Reklama

Religia w obszarze publicznym - perspektywy dialogu

Joanna Kruczyńska

Niedziela toruńska 48/2006

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Jezus Chrystus
wczoraj i dziś,
ten sam
także na wieki.
(Hbr 13, 8)

Tegoroczne obrady Colloquia Torunensia odbyły się 4 listopada br. w Sali Wielkiej Dworu Artusa. Organizatorami spotkania byli: biskup toruński Andrzej Suski, prezydent Michał Zaleski, rektor Uniwersytetu Mikołaja Kopernika prof. Andrzej Jamiołkowski oraz prezes Towarzystwa Naukowego w Toruniu prof. Andrzej Woszczyk. Wśród zgromadzonych byli: duchowni Kościoła prawosławnego, kapłani Kościoła katolickiego, alumni, parlamentarzyści, przedstawiciele władz samorządowych. Obecnych powitał ks. prof. Jerzy Bagrowicz, który jednocześnie wprowadził w obrady Colloquia Torunensia.
W pierwszym wykładzie pt. „Religia w życiu społecznym - perspektywa historyczna” ks. prof. Kazimierz Dola ukazał, jak przez wieki kształtowała się współpraca Kościoła i państwa. Rozważania rozpoczął od starożytności, kiedy religia była w opozycji do państwa. Istniał wówczas nakaz wyznawania religii państwowej, a dobrowolny wybór w tej kwestii przyszedł nieco później. Na przestrzeni lat chrześcijaństwo sukcesywnie wchodziło w życie społeczne - aż do sytuacji, gdy Kościół przejął na siebie obowiązek opieki społecznej. Po próbie rozdzielenia państwa i Kościoła - próbie „oczyszczenia życia społecznego z elementów religijnych i kościelnych”, nastały czasy współczesne, o których traktowała kolejna prelekcja.
„Religia w życiu społecznym - perspektywa współczesna” to referat, w którym o. Jacek Salij ukazał znaczenie chrześcijaństwa w życiu społecznym. Prelegent zwrócił uwagę na cztery idee: „Każdy człowiek jest osobą” (prawda głoszona przez chrześcijaństwo, jej odrzucenie ściągnęło na ludzi wiele nieszczęść, np. holocaust); „Ludzkość jest ogromną rodziną” (idea głosząca szacunek dla potrzebujących pomocy); „poszanowanie dla dobra wspólnego” (istotne w przypadku życia w społeczeństwie) i „zdolność religii do przezwyciężania postaw aspołecznych”. U podstaw propagowania takich idei leży przekonanie, że „wartości moralnych nie można zredukować do ludzkich opinii i przepisów prawa”. Wnioskiem końcowym z drugiej prelekcji jest przekonanie, iż „społeczny wymiar przykazania miłości jest nieoceniony”.
Dr H. Suchocka w wykładzie pt. „Odniesienie do Boga i wartości chrześcijańskich w konstytucjach” odniosła się do konstytucji państw Rady Europy i przytoczyła te akty prawne, w których odniesienie do Boga jest bezpośrednie. Prelegentka wyróżniła trzy grupy konstytucji. W większości konstytucji takiego odniesienia nie umieszczono. Grupę drugą stanowią akty, w których odniesienie do Boga jest klasyczne, np. konstytucje Irlandii lub Grecji. Trzecia grupa zawiera odniesienie w innej formie, czego przykładem są akty Niemiec, Polski czy Słowacji.
Ostatnim referującym miał być prof. Andrzej Zoll, jednak z powodu wyjazdu służbowego jego wykład pt. „Chrześcijanin we współczesnym świecie” odczytał prof. Andrzej Radzimiński. Autor ukazał cechy nowoczesnego państwa. Przy założeniu, że państwo nowoczesne kultywuje równość i brak dyskryminacji ze względu na wyznanie, chrześcijanin nie będzie kimś wyróżniającym się. Państwo winno akceptować ludzką godność, która nie wynika z prawa stanowionego, stąd też praca w niedziele i święta (z pominięciem pracy na rzecz szeroko rozumianej służby drugiemu, np. w resorcie opieki zdrowotnej, czy komunikacji) nie powinna być przymusem wynikającym z sytuacji na rynku pracy.
Podsumowując sesję Colloquia Torunensia ks. prof. J. Bagrowicz zauważył, że aktualnie obserwuje się powrót religii na scenę życia publicznego, a przedstawione wykłady ukazały poziomy obecności chrześcijaństwa w owym życiu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2006-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Watykan: Liturgia Męki Pańskiej

2025-04-18 20:17

[ TEMATY ]

Watykan

Liturgia Meki Pańskiej

Vatican Media

„W naszych czasach bogatych w nowe sztuczne, obliczeniowe, przewidywalne inteligencje tajemnica męki i śmierci Chrystusa proponuje nam inny rodzaj inteligencji: inteligencję Krzyża, która nie kalkuluje, ale kocha; która nie optymalizuje, lecz daje siebie” - powiedział kaznodzieja Domu Papieskiego, o. Roberto Pasolini OFM Cap w Bazylice św. Piotra w Watykanie w czasie Liturgii Męki Pańskiej w Wielki Piątek. Przewodniczył jej w imieniu papieża Franciszka kard. Claudio Gugerotti, prefekt Dykasterii do spraw Kościołów Wschodnich.

Liturgii Męki Pańskiej rozpoczęła się w ciszy. Kard. Gugerotti ubrany w czerwony ornat podszedł przed ołtarz główny świątyni i modlił się w ciszy leżąc krzyżem. Następnie z miejsca przewodniczenia odczytał modlitwę rozpoczynającą Liturgię Słowa. Po wysłuchaniu przez zgromadzonych odśpiewanego po łacinie opisu męki i śmierci Jezusa Chrystusa z Ewangelii według św. Jana kazanie, zgodnie z tradycją tego dnia, wygłosił kaznodzieja Domu Papieskiego, o. Roberto Pasolini OFM Cap.
CZYTAJ DALEJ

Nakazane święta kościelne w 2025 roku

Publikujemy kalendarz uroczystości i świąt kościelnych w 2025 roku.

Wśród licznych świąt kościelnych można wyróżnić święta nakazane, czyli dni w które wierni zobowiązani są od uczestnictwa we Mszy świętej oraz do powstrzymywania się od prac niekoniecznych. Lista świąt nakazanych regulowana jest przez Kodeks Prawa Kanonicznego. Oprócz nich wierni zobowiązani są do uczestnictwa we Mszy w każdą niedzielę.
CZYTAJ DALEJ

Wielkanoc to cząstka wieczności – mówił ks. Jan Twardowski

2025-04-19 13:07

[ TEMATY ]

Wielkanoc

Milena Kindziuk

Red

Nie umiem / być srebrnym aniołem / ni gorejącym krzakiem / tyle Zmartwychwstań już przeszło / a serce mam byle jakie. / Tyle procesji z dzwonami / tyle już alleluja / a moja świętość dziurawa / na ćwiartce włoska się buja – pisał ksiądz poeta Jan Twardowski w wierszu pt. „Wielkanocny pacierz”. Gdy zapytałam go kiedyś, na czym według niego polega zmartwychwstanie Chrystusa, odpowiedział: „na tym, że Chrystus, który umarł, żyje!”.

Była to dla niego „prawda porażająca”. Bo przecież Pan Jezus po zmartwychwstaniu był niby ten sam, ale już zupełnie inny. Nawet Apostołowie nie mogli Go poznać. Wskrzeszona dziewczynka czy Łazarz z Ewangelii pozostali tacy sami. Po wskrzeszeniu - wrócili do normalnego życia, kiedyś potem znów poumierali. Natomiast Pan Jezus po zmartwychwstaniu był zupełnie inny – tłumaczył ks. Twardowski, dodając że właśnie dlatego w Komunii świętej przyjmujemy Zmartwychwstałego Pana Jezusa, a więc przemienionego przez śmierć i zmartwychwstanie. Ktoś, kto przechodzi przez śmierć, już jest inny – to bardzo ważna prawda wiary”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję