Reklama

Życie jak jazz, czyli jak być dominikaninem

Niedziela małopolska 49/2007

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

...tych, którzy są Jej godni, sama szuka wszędzie, i na ich drogach zjawia się łaskawie
I w każdym ich zamyśle, witając ich, spotyka.
Najpewniejszym Jej początkiem jest pożądanie nauki.
A dbałość o naukę jest miłość.
A miłość jest trzymanie się praw Mądrości.
A trzymanie się Jej praw jest pewność niezniszczenia.
A niezniszczenie sprawia, że człowiek jest blisko Boga.
Tak pożądanie Mądrości prowadzi do Królestwa.
(Mdr 6, 16-20, w tłumaczeniu Cz. Miłosza)

Umiłowanie Mądrości jest wpisane głęboko w charyzmat Zakonu Kaznodziejskiego popularnie zwanego dominikanami. Zakon ten został założony na początku XIII wieku przez św. Dominika Guzmána. Dominikanie przyjęli regułę napisaną przez św. Augustyna, opatrując ją własnymi konstytucjami. Misją zakonu jest przede wszystkim dawanie żywego świadectwa wiary, dbałość o liturgię i głoszenie słowa Bożego oraz dogłębne kształcenie. Umiłowanie nauki prowadzić ma do poznania Prawdy.
W Polsce zakon dominikański istnieje od roku 1222. Sprowadzenie dominikanów do Polski odbyło się dzięki staraniom ówczesnego biskupa krakowskiego Iwona Odrowąża. Bezpośrednim założycielem Zakonu Kaznodziejskiego w Polsce był św. Jacek Odrowąż, którego 750-lecie śmierci obchodzimy w bieżącym roku.
Kolebką działalności dominikanów w Polsce jest Kraków. W 1223 r. dominikanie otrzymali kościół Świętej Trójcy, w którym do dziś istnieje klasztor i silne duszpasterstwo zakonne. Stąd zostali rozesłani, by pełnić swoją misję na ziemiach polskich, m.in. do Wrocławia, Płocka, Sandomierza, Gdańska, Kamienia Pomorskiego.

Krakowscy dominikanie

Reklama

Obecnie w klasztorze Dominikanów w Krakowie mieszka ok. 100 ojców i braci. Prawie 70 z nich to studenci teologii. Bracia studenci pochodzą nie tylko z Polski, ale także z Ukrainy, Węgier i Białorusi.
Zasadnicza formacja zakonna dominikanów trwa 7 lat - najpierw jest roczny nowicjat w Poznaniu, a potem 2 i pół roku studiów filozoficznych - 2 lata w Warszawie i pół roku w Krakowie (studia kończą się absolutorium) oraz 3 i pół roku studiów teologicznych w Krakowie (kończą się egzaminem magisterskim). To studia podstawowe, które musi przejść każdy dominikanin, aby rozpocząć pracę kaznodziejską. Równolegle do formacji intelektualnej przebiega formacja duchowa. Zaczyna się ona jeszcze przed wstąpieniem do klasztoru.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Ochładzanie entuzjazmu

Zanim kandydat do Zakonu Kaznodziejskiego zostanie przyjęty do nowicjatu, musi przez rok poznawać regułę, misję i charyzmat zakonu, żyjąc przy tym w świecie, studiując, pracując etc. To czas rozeznawania powołania, refleksji, czas pierwszej próby. Wybrani ojcowie odpowiedzialni za formację przyglądają się w tym czasie kandydatowi, by stwierdzić, czy ma on predyspozycje do życia zakonnego. „Łaska buduje na naturze” - normalną sprawą jest, że nie wszyscy nadają się do pójścia tą drogą.
Często stosuje się tu metodę, preferowaną przez św. Benedykta - mówi o. Zbigniew Krysiewicz OP. - Uczył on, że gdy ktoś zgłosi chęć wstąpienia do zakonu, trzeba go wpierw odprawić z niczym i dodatkowo wylać mu jeszcze przysłowiowy kubeł pomyj na głowę. Gdy powróci, należy otworzyć mu drzwi, ale nie pozwolić na pozostanie. Gdy jednak wróci po raz trzeci, trzeba go przyjąć, jakby to sam Mistrz, Jezus Chrystus, zapukał do drzwi. Dlatego ten pierwszy etap „ochładzania entuzjazmu” służy de facto wypróbowaniu swego zakochania w Chrystusie. Wszystko po to, aby przyszły zakonnik mógł w przyszłości przetrwać próbę czasu i wierności swemu wyborowi - dodaje o. Krysiewicz.

Droga Mądrości

Reklama

Zakon Kaznodziejski głosi Chrystusa nie tylko z ambony, ale w każdym środowisku, w którym znajdą się dominikanie. Ojcowie i bracia, oprócz wymaganych studiów podstawowych, mogą podejmować dalszą, bądź równoległą, naukę w różnych dziedzinach wiedzy. Najczęściej podejmowane są uzupełniające studia filozoficzne oraz teologiczne, np. na uczelniach w miastach, w których są dominikańskie klasztory. Można jednak powiedzieć, że każdy zakonnik rozwija swoje talenty według darów otrzymanych od Boga i pragnienia zdobywania wiedzy. Dlatego nie brakuje dominikańskich braci na kierunkach artystycznych, humanistycznych czy matematyczno-przyrodnicznych. Dodatkowe umiejętności i kwalifikacje mają pomóc w realizacji misji zakonnej. Studia muzyczne np. dają możliwość udoskonalania artystycznego kształtu liturgii.
Pragnienie wiedzy, która prowadzi do poznania Prawdy, wpisane jest głęboko w duchowość dominikańską, która mówi za słynnym dominikaninem św. Tomaszem: „Kontemplujcie i dzielcie się z innymi owocami kontemplacji”. - Dominikanie nie mają gotowych odpowiedzi na pytania, jakie stawiają świat i ludzie - mówi o. Z. Krysiewicz. - Jesteśmy po to, aby towarzyszyć ludziom w poszukiwaniu Prawdy; odpowiedź na najważniejsze pytania każdy musi znaleźć sam - my możemy go tylko do niej podprowadzić. Św. Tomasz mawiał, że rozumem oświeconym wiarą człowiek jest zdolny dojść do poznania Boga.

Duchowość

Struktura Zakonu Dominikanów łączy w sobie monastycyzm z dyspensami do życia czynnego; to życie prowadzone na styku głębokiej kontemplacji i pełnego oddania apostolstwu. Dzieje się tak praktycznie od czasów powstania zakonu. Klasztory, w których żyją bracia dominikanie, zapewniają wszystkie potrzebne środki do wzrostu duchowego i intelektualnego. Dominikanie ogromny nacisk kładą na osobiste doświadczenie Boga. Fundamentalną zasadą jest głoszenie prawdy o tym, co zdołali poznać, opierając się na osobistej relacji z Mistrzem, którego poznają w trakcie studiów i potem, już jako ojcowie, kapłani. Nie teoretyzują. A studia nie służą tylko pomnażaniu wiedzy - to droga prowadząca do Jedynego. Głoszą słowo Boże najpierw „do wewnątrz”, do swoich współbraci, potem dopiero dla wiernych świeckich. To pierwszy i najlepszy bufor, który zapobiega powstawaniu niejasności. Życie w zakonie, tak jak życie w rodzinie, kształtuje człowieka. Nie praktykują szczególnej ascezy; wierność studium i wierność człowiekowi są daleko bardziej wymagające niż jakiekolwiek ćwiczenia duchowe. Największą ofiarą jest dla nich dobre i solidne wykonywanie codziennych obowiązków. To wymaga częstokroć większego poświęcenia, niż mogłoby się wydawać...

Dominikańscy święci?

- Owszem, to nasi współbracia w powołaniu i w wierze - mawiają dominikanie. Mocno wierzą w tajemnicę świętych obcowania, ale nie uprawiają kultu świętych. Wspominają ich, aby przypomnieć czasy, w których żyli, by objąć cały kontekst historyczny, a nieraz, żeby lepiej pewne rzeczy zrozumieć. Jednak żaden dominikanin nie powie, że trzeba naśladować tego czy innego świętego. - Mamy słuchać tego samego Mistrza, Jezusa Chrystusa - mówi o. Zbigniew. - Św. Jacek czy św. Dominik, to nasi bracia, którzy już przeszli do Domu Ojca. Mamy być posłuszni temu samemu Duchowi, który prowadził św. Dominika, czyli odczytywać głos Ducha Świętego w każdych czasach. Dominik rozpoczął, my kontynuujemy, ale prowadzi jeden i ten sam Duch. Powinniśmy odkrywać talenty i predyspozycje, w które wyposażył nas Ojciec, pomnażać je i nimi służyć. Tak rozumiemy wierność charyzmatowi naszego zakonu. Przede wszystkim powinniśmy skupiać się na naszym Mistrzu, na tym, czego On od nas oczekuje.

Wspólnota

Choć często spotykamy ojców i braci dominikanów na uczelniach, w różnych środowiskach intelektualnych, podczas dyskusji i prowadzących wykłady, zakonnicy podkreślają bardzo mocno, że fundamentem ich pracy jest życie wspólnotowe. I pomimo iż niektórzy z uśmiechem zauważają, że wspólnotowość dominikańska polega na ćwiczeniu się w cierpliwości, to właśnie z niej bracia dominikanie czerpią siłę do pracy, zarówno tej kaznodziejskiej, duszpasterskiej, jak i intelektualnej.
Podstawą wspólnotowego życia jest modlitwa o określonych porach dnia. To także wspólne posiłki, rekreacja, rozmowy, porady duchowe, wspólne dzieła, dzielenie się wiarą i odkryciami. Dominikańskie intencje modlitewne wspierają także swoją modlitwą siostry klauzurowe - Mniszki Zakonu Kaznodziejskiego. To modlitwa jest siłą sprawczą każdego dobrego dzieła, odkrycia, dobrze wykonanej pracy. Każdy ma wsparcie we wspólnocie, tak jak w rodzinie.
- Jeden z naszych współbraci - opowiada o. Zbigniew - mówi, że życie dominikańskie jest jak jazz. Żeby dobrze grać, każdy musi doskonale znać i opanować swój instrument, a potem musi wsłuchać się we wspólny rytm, we wspólny motyw podany przez Ducha Świętego, i słuchać innych instrumentów. To dopiero daje Muzykę...

2007-12-31 00:00

Oceń: +3 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Świadectwo s. Marii Druch: uratował mnie mój Anioł Stróż

[ TEMATY ]

świadectwo

Anioł Stróż

Krzysztof Piasek

S. Maria Druch prowadzi rekolekcje i głosi konferencje na temat aniołów.

S. Maria Druch prowadzi rekolekcje i głosi konferencje na temat aniołów.

Historia, którą specjalnie dla was, Drodzy Czytelnicy, dzieli się tu siostra Maria, dotyczy czasów jej dzieciństwa. Jednak mocno utkwiła jej w pamięci i z pewnością miała wpływ na późniejszy wybór drogi życiowej.

„Nie ma dzisiaj zakątka ziemi, nie ma człowieka ani takich jego potrzeb, których by nie dosięgła ich (aniołów) uczynność i opieka”. Wiecie, Drodzy Czytelnicy, kto jest autorem tych słów? Wypowiedział je nieco już dziś zapomniany arcybiskup mohylewski Wincenty Kluczyński, który założył w Wilnie (w 1889 r.) żeńskie bezhabitowe zgromadzenie zakonne – Siostry od Aniołów. Wspominam o tym nie bez powodu, bo autorką kolejnego świadectwa jest siostra Maria Druch z tego właśnie anielskiego zgromadzenia. Historia, którą specjalnie dla was, Drodzy Czytelnicy, dzieli się tu siostra Maria, dotyczy czasów jej dzieciństwa. Jednak mocno utkwiła jej w pamięci i z pewnością miała wpływ na późniejszy wybór drogi życiowej. Oddajemy zatem jej głos. „Miałam wtedy 13 lat. Spędzałam ferie zimowe u wujka. Jego dom był położony nieopodal żwirowni. Latem kąpaliśmy się w zalanych wykopach. Trzeba było uważać, ponieważ już dwa metry od brzegu było tak głęboko, że nie dało się złapać gruntu pod stopami. Zimą było to doskonałe miejsce na spacery. Woda zamarzała, lód był bardzo gruby, rybacy łowili ryby w przeręblach. Czułam się tam bardzo bezpiecznie. W czasie jednego z takich moich spacerów obeszłam dookoła wysepkę i znalazłam się w zatoce, gdzie temperatura musiała być wyższa. Nagle usłyszałam dźwięk… trtttttt. Zorientowałam się, że lód pode mną pęka. Nie znałam wtedy zasady, że powinno się położyć i wyczołgać z zagrożonego miejsca. Wpadłam w panikę. Zrobiłam rzecz najgorszą z możliwych. Zaczęłam szybko biec do oddalonego o około dziesięć metrów brzegu. Lód pode mną się nie łamał, ale był rozmokły i czułam, że im bliżej jestem celu, tym moje stopy coraz głębiej się w niego zapadają. Kiedy ostatecznie dotarłam do brzegu, serce chciało ze mnie wyskoczyć. Byłam w szoku. Dopiero po dłuższej chwili dotarło do mnie, co się wydarzyło. Według zasad fizyki powinnam znajdować się w wodzie. Nie miałam prawa dobiec do brzegu po rozmokłym lodzie, naciskając na niego tak mocno. Wiem też, jak tam było głęboko – nie biegłam po dnie pokrytym lodem. Pode mną były wielometrowe otchłanie. Wtedy uznałam to za przypadek, szczęście.
CZYTAJ DALEJ

Nowenna do św. Franciszka z Asyżu

Św. Franciszku, naucz nas nie tyle szukać pociechy, co pociechę dawać, nie tyle szukać zrozumienia, co rozumieć, nie tyle szukać miłości, co kochać!

Wszechmogący, wieczny Boże, któryś przez Jednorodzonego Syna Swego światłem Ewangelii dusze nasze oświecił i na drogę życia wprowadził, daj nam przez zasługi św. Ojca Franciszka, najdoskonalszego naśladowcy i miłośnika Jezusa Chrystusa, abyśmy przygotowując się do uroczystości tegoż świętego Patriarchy, duchem ewangelicznym głęboko się przejęli, a przez to zasłużyli na wysłuchanie próśb naszych, które pokornie u stóp Twego Majestatu składamy. Amen.
CZYTAJ DALEJ

Jak rozumieć świętych obcowanie?

2025-10-02 21:00

[ TEMATY ]

Credo

Adobe Stock

Punkty Credo są niczym drogowskazy na drodze wiary, które dzięki książce „Credo. Krok po kroku” możemy dostrzec i jeszcze pełniej zrozumieć.

Ksiądz prof. Janusz Lekan, dogmatyk i duszpasterz, profesor na Wydziale Teologii KUL, autor licznych publikacji naukowych i popularyzatorskich, tym razem dotyka spraw fundamentalnych dla ludzi wierzących – w sposób jasny i przystępny analizuje Wierzę w Boga, czego owocem jest książka „Credo. Krok po kroku”. Publikacja ta staje się w Roku Świętym 2025 zaproszeniem do przejrzenia się w „zwierciadłach wiary”. Autor dotyka elementarnej dla wierzących kwestii, czyniąc to z niezwykłą wrażliwością duchową i pedagogicznym zacięciem. Autor wyjaśnia krok po kroku przebogatą treść Credo. Książka ks. prof. Lekana stanowi istotną pomoc w ukazaniu ludziom wiary sensu tego, w co wierzą, i poszczególnych prawd wiary.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję