Reklama

Włocławek

Srebrny jubileusz Galerii przy ul. Miedzianej

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Historia Biura Wystaw Artystycznych, obchodzącego właśnie 25. rocznicę istnienia, rozpoczęła się 1 czerwca 1976 r. Wtedy to Wojewoda włocławski powołał do życia placówkę kulturalną o nazwie Biuro Wystaw Artystycznych Salon Sztuki Współczesnej. Placówce przyznano (wg władz tymczasowo) lokal należący do Zakładów Mechanicznych "Ursus", mieszczący się przy ul. Kościuszki 2. Już 1 września powołany został pierwszy dyrektor BWA - Janina Twardy. Od tego dnia rozpoczęły się prace trwające 10 miesięcy (lokal wymagał kapitalnego remontu i przystosowania do organizowania wystaw).

Otwarcie pierwszej wystawy miało miejsce 21 lipca 1977 r. Po tym znamiennym wydarzeniu kolejne wystawy otwierane były co 3 tygodnie Oprócz wystawiania eksponatów Biuro popularyzowało sztukę m.in. poprzez spotkania autorskie czy projekcje filmów dotyczących sztuki.

Warto dodać, że ówczesne warunki lokalowe BWA były dość uciążliwe (jedna sala wystawowa oraz niewielkie zaplecze biurowo-magazynowe), co ograniczało w dużym stopniu działalność placówki. W maju 1990 r. nastąpiło przełomowe wydarzenie w życiu Biura Wystaw Artystycznych. Przyznano mu bowiem nowy lokal, mieszczący się przy ul. Miedzianej 2/4. Lokal przestronny, bardzo funkcjonalny - stwarzający znacznie większe możliwości niż skromne pomieszczenia przy ul. Kościuszki ( z tego też punktu widzenia można mówić o dwóch etapach w rozwoju placówki: pierwszy to ten, kiedy znajdowała się ona przy ul. Kościuszki, oraz drugi - od maja 1990 r. przy ul. Miedzianej). W 1990 r. nastąpiła jeszcze jedna istotna zmiana w życiu BWA - powołano mianowicie nowego dyrektora Romana Kamińskiego, sprawującego tę funkcję do dziś.

W 1991 r. zaprezentowano w BWA m.in. Ogólnopolską Wystawę Malarstwa Sakralnego (zorganizowana została z okazji wizyty we Włocławku Papieża Jana Pawła II). W rok później zaprezentowano m.in. dzieła V Ogólnopolskiego Biennale Sztuki Sakralnej. W tym też roku miało miejsce spotkanie z Władysławem Hasiorem oraz prezentacja jego dzieł.

Nadszedł rok 1993. Nastąpiła zmiana nazwy Biura z BWA na Państwową Galerię Sztuki Współczesnej. Pośród licznych wystaw pokazano Apokalipsę oraz Psalmy Andrzeja Strumiłły, twórczość Zdzisława Beksińskiego oraz rzeźbę i rysunek Barbary Zmrożyny. W rok później zaprezentowano m.in. wystawę rzeźb Gustawa Zemły, grafikę norweską Atelier Nord, a także Obrazy prowincjonalno-gminne Dudy-Gracza.

W 1996 r. Galeria zmieniła nazwę kolejny raz - na Galerię Sztuki Współczesnej. W tym roku zaprezentowano m.in. obrazy Ecce homo Mariana Czapli. Zorganizowano także wystawę Surrealiści polscy, prezentowano rzeźby Stanisława Kulona. Ciekawym wydarzeniem był wernisaż przygotowany specjalnie dla młodszych dzieci - podczas niego autor Józef Wilkoń sam oprowadzał dzieci po wystawie.

W rok później w hallu rozpoczęto sprzedaż dzieł sztuki przyjętych w komis - większość prac jest autorstwa twórców miejscowych, jednak w ofercie znajdują się również prace artystów spoza Włocławka.

Trzy lata później, w 1999 r. otwarto dodatkowe pomieszczenie nazwane Salonem młodych. Celem przedsięwzięcia było stworzenie możliwości zaprezentowania prac dzieci, studentów i absolwentów z naszego regionu. W sali tej organizowane są wystawy zasadniczo skierowane do młodszych widzów (o tematyce np. ekologicznej czy edukacyjnej). Oprócz wernisaży Galeria prowadzi działalność upowszechniającą kulturę wśród dzieci i młodzieży. Organizuje plenery, wykłady z historii sztuki, pogadanki o sztuce czy projekcję filmów, a także koncerty i recitale muzyczne.

W roku Jubileuszu Chrześcijaństwa zorganizowano wiele interesujących ekspozycji, do najważniejszych można zaliczyć wystawę pt. Ogarnąć Nieskończoność - Biblia w ilustracji. Prezentowano także malarstwo ikonograficzne Ventzislava Piriankova.

Od czasu przeprowadzki do lokalu przy ul. Miedzianej zaprezentowano publiczności 175 wystaw. W zbiorach własnych Galerii znajduje się ponad 640 eksponatów.

Oprócz twórczości wymienionych artystów, na przestrzeni lat prezentowano tu dzieła m.in.: Zbigniewa Steca, Eugeniusza Repczyńskiego, Józefa Stolorza, Elżbiety i Andrzeja Bednarskich, Janusza Koneckiego, Mikołaja Konczalskiego i wielu innych.

Warto dodać, że każda z wystaw organizowanych w Galerii reklamowana była m. in. za pomocą katalogów i folderów, sponsorowanych przez drukarnię "Expol" z Włocławka.

* * *

9 listopada br. przed godz. 18.00 salon wystawowy Galerii Sztuki Współczesnej przy ul. Miedzianej wypełnił niemal po brzegi tłum gości. Swój jubileusz placówka upamiętniła otwarciem wystawy 25 lat Galerii Sztuki Współczesnej we Włocławku.

Zgromadzonych przedstawicieli władz miasta, artystów, media oraz wszystkich sympatyków Galerii powitał jej dyrektor Włodzimierz Kamiński. Później rozbrzmiały utwory Schuberta i Czajkowskiego. Kontynuując, dyrektor Kamiński w barwny sposób przytoczył wiele interesujących faktów z historii Galerii. Nie omieszkał dodać, że na jubileuszowej wystawie prezentowane są dzieła będące własnością placówki (wśród nich prace: Józefa Stolorza, Zenona Pokrywczyńskiego, Henryka Domagały, Antoniego Bisagi, Tadeusza Wojtasika, Włodzimierza Kaniewskiego i innych). Dyrektor podziękował wielu osobom, które zaliczyć należy do grona przyjaciół. W sposób szczególny podziękował nauczycielom - bywalcom Galerii, którzy przyprowadzają tu uczniów, bowiem rozumieją konieczność obcowania dzieci i młodzieży ze sztuką. Wyrazy wdzięczności otrzymali sponsorzy, fundatorzy nagród i wyróżnień w konkursach organizowanych przez Galerię.

Wyrazem uznania dla dokonań jej dyrekcji i pracowników były życzenia. I te składane przez osoby obecne na wernisażu, i te, które przysłały telegramy. Mierników zakorzenienia się Galerii w pejzażu Włocławka jest na pewno sporo. Jednym z przejawów zaakceptowania placówki, nawet przez tych, którzy nigdy nie przekroczyli jej progów, jest fakt, że nazywana jest popularnie Galerią Miedzianą i stanowi punkt odniesienia na mapie miasta.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2001-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wniebowstąpienie Pańskie

Niedziela zamojsko-lubaczowska 22/2006

[ TEMATY ]

wniebowstąpienie

Rafael Santi

Rafael Santi "Przemienienie Pańskie" (1516-1520)

Rafael Santi

Według tradycji chrześcijańskiej największym wydarzeniem w dziejach świata jest narodzenie Pana Jezusa. Owa data słusznie została wyeksponowana tak dalece, że właśnie od przyjścia na naszą ziemię Jezusa Chrystusa liczy się lata nowej ery. Dla Kościoła Chrystusowego najdonioślejszym znakiem jest Zmartwychwstanie Pana Jezusa, zgodnie ze słowami św. Pawła Apostoła: „A jeśli Chrystus nie zmartwychwstał, daremne jest nasze nauczanie, próżna jest także wasza wiara” (1 Kor 15, 14). Właśnie przez fakt zmartwychwstania Pan Jezus potwierdził, że był tym, za kogo się podawał.

CZYTAJ DALEJ

O Marii Okońskiej „Kobiecie mężnej i ofiarnej w służbie Kościołowi” podczas konferencji na Jasnej Górze

2024-05-11 14:05

[ TEMATY ]

Jasna Góra

BP JG

„Mamy jedno życie, którego nie wolno zmarnować” - głosiła jej dewiza. Co dzisiaj może powiedzieć współczesnej kobiecie Maria Okońska, uczestniczka powstania warszawskiego, niestrudzona apostołka w trudnych czasach reżimu komunistycznego, bliska współpracownica Prymasa Tysiąclecia? Zastanawiano się nad tym podczas odbywającej się na Jasnej Górze konferencji.

Poświęcona jest ona życiu, duchowości, dziełu założycielki Instytutu Prymasa Wyszyńskiego, który od początku swojej działalności jest związany z Jasną Góra. Spotkanie zatytułowane „Kobieta mężna i ofiarna w służbie Kościołowi” zorganizowane zostało przez Instytut Prymasa Wyszyńskiego i Klasztor OO. Paulinów na Jasnej Górze.

CZYTAJ DALEJ

Ukraina: papieska korona dla Matki Bożej w Fastowie

2024-05-12 15:33

Grażyna Kołek

W przededniu rocznicy objawień fatimskich papieską koronę otrzymała figura Matki Bożej w Fastowie. W tym ukraińskim mieście leżącym nieopodal Kijowa działa dominikański Dom św. Marcina de Porres, stanowiący jeden z największych hubów humanitarnych w tym ogarniętym wojną kraju. Maryjna figura powstała dwa lata po objawieniach w Fatimie i przechowywana jest w miejscowym kościele Podwyższenia Krzyża Świętego, ważnym punkcie modlitwy o pokój na Ukrainie.

Odpowiedzialnym za funkcjonowanie ośrodka w Fastowie jest ukraiński dominikanin ojciec Mykhaiło Romaniw, który współpracuje z całą rzeszą świeckich wolontariuszy. „Pomysł koronacji wziął się stąd, że nasz parafianin, pan Aleksander Łysenko, na jednej ze stron antykwarycznych znalazł figurę Matki Bożej Fatimskiej. Figura jest drewniana, ma 120 centymetrów wysokości. Pochodzi z Fatimy i została wyprodukowana w 1919 roku. To nas bardzo zainteresowało” - mówi Radiu Watykańskiemu ojciec Romaniw. Jak podkreśla, „drugą ważną rzeczą było to, że Matka Boża Fatimska właśnie w tym kontekście wojny prosiła o to, aby się modlić za Rosję. To jest bardzo ważne i od zawsze pamiętałem, iż żadne inne objawienie nigdy nie mówi o Rosji”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję