Reklama

Niedziela Częstochowska

Muzyka cerkiewna na Festiwalu Gaude Mater

[ TEMATY ]

Gaude Mater

Ks. Mariusz Frukacz

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W kolejnym dniu 23. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej Gaude Mater w Częstochowie zabrzmiała muzyka cerkiewna. Wieczorem, 4 maja, w kościele seminaryjnym pw. Jezusa Chrystusa Najwyższego i Wiecznego Kapłana Chór Soboru Smolnego z Petersburga w Rosji pod batutą Vladimira Begletsova wykonał utwory rosyjskich kompozytorów, żyjących na przełomie wieków XIX i XX.

Koncert muzyki cerkiewnej odbył się pod honorowym patronatem ambasadora Rosji Aleksandra Alekseeva.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Podczas koncertu zaprezentowane zostały utwory: "Cztery koncerty na chór i solistów" Pawła Czesnokowa, fragmenty "Wielkiego Tygodnia" Aleksandra Greczaninowa oraz "Nieszpory" Siergieja Rachmaninowa.

Chór Kameralny Soboru Smolnego został założony w 1991 r. i jest jednym z najbardziej znanych chórów w St. Petersburgu. Występuje w wielu świątyniach St. Petersburga, prócz Soboru Smolnego m.in. w katedrze św. Izaaka oraz w cerkwi Zmartwychwstania Pańskiego. Na początku swojego istnienia chór prowadzony był przez profesora Stanislava Legkova - kolejnymi dyrygentami byli Andrei Petrenko i Edward Krotman. Od 2004 r. przewodnictwo nad chórem objął utalentowany Vladimir Begletsov, absolwent fortepianu i dyrygentury chóralnej Konserwatorium w St. Petersburgu. Pełni on funkcję głównego dyrygenta oraz dyrektora artystycznego chóru.

Chór osiągnął światowy poziom koncentrując się na subtelnych szczegółach wykonawczych i wirtuozerii dźwięku. Wykonuje zarówno muzykę kościoła prawosławnego jak i dzieła oratoryjne zachodnich mistrzów: Bacha, Mozarta, Haydna, Mendelssohna, Brahmsa. Regularnie śpiewa w Katedrze Smolnej, w petersburskiej Filharmonii, bierze udział w licznych festiwalach.

Chór koncertował w Holandii, Hiszpanii, Słowenii, Estonii i w Polsce z Orkiestrą Filharmonii Narodowej. Wśród jego stałych partnerów są orkiestry Filharmonii w St. Petersburgu i Ermitażu. Zespół współpracuje również z wieloma wybitnymi dyrygentami i kompozytorami, m.in. z Krzysztofem Pendereckim.

Reklama

Również wieczorem 4 maja został zaprezentowany w Miejskim Domu Kultury w Radomsku Spektakl „Jonasz” Teatru "A" z Gliwic.

Spektakl „Jonasz” to pierwsza sceniczna realizacja Teatru "A", oparta na starotestamentalnej Księdze Jonasza opowiada historię proroka mimo woli, któremu nie w smak powierzona misja.

Jak podkreślają twórcy spektaklu „Jonasz” o opowieść o człowieku, który próbował przechytrzyć Pana Boga. Boga, który troskliwie szuka człowieka i "pisze prosto" na koślawych ludzkich wyborach.

Teatr „A” z Gliwic jest offowym, autorskim zawodowym teatrem religijnym. Sięga do polskiej tradycji, łączy autorskie teksty z tekstami biblijnymi i staropolskimi, czerpie obficie z dorobku literackiego innych kultur, inspiruje się europejskim folklorem. Wychodząc od spektakli dramatyczno-muzycznych wciąż poszukuje nowych form wyrazu - korzysta z języka teatru liturgicznego, ulicznego, nie stroni od groteski, szuka inspiracji w średniowiecznych misteriach - zmierzając nieuchronnie w kierunku teatru totalnego.

Teatr działa od 1996 r. Ma w swoim repertuarze kilkanaście autorskich premier: spektakle muzyczne (m.in.: „Jonasz”, „Tobiasz”, „Pasja”, „Pastorałka”, „David”), parakabaret biblijny „5 Przypowieści”, widowiska uliczne (m.in.: „Apokalipsa”, „Genesis”, „Pieśń o św. Franciszku”).

Spektakle Teatru „A” w ostatnich latach gościły m. in.: w rzymskim Panteonie, Holandii, Szwecji, Hiszpanii, Niemczech, Czechach, Bułgarii, Mołdawii, Rumunii, na Węgrzech, Słowacji, Litwie, Ukrainie i Białorusi, jak również na większości polskich festiwali teatru ulicznego.

Natomiast 5 maja w klasztorze ojców franciszkanów w Radomsku zabrzmi również muzyka cerkiewna w wykonaniu Chóru Kameralnego Soboru Smolnego z Rosji.

Tegoroczna edycja Festiwalu Gaude Mater odbywa się w nowej formule. Koncerty i spektakle odbywają się w Częstochowie, ale również w Gdańsku, Krakowie, Katowicach, Radomsku i Lublińcu.

Reklama

Po raz pierwszy organizatorem imprezy jest Stowarzyszenie Przyjaciół "Gaude Mater", które uratowało festiwal po tym, jak lewicowe władze Częstochowy wycofały się z jego finansowania. Wśród sponsorów festiwalu znalazł się również Urząd Miasta Radomska.

Na zakończenie festiwalu, 5 maja, koncertem nadzwyczajnym z okazji 80. rocznicy urodzin dyrygować będzie Krzysztof Penderecki. Koncert odbędzie się w ulubionej przez mistrza bazylice jasnogórskiej. Ze względu na wielką liczbę wykonawców - oprócz solistów, 90-osobowa Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia i trzy chóry.

23. edycji Festiwalu patronują: Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego Bogdan Zdrojewski i Episkopat Polski w osobach: abpa Józefa Michalika - przewodniczącego Konferencji Episkopatu, abp. Wiktora Skworca - metropolity katowickiego, abp. Wacława Depo - metropolity częstochowskiego i kard. Stanisława Dziwisza - metropolity krakowskiego.

2013-05-05 15:32

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Muzyka synagogalna i sakralna muzyka Gruzji na Festiwalu „Gaude Mater”

[ TEMATY ]

muzyka

Gaude Mater

Magdalena Niebudek

Izrael Rand jeden z najlepszych na świecie kantorów wystąpił 2 maja w Filharmonii Częstochowskiej, zbudowanej na gruzach synagogi. Tego samego wieczoru w ramach XXIV Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” w kościele pw. św. Jakuba Apostoła w Częstochowie zabrzmiała sakralna muzyka Gruzji w wykonaniu chóru męskiego Anchiskhati.

Izrael Rand urodził się w Tel-Avivie w 1963 r. Był solistą w chórze dziecięcym Pirchei Yerushalaim pod dyrekcją Yigala Caleka oraz w chórze dziecięcym kantora Shlomo Ravitza, gdzie zdobył podstawy śpiewu kantoralnego. Następnie doskonalił swój głos w Izraelskim Instytucie Śpiewu Kantoralnego pod kierunkiem Eli Jaffe, a później Naftali Hershtick oraz Moshe Sterna. Został głównym kantorem w synagodze Heichal Meir w Tel Avivie, a wkrótce potem głównym kantorem Wielkiej Synagogi w Ramat Gan. Od 1994 roku Israel Rand pełni funkcję głównego kantora synagogi Hampton w Nowym Jorku, jednej z najbardziej cenionych synagog w Stanach Zjednoczonych.
Podczas koncertu wystąpił także Chór Synagogi Pod Białym Bocianem z Wrocławia. Chór ten jest jedynym profesjonalnym chórem synagogalnym w Polsce. powstał w kwietniu 1996 z inicjatywy wrocławskiego dyrygenta Stanisława Rybarczyka oraz studentów i absolwentów Akademii Muzycznej we Wrocławiu, a także dzięki przychylności Gminy Wyznaniowej Żydowskiej we Wrocławiu.
Muzykę sakralną Gruzji wykonał chór męski Anchiskhati. Koncert ten odbędzie się pod patronatem honorowym JE Ambasadora Gruzji Nikoloza Nikolozishvili.
Zalążkiem słynnego dziś chóru męskiego Anchiskhati stała się grupa muzyków zainteresowanych gruzińskim śpiewem ludowym. Pierwszym zadaniem, jakie postawił sobie nowoutworzony zespół, były studia nad długo zapomnianymi dziewiętnastowiecznymi rękopisami z notacją muzyczną śpiewów chóralnych. Wkrótce potem Patriarcha Gruzji powołał młodych do pierwszego sakralnego chóru Gruzji, który osadził w najstarszym kościele w Tbilisi – Bazylice Anchiskhati. W ten sposób rozpoczął się powrót śpiewu chóralnego do Kościoła Gruzińskiego.
Chór ten jest niekwestionowanym autorytetem w wykonawstwie tradycyjnej gruzińskiej muzyki kościelnej. Od 1993 r. chór Anchiskhati regularnie koncertuje poza krajem: w Niemczech, Austrii, Francji, Polsce, Grecji, Wielkiej Brytanii, USA, Kanadzie, Włoszech, Szwajcarii, Liechtensteinie, Szwecji, Rosji. Członkowie chóru prowadzą też kursy mistrzowskie. Chór Anchiskhati brał udział w wielu międzynarodowych projektach. W 2007 r. w opactwie Royaumont we Francji współpracował z francuskim kompozytorem greckiego pochodzenia - Alexandrosem Markeasem; w 2008 koncertował ze Sztokholmską Orkiestrą Symfoniczną. Zespół składa się obecnie z 11 mężczyzn.
Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” w Częstochowie to obecnie największy w Polsce projekt promujący muzykę różnych religii i kultur. Festiwal ma dwie misje: dialog międzykulturowy w ramach trzech największych religii monoteistycznych - chrześcijaństwa, judaizmu i islamu oraz promocję polskiej muzyki sakralnej, zarówno dawnej jak i współczesnej. Od 2013 r. Festiwal ma nową formułę - koncerty odbywają się w różnych miastach Polski. Sercem festiwalowych prezentacji pozostaje Częstochowa.
Więcej informacji na temat Festiwalu "Gaude Mater" na stronie www.gaudemater.com

CZYTAJ DALEJ

Już za chwilę synod

2024-05-13 11:24

Magdalena Lewandowska/Niedziela

Do włączenia się w synod diecezjalny jest zaproszony każdy i każda z nas, świeccy i duchowni

Do włączenia się w synod diecezjalny jest zaproszony każdy i każda z nas, świeccy i duchowni

W najbliższą niedzielę oficjalnie rozpocznie się II Synod Archidiecezji Wrocławskiej. Natomiast dziś w budynku Kurii Metropolitalnej Wrocławskiej odbył się briefing prasowy, w których biskupi wrocławscy: bp Jacek Kiciński CMF i bp Maciej Małyga oraz Adriana Kwiatkowska z Sekretariatu Synodu opowiadali o tym, jak przebiegają przygotowania do synodu, co się będzie działo w najbliższym czasie, jakie są cele synodu, po co jest on zwoływany i jakie wnioski wypływają z dotychczasowego czasu presynodalnego.

O celach duchowych mówił bp Maciej Małyga: Duchowym celem synodu naszej archidiecezji jest przemiana naszego życia - nawrócenie. Odnowa duchowa, której bardzo potrzebujemy. Od września już się modlimy i myślimy na nad naszym życiem, jak ono ma wyglądać i co potrzebuje zmiany - zaznaczył hierarcha dodając: W synod zaangażowała się właściwie każda parafia, a mamy ich w diecezji prawie 300 Powstały tam tzw. zespoły, które modlą się, ale też szukają odpowiedzi na pytanie, jak być bardziej razem, jak pogłębić swoją wiarę i jak dzielić się wiarą z innymi ludźmi?

CZYTAJ DALEJ

Monte Cassino – rozpoczęły się uroczystości upamiętnienia 80. rocznicy bitwy o Monte Cassino

2024-05-14 10:27

[ TEMATY ]

Monte Cassino

Włodzimierz Rędzioch

80 lat temu, 17 stycznia 1944 r. rozpoczęła się bitwa o Monte Cassino. W największej batalii frontu włoskiego walczyli żołnierze dziesięciu narodowości. Rankiem, 15 lutego 1944 r. 255 „latających fortec” zrzuciło na Monte Cassino ponad 350 ton bomb burzących, które sprawiły, że klasztoru został zamieniony w ruinę. Po zniszczeniu klasztoru wojska alianckie próbowały zdobyć punkty oporu znajdujące się w mieście Cassino a następnie samo wzgórze Monte Cassino.

W maju zadanie zdobycia ruin klasztoru bronionego przez resztki sił niemieckich przypadło żołnierzom 2. Korpusu Polskiego. „Czwarte natarcie na górę klasztorną – będzie polskim natarciem. Tam, gdzie padli Amerykanie, Anglicy, Nowozelandczycy, Francuzi, Hindusi” - napisał Melchior Wańkowicz w swoim reportażu o bitwie. Atak rozpoczął się w nocy z 11 na 12 maja. Generał Władysław Anders w rozkazie do swoich oddziałów napisał:

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję