Reklama

Niedziela Częstochowska

Częstochowa: oratorium „Mesjasz” na zakończenie Festiwalu „Gaude Mater”

[ TEMATY ]

Gaude Mater

Marian Florek

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Na zakończenie 28. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”, wieczorem 7 maja w bazylice jasnogórskiej zabrzmiało wielkie dzieło późnego baroku, oratorium „Mesjasz” Georga Friedricha Händla.

Podczas koncertu obecni byli m. in. bp Andrzej Przybylski, biskup pomocniczy archidiecezji częstochowskiej, paulini: o. Sebastian Matecki, o. Nikodem Kilnar, Krajowy Duszpasterz Muzyków Kościelnych, przedstawiciele władz samorządowych z prezydentem Częstochowy Krzysztofem Matyjaszczykiem.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

- Dzisiaj wydarzenie muzyczne nas jednoczy. Zawsze mówimy Bogu niech będą dzięki, ale myślę, że dzisiaj także możemy powiedzieć Bogu niech będą dźwięki – powiedział bp Andrzej Przybylski.

Wielkie dzieło Händla wykonali soliści: Anna Wilk – sopran, Marta Motkowicz – mezzosopran, Tomasz Krzysica – tenor, Robert Gierlach – bas oraz chór Filharmonii Częstochowskiej „Collegium Cantorum” i orkiestra Filharmonii Częstochowskiej pod batutą Adama Klocka.

Oratorium „Mesjasz” Georga Friedricha Händla to pochodzące z 1741 roku oratorium stworzone przez jednego z najwybitniejszych twórców muzyki późnego baroku, niemieckiego kompozytora Georga Friedricha Händla. Utwór został wykonany po raz pierwszy 13 kwietnia 1742 roku w Dublinie. Od razu wzbudził ogromne zainteresowanie i przyniósł kompozytorowi światową sławę.

Reklama

Całość dzieła składa się z 53 fragmentów solowych, chóralnych i kameralnych, z kolei tekst oratorium jest zaczerpnięty z wersetów Pisma Świętego (głównie ksiąg prorockich Starego Testamentu, ale również z Nowego Testamentu). Ich wyboru i zestawienia dokonał Charles Jennens. Kompozycja podzielona jest na trzy części: pierwsza z nich stanowi zapowiedź przyjścia Mesjasza, druga dotyczy Jego życia, śmierci i zmartwychwstania, ostatnia część opowiada o misji zbawienia ludzkości. Jedną z najpopularniejszych kompozycji w oratorium jest chór „Hallelujah”.

Georg Friedrich Händel (1685-1759) – niemiecki kompozytor późnego baroku. Komponował liczne gatunki muzyki baroku, między innymi opery i oratoria. Händel zaliczany jest do najwybitniejszych twórców muzyki późnego baroku.

Podczas tegorocznej edycji festiwalu, w dniach 1-7 maja wystąpili artyści m. in. z Polski, Iranu, Syrii, Ukrainy, Wielkiej Brytanii, Izraela. Uczestnicy festiwalowych wydarzeń wysłuchali m. in. muzykę synagogalną, barokową, gospel i wielkie dzieła kultury chrześcijańskiej.

Tegoroczną edycję festiwalu zainaugurował występ zespołu muzyki dawnej La Tempesta pod batutą Jakuba Burzyńskiego, który zaprezentował muzykę ze zbiorów jasnogórskich. Podczas festiwalu odbył się prapremierowy koncert „Muzyczne świątynie świata” zespołu Marii Pomianowskiej. Uczestnicy wydarzenia wysłuchali Mohammad Rasouli z Iranu, Adeb Chamoun z Syrii oraz Karolinę Matuszkiewicz. Muzycy zaprezentowali kompozycje polskie, perskie, indyjskie i afrykańskie.

Częstochowianie wysłuchali również muzyki organowej wykonaniu Emanuela Bączkowskiego. Artysta w kościele ewangelicko-augsburskim Wniebowstąpienia Pańskiego w Częstochowie wykonał między innymi dzieła Bacha, Walthera, Rimbaulta, Ebena, czy też autorskie Improwizacje Jasnogórskie.

Reklama

Podczas festiwalu wystąpił Narodowy Chór Ukrainy im. G.G. Wierowki, wykonujący ukraińskie pieśni sakralne i ludowe oraz z muzyką gospel formacja Celebrate Gospel z Wielkiej Brytanii z Colinem Williamsem na czele. Obok niego wystąpiła polska wokalistka Gabi Gąsior z zespołem.

5 maja w kościele rektorackim pw. Najświętszego Imienia Maryi uczestnicy festiwalu mogli usłyszeć wspólną grę Bogusława Grabowskiego i Macieja Sikały w koncercie „Improwizacje na tematy pieśni maryjnych”.

Następnego dnia w Filharmonii Częstochowskiej zabrzmiała muzyka synagogalna w wykonaniu kantora Yosepha Schwartza z Izraela oraz Chóru Synagogi pod Białym Bocianem we Wrocławiu pod batutą Stanisława Rybarczyka. Z kolei wieczorem w Ośrodku Promocji Kultury „Gaude Mater” wystąpili się Karolina Cicha i Elżbieta Rojek, które zaprezentowały projekt „Jeden / Wiele. Pieśni chwalebne wielu świątyń”. Projekt ukazał m. in. pieśni trzech Religii Księgi.

Uczestnicy festiwalu mogli również zobaczyć wystawą malarstwa częstochowskiego artysty, Jarosława Kweclicha oraz wystawę fotografii dwóch autorów: Jarosława Dumańskiego i Cezarego Miłosia, zatytułowaną „Festiwale muzyki organowej i kameralnej w kościele parafialnym pw. Wniebowstąpienia Pańskiego w Częstochowie”.

Patronat honorowy nad wydarzeniem objęli: Marszałek Województwa Śląskiego Wojciech Saługa, Prezydent Miasta Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk i abp Wacław Depo metropolita częstochowski.

28. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” został dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”, zainicjowany przez Krzysztofa Pośpiecha, dyrygenta, pedagoga i pierwszego dyrektora Ośrodka Promocji Kultury „Gaude Mater”, to największy w Polsce projekt promujący muzykę różnych religii i kultur, od ponad 25-lat związany z Częstochową i Jasną Górą.

Festiwal ma dwie misje - dialog chrześcijaństwa, judaizmu i islamu oraz promocję polskiej muzyki sakralnej, zarówno współczesnej - stawiając na prawykonania, jak i dawnej - kultywując tradycje i najwybitniejsze osiągnięcia wielowiekowego dziedzictwa polskiej muzyki barokowej zgromadzonej w jasnogórskich archiwach ojców paulinów.

2018-05-07 21:52

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Częstochowa: „Missa ex tempore” Marcela Pérèsa zabrzmiała „Gaude Mater”

[ TEMATY ]

Częstochowa

Gaude Mater

Magdalena Pijewska/Niedziela

„Missa ex tempore” Marcela Pérèsa nawiązująca do kunsztownych mszy Johannesa Okeghema (ok. 1410-1487), zbudowana na chorale gregoriańskim zabrzmiała 3 maja w kościele seminaryjnym pw. Jezusa Chrystusa Najwyższego i Wiecznego Kapłana, w ramach 27. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” w Częstochowie.

Dzieło wykonali Marcel Pérès – kontratenor (Francja ) oraz Zespół Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia” , pod dyrekcją Anny Szostak.
CZYTAJ DALEJ

Apostolstwo Ludzi Morza. Papież zatwierdził statut

2025-11-13 14:19

[ TEMATY ]

Papież Leon XIV

Leon XIV

Apostolstwo Ludzi Morza

Vatican Media

Apostolstwo Ludzi Morza służy opiece duchowej osób którzy z powodu swojej mobilności nie mogą korzystać ze zwyczajnej opieki duszpasterskiej

Apostolstwo Ludzi Morza służy opiece duchowej osób którzy z powodu swojej mobilności nie mogą korzystać ze zwyczajnej opieki duszpasterskiej

W chirografie, opublikowanym w czwartek 13 listopada, Papież Leon XIV ustanawia Apostolstwo Ludzi Morza jako centralny i koordynacyjny organ Dzieła Apostolstwa Morza. Jednocześnie Papież zatwierdził jego statut – informuje Vatican News.

Kościół od dawna towarzyszy ludziom morza — żeglarzom, marynarzom i ich rodzinom, a także wszystkim tym, których życie jest ściśle związane z żeglugą i rybołówstwem na morzach, rzekach i jeziorach. W chirografie wspomina się o „interwencjach duszpasterskich i prawnych Stolicy Apostolskiej, dzięki którym zatroszczono się o potrzeby duchowe wiernych, którzy z powodu swojej mobilności nie mogą korzystać ze zwyczajnej opieki duszpasterskiej”, począwszy od motu proprio Iam pridem Piusa X z 1914 roku.
CZYTAJ DALEJ

Parlament Europejski chce wpisania aborcji do Karty Praw Podstawowych

2025-11-13 21:32

[ TEMATY ]

aborcja

parlament europejski

Adobe Stock

Parlament Europejski chce wpisania "legalnej i bezpiecznej aborcji" do Karty Praw Podstawowych. Wynika to z przyjętej dziś rezolucji na temat europejskiej strategii równości płci na lata 2026-2030, za którą głosowało 310 europosłów, 222 było przeciw, a 68 wstrzymało się od głosu. Rezolucja skierowana do Komisji Europejskiej ma jednak charakter niewiążący.

Zgodnie z tym dokumentem, Unia Europejska powinna uznać przemoc ze względu na płeć za „poważne przestępstwo o wymiarze transgranicznym”. Komisja Europejska winna przygotować niezbędne wytyczne dotyczące wdrożenia nowej dyrektywy w sprawie zwalczania przemocy wobec kobiet i przemocy domowej, uznającej zabójstwo kobiety za szczególne przestępstwo. W rezolucji wzywa się również do wprowadzenia w prawodawstwie europejskim definicji gwałtu opartej na zgodzie, a państwa członkowskie, które jeszcze tego nie uczyniły, do ratyfikacji Konwencji Stambulskiej.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję