Reklama

Polska

Kościół i Polska w 10 lat po śmierci Jana Pawła II

Czterdziestu pięciu znanych polityków, publicystów i ludzi kultury wzięło udział w interdyscyplinarnym metakolokwium nt. "Kościół i Polska w 10 lat po śmierci Jana Pawła II", które odbyło się dziś w rezydencji arcybiskupów warszawskich - w ramach obchodów 20-lecia Instytutu Tertio Millennio.

[ TEMATY ]

rozmowa

Ze zbiorów Natalii Janowiec

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

O. Maciej Zięba, założyciel i szef Instytutu Tertio Millennio, rozpoczynając debatę podkreślił, że w ciągu 10 lat od śmierci Jana Pawła II nastąpiła daleko idąca ideologizacja polskiej rzeczywistości. Wyraża się ona w narastających napięciach i agresji, kiedy to "stan wojny jest stanem podstawowym". A świat dzieli się na "swoich, obcych i zdrajców". W takiej sytuacji niemożliwe jest prowadzenie dialogu, w imię zasady, że "ze złem się nie paktuje".

Zdaniem o. Zięby, te wszystkie postawy wdzierają się również do Kościoła, tym łatwiej, że cechuje go "antyintelektualizm i brak zdrowej teologii". Jako przykład wymienił wypowiedzi polskich hierarchów biorących udział w niedawnym zgromadzeniu Synodu Biskupów, w rodzaju: "wracamy z tarczą, a nie na tarczy", którzy potraktowali ten Synod jako rodzaj meczu z drużyną niemiecką. "Taki grunt skutkuje także brakiem zaufania do papieża Franciszka i słabą recepcją jego nauczania" - skonstatował dominikanin.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Kryzys Kościoła?

Tomasz Wołek skoncentrował się na wypunktowaniu niektórych zjawisk świadczących o głębokim kryzysie Kościoła. Wśród nich wymienił narastającą - jego zdaniem - "polityzację" i ideologizację polskiego Kościoła, jak również rzekome wspieranie przezeń "mowy nienawiści". A tymczasem - podkreślił - rolą Kościoła winno być jednoczenie ludzi i zmniejszanie istniejących podziałów. Ale o tym zadaniu Kościół już dawno zapomniał.

Ponadto - jak uważa red. Wołek - polskich duszpasterzy cechuje "obsesja" na punkcie seksu, aborcji czy in vitro, co odstrasza od niego młodzież, a brak jest miejsca dla laikatu z prawdziwego zdarzenia.

Wedle Adama Szostkiewicza postawa wobec uchodźców "jest testem dla naszej zbiorowej, polskiej duszy". Dodał, że wielkim niebezpieczeństwem dla Kościoła w Polsce jest stosunek doń prawicy, która dąży do jego instrumentalizacji. Z przykrością dodał, że w Polsce nie udało się zbudować narodu obywatelskiego.

Reklama

Henryk Woźniakowski przyznał, że w okresie Jana Pawła II Kościół w Polsce odniósł wielki tryumf. Przykładem tego - jak podkreślił - jest rola chrześcijaństwa w historii Polski, z której można być dumnym i to jest słuszna postawa. Dziś jednak przeradza się ona w postawę chrześcijańskiego tryumfalizmu. To z kolei skutkuje próbami narzucenia swego sposobu myślenia i wartościowania innym, co ma niewiele wspólnego z demokracją i pluralizmem. Efektem tego jest korzystanie przez Kościół ze "środków bogatych" i próba sojuszu z państwem, licząc na wsparcie z jego strony.

Zbigniew Nosowski mówił, że Kościół zbyt koncentruje się na swego rodzaju "wojnie kulturowej" czy "wojnie cywilizacyjnej" w obronie przed pewnymi procesami, których i tak nie uda się uniknąć. Dodał, że nie należy się ich bać, gdyż Kościół jest w stanie zaadaptować się i "inkulturować" w każdej cywilizacji. Natomiast winien się on skupić przede wszystkim na "nawróceniu duszpasterskim", o które apeluje papież Franciszek.

Marcin Przeciszewski przypomniał, że kreślony przez wielu uczestników debaty obraz Kościoła jest fragmentaryczny, a w wielu punktach krzywdzący. Przypomniał o olbrzymiej roli Kościoła w inicjowaniu dialogu i pojednania międzynarodowego, który był kontynuowany także po śmierci Jana Pawła II. Dowodem jest proces zbliżenia polsko-ukraińskiego przy aktywnym udziale Kościoła, czy nawet otwarcie na dialog zmierzający w kierunku pojednania z Rosją, co było wielkim aktem odwagi naszych hierarchów. Wymienił też olbrzymie zaangażowanie Kościoła i tysiące inicjowanych przezeń dzieł na polu duszpasterstwa, kultury, edukacji czy pomocy społecznej.

Przeciszewski przekonywał, że należy też docenić - a nie tylko utyskiwać - na postawę Kościoła w obronie najbardziej podstawowych praw człowieka, jak np. życie od poczęcia do naturalnej śmierci, bądź na rzecz ochrony rodziny, rozumianej jako związek kobiety z mężczyzną, a stanowiący podstawą komórkę społeczeństwa. Przyznał, że "wojna kulturowa" jest faktem i trudno, aby Kościół nie zabierał w tej sprawie głosu. Podkreślił też, ze zadaniem Kościoła nie jest tylko "inkulturacja" w każdych warunkach, ale też świadectwo i sprzeciw wobec zjawisk ocenianych jako ewidentnie szkodliwych dla człowieka i jego rozwoju.

Reklama

Jaki kształt polskiej demokracji?

Aleksander Smolar zwrócił uwagę na "oddalanie się" naszej części Europy od Europy Zachodniej, czego podłożem są głębokie problemy kulturowe. Ostatnie wybory do parlamentu w Polsce pokazały - jego zdaniem - głęboki spór dzielący nasz kraj, polegający na zderzeniu wizji kolektywistycznej z wizją bardziej liberalną i rynkową. A skoro wygrała ta "kolektywistyczna", to znajdujemy się w bardzo trudnym momencie naszej historii.

Paweł Kowal przypomniał przemówienie Jana Pawła II do polskiego parlamentu z 1999 r., w którym papież mówił o fundamentach aksjologicznych demokracji. Zdaniem Kowala, przemówienie to należy nieustannie przypominać posłom, gdyż zawiera katalog podstawowych zachować polityka w systemie demokracji. A demokracja bez wartości, jak powiedział Jan Paweł II, zmienia się w "mniej lub bardziej zawoalowany totalitaryzm". Wskazał, że zapomniane zostało w praktyce pojęcie "dobra wspólnego", do którego odwoływał się zawsze papież.

Zgodził się z tym Zbigniew Stawrowski, który podkreślił, że widoczny jest w Polsce "brak dostatecznego fundamentu aksjologicznego państwa". Stwierdził, że olbrzymie znaczenie dla życia społecznego mają takie zasady, jak prawda i sprawiedliwość. Zdaniem Stawrowskiego, faktycznie toczy się obecnie "wojna cywilizacyjna", zarówno z islamem, jak i tymi nurtami w zachodnim kręgu kulturowym, które podważają jej chrześcijańskie fundamenty.

Z kolei wedle Wojciecha Roszkowskiego istotnym odniesieniem w demokracji powinno być odniesienie po pojęcia prawdy, której nie należy relatywizować.

Reklama

Andrzej Zoll wskazał, że fundamentem prawdziwej demokracji są dwa pojęcia: dobra wspólnego i godności człowieka. "A fakt, że prawo do godności przyznaje się tylko swoim, spowodował u nas tak głębokie podziały" - zauważył.

Krzysztof Szczerski mówił o znaczeniu pojęcia "solidarności", które w polskiej przestrzeni publicznej zostało zapomniane. Solidarność - podkreślił - to kategoria "polityczna, społeczna i religijna". A w praktyce winna ona oznaczać konkretne zobowiązania. Stwierdził, że w Polsce dziś "bardzo potrzeba jest prawa solidarnościowego", które bronić będzie słabszych i takiego prawa które "sprawi, ze każdy będzie czuł się elementem wspólnoty i będzie poczuwał się do obowiązków na jej rzecz".

Szczerskiemu wtórował Marian Krzaklewski, który przypomniał o znaczeniu, jakie do zasady solidarności przywiązuje Unia Europejska. Zaapelował o faktyczne i rzeczywiste wprowadzenie zasady solidarności w polskie realia społeczne i ekonomiczne, co jego zdaniem spowoduje znacznie większe poczucie upodmiotowienia u zwykłych obywateli.

Kard. Kazimierz Nycz w swym podsumowaniu podziękował za tak szczere i pełne troski o Kościół i o Polskę wypowiedzi. Podkreślił potrzebę budowania różnorodnych płaszczyzn dialogu pomiędzy różnymi stanowiskami, pomiędzy ludźmi wierzącymi i niewierzącymi, do czego przyczynia się m.in. Kościół inicjując np. Dziedzińce Dialogu. Podkreślił też rolę katolików świeckich w prowadzeniu debaty publicznej, dodając, że jako chrześcijanie winniśmy zawsze mówić językiem miłości. Oświadczył też, że Kościół nie może wiązać się z żadną partykularną formacją polityczna, a pozostać musi na poziomie "metapolityki".

Odnosząc się do pytania "czy przyjmować czy nie przyjmować uchodźców", kard. Nycz stwierdził, że ze strony Kościoła jest możliwa tylko jedna odpowiedź: TAK. Natomiast różne zdania mogą istnieć, jeśli chodzi o to, w jaki sposób przyjmować uchodźców, jak ma zostać to zorganizowane i przeprowadzone, tak aby nie zapobiec potrzebie ich integracji w środowisku kulturowym, do jakiego przybywają.

2015-11-07 18:36

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Totalny ateizm

Niedziela Ogólnopolska 32/2017, str. 10-11

[ TEMATY ]

wywiad

rozmowa

Włodzimierz Rędzioch

Visar Zhiti z małżonką w Bazylice Watykańskiej

Visar Zhiti z małżonką
w Bazylice Watykańskiej

Z Visarem Zhitim – dyplomatą, poetą i pisarzem, więźniem politycznym w Albanii tyrana Envera Hodży – rozmawia Włodzimierz Rędzioch

W 1946 r., tuż po II wojnie światowej, do władzy w Albanii doszli komuniści. Zaczęła się bezwzględna dyktatura komunistyczna, której symbolem był „czerwony” tyran Enver Hodża (1908-85). Jedną z charakterystycznych cech albańskiego reżimu był wojujący ateizm – w 1967 r., dokładnie 50 lat temu, Hodża triumfalnie ogłosił, że Albania stała się pierwszym krajem na świecie, w którym ateizm państwowy został wpisany do konstytucji. I tak jej paragraf 37. głosił: „Państwo nie uznaje żadnej religii i wspiera ateistyczną propagandę, aby wpoić ludziom naukowo-materialistyczny pogląd na świat”. Artykuł 55. kodeksu karnego z 1977 r. ustanawiał natomiast karę pozbawienia wolności od 3 do 10 lat za propagandę religijną oraz produkcję, dystrybucję lub przechowywanie pism religijnych.

CZYTAJ DALEJ

Lubartów. Powołani do służby

2024-05-05 12:27

Ks. Krzysztof Podstawka

Alumni: Mateusz Budzyński z parafii Matki Bożej Nieustającej Pomocy w Lubartowie, Karol Kapica z parafii św. Wita w Mełgwi, Bartłomiej Kozioł z parafii Matki Bożej Bolesnej w Kraśniku, Bartosz Starowicz z parafii Matki Bożej Królowej Polski w Krakowie oraz Wojciech Zybała z parafii Wniebowstąpienia Pańskiego w Lubartowie - klerycy 5. roku Metropolitalnego Seminarium Duchownego w Lublinie, przyjęli święcenia diakonatu z rąk bp. Artura Mizińskiego 4 maja w kościele Matki Bożej Nieustającej Pomocy w Lubartowie.

CZYTAJ DALEJ

Klerycy łódzkich seminariów z kard. Rysiem celebrowali Drogę Światła

2024-05-06 07:30

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

ks. Paweł Kłys

Już po raz 5. w ogrodzie Wyższego Seminarium Duchownego w Łodzi celebrowane było nabożeństwo Drogi Światła, które poprowadził kard. Grzegorz Ryś.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję