Reklama

Czym jest kuria diecezjalna?

Niedziela włocławska 2/2002

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Biskup diecezjalny w sprawowaniu swej władzy w Kościele partykularnym, w zarządzaniu diecezją i pełnieniu zadań duszpasterskich, posługuje się wieloma różnymi organami pomocniczymi. Mogą one mieć charakter jednoosobowy, jak np. wikariusz generalny, wikariusz sądowy (oficjał), dziekan, proboszcz lub kolegialny, jak np. rada kapłańska, rada ekonomiczna, rada duszpasterska. Centralne i priorytetowe miejsce wśród nich zajmuje zespół zwany kurią diecezjalną lub biskupią. Często słyszymy o jej istnieniu, działaniu i podejmowanych decyzjach. Warto przyjrzeć się, czym jest kuria diecezjalna i omówić zasady jej organizacji i działania.

1. Pojęcie kurii diecezjalnej

Nazwa kuria do języka kościelnego przeszła z języka starożytnego Rzymu, gdzie oznaczała podstawową jednostkę organizacyjną obywateli, spełniającą pewne funkcje związane ze sprawowaniem władzy, a następnie także miejsce posiedzeń senatu lub sądu. W Kościele pierwotnym kuria oznaczała prezbiterium miasta biskupiego, które składało się z kapłanów i diakonów. Biskupi podejmowali ważniejsze decyzje po zasięgnięciu jej rady lub po uzyskaniu zgody. W średniowieczu biskup rzymski i biskupi poszczególnych diecezji tworzyli zespoły osób, wyodrębnione spośród prezbiterium, za pośrednictwem których spełniali władzę administracyjną i sądowniczą.

W Kościele współczesnym istnieją kurie na dwóch szczeblach hierarchii jurysdykcji. Są to:) Kuria Rzymska, która wspomaga Biskupa Rzymskiego w kierowaniu Kościołem powszechnym (kan. 360 KPK) oraz Kuria diecezjalna, która wspomaga biskupa diecezjalnego (i tych, którzy są z nim zrównani) w zarządzaniu Kościołem partykularnym. W Polsce na oznaczenie tej kurii dawniej używano nazwy konsystorz biskupi, obecnie używa się także nazwy kuria biskupia. Poza tym istnieją kurie w instytutach życia konsekrowanego i stowarzyszeniach życia apostolskiego, jak również w prałaturze personalnej.

Pojęcie kurii diecezjalnej przechodziło różne fazy rozwoju. Współczesny model kurii diecezjalnej określają normy prawa powszechnego ( kan. 469-494 KPK). Biskupi diecezjalni mogą w pewnej mierze dostosowywać go do własnych potrzeb, tzn. prawo określa obligatoryjnie, jakie organy powinny wchodzić w skład kurii diecezjalnej oraz fakultatywnie, które mogą być ustanowione przez biskupa diecezjalnego stosownie do miejscowych potrzeb i wielkości diecezji (np. moderatora kurii lub kierowników wydziałów czy referatów duszpasterskich).

Jest rzeczą oczywistą, że biskup diecezjalny, kierując powierzonym sobie Kościołem partykularnym, potrzebuje stałej pomocy ze strony specjalnie powołanych instytucji i wykwalifikowanych osób, pozostających z nim w ścisłej łączności i wykonujących pod jego nadzorem zlecone sobie zadania natury pasterskiej, administracyjnej i sądowej. Kuria nie jest tylko urzędem administracyjnym, ale - jak to podkreśla Sobór Watykański II (DB 27) - podatnym narzędziem dla biskupa nie tylko w zarządzie diecezją, lecz również w wykonywaniu dzieła apostolatu.

Zgodnie z kan. 469 KPK, kuria diecezjalna jest to zespół organów i osób, które wspomagają biskupa diecezjalnego w zarządzaniu całą diecezją, a szczególnie w kierowaniu działalnością duszpasterską, jak również w sprawowaniu władzy sądowniczej. Przy pomocy kurii diecezjalnej biskup powinien inicjować i propagować skuteczniejsze metody działalności apostolskiej, przedyskutowane z odpowiednimi radami diecezjalnymi. Kuria powinna także strzec właściwej karności i przestrzegać dyscypliny oraz zwyczajów w Kościele partykularnym. Możemy zatem powiedzieć, że kuria diecezjalna to zespół "organów i osób", czyli całokształt instrumentów ludzkich, materialnych i technicznych, pozostających do dyspozycji biskupa w celu zapewnienia sprawnego kierowania diecezją dla zaradzenia dobru wiernych.

Za pośrednictwem kurii biskup zarządza diecezją w sposób przewidziany w prawie kanonicznym (kan. 391 KPK). Stąd kuria jest stałym instrumentem władzy wykonawczej i sądowniczej, jak również działalności duszpasterskiej. Wykluczone jest więc z zakresu zadań i działań kurii diecezjalnej sprawowanie władzy ustawodawczej, która zarezerwowana jest tylko wyłącznie biskupowi diecezjalnemu. Kuria ma spełniać nie tylko funkcje biurowe, ale funkcje duszpasterskie. Jest również zespołem studyjnym, opracowującym i tworzącym plany duszpasterskie, które następnie biskup analizuje z kolegialnymi organami doradczymi (rada kapłańska i rada duszpasterska).

Zgodnie z przepisem kan. 469 KPK, w skład kurii diecezjalnej wchodzą osoby i organy, które można zakwalifikować do trzech sektorów: pastoralnego, ekonomicznego i sądowniczego. Wszystkie one służą biskupowi pomocą w zarządzaniu diecezją. Mianowanie tych, którzy sprawują urzędy kurialne, należy do biskupa diecezjalnego, gdyż działają one w jego imieniu, a więc są organem ściśle biskupim (kan. 470). Od kandydatów na urzędy kurialne wymaga się wysokich kwalifikacji fachowych i moralnych. O urzędach kurialnych i osobach tam zatrudnionych można mówić w sensie ścisłym i szerszym. W sensie ścisłym w skład kurii diecezjalnej wchodzą te osoby, urzędy i organy, które bezpośrednio w sensie techniczno-prawnym uczestniczą w sprawowaniu władzy wykonawczej i sądowniczej biskupa diecezjalnego. Są to: wikariusz generalny, wikariusz sądowy (oficjał), wikariusz biskupi, sędziowie diecezjalni, kanclerz i notariusze, archiwista, ekonom i rada ds. ekonomicznych, moderator kurii i rada biskupia. Natomiast do kurii w sensie szerszym zaliczyć należy także organy kolegialne, takie jak: rada kapłańska i kolegium konsultorów, rada duszpasterska i kapituła katedralna. Jakkolwiek mają one określone zadania w świadczeniu biskupowi pomocy w sprawowaniu władzy, to nie mają bezpośredniego udziału w sprawowaniu przez biskupa władzy wykonawczej i sądowniczej.

cdn.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2002-12-31 00:00

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Święty Łazarz

Niedziela przemyska 10/2013, str. 8

[ TEMATY ]

św. Łazarz

Wskrzeszenie Łazarza, fot. Flickr CC BY-SA 2.0

Raz w życiu się uśmiechnął, kiedy zobaczył kradzież glinianego garnka. Powiedzieć miał wówczas: „Garstka prochu kradnie inną garstkę prochu”… Ks. Stanisław Pasierb w tomiku wierszy „Rzeczy ostatnie i inne wiersze” pisał pięknie o odczuciach Łazarza: „(...) warto było, ale po to tylko, żeby się dowiedzieć, że On (Chrystus) zanim mnie wskrzesił, płakał ponieważ umarłem...”.

Kiedy Caravaggio, niezrównany mistrz światłocienia, namalował dla bogatego włoskiego kupca, w kościele w Messynie, „Wskrzeszenie Łazarza” obraz nie spotkał się z aprobatą widzów. Porywczy z natury, pełen kontrastów artysta, na oczach zdumionych wiernych pociął malowidło brzytwą, czym wprawił w konsternację nie tylko swego mecenasa, ale i mieszkańców Messyny. Podziel się cytatem Wkrótce w 1609 r., w kościele Służebników Chorych artysta ponownie podjął temat. Martwy, wyciągnięty z grobu Łazarz leży w strumieniu charakterystycznego dla twórczości malarza światła. Pełna patosu scena zyskuje dzięki umiejętnemu zastosowaniu kontrastu światła i cienia. Wśród widzów tej niezwykłej sceny znajduje się także… sam artysta. Wedle Ewangelii św. Jana, z której znamy opis tego wydarzenia, śmierć Łazarza z Betanii wstrząsnęła jego siostrami Martą i Marią. Czasem zdarza się tak (a wszyscy jakoś podświadomie boimy się takiej sytuacji), że kiedy akurat jesteśmy daleko od rodzinnego domu, umiera człowiek nam bliski.
CZYTAJ DALEJ

Dlaczego człowiek tak bardzo boi się Boga?

2025-12-17 08:49

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Adobe Stock

Nie bój się – mówi do Józefa anioł Pański. Z podobnym wezwaniem zwracał się wcześniej do Maryi. Nie bój się, Maryjo – mówił, zwiastując Jej, że została wybrana, by stać się Matką Jezusa Chrystusa.

Z narodzeniem Jezusa Chrystusa było tak. Po zaślubinach Matki Jego, Maryi, z Józefem, wpierw nim zamieszkali razem, znalazła się brzemienną za sprawą Ducha Świętego. Mąż Jej, Józef, który był człowiekiem sprawiedliwym i nie chciał narazić Jej na zniesławienie, zamierzał oddalić Ją potajemnie. Gdy powziął tę myśl, oto Anioł Pański ukazał mu się we śnie i rzekł: «Józefie, synu Dawida, nie bój się wziąć do siebie Maryi, twej Małżonki; albowiem z Ducha Świętego jest to, co się w Niej poczęło. Porodzi Syna, któremu nadasz imię Jezus, On bowiem zbawi swój lud od jego grzechów». A stało się to wszystko, aby się wypełniło słowo Pańskie powiedziane przez Proroka: «Oto Dziewica pocznie i porodzi Syna, któremu nadadzą imię Emmanuel», to znaczy Bóg z nami. Zbudziwszy się ze snu, Józef uczynił tak, jak mu polecił Anioł Pański: wziął swoją Małżonkę do siebie.
CZYTAJ DALEJ

Papież rozmawiał z prezydentem Izraela o antysemityzmie i pokoju

2025-12-17 18:25

[ TEMATY ]

Leon XIV

Vatican Media

Dziś po południu Leon XIV rozmawiał z prezydentem Izraela. Izaak Herzog zadzwonił do Papieża z okazji zbliżających się świąt Bożego Narodzenia i żydowskiego święta Chanuka. Ojciec Święty zapewnił o stanowczym potępieniu wszelkich form antysemityzmu i ponowił apel o kontynuowanie procesu pokojowego.

O rozmowie poinformowało Biuro Prasowe Stolicy Apostolskiej. Jak czytamy w komunikacie, „w świetle niedawnego zamachu terrorystycznego w Sydney, Ojciec Święty ponownie wyraził zdecydowane potępienie Kościoła katolickiego dla wszelkich form antysemityzmu, które na całym świecie nadal sieją strach we wspólnotach żydowskich i w całym społeczeństwie”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję