Reklama

Podlasie

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wizyta Ojca Świętego Jana Pawła II w Drohiczynie 10 czerwca 1999 r. sprawiła, że zarówno to niewielkie podlaskie miasteczko, o bardzo dawnej metryce, jak i całe Podlasie stały się obiektem zainteresowania zwiększonej liczby pielgrzymów i turystów.

Podlasie to historyczna kraina Polski nad środkowym Bugiem, górną Narwią i Biebrzą. Region ten uformował się dopiero po unii polsko-litewskiej w XV-XVI w. z części dawnych ziem Jaćwingów oraz ziem pogranicza mazowiecko-rusko-litewsko-pruskiego. Ziemie te należały od XI w. w większości do Rusi, chociaż były przejściowo zdobywane przez wojska książąt polskich. Niektóre ziemie historycznego Podlasia należały do Mazowsza, a niewielkie obszary do Jaćwingów. W XIV w. Podlasie było terenem spornym między Mazowszem a Litwą.

Nazwa Podlasie (pierwotnie Podlasze) powstała w XIV w. w Wielkim Księstwie Litewskim i oznaczała ziemie leżące w sąsiedztwie Polaków (Lachów). Do powszechnego użycia nazwa ta weszła dopiero po 1563 r. jako określenie pogranicznej części województwa trockiego, z której król Zygmunt Stary utworzył w roku 1520 województwo podlaskie. Województwo to składało się z ziem: drohiczyńskiej, bielskiej i mielnickiej. Granice tego województwa powstawały jednak nieustabilizowane i wywoływały kontrowersje do połowy XVII w. W 1569 r. po Unii Lubelskiej Podlasie zostało wyłączone z Wielkiego Księstwa Litewskiego i włączone do Korony. Stolicą województwa stał się Drohiczyn i pozostał nią przez 275 lat - aż do roku 1795 - trzeciego rozbioru Polski.

Po trzecim rozbiorze Polski Podlasie podzielono wzdłuż Bugu między Prusy i Austrię. W 1807 r. "pruska" część Podlasia przeszła do zaboru rosyjskiego (jako obwód białostocki), pozostałą: "austriacką" część wcielono w 1809 r. do Księstwa Warszawskiego, a w 1815 r. do Królestwa Kongresowego.

W II Rzeczypospolitej przeważająca część historycznego Podlasia znalazła się w województwach białostockim i lubelskim. We wrześniu 1939 r. zachodnią część Podlasia zajęli Niemcy, wschodnią zaś wojska sowieckie.

W średniowieczu terytorium Podlasia było kolonizowane głównie przez Mazowszan i Rusinów, co wytworzyło specyficzny dla tych ziem układ stosunków narodowościowych i społecznych. W końcu XVI w. Podlasie było jednym z najgęściej zaludnionych obszarów Rzeczypospolitej. Usytuowanie na pograniczu polsko-litewskim sprawiało, że współistniały tu elementy ustroju społecznego obu tych krajów. Na wsi utrzymywały się silne gospodarstwa chłopskie i znaczny odsetek chłopów płacących czynsz. Dominowała własność drobnoszlachecka. W XVI i XVII w. Podlasie było ważnym eksporterem zboża, produktów leśnych (smoły) i drewna ( świerków na maszty okrętowe). Wśród rzemiosł większe znaczenie osiągnęło garbarstwo (w Drohiczynie, Bielsku Podlaskim, Wysokiem Mazowieckiem, Boćkach i Łosicach). Poza kontaktami handlowymi z Gdańskiem dominowała wymiana handlowa z Rusią.

Największymi miastami Podlasia w okresie przedrozbiorowym były: Drohiczyn - siedziba województwa, Bielsk Podlaski, Tykocin i Węgrów. W XVIII w. rozwinął się Białystok - rezydencja Branickich, a w XIX w. centrum przemysłu i węzeł kolejowy. W XIX w. Podlasie pełniło rolę terytorium pogranicznego między Królestwem Kongresowym a Rosją. W wyniku nowego podziału administracyjnego tylko część historycznego Podlasia znalazła się w granicach województwa podlaskiego, reszta w województwie mazowieckim i lubelskim. Do największych turystycznych atrakcji Podlasia możemy zaliczyć miasteczka: Drohiczyn, Ciechanowiec, Mielnik i Tykocin oraz leżącą na skraju regionu Puszczę Białowieską.

Tutaj także znajdują się lokalne centra pielgrzymkowe z koronowanymi wizerunkami Matki Bożej w Kodniu, Leśnej Podlaskiej, Hodyszewie, Ostrożanach i Miedznie, oraz centrum pielgrzymkowe polskiego prawosławia - Grabarka k. Siemiatycz.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2001-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ks. prof. Józef Naumowicz: Boże Narodzenie i koniec świata, czyli jak Bóg przychodzi do nas

2025-12-24 23:00

[ TEMATY ]

Boże Narodzenie

ks. Józef Naumowicz

ks. prof. Józef Naumowicz

Adobe Stock

Czym była pełnia czasu, w której urodził się Jezus? Czy powtórne przyjście Chrystusa, czyli paruzja, również odbędzie się w jakiejś „pełni”? Ojcowie Kościoła mówili aż o czterech przyjściach Boga - mówi w rozmowie z KAI ks. prof. Józef Naumowicz, patrolog, autor znanych książek o Bożym Narodzeniu.

Czym są wspomniane cztery przyjścia Boga? Ks. prof. Naumowicz wyjaśnia: pierwsze to obecność Boga w świecie od momentu stworzenia. Drugie to wydarzenia w Betlejem, kiedy pojawił się On na świecie jako bezradne, bezbronne dziecko. Czwarte przyjście to paruzja, gdy Chrystus objawi się w pełni i chwale, gdy jasno zobaczymy, czym jest Boża obecność. Między drugim a czwartym przyjściem jest jednak „medius adventus”, czyli „przychodzenie środkowe”. Jezus przychodzi do nas teraz: w swoim słowie, w sakramentach, w miłości. Słowo „adwent” oznacza bowiem nie tyle oczekiwanie, ile właśnie przychodzenie.
CZYTAJ DALEJ

Tatry/ Najwyżej położona Pasterka w Polsce na Wiktorówkach

2025-12-24 15:13

[ TEMATY ]

pasterka

Wiktorówki

Archiwum "Roweromaniaka wielkopolskiego"/commons.wikimedia.org

Sanktuarium w zimie

Sanktuarium w zimie

W tatrzańskim sanktuarium na Wiktorówkach odprawiona zostanie tradycyjna Pasterka - najwyżej w Polsce. Co roku na nocną Mszę św. do Sanktuarium Królowej Tatr położonego na wysokości ok. 1200 m n.p.m. docierają setki wiernych. Dominikanie - gospodarze świątyni, apelują do wiernych o odpowiedzialne zachowanie w czasie świątecznej wędrówki.

„Bardzo uczulamy i prosimy w imieniu swoim oraz pracowników Tatrzańskiego Parku Narodowego o niepozostawianie śmieci na terenie Parku. Przypominamy, że jesteśmy w górach i na terenie Sanktuarium Matki Bożej Jaworzyńskiej” – podkreślają dominikanie w komunikacie.
CZYTAJ DALEJ

Abp Wacław Depo: Trzeba również rozpoznać i ponazywać łaskę, która została nam dana

2025-12-25 13:36

[ TEMATY ]

abp Wacław Depo

BPJG

Suma w uroczystość Narodzenia Pańskiego na Jasnej Górze przewodniczył metropolita częstochowski, abp Wacław Depo. - Bóg mówi do każdego i każdej z nas „jesteś moim synem, jesteś moją córką, jesteście dziedzicami łaski”. Nie pozostaje nam nic innego, jak złożyć mu dziękczynienie za Jego miłość i okazać naszą radość, że już od momentu naszego Chrztu Świętego zostaliśmy włączeni w życie samego Boga na całą wieczność – przypomniał.

Abp Depo zauważył dwie postawy współczesnego człowieka, jedną otwartą na Boga, która pozwala odnaleźć drogę do Jezusa i potwierdzać to swoim życiem, a drugą całkowicie odmienną. W tej drugie grupie znajdują się ci, którzy pozostają głusi na słowa i czyny Jezusa. Oni są bezkrytyczni wobec siebie, stając się sędziami własnych sumień. Metropolita częstochowski zauważył też jak łatwo, zatracając się w światowych propozycjach „wolności od wszystkiego i zwątpienia w prawdę”, nie przyjąć daru łaski i prawdy przyniesionych przez Chrystusa. Za Papieżem Franciszkiem przypomniał, że nie możemy pozostać bezczynnymi. Nie godzi się stać nam w miejscu, kiedy Bóg wyszedł nam naprzeciw w tajemnicy miłości zstępującej, aby nas wyzwolić i podnieść do godności dzieci Boga.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję