Reklama

Architekt i rzeźbiarz w służbie Kościołowi

Niedziela przemyska 36/2007

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W Muzeum Ziemi Przemyskiej (pl. Czackiego 3) do 25 września br. jest dostępna wystawa poświęcona pracy dawnych mistrzów - architekta Jana Sas Zubrzyckiego i rzeźbiarza Andrzeja Lenika, współpracujących ze sobą w realizacji obiektów sakralnych. Komisarz wystawy dr Grażyna Stojak, historyk sztuki, pomysłodawca i realizator jej całokształtu, przybliżyła zwiedzającym postacie, których praca służy Kościołowi również współcześnie.
Jan Sas Zubrzycki, ur. na Podolu w 1860 r., zm. w 1935 we Lwowie, był znanym architektem lwowskim i krakowskim, wybitnym profesorem Politechniki Lwowskiej. Wykonał kilkadziesiąt projektów kościołów i obiektów sakralnych oraz wielu budowli użyteczności publicznej, m.in. Kasy Oszczędności w Brzozowie. W naszej archidiecezji są to kościoły w Miejscu Piastowym, Jedliczu, Trzebini, Błażowej. Wiele budowli wg jego projektów istnieje na terenie dawnej Galicji, na ziemi kieleckiej i sandomierskiej. Był znakomitym rysownikiem i malował akwarele przedstawiające polską architekturę. Ponadto zostawił po sobie wiele książek, takich jak „Filozofia architektury”, „Styl zygmuntowski”, „Kowalstwo”, „Polskie budownictwo drewniane” i inne.
Andrzej Lenik, ur. w Krościenku Niżnym pod Krosnem w 1964 r., zm. w 1929 r., to absolwent Krakowskiej Szkoły Sztuk Pięknych i uczeń prof. Walerego Gadomskiego. W ciągu 40 lat aktywności zawodowej wykonał niezliczoną liczbę rzeźb sakralnych i pomników, m.in. jego pracą jest obelisk z popiersiem Tadeusza Kościuszki w Odrzykoniu i pomnik ku czci powstańców styczniowych na cmentarzu w Krośnie (wykonany wg projektu Napoleona Nawarskiego). Ołtarz kościoła Ojców Dominikanów w Czortkowie, który został zbudowany wg projektu Jana Sas Zubrzyckiego, to również jego wybitne dzieło. Andrzej Lenik walczył o uznanie dla sztuki rodzimej, przeciwstawiając jej autentyczną wartość zachodniej tandecie, zalewającej ówczesny rynek. Ostatecznie został złamany barbarzyństwem Rosjan w okresie I wojny światowej, którzy jego szlachetnym drewnem przeznaczonym na wykonanie rzeźb i ołtarzy opalali swoje koszary, a galopująca inflacja wyniszczyła go ekonomicznie.
Pochylając się nad pracą bohaterów wystawy, przypomniały mi się słowa śp. bp. Jana Chrapka: „Pamiętaj, żyj tak, aby ślady twoich stóp przetrwały ciebie”. Ich ślady przetrwały i służą współcześnie żyjącym. Ekspozycję ok. 70 tablic zawierających projekty i szkice pochodzące z Muzeum Architektury we Wrocławiu opracowały Alicja Wodzińska i Zofia Gunaris we współpracy z Muzeum Narodowym Ziemi Przemyskiej. Natomiast prace Andrzeja Lenika udostępniło Muzeum Podkarpackie w Krośnie. Wystawę poprzedza galeria 69 zdjęć ks. dr. Piotra Drewniaka opracowanych przez wspomniane muzeum, a przedstawiających obiekty sakralne projektowane przez Jana Sas Zubrzyckiego w ich obecnym stanie.
Otwarcie wystawy swoją obecnością zaszczycili Jan Tysson ze Lwowa, wnuk Jana Sas Zubrzyckiego, i Andrzej Federkiewicz z Wrocławia, wnuk Andrzeja Lenika. Byli obecni również komisarz wystawy Alicja Wodzińska z Muzeum Architektury we Wrocławiu oraz Zdzisław Gil z Muzeum Podkarpackiego w Krośnie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Litania nie tylko na maj

Niedziela Ogólnopolska 19/2021, str. 14-15

[ TEMATY ]

litania

Karol Porwich/Niedziela

Jak powstały i skąd pochodzą wezwania Litanii Loretańskiej? Niektóre z nich wydają się bardzo tajemnicze: „Wieżo z kości słoniowej”, „Arko przymierza”, „Gwiazdo zaranna”…

Za nami już pierwsze dni maja – miesiąca poświęconego w szczególny sposób Dziewicy Maryi. To czas maryjnych nabożeństw, podczas których nie tylko w świątyniach, ale i przy kapliczkach lub przydrożnych figurach rozbrzmiewa Litania do Najświętszej Maryi Panny, popularnie nazywana Litanią Loretańską. Wielu z nas, także czytelników Niedzieli, pyta: jak powstały wezwania tej litanii? Jaka jest jej historia i co kryje się w niekiedy tajemniczo brzmiących określeniach, takich jak: „Domie złoty” czy „Wieżo z kości słoniowej”?

CZYTAJ DALEJ

#NiezbędnikMaryjny: Litania Loretańska - wezwania

[ TEMATY ]

litania loretańska

Adobe Stock

Litania Loretańska to jeden z symboli miesiąca Maja. Jest ona także nazywana „modlitwą szturmową”. Klamrą kończąca litanię są wezwania rozpoczynające się od słowa ,,Królowo”. Czy to nie powinno nam przypominać kim dla nas jest Matka Boża, jaką ważną rolę odgrywa w naszym życiu?

KRÓLOWO ANIOŁÓW

CZYTAJ DALEJ

Matko Zasypiająca, módl się za nami...

2024-05-21 20:50

[ TEMATY ]

Rozważania majowe

Wołam Twoje Imię, Matko…

Karol Porwich/Niedziela

Przed nami Bazylika Mariacka, która skrywa w sobie wiele skarbów. Jednym z nich jest ołtarz Zaśnięcia Najświętszej Marii Panny jest jednym z najwybitniejszych dzieł późnogotyckiej sztuki rzeźbiarskiej w Europie.

Rozważanie 22

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję