Wycieczka

Niedziela łomżyńska 37/2003

Trzeba ludzi uczyć, aby poznanie swoje czerpali
nie z książek, ale z nieba i ziemi, z dębów i buków.
J. A. Komeński

Najlepszą okazją do takiego poznania świata są szkolne wycieczki, obozy i biwaki.
W Szkole Podstawowej nr 10 im. Jana Pawła II w Łomży takich wypraw turystyczno-krajoznawczych organizuje się dużo. Zachęca nas do tego przykład naszego Patrona, który wędrował po górach, pływał kajakiem i wypoczywał w różnych zakątkach naszego kraju.
Uczniowie klas młodszych wyjeżdżają do okolicznych miejscowości: do Drozdowa, Kisielnicy, Nowogrodu, do Lasku Jednaczewskiego lub na Górę Królowej Bony. Często odwiedzamy stolicę województwa - Białystok lub stolicę kraju - Warszawę. Biura turystyczne przygotowują dla małych podróżników ciekawe oferty: przedstawienia teatralne, filmy trójwymiarowe, wystawy i możliwość zabaw na świeżym powietrzu, w parkach rozrywki.
Uczniowie klas IV - VI planują dłuższe wyjazdy, by poznawać miejsca ważne dla naszej historii. Najlepiej uczyć się przez doświadczenie i aktywne zwiedzanie.
9 czerwca br. klasy VI a i VI e pod opieką M. Bienieckiej, W. Domalewskiej i I. Kowalewskiej wyjechały na wycieczkę do Gdańska, Gdyni, Sopotu, Malborka i na Pola Grunwaldu. Już któryś raz w wycieczce uczestniczyły także dzieci niepełnosprawne z klasy integracyjnej.
Oferta firmy „Elza” z Łomży była bardzo atrakcyjna. Zwiedziliśmy wszystkie wymienione wyżej miasta. Mieliśmy szczęście, że trafiliśmy na przewodników z pasją, którzy w interesujący sposób oprowadzali nas po Westerplatte, Stoczni Gdańskiej, katedrze Najświętszej Maryi Panny, gdzie wspięliśmy się na bardzo wysoką wieżę widokową, Poczcie Polskiej i Długim Targu. Uwieczniliśmy te miejsca na fotografiach. Ponadto płynęliśmy statkiem wycieczkowym stylizowanym na łódź wikingów, zwiedziliśmy ORP „Błyskawica”, oceanarium i spacerowaliśmy po sopockim molo. Wszyscy patrzyliśmy w bezkres morza i każdy z nas snuł jakieś plany i marzenia o wielkiej podróży w nieznane.
Ogromne wrażenie zrobił na wszystkich zamek krzyżacki w Malborku. Przenieśliśmy się na chwilę w XV wiek. Mogliśmy sami wybić monetę, która wtedy obowiązywała w państwie krzyżackim, zrobić sobie zdjęcie przy studni na dziedzińcu zamkowym, pospacerować po komnatach zamkowych. To była nie lada frajda!
Przewodnik na Polach Grunwaldu tak malowniczo opowiadał o wydarzeniach z 15 lipca 1410 r., że wszyscy słuchaliśmy go z zapartym tchem.
Na uwagę zasługuje również fakt, że mieliśmy świetne warunki w schronisku młodzieżowym i bardzo smaczne posiłki.
Cieszy nas, że nasi niepełnosprawni koledzy mogli być razem z nami. Taka wycieczka to sprawdzian tego, w jakim stopniu potrafimy pomagać innym i zrezygnować z własnych przyjemności i wygody. Widzimy, że osoby niepełnosprawne mają utrudniony dostęp do różnych miejsc, które chciałyby zobaczyć, że wciąż muszą z czegoś rezygnować z powodu barier architektonicznych.
Myślę, że my, którzy stykamy się z takimi osobami, w przyszłości inaczej będziemy organizować place zabaw, drogi do wielu atrakcyjnych miejsc, projektować dojazdy i wejścia do budynków itp.
Ta wycieczka dużo nas nauczyła. Cieszymy się, że poznaliśmy nowe miejsca, zachwyciliśmy się pięknem morza i Warmii. Wszak „tu wszędzie jest nasza ojczyzna”, którą chcemy poznawać, by bardziej ją kochać i być z niej dumni.

2003-12-31 00:00

Była sumieniem pielęgniarek

Niedziela rzeszowska 19/2018, str. IV

bp Kaziemierz Górny

Hanna Chrzanowska

Jerzy Rumun

Hanna Chrzanowska z chorymi w Trzebini, obok po prawej stronie, s. Serafina Paluszek, felicjanka, i Alina Rumun

Hanna Chrzanowska z chorymi w Trzebini, obok po prawej stronie,
s. Serafina Paluszek, felicjanka, i Alina Rumun

Katarzyna Czerniawska: – Ksiądz Biskup był świadkiem życia bł. Hanny Chrzanowskiej. W jakich okolicznościach miał Ksiądz Biskup okazję poznać Hannę Chrzanowską?

Trwam w Winnym Krzewie

2024-04-23 12:03

Niedziela Ogólnopolska 17/2024, str. 22

rozważanie

Adobe Stock

Jakiś czas temu spotkałem mężczyznę, który po wielu latach przeżytych z dala od Boga i Kościoła odnalazł skarb wiary i utracony całkowicie sens życia. Urodził się w dobrej katolickiej rodzinie. Rodzice zadbali o jego religijną formację. Pokazali mu prawdziwe rodzinne życie, jednak już jako nastolatek zaczął się od tego wszystkiego odcinać. Spotkał takie osoby, które przekonały go, że religia to ludzki wymysł, że Boga nie ma, a Kościół i jego ludzie to zwykli hipokryci. Począł się zatracać, zaczął bowiem nadużywać alkoholu, zażywać narkotyki, prowadzić rozwiązłe życie, w niczym nieskrępowanej wolności. Porzucił dom, zrozpaczonych rodziców i związał się z towarzystwem, które wyznawało podobne „wartości”. Tam poznał swoją przyszłą żonę. Zawarli nawet sakrament małżeństwa, bo ktoś ich przekonał, że to fajna „impreza”. Dali życie trzem córkom, których nawet nie ochrzcili. Małżeństwo tego człowieka rozpadło się, a córki totalnie pogubiły się w życiu. Został sam z poczuciem przegranego życia. Postanowił ze sobą skończyć. I wtedy spotkał kogoś, kto przypomniał mu o Bogu, o sakramentach świętych, o Różańcu i zaprowadził do wspólnoty działającej w parafii, która otoczyła go miłością i modlitwą. Dzisiaj odbudowuje swoje życie, porządkuje swoje sprawy. Na jego dłoni widziałem owinięty różaniec, z którym, jak powiedział, nigdy się już nie rozstaje. Na pożegnanie przyznał, że nareszcie czerpie pełnymi garściami z Bożej miłości.

Prymas Polski podczas uroczystości odpustowych ku czci św. Wojciecha: chcemy z nadzieją patrzeć w przyszłość

2024-04-28 13:12

abp Wojciech Polak

PAP/Paweł Jaskółka

„Przyzywając wstawiennictwa św. Wojciecha chcemy, w tych bardzo niespokojnych czasach, patrzeć z nadzieją w przyszłość - z nadzieją dla Polski, z nadzieją dla Europy, z nadzieją dla całego świata” - mówił Prymas Polski abp Wojciech Polak witając przybyłych na trwające w Gnieźnie uroczystości odpustowe ku czci św. Wojciecha.

Nawiązując do hasła przewodniego tegorocznych obchodów „Służyć i dać życie - pielgrzymi nadziei”, abp Wojciech Polak wyraził przekonanie, że główny patron Polski może być i dla nas szczególnym przewodnikiem i orędownikiem.