Reklama

Znaki święte w Kościele

Chleb

[ TEMATY ]

Kościół

Adobe Stock

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Chleb jest najbardziej koniecznym i najpowszechniejszym środkiem spożywczym. Mówi się popularnie o chlebie i wodzie jako najbardziej potrzebnym pokarmie do życia. Chleb jest znakiem podtrzymywania życia w najszerszym znaczeniu. W modlitwie Pańskiej Pan Jezus wśród siedmiu próśb umieścił również tę: „Chleba naszego powszedniego daj nam dzisiaj” (Mt 6, 11), choć wyjaśnił też, że „nie samym chlebem żyje człowiek, ale wszelkim słowem, które pochodzi z ust Bożych” (Mt 4, 4).

W Starym Przymierzu chleb uważany był za rzecz świętą. W Namiocie Spotkania składano na specjalnym stole dwanaście chlebów pokładnych i zmieniano je co szabat. Były one znakiem życia, które pochodzi od Boga. Składano je jako dar wdzięczności, że Bóg podtrzymywał zawarte przymierze. Na ofiarę składano zwykle chleby niekwaszone, czyli przaśne. Kwas w cieście uznawano za element psujący.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W pierwszych wiekach chrześcijanie na spotkaniach eucharystycznych używali chleba o kształcie używanym do zwykłego posiłku, podobnie jak Chrystus w czasie Ostatniej Wieczerzy. Zbawiciel przygotował apostołów i swoich wyznawców do wielkiej przemiany, jakiej dokonał w przeddzień swej Męki i którą polecił ponawiać na Jego pamiątkę. „Ja jestem chlebem żywym, który zstąpił z nieba. Jeśli ktoś spożywa ten chleb, będzie żył na wieki” (J 6, 51).

Chleb razem z winem są znakami Eucharystii. Chleb podobnie jak wino są bardzo trafnymi symbolami śmierci, przemiany i zmartwychwstania. Zanim bowiem chleb znajdzie się na stole, aby stał się pokarmem, ziarno musi przejść przez proces mielenia, następnie pieczenia go. I dopiero wtedy jest pożywny. Chleb umieszczony na nagrobkach oznacza udział w uczcie niebieskiej. Przed krojeniem chleba często robi się na nim znak krzyża, co jest symbolem błogosławieństwa. Upadłą na ziemię kromkę chleba podnosi się z uszanowaniem i całuje „dla darów nieba” (C. K. Norwid).

Reklama

Chrystus Pan dwa razy rozmnożył chleb dla zgłodniałych słuchaczy, dlatego wśród symboli eucharystycznych już w sztuce katakumbowej występuje kosz z chlebem.

Ziarno pszenicy oznacza Chrystusa, który zstąpił do otchłani, do krainy zmarłych, ale po śmierci zmartwychwstał. Kłosy pszenicy malowane na obrazkach, naczyniach lub dekoracji ołtarzowej i przede wszystkim na drzwiczkach tabernakulum są symbolem Eucharystii.

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nowi stargardzcy kanonicy

Kolegiata pw. Najświętszej Maryi Panny Królowej Świata w Stargardzie Szczecińskim to jeden z najcenniejszych zabytków Pomorza Zachodniego i jedna z najznakomitszych świątyń gotyckich w zlewisku Morza Bałtyckiego. Dumnie górujący nad miastem kościół swą historią sięga 1242 r., a pełny rozwój uzyskał w latach po 1388 r., gdy nad jej rozbudową czuwał słynny pomorski projektant i architekt Henryk Brunsberg. Powojenne lata to trud odbudowy i przywracania do świetności tego niezwykłego miejsca. Ważną rolę w duchowej historii kolegiaty Mariackiej odgrywa także ustanowiona 1 lipca 1995 r. Stargardzka Kapituła Kolegiacka.

CZYTAJ DALEJ

Litania nie tylko na maj

Niedziela Ogólnopolska 19/2021, str. 14-15

[ TEMATY ]

litania

Karol Porwich/Niedziela

Jak powstały i skąd pochodzą wezwania Litanii Loretańskiej? Niektóre z nich wydają się bardzo tajemnicze: „Wieżo z kości słoniowej”, „Arko przymierza”, „Gwiazdo zaranna”…

Za nami już pierwsze dni maja – miesiąca poświęconego w szczególny sposób Dziewicy Maryi. To czas maryjnych nabożeństw, podczas których nie tylko w świątyniach, ale i przy kapliczkach lub przydrożnych figurach rozbrzmiewa Litania do Najświętszej Maryi Panny, popularnie nazywana Litanią Loretańską. Wielu z nas, także czytelników Niedzieli, pyta: jak powstały wezwania tej litanii? Jaka jest jej historia i co kryje się w niekiedy tajemniczo brzmiących określeniach, takich jak: „Domie złoty” czy „Wieżo z kości słoniowej”?

CZYTAJ DALEJ

Rada KEP ds. Społecznych o relacji Kościół – Państwo: Wroga separacja szkodzi dobru człowieka

2024-05-21 18:51

[ TEMATY ]

episkopat

Episkopat News

Kościół i Państwo, niezależne i autonomiczne - każde w swojej dziedzinie, są zobowiązane do współpracy dla dobra wspólnego. Wroga separacja szkodzi dobru człowieka - napisali członkowie Rady Konferencji Episkopatu Polski ds. Społecznych w stanowisku wydanym po spotkaniu Rady, które miało miejsce 21 maja w Warszawie. Obradom przewodniczył bp Marian Florczyk.

W wydanym po obradach stanowisku dotyczącym aktualnej relacji Kościół - Państwo członkowie Rady zauważyli, że „w obecnej rzeczywistości polityczno-społecznej zamiast separacji skoordynowanej, typowej dla państwa świeckiego, promowany jest wzorzec separacji wrogiej, właściwej dla ideologii laicyzmu”. Członkowie Rady wskazali, że separacja skoordynowana to „wzajemna autonomiczna współpraca Kościoła i Państwa, zapewniająca realizację dobra wspólnego opartego o transcendentną godność człowieka i naturalne prawo moralne”. „W tym modelu Państwo jest bezstronne wyznaniowo a w konsekwencji otwarte na współpracę z Kościołami i wspólnotami religijnymi” - czytamy w stanowisku. Separacja wroga natomiast, polega „na usuwaniu i ostatecznym zwalczaniu symboli religijnych i przejawów kultu religijnego, eliminowaniu społecznej roli Kościoła oraz wszelkich przejawów prywatnego i publicznego życia religijnego”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję