Reklama

750-lecie lokacji Głogowa

W jubileusz nadodrzańskiego grodu

W bieżącym roku oficjalnie obchodzone jest 750-lecie lokacji Głogowa. Warto przy tej okazji podkreślić szczególne znaczenie i ogromną rolę, jaką odegrał w jego dziejach Kościół. Wszak rocznica ta wskazuje również na 750-lecie obecności Kościoła w Głogowie. Na potwierdzenie tego zaczerpnijmy zatem choć garść faktów ze skarbnicy średniowiecznych dziejów tego miasta.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Zanim powstało miasto

Kiedy około 990 r. Mieszko I przyłączył Dolny Śląsk do rodzącego się właśnie Państwa Polskiego, powstały na Ostrowie Tumskim piastowski gród Głogów stał się ważnym punktem obronnym w systemie umocnień zachodniej granicy. Powstała tu kasztelania, później zaś (być może) - prawdopodobnie za panowania Bolesława Krzywoustego - marchia. Głogów z biegiem lat rósł w znaczenie nie tylko pod kątem administracyjnym czy militarnym, ale stał się też ważnym ośrodkiem handlowym. Można bez większych wątpliwości przyjąć, że wraz z przybyciem na te ziemie wojsk Mieszka, dotarli tu również pierwsi duchowni (osobną kwestią jest prawdopodobna działalność misyjna chrześcijan na tych terenach jeszcze przed rokiem 990 - o czym pisał ks. prof. Kazimierz Dola w swoich Dziejach Kościoła na Dolnym Śląsku). Pierwszym obiektem sakralnym był niewielki kościół grodowy pw. Najświętszej Maryi Panny. Anonimowemu kronikarzowi, tzw. Gallowi, zawdzięczamy szczególne świadectwo mówiące o religijności dawnych mieszkańców głogowskiej warowni. Przy okazji opisu słynnych, dramatycznych wydarzeń, które miały miejsce w roku 1109 czytamy: "Była to zaś uroczystość św. Bartłomieja apostoła, gdy cesarz przebywał rzekę i cały lud w mieście słuchał wówczas Mszy świętej" (Kronika Polska). Oprócz położonego na wyspie grodu, po przeciwnej stronie rzeki istniała osada (osady?). To zapewne dla jej mieszkańców - dzięki biskupowi wrocławskiemu Heymo i komesowi Wojsławowi - wybudowany został kościół pw. św. Piotra (1120 r.). Przy świątyni tej zaczęło funkcjonować zgromadzenie kanonickie, w wyniku czego głogowska kolegiata stała się najstarszą w diecezji wrocławskiej. Najprawdopodobniej pierwszy kościół pw. św. Piotra spłonął w czasie pożaru osady w 1152 r., dość szybko odbudowany, w końcu XII w. świątynię jednak zdemontowano, by wznieść na jej miejscu nowy, murowany, trójnawowy kościół w stylu romańskim. Trzeba w tym miejscu wyraźnie zaznaczyć, iż na kościelnej mapie administracyjnej Głogów już w pierwszych dziesięcioleciach trzynastego stulecia stawał się coraz ważniejszym punktem, będąc od roku 1219 archiprezbiteratem, a od około1227 r. - archidiakonatem.

Reklama

Stolica księstwa

W roku 1251 powstało księstwo głogowskie, w skład którego weszły m.in.: Żagań, Międzyrzecz, Bytom, Kożuchów, Szprotawa, Krosno, Ścinawa czy Wschowa. Głogów zaś urósł do rangi stolicy księstwa. W roku 1253 książę Konrad I dokonał lokacji na lewym brzegu Odry (nowego) miasta Głogowa na prawie niemieckim. W efekcie tej decyzji na militarno-administracyjno-gospodarczym znaczeniu stracił Ostrów Tumski, stając się na następne stulecia przede wszystkim niezwykle ważnym w tej części Dolnego Śląska ośrodkiem kościelnym. Tu bowiem, do kościoła pw. Najświętszej Maryi Panny została przeniesiona za zgodą księcia Konrada I głogowska kapituła. Kolegiata na wyspie wzniesiona została około roku 1230. Była to późnoromańska trójnawowa bazylika, rozbudowywana w kolejnych latach już w stylu wczesnego gotyku. Budowla ta zaliczała się do największych tego typu obiektów w Polsce. Poświęcenia nowej kolegiaty dokonano w 1262 r. Lokacja nowego miasta i przeniesienie kapituły na Ostrów Tumski spowodowało też rozwój miejskiej organizacji kościelnej. W pierwszej połowie XIII w. wybudowana została romańska bazylika pw. św. Mikołaja, która wkrótce przejęła zadania świątyni parafialnej, gdyż kościół pw. św. Piotra został przekazany dominikanom, sprowadzonym do Głogowa przez księcia Konrada I. Zapewne około połowy trzynastego stulecia przybyli tu również franciszkanie, którzy wznieśli kościół pw. św. Stanisława wraz z klasztorem. Najprawdopodobniej na ten sam okres należy datować przybycie do Głogowa zakonu Świętego Ducha, który wybudował i prowadził szpital oraz zajmował się niesieniem pomocy najbardziej potrzebującym. W efekcie fundacji księcia Henryka III, na początku XIV w. w stolicy księstwa mają swój klasztor wraz z kościołem pw. św. Krzyża - klaryski.

Nie tylko duszpasterstwo

Obecność Kościoła w społeczności średniowiecznego Głogowa, podobnie jak w innych miastach, nie ograniczyła się tylko do spraw kultu czy duszpasterstwa. Obejmowała bowiem również kwestie edukacji, pomocy społecznej i medycznej, higieny, pracy urzędniczej, sztuki oraz szeroko rozumianego życia kulturalnego. Mamy na to liczne przykłady. I tak pierwsza szkoła głogowska powstała przy kolegiacie i należy do grona najstarszych w tej części Polski. Wówczas też ciężar opieki nad najbardziej potrzebującymi ludźmi (ciężko chorymi, nędzarzami itd.) spoczywał prawie wyłącznie na barkach wspólnoty chrześcijańskiej. Pierwszy głogowski szpital zakłada - jak już wyżej było wspomniane - zakon Świętego Ducha, a zapewne za pierwszą aptekę uważać należy istniejącą przy klasztorze klarysek infirmerię (przy której przechowywano lekarstwa i zioła). Mało kto wie również, że inicjatorem budowy pierwszego rurociągu w Głogowie doprowadzającego wodę spoza miasta był proboszcz - ks. Franciszek Lowenwald (I połowa XV w.). Duchowni pracowali w książęcej kancelarii, jak również byli twórcami pierwszej biblioteki. Budowa nowych obiektów sakralnych, ich wyposażenie dziełami sztuki (często najwyższej klasy), wpływała nie tylko na wzbogacenie życia religijnego, ale również miało swój wymiar kulturowy. Przy kościołach funkcjonowały pierwsze organizacje społeczno-religijne takie jak cechy i bractwa. Np. przy kolegiacie - do I ćwierci XVI w. - działały bractwa: Najświętszej Maryi Panny, pogrzebowe i sodalicja skupiająca duchownych i świeckich. Wśród cechów, czyli organizacji rzemieślników, które obejmowały działaniem większość sfer życia swoich członków, włącznie z religijną, do końca XIV w. odnajdziemy m.in. piekarzy, rzeźników, szewców, kowali, garbarzy, sukienników, czy kramarzy. Głogowskie środowisko kościelne miało w omawianym okresie wielu znakomitych przedstawicieli. Do tego grona śmiało możemy zaliczyć np. prepozyta głogowskiego - Piotra, pełnił on m.in. funkcję: sędziego sądu papieskiego we wrocławskim sporze, jaki toczyli między sobą benedyktyni i premonstratensi oraz członka komisji papieskiej w sprawie księcia Leszka Białego (XIII w.). Kolejną wybitną postacią był żyjący w XIV w. archidiakon głogowski dr Jan, lekarz, ale i astrolog, który zaliczany jest do grona pierwszych polskich uczonych. Jak podkreślają autorzy zarysu monografii poświęconej historii tego miasta: "Wybitną karierę dyplomatyczną zrobił (...) mgr Henryk Senftleben. Był kapelanem wielu kardynałów we Włoszech, a później papieży Eugeniusza IV i Mikołaja V" (Głogów - zarys monografii).
Warto o tym wszystkim wiedzieć, nie tylko ze względu na pamięć o przodkach, ale również z myślą o przyszłych pokoleniach.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Biskup nominat Krzysztof Nykiel: pragnę z ojcowskim sercem służyć Chrystusowi w Kościele

2024-05-03 14:57

[ TEMATY ]

ks. Krzysztof Nykiel

@VaticanNewsPL

bp Krzysztof Józef Nykiel

bp Krzysztof Józef Nykiel

Pragnę z ojcowskim sercem służyć Chrystusowi w Kościele. Serce Ojca, to serce w którym jest miejsce dla każdego, dlatego pragnieniem jest to, aby moja posługa, jako następcy Apostołów, była właśnie w ten sposób przeżywana i realizowana - powiedział Vatican News - Radiu Watykańskiemu regens Penitencjarii Apostolskiej, biskup nominat Krzysztof Józef Nykiel, którego 1 maja Papież Franciszek mianował biskupem.

Motto biskupie ks. prałat Nykiel zaczerpnął z tytułu listu apostolskiego Ojca Świętego „Patris Corde” („Ojcowskim sercem”) ogłoszonego w 2020 roku i związanego z zapowiedzianym wówczas Rokiem św. Józefa. „Niewątpliwie ważną rolę w moim życiu i posłudze kapłańskiej odgrywa postać św. Józefa. Czuję się duchowo z nim związany” - podkreślił ks. Nykiel. Biskup nominat zaznaczył, że owocem przemyśleń i studiów nad postacią św. Józefa i jego rolą w życiu Maryi i Józefa jest książka jemu poświęcona, która w polskim tłumaczeniu ukaże się w najbliższych dniach.

CZYTAJ DALEJ

Abp Wojda na Jasnej Górze: chrześcijańska tożsamość jest nam potrzebna

2024-05-03 13:28

[ TEMATY ]

Jasna Góra

abp Wacław Depo

abp Tadeusz Wojda SAC

Karol Porwich/Niedziela

O tym, że chrześcijańska tożsamość jest nam potrzebna mówił na Jasnej Górze abp Tadeusz Wojda. Przewodniczący Episkopatu Polski, który przewodniczył Sumie odpustowej ku czci Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski apelował, by stawać w obronie „suwerenności naszego sumienia, naszego myślenia oraz wolności w wyznawaniu wiary, w obronie wartości płynących z Ewangelii i naszej chrześcijańskiej tradycji”. Przypomniał, że „życie ludzkie ma niepowtarzalną wartość i że nikomu nie wolno go unicestwiać, nawet jeśli jest ono niedoskonałe”.

W kazaniu abp Wojda, przywołując obranie Matki Chrystusa za Królową narodu polskiego na przestrzeni naszej historii, od króla Jana Kazimierza do św. Jana Pawła II i nas współczesnych, podkreślił że nasze wielowiekowe złączenie z Maryją nie ogranicza się jedynie do wymiaru historycznego a jego wymowa jest znacznie głębsza i „mówi o więzi miedzy Królową i Jej poddanymi, miedzy Matką a Jej dziećmi”. Wskazał, że dla nas „doświadczających słabości, niemocy, kryzysów duchowych i ludzkich, Maryja jest prawdziwym wzorem wiary, mamy więc prawo i potrzebę przybywania do Niej”.

CZYTAJ DALEJ

Nosić obraz Maryi w oczach i sercu

2024-05-03 21:22

ks. Tomasz Gospodaryk

Kościół w Zwanowicach

Kościół w Zwanowicach

Mieszkańcy Zwanowic obchodzili dziś coroczny odpust ku czci Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski. Sumie odpustowej przewodniczył ks. Łukasz Romańczuk, odpowiedzialny za edycję wrocławską TK “Niedziela”.

Licznie zgromadzeni wierni mieli okazję wysłuchać homilii poświęconą polskiej pobożności maryjnej. Podkreślone zostały ważne wydarzenia z historii Polski, które miały wpływ na świadomość religijną Polaków i przyczyniły się do wzrostu maryjnej pobożności. Przywołane zostały m.in. ślubu króla Jana Kazimierza z 1 kwietnia 1656 roku, czy 8 grudnia 1953, czyli data wprowadzenia codziennych Apeli Jasnogórskich. I to właśnie do słów apelowych: Jestem, Pamiętam, Czuwam nawiązywał kapłan przywołując słowa papieża św. Jana Pawła II z 18 czerwca 1983 roku. - Wypowiadając swoje “Jestem” podkreślam, że jestem przy osobie, którą miłuję. Słowo “Pamiętam” określa nas, jako tych, którzy noszą obraz osoby umiłowanej w oczach i sercu, a “Czuwam” wskazuję, że troszczę się o swoje sumienie i jestem człowiekiem sumienia, formuje je, nie zniekształcam ani zagłuszam, nazywam po imieniu dobro i zło, stawiam sobie wymagania, dostrzegam drugiego człowieka i staram się czynić względem niego dobro - wskazał kapłan.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję