Reklama

Barwy życia

Pomiędzy postem a dietą

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Przez post się wyzbył abba Jan
swej chętki na anielski stan.
Gdy nie mógł tak jak anioł żyć,
spróbuje dobrym człekiem być.
Fulbert z Chartres

Przepisy na racjonalne żywienie, reklamy zdrowej żywności, głodówki oczyszczające i diety cud oraz kulinarne recepty na długowieczność wypełniają strony czasopism i programy telewizyjne. I zdawać by się mogło, że nie trzeba wcale dużo jeść, by życie toczyło się wokół jedzenia. O tym, jak post zredukować do diety, wiedzą nie tylko osoby cierpiące na anoreksję, a bulimia nie bez kozery jest chorobą XXI w. Zanim jednak megakonsumowanie stało się receptą na życie, a cudowne diety sposobem na dowartościowanie, chleb był darem niebios, a post miał w sobie coś z tęsknoty za Bogiem. Był on też istotnym narzędziem walki duchowej. Posty zna judaizm, islam i chrześcijaństwo. Pomagają w zdobywaniu duchowych mocy również hinduistom. Pościli założyciele i przywódcy religijni, misjonarze i prorocy. Posty bywają integralnym elementem inicjacyjnym we wszelakich systemach religijnych, powszechne są wśród Indian i Eskimosów, nieobce są szamanom i kapłanom wielu wyznań. Posty religijne mają to do siebie, że łączą w sobie zmagania ciała ze zmaganiami serca, przy czym jedno bez drugiego właściwie nie ma sensu, a może być i niebezpieczne. Stąd tak istotny problem intencji. U progu ramadanu wyznawcy islamu pytają siebie: „A zatem zamierzamy pościć pełni szczerej wiary i oddania wobec Allacha, czy też będzie to okazja do rzucenia kilku kilogramów? Zamierzamy pościć ponieważ taka jest wola Allacha, czy też dlatego, że robimy to od dzieciństwa? Czy nasze intencje służą zadowoleniu Allacha, czy też przyjaciół i rodziny”? Tradycja judeochrześcijańska zna różnego rodzaju posty. Elmer Towns, opierając się na Biblii, wyróżnił dziewięć rodzajów postu stosowanych w różnorakich sytuacjach. Pośród nich wymienia opisywany w Księdze Jonasza post w poszukiwaniu Boga (Jon 3,5) i post szukającego odpowiedzi na dręczące pytania (Ps 35,13). Posty zbliżały do Boga prorokinię Annę (Łk 2,37), a Estera pościła w obliczu zniewolenia przez wrogów (Est 4,16). Uczniowie Chrystusa praktykowali post przed rozpoczęciem misji (Dz 13, 2), a Chrystus zalecał go przy uwalnianiu zniewolonych przez demony (Mt 17,21). Sam Chrystus poddał się próbie postu i zapewne nie bez przyczyny twierdził, że szatana można zwyciężyć tylko postem i modlitwą. Post jawi się jako wyzwanie rzucone księciu tego świata, jest walką i jako taki może wzmocnić ducha, ale może też całkiem realnie mu zaszkodzić - nigdy bowiem nie możemy być pewni, czy walkę tę wygramy. Post, tak jak pustynia, odsłania to, co tak łatwo zakryć w innych okolicznościach. Jeśli praktykuje się go w duchu pychy, w sposób agresywny i ambicjonalny - szybko przyczyni się do klęski poszczącego, jeśli zaś towarzyszy mu pokora, równie szybko odsłoni przed nim nowe horyzonty wiary. „Prawdziwy post wystawi nas na próbę” - pisze prawosławny duchowny. Zrodzi słabość, zwątpienie i drażliwość, będzie walką, w której my - prawdopodobnie niejeden raz - „zostaniemy pokonani”. Post chrześcijański nie jest tak ściśle zdefiniowany jak na przykład ramadan. Sam czas jego trwania wahał się na przestrzeni wieków od kilku dni do kilku tygodni poprzedzających Wielkanoc. I chociaż obecnie Wielki Post ma ściśle określony czas trwania, to sposób podejścia do wyzwań tego czasu jest mocno zindywidualizowany. Inaczej rzecz się ma z ramadanem. Muzułmanie nic nie jedzą od świtu do zachodu słońca. Niedozwolone w tym czasie jest też picie alkoholu, palenie tytoniu i stosunki seksualne. Istnieje wiele wyjątków od tej reguły, niemniej jednak post jako wysiłek zmierzający do przemiany duchowej jest zawsze oparty na prawdziwej wierze, szczerości i oczekiwaniu nagrody od Allacha. Tylko taki post zmazuje dotychczasowe grzechy. Oczyszczenie z grzechów umożliwiają też muzułmanom nocne modlitwy (aijam). Z ramadanem związane są przeróżne wierzenia. W tym czasie siły demoniczne mają być spętane łańcuchami, bramy piekła zamknięte, a rajskie przestrzenie wyjątkowo łatwo dostępne. Podobno Allach każdej z nocy ramadanu uwalnia od kary jednego z ludzi. Allach ma też przychylnie odpowiedzieć na błagania osoby modlącej się w momencie itaru, czyli codziennego zakończenia postu, poza tym „pomnaża nagrodę za post ponad granice wyobraźni”. Trudno sobie zresztą wyobrazić dobrodziejstwa płynące z poszczenia, nie praktykując go osobiście. Liczne wskazówki dotyczące postu pozostawili po sobie święci i mistycy. Poświęcali mu uwagę założyciele zakonów, dniami postu naznaczone jest życie wielu mnichów. I chociaż - w dobie liczenia kalorii i samodoskonalenia - coraz rzadziej dostrzega się duchowe funkcje postu, to wciąż jeszcze wielu ludzi przekonuje się, że nie samym chlebem żyje człowiek, i wciąż jeszcze wielu dostrzega pomiędzy postem a dietą małe ziarenko pokory.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Świadectwo: Maryja działa natychmiast

Historia Anny jest dowodem na to, że Bóg może człowieka wyciągnąć z każdej trudnej życiowej sytuacji i dać mu spełnione, szczęśliwe życie. Trzeba tylko się nawrócić.

Od dzieciństwa była prowadzona przez mamę za rękę do kościoła. Gdy dorosła, nie miała już takiej potrzeby. – Mawiałam do męża: „Weź dzieci do kościoła, ja ugotuję obiad i odpocznę”, i on to robił. Czasem chodziłam do kościoła, ale kompletnie nie rozumiałam, co się na Mszy św. dzieje. Niekiedy słyszałam, że Pan Bóg komuś pomógł, ale myślałam: No, może komuś świętemu, wyjątkowemu pomógł, ale na pewno nie robi tego dla tzw. przeciętnych ludzi, takich jak ja.

CZYTAJ DALEJ

Jasna Góra: zaproszenie na uroczystość Królowej Polski

2024-04-29 12:48

[ TEMATY ]

Jasna Góra

uroczystość NMP Królowej Polski

Karol Porwich/Niedziela

Na Maryję jako tę, która jest doskonale wolną, bo doskonale kochającą, wolną od grzechu wskazuje o. Samuel Pacholski. Przeor Jasnej Góry zaprasza na uroczystość Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski 3 maja. Podkreśla, że Jasna Góra jest miejscem, które rodzi nas do wiary, daje nadzieję, uczy miłości, a o tym świadczą ścieżki wydeptane przez miliony pielgrzymów. Zachęca, by pozwolić się wprowadzać Maryi w przestrzeń, w której uczymy się ufać Bogu i „wierzymy, że w oparciu o tę ufność nie ma dla nas śmiertelnych zagrożeń, śmiertelnych zagrożeń dla naszej wolności”.

- Żyjemy w czasach, kiedy nasza wspólnota narodowa jest bardzo podzielona. Myślę, że główny kryzys to kryzys wiary, który dotyka tych, którzy nominalnie są chrześcijanami, są katolikami. To ten kryzys generuje wszystkie inne wątpliwości. Trudno, by ci, którzy nie przeżywają wiary Kościoła, nie widząc naszego świadectwa, byli przekonani do naszych, modne słowo, „projektów”. To jest ciągle wołanie o rozwój wiary, o odrodzenie moralne osobiste i społeczne, bo bez tego nie będziemy wiarygodni i przekonujący - zauważa przeor. Jak wyjaśnia, jedną z głównych intencji zanoszonych do Maryi Królowej Polski będzie modlitwa o pokój, o dobre decyzje dla światowych przywódców i „byśmy zawsze potrafili budować relacje, w których jesteśmy gotowi na dialog, także z tymi, których nie rozumiemy”.

CZYTAJ DALEJ

RPA: zastrzelono kolejnego kapłana

2024-04-30 13:10

[ TEMATY ]

morderstwo

RPA

Unsplash/pixabay.com

Biskupi Republiki Południowej Afryki potępili zabójstwo katolickiego księdza w stolicy kraju - Pretorii. Ks. Paul Tatu ze Zgromadzenia Najświętszych Stygmatów, który został zastrzelony, był byłym wieloletnim rzecznikiem prasowym Konferencji Episkopatu RPA. Jego przewodniczący, biskup Sithembele Sipuka, wezwał w poniedziałek rząd kraju do podjęcia "natychmiastowych i skutecznych środków" w celu ochrony ludności.

Kilka tygodni temu inny ksiądz został zastrzelony w kościele w mieście Tzaneen na północy kraju. "Ważne jest, aby podkreślić, że śmierć ks. Paula Tatu nie jest odosobnionym incydentem, ale szokującym przykładem upadku bezpieczeństwa i moralności, którego doświadczamy w RPA" - powiedział bp Sipuka. Morderstwa niewinnych ludzi stały się "pandemią".

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję