Reklama

Prawo małżeńskie Kościoła katolickiego (1)

Żyjemy w czasach wielkiego zamieszania pojęciowego, także odnośnie do instytucji małżeństwa. Jesteśmy codziennie bombardowani przez środki masowego przekazu różnymi koncepcjami małżeństwa, rodziny i życia w ogóle. Proponujemy naszym Czytelnikom cykl artykułów, w których przedstawimy w przystępnej formie aktualnie obowiązujące małżeńskie prawodawstwo Kościoła katolickiego.

Niedziela w Chicago 6/2004

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Kościół katolicki ma bardzo rozbudowane prawo małżeńskie. Zostało ono po Soborze Watykańskim II zebrane w dwóch zbiorach: w Kodeksie Prawa Kanonicznego (KPK), który został ogłoszony dla obrządku łacińskiego w 1983 r., oraz w Kodeksie Kanonów Kościołów Wschodnich ogłoszonym w 1990 r. Oba Kodeksy zostały osobiście promulgowane przez Papieża Jana Pawła II. W niniejszych rozważaniach posłużymy się Kodeksem Prawa Kanonicznego (KPK) dla obrządku łacińskiego zakładając, że i w drugim wspomnianym wyżej Kodeksie nie ma zasadniczych różnic co do koncepcji małżeństwa, najwyżej mogą tam być różnice natury dyscyplinarnej. W czwartej księdze KPK, noszącej tytuł Uświęcające zadanie Kościoła, w kanonach 1055-1165, zostały zawarte zasady doktrynalne i normy prawne, jakimi powinni kierować się katolicy przy zawieraniu związków małżeńskich. Normy te mają swoją długą historię i różne źródła pochodzenia. Historia ich sięga zamierzchłych czasów starożytności, kiedy tworzyły się księgi Starego Testamentu, poprzez czasy patriarchów, królów i proroków działających wśród Narodu Wybranego długo przed narodzeniem Chrystusa. W tworzeniu się katolickiego prawa małżeńskiego niemałą rolę wywarło prawo rzymskie i normy promulgowane przez sobory, synody i papieży na przestrzeni dwóch millenniów historii Kościoła. Trzeba jednak podkreślić, że zasadniczym źródłem prawodawstwa małżeńskiego w Kościele katolickim była i jest nauka Jezusa Chrystusa przekazana nam przez Jego Apostołów i Tradycję, autorytatywnie interpretowana, strzeżona i nauczana przez Urząd Nauczycielski Kościoła, tj. przez Magisterium.
Człowiek z natury jest istotą społeczną, czyli nie może żyć zupełnie sam, ale tworzy związki międzyosobowe z innymi ludźmi i z Bogiem. Takim podstawowym związkiem międzyosobowym jest małżeństwo. Jest to intymna wspólnota całego życia między mężczyzną i kobietą, zaplanowana przez samego Boga od samego początku stworzenia, jak to zostało pięknie powiedziane na pierwszych kartach Księgi Rodzaju: „Stworzył więc Bóg człowieka na swój obraz, na obraz Boży go stworzył: stworzył mężczyznę i niewiastę. Po czym Bóg im błogosławił, mówiąc do nich: «Bądźcie płodni i rozmnażajcie się, abyście zaludnili ziemię...»” (Rdz 1, 27-28, por. także Rdz 2, 18-25).
Wiemy z historii, że ten pierwotny ideał związku małżeńskiego między kobietą i mężczyzną został wypaczony przez poligamię, rozwody, drugie, trzecie i następne z kolei „małżeństwa”, a współcześnie przez próbę przedefiniowania pojęcia małżeństwa tak, by objęło ono także tzw. związki homoseksualne. Pan Jezus w swojej nauce odnowił początkowy ideał małżeństwa nierozerwalnego i nie pozwolił na żadne rozwody. Było to przy okazji dyskusji z faryzeuszami, którzy zadali Mu następujące pytanie: „Czy wolno oddalić swoją żonę z jakiegokolwiek powodu? On odpowiedział: Czy nie czytaliście, że Stwórca od początku stworzył ich jako mężczyznę i kobietę? I rzekł: Dlatego opuści człowiek ojca i matkę i złączy się ze swoją żoną, i będą oboje jednym ciałem. A tak już nie są dwojgiem, lecz jednym ciałem. Co więc Bóg złączył, niech człowiek nie rozdziela” (Mt 19, 3-6).
Słuchacze Jezusa nie dali za wygraną i przytoczyli argument z powszechnej i legalnej od czasów Mojżesza praktyki. Coś w stylu nam współczesnego: „Przecież wszyscy tak robią, prawo cywilne to dopuszcza, więc co w tym złego?”. W dalszym fragmencie Ewangelii św. Mateusza brzmi to tak: „Odparli Mu: Czemu więc Mojżesz przykazał dać jej list rozwodowy i odprawić ją? Odpowiedział im: Przez wzgląd na zatwardziałość serc waszych pozwolił wam Mojżesz oddalać wasze żony, lecz od początku tak nie było. A powiadam wam: Kto oddala swoją żonę - chyba że w wypadku nierządu - a bierze inną, popełnia cudzołóstwo. I kto oddaloną bierze za żonę, popełnia cudzołóstwo” (Mt 19, 7-9, por. także Mk 10, 1-12, Łk 16, 18).

cdn.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Oddał Wszystko Maryi! – prawdziwa historia Prymasa Wyszyńskiego

[ TEMATY ]

kard. Stefan Wyszyński

Maryja

beatyfikacja kard. Wyszyńskiego

Archiwum Instytutu Prymasowskiego Stefana Kardynała Wyszyńskiego

Upokarzany, okłamywany i wyszydzany – tak wyglądał okres więzienia Prymasa Polski. Pomimo wielkich prób, nie ugiął się. Pozostał wierny Bogu. Na dniach odbędzie się jego beatyfikacja. Jaka jest prawdziwa twarz Prymasa Wyszyńskiego? Czego może nas dziś nauczyć? Odpowiedzi udziela Milena Kindziuk w reporterskiej biografii „Kardynał Stefan Wyszyński. Prymas Polski”.

Władze państwowe pozbawiły Wyszyńskiego wszelkich praw. Został uwięziony, nie wiadomo na jak długo, bez wyroku, bez aktu oskarżenia. Był jak więzień obozu koncentracyjnego, lecz jego dramat rozgrywał się na oczach całej Europy. Nieustannie dopominał się więc Prymas pozwolenia napisania listu wyjaśniającego do władz państwowych. Uważał, że jego milczenie mogłoby być odczytane jako zgoda na zaistniałą sytuację lub lekceważenie postawionych mu zarzutów.

CZYTAJ DALEJ

Zmiany kapłanów 2024 r.

2024-05-22 15:45

[ TEMATY ]

zmiany księży

zmiany personalne

zmiany kapłanów

Karol Porwich/Niedziela

Maj i czerwiec to miesiąc personalnych zmian wśród duchownych. Przedstawiamy bieżące zmiany księży proboszczów i wikariuszy w poszczególnych diecezjach.

Biskupi w swoich diecezjach kierują poszczególnych księży na nowe parafie.

CZYTAJ DALEJ

Złoty jubileusz kapłański

2024-05-28 14:25

Ks. Wojciech Kania/Niedziela

W bazylice katedralnej w Sandomierzu kapłani Diecezji Sandomierskiej i Radomskiej z rocznika święceń 1974, dziękowali Bogu za lata posługi.

Uroczystej Eucharystii, koncelebrowanej przez dziesięciu jubilatów, przewodniczył Biskup Sandomierski Krzysztof Nitkiewicz, który wygłosił również okolicznościowe słowo.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję