Reklama

ABC Starego Testamentu

Stworzenie człowieka czy ewolucja? (III)

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

O pojawieniu się człowieka na ziemi opowiadają w Księdze Rodzaju dwa teksty. Pierwszy z nich jest kontynuacją hymnu o Bogu Panu Świata (Rdz 1, 1-24 b) - tekst pokrótce omówiony w poprzednim odcinku. Drugi jest starożytnym opowiadaniem o tym, jak Bóg - Dobry Gospodarz urządzał świat. Pierwszy tekst nie wdaje się w szczegóły techniczne, a jedynie relacjonuje: „Stworzył więc Bóg człowieka na swój obraz, na obraz Boży go stworzył: stworzył mężczyznę i niewiastę” (1, 27). Drugi wydaje się być bardziej szczegółowy: „…wtedy to Pan Bóg ulepił człowieka z prochu ziemi i tchnął w jego nozdrza tchnienie życia, wskutek czego stał się człowiek istotą żywą” (2, 7). Jeszcze dokładniej autor opisuje stworzenie kobiety: „Wtedy to Pan sprawił, że mężczyzna pogrążył się w głębokim śnie, i gdy spał, wyjął jedno z jego żeber, a miejsce to zapełnił ciałem. Po czym Pan Bóg z żebra, które wyjął z mężczyzny, zbudował niewiastę. A gdy ją przyprowadził do mężczyzny, mężczyzna powiedział: «Ta dopiero jest kością z moich kości i ciałem z mego ciała! Ta będzie się zwała niewiastą, bo ta z mężczyzny została wzięta»” (2, 21-23).
Wbrew obecnej kolejności, drugi tekst jest od pierwszego znacznie starszy i powstał mniej więcej w X w. przed Chr. (czyli ok. 3000 lat temu), na samym początku powstawania tekstu biblijnego. Wyobrażenia tamtych ludzi o historii świata, biologii, antropologii itp. były niezwykle proste, żeby nie powiedzieć prymitywne. Natomiast niczego nie można zarzucić ich spostrzegawczości i wyczuleniu na znaki czasu. To właśnie dzięki tym cechom pisarze biblijni z otaczającego zgiełku wydarzeń potrafili wyłowić głos Boga i zbliżyć się do zrozumienia Jego Mądrości. Kiedy np. obserwowali pawia, nie interesowała ich liczba kręgów szyjnych u tego ptaka czy długość przewodu pokarmowego, ale widzieli w nim przejaw Bożej wspaniałości, piękna i wieczności (barwy jego pióropusza nie blakły na słońcu), podobnie podziwiali siłę krokodyla, hipopotama, opiekuńczość kwoki czy potęgę żywiołów. Przy pomocy właśnie takich, dobrze znanych wszystkim obrazom, próbowali przekazywać innym prawdy objawione o Bogu, o człowieku i prawach rządzących życiem. Obraz stwarzania człowieka nie miał na celu opisywania technologii powstania homo sapiens, ale wskazanie na to, co dla człowieka najistotniejsze. Prawda objawiona nie dotyczy anatomii, fizjologii czy genezy powstawania gatunków.
Jeśli więc jeden z najbardziej znanych tekstów biblijnych nie mówi o tym, jak został stworzony mężczyzna i skąd na świecie wzięła się kobieta, to o czym? Po pierwsze, wyraża głębokie przekonanie człowieka, że jest on integralną częścią otaczającego go świata. Prawda dla tamtych ludzi zupełnie oczywista, ale obecnie z całą pewnością godna przypomnienia. Po drugie, tekst ten mówi o zaradności Boga i Jego planie, którego cząstką jest człowiek. Bóg był Panem i Gospodarzem świata, który umieścił człowieka na swoich włościach, aby miał o nie staranie. To z kolei być może niezbyt atrakcyjny współcześnie obraz, ale w tamtych czasach zupełnie naturalny. Odpowiadał na pytanie o sens życia, pracy i trudu człowieka, a równocześnie dawał poczucie bezpieczeństwa oraz szczególnej godności bycia osobistym dziełem troskliwego Boga. I wreszcie cel trzeci tego tekstu, chyba najbardziej rewolucyjny. Autor odpowiada na pytania: Skąd w mężczyźnie tak wielka namiętność? Dlaczego samotny czuje się chory? Dlaczego miłość, tęsknota czy pożądanie potrafią dać szczęście lub je zrujnować? Kobieta i mężczyzna stanowią stworzoną przez Boga jedność, jej rozbicie wywołuje ból, poczucie niczym niezaspokajalnego braku. Hagiograf przekazuje prawdę, że kobieta nie jest, obok krowy, osła czy owiec, częścią inwentarza mężczyzny. Nie jest to jednak również manifest o równouprawnieniu, o wiele bardziej najgłębsza teologia miłości i małżeństwa. Dopiero w świetle tych słów lepiej rozumiemy kolejny werset, który znacznie później przypomniał Pan Jezus: „Dlatego to mężczyzna opuszcza ojca swego i matkę swoją i łączy się ze swą żoną tak ściśle, że stają się jednym ciałem” (2, 24).
Dokładnie tę samą prawdę, choć o wiele bardziej abstrakcyjnie, przekazuje późniejszy w chronologii, a wcześniejszy w Biblii (cytowany już tekst), gdzie mowa jest o stworzeniu człowieka (liczba pojedyncza!) jako mężczyzny i kobiety. Wydaje się, że w taki właśnie sposób autor mówi swoim czytelnikom o pełni człowieczeństwa, której nie jesteśmy w stanie osiągnąć bez miłości, bez oddania drugiemu człowiekowi i bez odnalezienia w drugim człowieku cząstki siebie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

10. rocznica kanonizacji dwóch Papieży – czcicieli Matki Bożej Jasnogórskiej

2024-04-27 15:16

[ TEMATY ]

Jasna Góra

rocznica

Adam Bujak, Arturo Mari/„Jan Paweł II. Dzień po dniu”/Biały Kruk

Eucharystię młodzieży świata na Jasnej Górze w 1991 r. poprzedziło nocne czuwanie modlitewne, podczas którego wniesiono znaki ŚDM: krzyż, ikonę Matki Bożej i księgę Ewangelii

Eucharystię młodzieży świata
na Jasnej Górze w 1991 r. poprzedziło
nocne czuwanie modlitewne, podczas
którego wniesiono znaki ŚDM: krzyż,
ikonę Matki Bożej i księgę Ewangelii

10. rocznica kanonizacji dwóch wielkich papieży XX wieku, która przypada 27 kwietnia, jest okazją do przypomnienia, że nie tylko św. Jan Paweł II był człowiekiem oddanym Matce Bożej Jasnogórskiej i pielgrzymował do częstochowskiego sanktuarium. Był nim również św. Jan XXIII.

Angelo Giuseppe Roncalli, późniejszy papież Jan XXIII, od młodości zaznajomiony z historią Polski, zwłaszcza poprzez lekturę „Trylogii”, upatrywał w Maryi Jasnogórskiej szczególną Orędowniczkę. Tutaj pielgrzymował w 1929 r. Piastując godność arcybiskupa Areopolii, wizytatora apostolskiego w Bułgarii ks. Roncalli 17 sierpnia 1929 r. przybył z pielgrzymką na Jasną Górę. Okazją było 25-lecie jego święceń kapłańskich. Późniejszy papież po odprawieniu Mszy św. przed Cudownym Obrazem zwiedził klasztor i sanktuarium, a w Bibliotece złożył wymowny wpis w Księdze Pamiątkowej: „Królowo Polski, mocą Twojej potęgi niech zapanuje pokój obfitości darów w wieżycach Twoich”.

CZYTAJ DALEJ

Hiszpania: Caritas pomogła znaleźć pracę 70 tys. bezrobotnym w 2023 roku

2024-04-26 19:05

[ TEMATY ]

Caritas

bezrobotni

Hiszpania

Adobe.Stock.pl

W 2023 roku Caritas pomogła 70 tys. bezrobotnych znaleźć zatrudnienie, wynika z szacunków kierownictwa tej organizacji. Zgodnie z jej danymi w ubiegłym roku Caritas na rozwijanie programów wsparcia zatrudnienia wydała 136,8 mln euro, czyli o 16,4 proc. więcej w porównaniu z rokiem poprzednim.

Dyrekcja organizacji sprecyzowała, że z kwoty ten ponad 100 tys. euro zostało przeznaczonych na rozwój inicjatyw w ramach tzw. ekonomii społecznej. Działania te polegały przede wszystkim na prowadzeniu szkoleń zawodowych służących usamodzielnieniu się na rynku pracy, w tym podjęciu aktywności zawodowej na podstawie samozatrudnienia.

CZYTAJ DALEJ

64. rocznica obrony krzyża w Nowej Hucie

2024-04-28 09:40

[ TEMATY ]

Ryszard Czarnecki

Archiwum TK Niedziela

Dokładnie teraz mija rocznica wydarzeń które przed laty poruszyły katolicką Polskę . Chodzi o obronę krzyża, którego mieszkańcy nowej, przemysłowej dzielnicy Krakowa postawili na miejscu budowy przyszłego kościoła. Zgoda na jego powstanie została wymuszona na komunistach w wyniku dwóch petycji , podpisanych w sumie przez 19 tysięcy osób.

Gdy rządy „komuny” trochę chwilowo zelżały nowy „gensek” kompartii Gomułka obiecał delegacji z Nowej Huty, że kościół powstanie. Jednak komuniści , jak zwykle nie dotrzymali słowa : cofnięto pozwolenie na budowę, a pieniądze ze składek mieszkańców Nowej Huty (a właściwie Krakowa bo dawali pieniądze również ludzie spoza nowego „industrialnego"osiedla”) zostały skonfiskowane.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję