały jej oczy, aby widzieć, intuicję i inteligencję, aby rozumieć, energię, aby działać. Niepokoiły ją wojny, toczone przez różne państwa europejskie, zarówno te małe, na ziemi włoskiej, jak i inne, większe. Widziała ich przyczynę w osłabieniu wiary chrześcijańskiej i wartości ewangelicznych, zarówno wśród prostych ludzi, jak i wśród panujących. Był nią też brak wierności Kościołowi i wierności samego Kościoła swoim ideałom. Te dwie niewierności występowały wspólnie. Rzeczywiście, Papież, daleko od swojej siedziby rzymskiej - w Awinionie prowadził życie niezgodne z urzędem następcy Piotra; hierarchowie kościelni byli wybierani według kryteriów obcych świętości Kościoła; degradacja rozprzestrzeniała się od najwyższych szczytów na wszystkie poziomy życia.
Obserwując to, Katarzyna cierpiała bardzo i oddała do dyspozycji Kościoła wszystko, co miała i czym była... A kiedy przyszła jej godzina, umarła, potwierdzając, że ofiarowuje swoje życie za Kościół. Krótkie lata jej życia były całkowicie poświęcone tej sprawie.
Wiele podróżowała. Była obecna wszędzie tam, gdzie odczuwała, że Bóg ją posyła: w Awinionie, aby wzywać do pokoju między Papieżem a zbuntowaną przeciw niemu Florencją i aby być narzędziem Opatrzności i spowodować powrót Papieża do Rzymu; w różnych miastach Toskanii i całych Włoch, gdzie rozszerzała się jej sława i gdzie stale była wzywana jako rozjemczyni, ryzykowała nawet swoim życiem; w Rzymie, gdzie papież Urban VI pragnął zreformować Kościół, a spowodował jeszcze większe zło: schizmę zachodnią. A tam gdzie Katarzyna nie była obecna osobiście, przybywała przez swoich wysłanników i przez swoje listy.
Dla tej sienenki Europa była ziemią, gdzie - jak w ogrodzie - Kościół zapuścił swoje korzenie. "W tym ogrodzie żywią się wszyscy wierni chrześcijanie", którzy tam znajdują "przyjemny i smaczny owoc, czyli - słodkiego i dobrego Jezusa, którego Bóg dał świętemu Kościołowi jako Oblubieńca". Dlatego zapraszała chrześcijańskich książąt, aby " wspomóc tę oblubienicę obmytą we krwi Baranka", gdy tymczasem "dręczą ją i zasmucają wszyscy, zarówno chrześcijanie, jak i niewierni" (list nr 145 - do królowej węgierskiej Elżbiety, córki Władysława Łokietka i matki Ludwika Węgierskiego). A ponieważ pisała do kobiety, chciała poruszyć także jej wrażliwość, dodając: "a w takich sytuacjach powinno się okazać miłość". Z tą samą pasją Katarzyna zwracała się do innych głów państw europejskich: do Karola V, króla Francji, do księcia Ludwika Andegaweńskiego, do Ludwika Węgierskiego, króla Węgier i Polski (list 357) i in. Wzywała do zebrania wszystkich sił, aby zwrócić Europie tych czasów duszę chrześcijańską.
Do kondotiera Jana Aguto (list 140) pisała: "Wzajemne prześladowanie chrześcijan jest rzeczą wielce okrutną i nie powinniśmy tak dłużej robić. Trzeba natychmiast zaprzestać tej walki i porzucić nawet myśl o niej".
Szczególnie gorące są jej listy do papieży. Do Grzegorza XI (list 206) pisała, aby "z pomocą Bożej łaski stał się przyczyną i narzędziem uspokojenia całego świata". Zwracała się do niego słowami pełnymi zapału, wzywając go do powrotu do Rzymu: "Mówię ci, przybywaj, przybywaj, przybywaj i nie czekaj na czas, bo czas na ciebie nie czeka". "Ojcze święty, bądź człowiekiem odważnym, a nie bojaźliwym". "Ja też, biedna nędznica, nie mogę już dłużej czekać. Żyję, a wydaje mi się, że umieram, gdyż straszliwie cierpię na widok wielkiej obrazy Boga". "Przybywaj, gdyż mówię ci, że groźne wilki położą głowy na twoich kolanach jak łagodne baranki". Katarzyna nie miała jeszcze 30 lat, kiedy tak pisała!
Powrót Papieża z Awinionu do Rzymu miał oznaczać nowy sposób życia Papieża i jego Kurii, naśladowanie Chrystusa i Piotra, a więc odnowę Kościoła. Czekało też Papieża inne ważne zadanie: "W ogrodzie zaś posadź wonne kwiaty, czyli takich pasterzy i zarządców, którzy są prawdziwymi sługami Jezusa Chrystusa" - pisała. Miał więc "wyrzucić z ogrodu świętego Kościoła cuchnące kwiaty, śmierdzące nieczystością i zgnilizną", czyli usunąć z odpowiedzialnych stanowisk osoby niegodne. Katarzyna całą sobą pragnęła świętości Kościoła.
Apelowała do Papieża, aby pojednał kłócących się władców katolickich i skupił ich wokół jednego wspólnego celu, którym miało być użycie wszystkich sił dla upowszechniania wiary i prawdy. Katarzyna pisała do niego: "Ach, jakże cudownie byłoby ujrzeć lud chrześcijański, dający niewiernym sól wiary" (list 218, do Grzegorza XI). Poprawiwszy się, chrześcijanie mieliby ponieść wiarę niewiernym, jak oddział apostołów pod sztandarem świętego krzyża.
Umarła, nie osiągnąwszy wiele. Papież Grzegorz XI wrócił do Rzymu, ale po kilku miesiącach zmarł. Jego następca - Urban VI starał się o reformę, ale działał zbyt radykalnie. Jego przeciwnicy zbuntowali się i wybrali antypapieża. Zaczęła się schizma, która trwała wiele lat. Chrześcijanie nadal walczyli między sobą. Katarzyna umarła, podobna wiekiem (33 lata) i pozorną klęską do swego ukrzyżowanego Mistrza.

CZYTAJ DALEJ

W czasie Roku Świętego 2025 nie będzie specjalnego wystawienia Całunu Turyńskiego

W czasie Roku Świętego nie będzie specjalnego wystawienia Całunu Turyńskiego. Zorganizowane zostaną jednak przy nim specjalne czuwania przeznaczone dla młodzieży. Jubileuszową inicjatywę zapowiedział metropolita Turynu, abp Roberto Repole.

- Chcemy, aby odkrywanie na nowo Całunu, niemego świadka śmierci i zmartwychwstania Jezusa stało się dla młodzieży drogą do poznawania Kościoła i odnajdywania w nim swojego miejsca - powiedział abp Repole na konferencji prasowej prezentującej jubileuszowe wydarzenia. Hierarcha podkreślił, że archidiecezja zamierza w tym celu wykorzystać najnowsze środki przekazu, które są codziennością młodego pokolenia. Przy katedrze, w której przechowywany jest Całun Turyński powstanie ogromny namiot multimedialny przybliżający historię i przesłanie tej bezcennej relikwii napisanej ciałem Jezusa. W przygotowanie prezentacji bezpośrednio zaangażowana jest młodzież, związana m.in. z Fundacją bł. Carla Acutisa, który opatrznościowo potrafił wykorzystywać internet do ewangelizacji.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję