Reklama

Czy młodzież przestaje wierzyć w Boga? (2)

Niedziela przemyska 46/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Marcin - student filozofii i filologii polskiej (uważający się za ateistę): Moi rodzice są ludźmi wierzącymi i wychowywali nas - mnie i brata - w wierze katolickiej. Zawsze uczestniczyłem w lekcjach religii i chodziłem do kościoła, jak wszyscy moi koledzy. W pewnym momencie mojego życia nastąpił jednak przełom. Trudno jest mi dzisiaj powiedzieć, co konkretnie wpłynęło na to, że pod koniec szkoły średniej zmieniłem swój światopogląd. Myślę, że taką najbardziej uchwytną przyczyną był bunt młodzieńczy. Był to bunt przeciw rytuałom, które związane są z wiarą, a które mnie potwornie irytowały. Ja bardzo szanuję ludzi, którzy naprawdę wierzą w Boga i chcę, aby tych ludzi - może to zabrzmi paradoksalnie, bo sam nie wierzę - było jak najwięcej. Ci ludzie - w moim odczuciu - niosą bowiem w sobie określony system wartości, który jest bezpieczny. Ja także chcę kultywować podobny system wartości, ale Boga odrzucam, nie wierzę w Jego istnienie. Może to brzydko zabrzmi, ale mnie wiara w Boga zupełnie „nie rusza”. Ja bardziej wierzę w potęgę rozumu. Chciałem studiować filozofię, bo właśnie ona daje człowiekowi odpowiedzi na wiele pytań. Sensem mojego życia jest jedynie samodoskonalenie się. Nie jest to jednak egoizm. Ksiądz twierdzi, że człowiekowi wierzącemu łatwiej jest żyć, bo żyje ze świadomością celu swego istnienia, jakim jest życie z Bogiem. Przyznam, że wielokrotnie się nad tym zastanawiałem. I może tak rzeczywiście jest, bo ta wizja celu ostatecznego jest radosna i dlatego łatwiej jest chrześcijaninowi znosić wszelkie bolesne doświadczenia i cierpienia. Ale mnie także nie jest ciężko. Jedynie z wyborami moralnymi mam czasem trudności. Trudniej jest mi zmobilizować się do wyboru szczęścia drugiego człowieka, kosztem siebie. Potrzebny jest tu wówczas większy wysiłek woli. Życie bez Boga również wymaga heroizmu. Ja jestem już nastawiony na to, że moje życie skończy się na śmierci i obrócę się w nicość. Moja perspektywa to właśnie nicość.

Reklama

Anna - studentka historii: Jestem osobą wierzącą i praktykującą, ale dość krytycznie oceniam „troskę” Kościoła o tę grupę ludzi, która ma stanowić o jego przyszłości. Problemy młodzieży są dziś zupełnie inne niż jeszcze 20, a nawet 10 lat temu. Zmieniły się one wraz z dynamicznie rozwijającą się rzeczywistością. Młodzi ludzie współcześnie dość szybko wchodzą w dorosłość, a Kościół - w moim przekonaniu - jakby za tym nie nadążał. Spotykam niekiedy księży, którzy nie tylko, że nie mają czasu, ale często są wręcz aroganccy.
Poza problemem zrozumienia, jest też sprawa atrakcyjności przekazu Ewangelii. Młodzież potrzebuje dziś przekazu skupiającego jej uwagę. Problemem stają się więc zbyt długie nabożeństwa, niejasne i nudne kazania, traktowanie młodych jak dzieci i nieakceptowanie ich odmienności. Według mnie trzeba więcej uwagi poświęcać nowej, ale nie oznacza to, że złej komunikacji z młodzieżą.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Piotr - student anglistyki: Świat to za mało - to oczywiście zupełnie świeckie motto Jamesa Bonda, ale właśnie te słowa przeniesione w realia duchowości trafnie ujmują podejście do życia, które rodzi się z wiary. Człowiekowi wierzącemu ten świat zdecydowanie nie wystarcza. Tak naprawdę to nie wystarcza on nikomu, gdyż rozbudza wiele pragnień, ale żadnego nie jest w stanie w pełni zaspokoić. Wiara natomiast uzmysławia człowiekowi te pragnienia, które przekraczają doczesność. One są w nas, nawet wtedy, gdy nie potrafimy ich nazwać, albo też z różnych powodów nie chcemy się do nich przyznać. Pier Giorgio Frassati, patron studentów, pisał, że życie bez wiary byłoby nie do zniesienia. Tylko żyjąc wiarą można być naprawdę szczęśliwym.
Czy warto wierzyć? Moje wątpliwości, co do tego skończyły się, gdy poznałem pewną wspaniałą Osobę, której wewnętrzne piękno ukształtowała właśnie wiara. Człowiek głęboko wierzący wnosi dużo dobra w życie innych, a to dobro promieniuje dalej.

Bernadetta - studentka filozofii: Wiara jest dla mnie czymś bardzo ważnym. Ja nie potrafię nawet wyobrazić sobie, że kresem istnienia człowieka jest śmierć fizyczna, bo wówczas życie nie miałoby dla mnie sensu. Według mnie wiara jest wewnętrznym przekonaniem o istnieniu Boga, od Którego człowiek pochodzi i do Którego wraca. Kiedyś słyszałam ciekawe porównanie, które bardzo mi się spodobało. Mówi ono o tym, że życie człowieka zakotwiczone jest w przystani. Człowiek połączony jest z nią za pomocą mocnego sznura i dryfuje po olbrzymim jeziorze, którym jest właśnie życie. Niezależnie od tego, jak daleko człowiek odpłynie od przystani - od Boga, ma świadomość, że ona zawsze tam jest i na niego czeka.

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Dni Krzyżowe 2024 - kiedy wypadają?

2024-04-25 13:08

[ TEMATY ]

Dni Krzyżowe

Karol Porwich/Niedziela

Z Wniebowstąpieniem Pańskim łączą się tzw. Dni Krzyżowe obchodzone w poniedziałek, wtorek i środę przed tą uroczystością. Są to dni błagalnej modlitwy o urodzaj i zachowanie od klęsk żywiołowych.

Czym są Dni Krzyżowe?

CZYTAJ DALEJ

Marcin Zieliński: Znam Kościół, który żyje

2024-04-24 07:11

[ TEMATY ]

książka

Marcin Zieliński

Materiał promocyjny

Marcin Zieliński to jeden z liderów grup charyzmatycznych w Polsce. Jego spotkania modlitewne gromadzą dziesiątki tysięcy osób. W rozmowie z Renatą Czerwicką Zieliński dzieli się wizją żywego Kościoła, w którym ważną rolę odgrywają świeccy. Opowiada o młodych ludziach, którzy są gotyowi do działania.

Renata Czerwicka: Dlaczego tak mocno skupiłeś się na modlitwie o uzdrowienie? Nie ma ważniejszych tematów w Kościele?

Marcin Zieliński: Jeśli mam głosić Pana Jezusa, który, jak czytam w Piśmie Świętym, jest taki sam wczoraj i dzisiaj, i zawsze, to muszę Go naśladować. Bo pojawia się pytanie, czemu ludzie szli za Jezusem. I jest prosta odpowiedź w Ewangelii, dwuskładnikowa, że szli za Nim, żeby, po pierwsze, słuchać słowa, bo mówił tak, że dotykało to ludzkich serc i przemieniało ich życie. Mówił tak, że rzeczy się działy, i jestem pewien, że ludzie wracali zupełnie odmienieni nauczaniem Jezusa. A po drugie, chodzili za Nim, żeby znaleźć uzdrowienie z chorób. Więc kiedy myślę dzisiaj o głoszeniu Ewangelii, te dwa czynniki muszą iść w parze.

Wielu ewangelizatorów w ogóle się tym nie zajmuje.

To prawda.

A Zieliński się uparł.

Uparł się, bo przeczytał Ewangelię i w nią wierzy. I uważa, że gdyby się na tym nie skupiał, to by nie był posłuszny Ewangelii. Jezus powiedział, że nie tylko On będzie działał cuda, ale że większe znaki będą czynić ci, którzy pójdą za Nim. Powiedział: „Idźcie i głoście Ewangelię”. I nigdy na tym nie skończył. Wielu kaznodziejów na tym kończy, na „głoście, nauczajcie”, ale Jezus zawsze, kiedy posyłał, mówił: „Róbcie to z mocą”. I w każdej z tych obietnic dodawał: „Uzdrawiajcie chorych, wskrzeszajcie umarłych, oczyszczajcie trędowatych” (por. Mt 10, 7–8). Zawsze to mówił.

Przecież inni czytali tę samą Ewangelię, skąd taka różnica w punktach skupienia?

To trzeba innych spytać. Ja jestem bardzo prosty. Mnie nie trzeba było jakiejś wielkiej teologii. Kiedy miałem piętnaście lat i po swoim nawróceniu przeczytałem Ewangelię, od razu stwierdziłem, że skoro Jezus tak powiedział, to trzeba za tym iść. Wiedziałem, że należy to robić, bo przecież przeczytałem o tym w Biblii. No i robiłem. Zacząłem się modlić za chorych, bez efektu na początku, ale po paru latach, po którejś swojej tysięcznej modlitwie nad kimś, kiedy położyłem na kogoś ręce, bo Pan Jezus mówi, żebyśmy kładli ręce na chorych w Jego imię, a oni odzyskają zdrowie, zobaczyłem, jak Pan Bóg uzdrowił w szkole panią woźną z jej problemów z kręgosłupem.

Wiem, że wiele razy o tym mówiłeś, ale opowiedz, jak to było, kiedy pierwszy raz po tylu latach w końcu zobaczyłeś owoce swojego działania.

To było frustrujące chodzić po ulicach i zaczepiać ludzi, zwłaszcza gdy się jest nieśmiałym chłopakiem, bo taki byłem. Wystąpienia publiczne to była najbardziej znienawidzona rzecz w moim życiu. Nie występowałem w szkole, nawet w teatrzykach, mimo że wszyscy występowali. Po tamtym spotkaniu z Panem Jezusem, tym pierwszym prawdziwym, miałem pragnienie, aby wszyscy tego doświadczyli. I otrzymałem odwagę, która nie była moją własną. Przeczytałem w Ewangelii o tym, że mamy głosić i uzdrawiać, więc zacząłem modlić się za chorych wszędzie, gdzie akurat byłem. To nie było tak, że ktoś mnie dokądś zapraszał, bo niby dokąd miał mnie ktoś zaprosić.

Na początku pewnie nikt nie wiedział, że jakiś chłopak chodzi po mieście i modli się za chorych…

Do tego dzieciak. Chodziłem więc po szpitalach i modliłem się, czasami na zakupach, kiedy widziałem, że ktoś kuleje, zaczepiałem go i mówiłem, że wierzę, że Pan Jezus może go uzdrowić, i pytałem, czy mogę się za niego pomodlić. Wiele osób mówiło mi, że to było niesamowite, iż mając te naście lat, robiłem to przez cztery czy nawet pięć lat bez efektu i mimo wszystko nie odpuszczałem. Też mi się dziś wydaje, że to jest dość niezwykłe, ale dla mnie to dowód, że to nie mogło wychodzić tylko ode mnie. Gdyby było ode mnie, dawno bym to zostawił.

FRAGMENT KSIĄŻKI "Znam Kościół, który żyje". CAŁOŚĆ DO KUPIENIA W NASZEJ KSIĘGARNI!

CZYTAJ DALEJ

Dni Krzyżowe 2024 - kiedy wypadają?

2024-04-25 13:08

[ TEMATY ]

Dni Krzyżowe

Karol Porwich/Niedziela

Z Wniebowstąpieniem Pańskim łączą się tzw. Dni Krzyżowe obchodzone w poniedziałek, wtorek i środę przed tą uroczystością. Są to dni błagalnej modlitwy o urodzaj i zachowanie od klęsk żywiołowych.

Czym są Dni Krzyżowe?

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję