Reklama

Z kamieńskiego festiwalu

Muzyka dawna i współczesna

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Jubileuszowy, czterdziesty Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej w Kamieniu Pomorskim dobiegł końca. Jak w czerwcu i lipcu (patrz relacje w nr. 29. i 35. „Kościoła nad Odrą i Bałtykiem”), tak też w programach odbywających się w katedrze kamieńskiej koncertów w sierpniu i na początku września przeplatały się ze sobą muzyka dawna i współczesna w wykonaniu znakomitych artystów z kraju i z zagranicy.
W warstwie organowej muzykę dawną stanowiły głównie utwory kompozytorów baroku, w tym Johanna Sebastiana Bacha grane przez Jaroslava Tumę z Czech, Piotra Grajtera, Hannę Dys i Mirosława Pietkiewicza, a także Vincenta Lübecka i Johanna Pachelbela wykonane przez Elżbietę Karolak, która zagrała ponadto romantyczną Sonatę Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego, natomiast wspomniana Hanna Dys - Preludia chorałowe Johannesa Brahmsa. Koncepcja projektantów renowacji kamieńskich organów polegająca na nadaniu ich brzmieniu charakteru barokowego sprawiła, iż grane na nich utwory tej epoki są najbardziej przekonujące, co można było stwierdzić, słuchając zwłaszcza bachowskich preludiów, fantazji, toccat i fug obficie serwowanych w programach festiwalowych koncertów. Jednakże ów „barokizm” instrumentu nie pozbawia możliwości prezentowania także muzyki nowszej, co wykorzystywali niektórzy organiści, jak np. świetny wirtuoz Mirosław Pietkiewicz, grając współczesne utwory Flora Peetersa z Belgii i Mariusa Monnikendama z Holandii, czy wybitny improwizator Jaroslav Tuma, który po wykonaniu utworu swego rodaka Frantiska Musila popisał się wielce interesującą, trwająca jedenaście minut własną improwizacją.
Jeszcze większym zróżnicowaniem odznaczała się muzyka kameralna i orkiestrowa, zarówno co do składu wykonawczego, jak i repertuaru. I tak kwartet dęty „Gdańsk Philharmonic Brass” obok szeregu kompozycji z minionych epok od XVII-wiecznego Adama Jarzębskiego po Ludwiga van Beethovena zaprezentował Chorał Tadeusza Kassaka, kierownika zespołu, zaś Kwartet Śląski oprócz Kwintetu Antonina Reichy z przełomu XVIII/XIX w., zagranego wraz z klarnecistą Romanem Widaszkiem wykonał utwory Dymitra Szostakowicza. Natomiast w programie występu duetu Piotr Pławner - skrzypce i Izabella Klim - wiolonczela znalazły się Sonatina Arthura Honeggera z XX w. lecz także mistrzowsko zagrana Passacaglia Georga Friedricha Haendla efektownie opracowana przez Johana Halvorsena. Muzyka dawna i współczesna przeplatały się też podczas występu duńskiej orkiestry dętej „Lyngby-Taarbaek Concert Band”, która pod dyrekcją Inge Fabricius wykonała utwory dzisiejszych kompozytorów: norweskiego i duńskiego, zaś pomiędzy nimi Koncert fletowy Antonia Vivaldiego. Muzyka tego weneckiego mistrza baroku wypełniła całą pozaorganową część ostatniego koncertu festiwalowego, kiedy to usłyszeliśmy Motety na sopran i orkiestrę smyczkową oraz Koncert obojowy. Tu wspaniałą sztuką wykonawczą błysnęli śpiewaczka Iwona Hossa-Derewecka i oboista Piotr Kokosiński, natomiast towarzyszył im Zespół Instrumentalistów „Camerata Nova” ze Szczecina pod dyrekcją Zygmunta Rycherta.
Słowem o muzyce opatrywali poszczególne koncerty Mikołaj Szczęsny i Zbigniew Pawlicki, który będąc przed 40 laty współtwórcą festiwali kamieńskich, ze szczególnym wzruszeniem żegnał słuchaczy tłumnie zgromadzonych w katedrze na zakończeniu jubileuszowego, czterdziestego festiwalu. Oficjalnego zamknięcia imprezy dokonał w pięknym przemówieniu burmistrz Kamienia Pomorskiego Andrzej Maciej Jędrzejewski. I tak XL Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej przeszedł do historii.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

10 mało znanych faktów o objawieniach w Fatimie

[ TEMATY ]

Fatima

objawienia fatimskie

Family News Service

Karol Porwich/Niedziela

Maryja ukazywała się w Fatimie raz w miesiącu od 13 maja do 13 października 1917 roku. Z objawieniami fatimskimi i ich historią związane są fascynujące fakty, wciąż niestety mało znane lub zapomniane. Przypominamy kilka z nich.

Cud słońca, którego świadkami były dziesiątki tysięcy ludzi. Małe dzieci, którym w odległej portugalskiej wiosce objawiała się Maryja. Matka Boża przekazała im trzy tajemnice fatimskie. Dwie z nich zostały upublicznione w 1941 roku, trzecia zaś na ujawnienie czekała aż do 2000 roku. Te fakty są powszechnie znane. Ale co właściwie wydarzyło się na wzgórzach w środkowej Portugalii 105 lat temu? I jakie znaczenie ma to dla Kościoła w XXI wieku? Mija właśnie 105 lat odkąd trojgu pastuszkom ukazała się Matka Boża.

CZYTAJ DALEJ

Bratysława: Kościół modli się za rannego premiera i apeluje o pokój społeczny

2024-05-15 19:56

[ TEMATY ]

premier

Słowacja

PAP/EPA/JAKUB GAVLAK

Życzę Panu Premierowi szybkiego powrotu do zdrowia, a wiernych wzywam do modlitwy o pokój dla naszej Ojczyzny i wszystkich obywateli Republiki Słowackiej - napisał w związku z atakiem na premiera Roberta Fico przewodniczący Konferencji Episkopatu Słowacji abp. Bernard Bober.

„Wyrażam głębokie ubolewanie z powodu nieszczęścia, które spotkało premiera Roberta Fico. Potępiam przemoc, nienawiść i agresję, które jedynie rodzą dalsze zło i pogłębiają polaryzację w społeczeństwie. Apeluję do sumień wszystkich, nie bądźmy obojętni, bądźmy budowniczymi pokoju. Nie krzywdźmy się wzajemnie, ale umacniajmy dobro, które jest w każdym człowieku. W modlitwie życzę Panu Premierowi szybkiego powrotu do zdrowia, a wiernych wzywam do modlitwy o pokój dla naszej Ojczyzny i wszystkich obywateli Republiki Słowackiej” - napisał abp Bober.

CZYTAJ DALEJ

Pianiści z całego świata zagrają w Kłodzku

2024-05-15 16:35

stevepb/pixabay.com

Fani muzyki klasycznej będą zachwyceni rozpoczynającym się XXVI Kłodzkim Konkursem Pianistycznym, który po raz pierwszy będzie miał rangę międzynarodową i dlatego będzie to też - I International Kłodzko Piano Competition. Klasyka łączy się z nowoczesnością, bo utwory muzyczne będą do słuchania zarówno stacjonarnie jak i online.

Ten międzynarodowy konkurs pianistyczny odbędzie się w 17-18 maja 2024 roku. Konkurs odbywać się będzie na dwóch płaszczyznach – stacjonarnej na Sali Koncertowej Państwowej Szkoły Muzycznej I stopnia im. Fryderyka Chopina w Kłodzku oraz online.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję