Reklama

Temat tygodnia

Czego potrzeba na starcie?

Komplet podręczników ok. 150 zł, przybory szkolne ok. 100 zł, plecak - najlepiej profilowany, aby nie dopuścić do wady postawy wskutek ciężaru książek i zeszytów dźwiganych na małych jeszcze pleckach, do tego obuwie, strój sportowy... Taka wyprawka dla pierwszoklasisty może kosztować najmniej ok. 400 zł. To jeszcze nie koniec. Warto myśleć o przyszłości! Trzeba zapisać na język angielski. Obowiązkowo! Może jeszcze dodatkowe zajęcia... basen, karate, muzyka... Musi rozwijać talenty. Czasy są takie trudne, a przecież kiedy dorośnie, może być jeszcze gorzej. Więc może jeszcze...

Niedziela kielecka 36/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pierwszy kontakt ze szkołą, z regularną nauką, z obowiązkami. Jaka będzie ich przyszłość? Rodzice pytają z niepokojem i troską: Czego one się nauczą?
No właśnie. Jeszcze tak niedawno uczeń może nosił jeden podręcznik. Ile zmieniło się od tego czasu? Dziś nie dziwi fakt zaniepokojenia. Zreformowana szkoła, albo inaczej szkoła w trakcie reformy, to swoisty poligon doświadczalny. Zmieniło się wiele, a zmiany będą kontynuowane. Na wysokich szczeblach oświaty trwa nieustanny bój o odpowiedź na pytanie: Co jest ważniejsze - wiedza czy umiejętności? W ferworze dyskusji o priorytetach polskiej szkoły wyrastają jak grzyby po deszczu nowe wydawnictwa pedagogiczne, prezentujące coraz to „ciekawszą” ofertę i przepis na uczniowski sukces. Tymczasem powoli zaczynają się gubić nauczyciele, którzy co rusz muszą podejmować nowe studia, kursy, doskonalić się zawodowo. Gubią się rodzice zaniepokojeni ogromem materiału, obowiązków dziecka. I chyba gubią sami uczniowie, którzy zaczynają siebie pytać, czy sprostają tym wymaganiom i czy odniosą sukces. Tylko co jest tak naprawdę miarą tego sukcesu? Wiedza? O tak! Najlepiej rozwijać wszystkie dziedziny, pogłębiać, poszerzać horyzonty myślowe. Jest tyle możliwości, zwłaszcza że żyjemy w dobie społeczeństwa informacyjnego. Niekoniecznie nawet trzeba zdobywać ją w szkole - Internet i multimedia dają nieograniczone perspektywy. Z przerażeniem zaczynamy nawet słyszeć głosy, że dziś szkoła jest w defensywie, a nauczyciele nie nadążają za zmianami.
Tyle, że przecież wiedza może posłużyć do czynienia dobra jak i zła. Konstruktorzy bomby atomowej na pewno mieli ogromną wiedzę. Za pomocą wiedzy można zadać człowiekowi ból - i tą samą wiedzą można wybawić od bólu. I tu dochodzimy chyba do sedna problemu. Czego zatem potrzeba? Potrzeba mądrości. To nie to samo, co wiedza. Jej nie zdobywa się tak łatwo. Dopiero mądrość może przemieniać wiedzę w dobro, piękno, sprawiedliwość, prawdę - te cnoty, których ona jest uosobieniem. Tylko ona może przekuwać wiedzę w konkretne dzieła, czynić z niej pożytek dla dobra. Tyle, że owa mądrość przechowywana jest w naczyniu z kruchej gliny. I zachłystując się samą wiedzą, łatwo ją stracić, zgubić. Sam człowiek dociera do niej rzadko. Potrzeba zatem przewodników po wiedzy - autorytetów, tych, którzy pomogą małemu człowiekowi stawiać kroki w tym świecie nauki i pozwolą na ukształtowanie mądrości. To zadanie dla rodziców i nauczycieli, dla szkoły. I nie sądźmy, że mały człowiek na to nie liczy.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Rozważania na niedzielę: gasnący antychryst

2024-04-26 11:28

[ TEMATY ]

rozważania

ks. Marek Studenski

Mat.prasowy

W odcinku odkryjemy historię tragicznego życia i upadku Friedricha Nietzschego, filozofa, który ogłosił "śmierć Boga", a swoje życie zakończył w samotności i obłędzie, nazywając siebie "biednym Chrystusem".

Chcę Ci pokazać , jak życiowe wybory i niewiedza mogą prowadzić do zgubnych konsekwencji, tak jak w przypadku Danniego Simpsona, który nie zdając sobie sprawy z wartości swojego rzadkiego rewolweru, zdecydował się na desperacki napad na bank. A przecież mógł żyć inaczej, gdyby tylko znał wartość tego, co posiadał. Przyłącz się do naszej rozmowy, gdzie zagłębimy się w znaczenie trwania w jedności z Jezusem, jak winna latorość z krzewem, i zobaczymy, jak te duchowe związki wpływają na nasze życie, nasze wybory i naszą przyszłość.

CZYTAJ DALEJ

Siostra naszego Boga

Niedziela Ogólnopolska 17/2018, str. 22-25

[ TEMATY ]

Hanna Chrzanowska

Archiwum Archidiecezji Krakowskiej

Hanna Chrzanowska (z prawej) w chorych widziała Chrystusa, ukochała ponad wszystko i tej miłości uczyła innych

Hanna Chrzanowska (z prawej) w chorych widziała Chrystusa, ukochała ponad wszystko
i tej miłości uczyła innych

Był to chłodny lutowy dzień 2015 r. W siedzibie Małopolskiej Okręgowej Izby Pielęgniarek i Położnych przy ul. Szlak 61 w Krakowie czekała na mnie pani Helena Matoga, wicepostulatorka procesu beatyfikacyjnego Hanny Chrzanowskiej. Przygotowała materiały, z których mogłem korzystać przy pisaniu książki o niezwykłej pielęgniarce, ale również zaprosiła kilka osób, które znały Hannę

Pierwszą z nich była pani Aleksandra Opalska, uczennica Hanny, która poznała ją na początku lat 50. XX wieku. Niemal natychmiast uderzyły mnie jej entuzjazm i niezwykle żywe, bardzo plastyczne wspomnienie tych pierwszych spotkań, które miały miejsce ponad 60 lat temu.

CZYTAJ DALEJ

Gniezno: abp Antonio Guido Filipazzi przekazał krzyże misyjne misjonarzom

2024-04-28 13:19

[ TEMATY ]

misje

PAP/Paweł Jaskółka

Czternastu misjonarzy - 12 księży, siostra zakonna i osoba świecka - otrzymało dziś w Gnieźnie z rąk nuncjusza apostolskiego w Polsce abp. Antonio Guido Filipazzi krzyże misyjne. „Przyjmując krzyż pamiętajcie, że nie jesteście pracownikami organizacji pozarządowej, ale podobnie jak św. Wojciech, niesiecie Ewangelię Chrystusa, Kościół Chrystusa i samego Chrystusa” - mówił nuncjusz.

Życzeniami dla posłanych misjonarzy nuncjusz apostolski w Polsce uczynił słowa papieża Franciszka, którymi rozpoczął on swój pontyfikat: „Chciałbym, abyśmy wszyscy mieli odwagę wędrować w obecności Pana, z krzyżem Pana; budować Kościół na krwi Pana, która została przelana na krzyżu, i wyznawać jedną chwałę Chrystusa ukrzyżowanego, a tym samym Kościół będzie postępować naprzód”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję