Reklama

Niedziela Łódzka

Pieta - skamieniała boleść

[ TEMATY ]

sztuka

Jan Nitecki

Radków

Radków

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W dniu 14 lutego. br. w Galerii „ŚNIEŻNE KRUŻGANKI” w Piotrkowie Trybunalskim - przy kościele pw. MB Śnieżnej (ul. Rycerskiej 3) - odbył się wernisaż wystawy fotograficznej Piety - skamieniała boleść - Jana Niteckiego. Wystawę otworzył ks. Mariusz Jersak - Rektor Kościoła Akademickiego Panien Dominikanek. Na ponad 120. fotogramach zaprezentowane zostały różne formy i style Piet tworzonych w sztuce chrześcijańskiej - począwszy od XIV wieku po współczesność - na terenie Polski, Europy i USA. Wystawę tę na terenie Radomska będzie można oglądać w Wielkim Tygodniu w kościele pw. Najświętszego Serca Pana Jezusa - po zakończonych Mszach świętych.

Piety są przedstawieniami rzeźbiarskimi lub malarskimi jednego z najbardziej przejmujących tematów w sztuce chrześcijańskiej; ukazują Matkę Boską Bolesną trzymającą na kolanach zdjętego z krzyża jej Syna. Pierwsze takie gotyckie przedstawienia w plastyce pasyjnej ukazały się w Niemczech z początkiem XIV wieku; z czasem rozpowszechniły się po Europie, przyjmując różnorodne style i formy. Najbardziej znanym dziełem tego przedstawienia w sztuce jest Pieta Watykańska - wykonana w marmurze przez Michała Anioła w latach 1498-1500. W języku włoskim słowo Pieta oznacza: miłosierdzie, litość, współczucie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram



Co wyraża ten pełen ekspresji temat figuralny - starają się tłumaczyć przedstawiciele ikonologii. Według nich Pieta wyraża w sztuce ideę łączenia tego co boskie - z tym co ludzkie, dzieciństwa i męki Chrystusa. Zbolała Matka trzymając na swym łonie umęczonego Syna, staje się przez współcierpienie - Współodkupicielką. W tym pełnym liryzmu i uduchowienia przedstawieniu ikonograficznym staje się też Matką wszystkich ludzi; Matką kochającą i wierną od poczęcia aż do okrutnej śmierci. Ona ukazując światu macierzyńskie trwanie w męczeństwie jej Syna aż do końca - przybliża ludzkości sens tej ofiary i wielkość dzieła Odkupienia. Daje swym przykładem otuchę i nadzieję dla ludzi zasmuconych, cierpiących i umierających.

Reklama

Ten kult maryjności, w motywach tej dramatycznej sceny, rozpowszechnił się z bazylik, sanktuariów, kalwarii, cmentarzy - na przestrzeń publiczną, stając się często symbolem męczeństwa i martyrologii (Piety Katyńskie, pomniki pamięci). Spotyka się także różnorodne Piety w kapliczkach i figurach przydrożnych - wykonane w drewnie przez twórców ludowych i snycerzy rzeźbiących w kamieniu.

Prezentowane na wystawie zdjęcia odzwierciedlają zarówno różne formy i style tworzonych w sztuce chrześcijańskiej Piet, jak i też różne miejsca ich występowania - zarówno w kraju, jak i na świecie. Tak więc prezentowane są jedne z najstarszych gotyckich Piet w Polsce, jak Pieta z Lubiąża (około 1360 r.), Pieta z Nowej Cerkwi (koniec XIV w.) - poprzez liczne Piety XV- wieczne spotykane w bazylikach, katedrach, sanktuariach maryjnych oraz muzeach diecezjalnych i archidiecezjalnych Gdańska, Krakowa, Wrocławia, Świdnicy, Skulska, Limanowej, Nysy, Opola, Płocka, Jarosławia, Leżajska, Gdyni, Koszęcina, Tczewa czy Pelplina.

Zdjęcia Piet z okresów późniejszych po współczesność - prezentowane są z bazylik, sanktuariów i kościołów zarówno miast polskich, jak i też włoskich, portugalskich, francuskich czy amerykańskich. Część zdjęć prezentuje także Piety z obszaru tzw. Sacrum przydrożnego - z kapliczek i figur przydrożnych; niektóre z nich mają po kilkaset lat i pomimo upływu czasu i zmiennych warunków atmosferycznych - nadal są zachowane dzięki konserwacji i opiece mieszkańców, m.in. takich miejscowości jak: Włostów, Krzyżanowice, Królówka, Nietulisko Małe czy Żbikowice.

Wystawa, z uwagi na złożoność jej projektu, łączy w sobie walory zarówno artystyczne, jak i poznawczo - edukacyjne.

2016-03-04 12:33

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Przedmioty wyimaginowane i pejzaże mistyczne

[ TEMATY ]

sztuka

malarstwo

Obrazy Mariana Kępińskiego, to świat swoistej zadumy nad wiecznością. Pełne powagi i dostojeństwa, ładu i harmonii, są poetyckim komentarzem do marzeń z głęboką warstwą duchowej więzi autora z Bożym zamysłem piękna. Widok skadrowanego wycinka pejzażu łąki (ogrodu?) kojarzę z wczesną twórczością Giorgio de Chirco (1911-18), w której pojawiają się arkady uciekające w głąb, tajemnicze cienie, przerażające nas, żyjących, swą obcością.

Najpełniej odbieram siedem obrazów Marian Kępińskiego pokazujących pejzaż łąki (ogrodu?) z 2000r. z wyrastającymi trzema przedmiotami. Przedmioty są nierealne. Trudno powiedzieć co przedstawiają. Robią wrażenie niewielkich wazoników z otworami, które za chwilę wypełnią się kwiatami. Wbrew pozorom te małe przedmioty i ich głębokie cienie przyciągają uwagę. Dlaczego? Bo wyraźnie wyznaczamy im drugą warstwę podziemną. Trzeba ją zauważyć, poznać, pogłębić i pokochać. Te pejzaże są w różnych tonacjach, od złotej, zielonej, błękitnej, różowej – po naturalny pejzaż z błękitnym niebem. Osobnymi przedmiotami są dwie kule kąpiące się w morzu w układzie symetrycznym lub pozbawione grawitacji, unoszące się w górę (Rene' Magnitte'a – Groźna pogoda). Są studnie – skojarzenie biblijne – przypominające rozmowę Pana Jezusa z Samarytanką. Jezus prześwietla jej życie, wie wszystko, wszystko rozumie i przebacza. Rozmawia delikatnie. Odgaduje jej wieczne pragnienie miłości.

CZYTAJ DALEJ

2 maja – Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej oraz Dzień Polonii i Polaków poza granicami kraju

2024-05-02 07:15

[ TEMATY ]

Dzień Flagi

Karol Porwich/Niedziela

Na fladze RP nie wolno umieszczać żadnych napisów ani rysunków. Flaga nigdy nie może też dotknąć podłogi, ziemi, bruku lub wody - Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej oraz Dzień Polonii i Polaków poza granicami kraju łączy manifestowanie przywiązania do barw i symboli narodowych.

Kilkadziesiąt dni po wybuchu powstania listopadowego, zebrani na Zamku Królewskim w Warszawie posłowie i senatorowie Królestwa Polskiego podjęli pierwszą w dziejach Polski uchwałę ustanawiającą barwy narodowe. „Izba senatorska i poselska po wysłuchaniu wniosków Komisyi sejmowych, zważywszy potrzebę nadania jednostajnej oznaki, pod którą winni łączyć się wszyscy Polacy, postanowiły i stanowią: Kokardę narodową stanowić będą kolory herbu Królestwa Polskiego oraz Wielkiego Księstwa Litewskiego, to jest kolor biały z czerwonym” – czytamy w uchwale z 7 lutego 1831 r. Akt ten interpretowano jako dopełnienie decyzji o przywróceniu polskiej suwerenności, którym była decyzja o detronizacji cara Mikołaja I jako króla Polski.

CZYTAJ DALEJ

Rozważania na niedzielę: Jak się uczyć miłości?

2024-05-02 20:31

[ TEMATY ]

rozważania

ks. Marek Studenski

Mat.prasowy

To jest wręcz szalone że współczucie i empatia mogą zmienić świat szybciej niż konflikty i przemoc. Każdego dnia doświadczamy sytuacji, które testują naszą wrażliwość - naszą miłość do siebie samego do bliźnich i oczywiście do Boga.

Czy możemy się tak przygotować by te testy zdać pomyślnie, by one nas nie rozbiły?

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję