Reklama

Czy młodzież przestaje wierzyć w Boga? (2)

Niedziela przemyska 46/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Reklama

Marcin - student filozofii i filologii polskiej (uważający się za ateistę): Moi rodzice są ludźmi wierzącymi i wychowywali nas - mnie i brata - w wierze katolickiej. Zawsze uczestniczyłem w lekcjach religii i chodziłem do kościoła, jak wszyscy moi koledzy. W pewnym momencie mojego życia nastąpił jednak przełom. Trudno jest mi dzisiaj powiedzieć, co konkretnie wpłynęło na to, że pod koniec szkoły średniej zmieniłem swój światopogląd. Myślę, że taką najbardziej uchwytną przyczyną był bunt młodzieńczy. Był to bunt przeciw rytuałom, które związane są z wiarą, a które mnie potwornie irytowały. Ja bardzo szanuję ludzi, którzy naprawdę wierzą w Boga i chcę, aby tych ludzi - może to zabrzmi paradoksalnie, bo sam nie wierzę - było jak najwięcej. Ci ludzie - w moim odczuciu - niosą bowiem w sobie określony system wartości, który jest bezpieczny. Ja także chcę kultywować podobny system wartości, ale Boga odrzucam, nie wierzę w Jego istnienie. Może to brzydko zabrzmi, ale mnie wiara w Boga zupełnie „nie rusza”. Ja bardziej wierzę w potęgę rozumu. Chciałem studiować filozofię, bo właśnie ona daje człowiekowi odpowiedzi na wiele pytań. Sensem mojego życia jest jedynie samodoskonalenie się. Nie jest to jednak egoizm. Ksiądz twierdzi, że człowiekowi wierzącemu łatwiej jest żyć, bo żyje ze świadomością celu swego istnienia, jakim jest życie z Bogiem. Przyznam, że wielokrotnie się nad tym zastanawiałem. I może tak rzeczywiście jest, bo ta wizja celu ostatecznego jest radosna i dlatego łatwiej jest chrześcijaninowi znosić wszelkie bolesne doświadczenia i cierpienia. Ale mnie także nie jest ciężko. Jedynie z wyborami moralnymi mam czasem trudności. Trudniej jest mi zmobilizować się do wyboru szczęścia drugiego człowieka, kosztem siebie. Potrzebny jest tu wówczas większy wysiłek woli. Życie bez Boga również wymaga heroizmu. Ja jestem już nastawiony na to, że moje życie skończy się na śmierci i obrócę się w nicość. Moja perspektywa to właśnie nicość.

Anna - studentka historii: Jestem osobą wierzącą i praktykującą, ale dość krytycznie oceniam „troskę” Kościoła o tę grupę ludzi, która ma stanowić o jego przyszłości. Problemy młodzieży są dziś zupełnie inne niż jeszcze 20, a nawet 10 lat temu. Zmieniły się one wraz z dynamicznie rozwijającą się rzeczywistością. Młodzi ludzie współcześnie dość szybko wchodzą w dorosłość, a Kościół - w moim przekonaniu - jakby za tym nie nadążał. Spotykam niekiedy księży, którzy nie tylko, że nie mają czasu, ale często są wręcz aroganccy.
Poza problemem zrozumienia, jest też sprawa atrakcyjności przekazu Ewangelii. Młodzież potrzebuje dziś przekazu skupiającego jej uwagę. Problemem stają się więc zbyt długie nabożeństwa, niejasne i nudne kazania, traktowanie młodych jak dzieci i nieakceptowanie ich odmienności. Według mnie trzeba więcej uwagi poświęcać nowej, ale nie oznacza to, że złej komunikacji z młodzieżą.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Piotr - student anglistyki: Świat to za mało - to oczywiście zupełnie świeckie motto Jamesa Bonda, ale właśnie te słowa przeniesione w realia duchowości trafnie ujmują podejście do życia, które rodzi się z wiary. Człowiekowi wierzącemu ten świat zdecydowanie nie wystarcza. Tak naprawdę to nie wystarcza on nikomu, gdyż rozbudza wiele pragnień, ale żadnego nie jest w stanie w pełni zaspokoić. Wiara natomiast uzmysławia człowiekowi te pragnienia, które przekraczają doczesność. One są w nas, nawet wtedy, gdy nie potrafimy ich nazwać, albo też z różnych powodów nie chcemy się do nich przyznać. Pier Giorgio Frassati, patron studentów, pisał, że życie bez wiary byłoby nie do zniesienia. Tylko żyjąc wiarą można być naprawdę szczęśliwym.
Czy warto wierzyć? Moje wątpliwości, co do tego skończyły się, gdy poznałem pewną wspaniałą Osobę, której wewnętrzne piękno ukształtowała właśnie wiara. Człowiek głęboko wierzący wnosi dużo dobra w życie innych, a to dobro promieniuje dalej.

Bernadetta - studentka filozofii: Wiara jest dla mnie czymś bardzo ważnym. Ja nie potrafię nawet wyobrazić sobie, że kresem istnienia człowieka jest śmierć fizyczna, bo wówczas życie nie miałoby dla mnie sensu. Według mnie wiara jest wewnętrznym przekonaniem o istnieniu Boga, od Którego człowiek pochodzi i do Którego wraca. Kiedyś słyszałam ciekawe porównanie, które bardzo mi się spodobało. Mówi ono o tym, że życie człowieka zakotwiczone jest w przystani. Człowiek połączony jest z nią za pomocą mocnego sznura i dryfuje po olbrzymim jeziorze, którym jest właśnie życie. Niezależnie od tego, jak daleko człowiek odpłynie od przystani - od Boga, ma świadomość, że ona zawsze tam jest i na niego czeka.

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Sejm uchwalił ustawę uzależniającą wypłatę 800 plus cudzoziemcom m.in. od aktywności zawodowej

2025-09-12 22:15

[ TEMATY ]

800+

PAP/Piotr Nowak

Przedłużenie do 4 marca 2026 r. legalności pobytu obywateli Ukrainy, którzy uciekli przed wojną, oraz uszczelnienie systemu otrzymywania świadczeń przez cudzoziemców, w tym powiązanie wypłat 800 plus z aktywnością zawodową - to niektóre z przepisów ustawy uchwalonej w piątek przez Sejm.

Wcześniej posłowie przegłosowali wniosek o przystąpienie do trzeciego czytania projektu bez ponownego kierowania go do komisji oraz zagłosowali przeciwko wnioskowi koła poselskiego Konfederacji Korony Polskiej o odrzucenie ustawy w całości. Odrzucili także poprawki i wnioski mniejszości zgłoszone przez opozycję.
CZYTAJ DALEJ

Jan Paweł II: to dzięki Jezusowi nie zrezygnowaliśmy z wolności

2025-09-12 18:40

[ TEMATY ]

św. Jan Paweł II

Vatican Media

W najgorszych okresach dziejów Polski Chrystus był dla nas natchnieniem i źródłem, ażeby nie rezygnować z wolności człowieka i z wolności narodu – powiedział Jan Paweł II w 1979 r., streszczając dla Polaków katechezę o teologii wyzwolenia. Pochodzący z ciemiężonej przez komunistyczny reżim Polski Papież skonfrontował historyczne doświadczenia Polski z opartą na marksistowskich założeniach teologią.

W lutym 1979 r. po powrocie ze swej pierwszej podróży apostolskiej do Meksyku Jan Paweł II na kilku audiencjach ogólnych dzielił się wrażeniami z udziału w III Konferencji Episkopatu Ameryki Łacińskiej w Puebla. 21 lutego podjął temat teologii wyzwolenia.
CZYTAJ DALEJ

Karol Cierpica: Świadectwo żołnierza, za którego oddano życie

2025-09-12 21:15

[ TEMATY ]

świadectwo

Karol Cierpica

Mat.prasowy

Karol Cierpica

Karol Cierpica

Już 18 września ukaże się książka, której nie da się odłożyć na półkę obojętnie – „Ocalony” to historia kapitana Karola Cierpicy, weterana z Afganistanu, którego życie zmienił dramatyczny atak talibów i heroiczna ofiara młodego amerykańskiego żołnierza. To opowieść o walce, kryzysie, wierze i sile, która rodzi się z największej słabości. Autentyczna, prawdziwa i bardzo potrzebna – bo pokazuje, że nawet w najciemniejszym momencie można odnaleźć sens i nadzieję.

Kapitan rezerwy Wojska Polskiego, były spadochroniarz 6. Brygady Powietrznodesantowej, żołnierz rozpoznania, snajper i instruktor spadochronowy. Weteran misji stabilizacyjnych w Bośni i Hercegowinie oraz w Afganistanie. Odznaczony przez Sekretarza Obrony USA Brązową Gwiazdą, Honorową Bronią Białą przez MON i Krzyżem Wojskowym przez Prezydenta RP. 28 sierpnia 2013 roku podczas zmasowanego ataku talibów na bazę w Ghazni, został ranny. Jego życie ocalił wówczas sierżant sztabowy Michael H. Ollis z US Army, który osłonił Karola i zginął na miejscu.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję