Reklama

2 lutego Światowy Dzień Życia Konsekrowanego

Dar kieleckiego Karmelu

Wybierają ukrycie za kratą i w klauzurze. Po ludzku - wybór irracjonalny, nikomu nieprzydatny. W perspektywie wiary - odpowiedź na dotknięcie łaski, której źródło nie wysycha. Drzewo żyje dzięki niewidocznym korzeniom - i ktoś tak kiedyś określił Karmel - jako korzenie dla Kościoła. W diecezji kieleckiej karmelitański Dom - czyli wspólnota Mniszek Bosych Zakonu Najświętszej Maryi Panny z Góry Karmel, obchodzi w tym roku jubileusz 50-lecia.

Niedziela kielecka 5/2008

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Źródło, które nie wysycha

Kolebką zakonu jest Góra Karmel w Palestynie - miejsce działalności proroka Eliasza - inspiratora pustelniczego i kontemplacyjnego życia oraz duchowego patriarchy Zakonu. W XII wieku do pustelników żyjących na Górze Karmel dołączyli rycerze wypraw krzyżowych, tworząc z czasem zorganizowany styl życia zakonnego. Z początku XIII wieku pochodzi Reguła Pierwotna, do dzisiejszego dnia kształtująca duchowy ideał Karmelu.
Z powodu prześladowań ze strony mahometan pustelnicy byli zmuszeni wyemigrować do Europy, gdzie wśród licznych trudności, pamiętnego 16 lipca 1251 r. przyszła im z pomocą Matka Boża - główna patronka Karmelu, ofiarując (w wizji udzielonej ówczesnemu generałowi Zakonu św. Szymonowi Stockowi) dar szkaplerza św. jako znak swej szczególnej troski i opieki nad Zakonem.
Początki gałęzi żeńskiej sięgają połowy wieku XV. Natomiast powstanie Karmelitanek Bosych jest owocem reformy podjętej w 1562 r. przez św. Teresę od Jezusa, karmelitankę z Ávila (Hiszpania) - wielką kontemplatyczkę, autorkę dzieł mistycznych i doktora Kościoła. Ojcem Karmelu reformowanego - zarówno gałęzi żeńskiej, jak i męskiej - stał się św. Jan od Krzyża - również mistyk i doktor Kościoła.
Reforma szybko rozszerzyła się poza granice Hiszpanii. Do Polski Karmelitanki Bose przybyły z Belgii już w roku 1612. Karmel w Polsce rozwijał się prężnie, niebawem jednak zabory i zawieruchy wojenne poważnie zakłóciły rozwój wspólnot aż do połowy XX wieku. Do odnowy Karmelu przyczynił się w tym trudnym momencie historii św. Rafał Kalinowski. Obecnie w Polsce istnieje 27 klasztorów. W ostatnich latach powstały również polskie fundacje karmelitańskie poza granicami kraju (Islandia, Norwegia, Ukraina, Słowacja).

50 lat w Kielcach

U początków historii obchodzącego właśnie półwiecze Karmelu w Kielcach jest inicjatywa bp. Czesława Kaczmarka, który wyraził pragnienie sprowadzenia Karmelitanek Bosych do swojej diecezji. 14 lipca 1958 r. pięć Karmelitanek z Wrocławia (z których trzy w 1938 r. brały udział w fundacji Karmelu w Wilnie) dało początek karmelitańskiej fundacji na ziemi świętokrzyskiej. Patronką klasztoru jest Matka Boża z Góry Karmel - Matka Boża Szkaplerzna.
Trudne lata tworzenia zrębów wspólnoty, jak i rozbudowy małego, jednorodzinnego domku położonego wówczas za miastem wśród łanów zbóż, na skraju lasu, szybko zaowocowały nowymi powołaniami. Obecnie kielecki Karmel liczy 16 sióstr.
Z kaplicy klasztoru pw. Królowej i Ozdoby Karmelu mogą korzystać wszyscy chętni - zarówno w wymiarze codziennej Eucharystii, jak i osobistej modlitwy (indywidualne dni skupienia lub rekolekcje). Istnieje również możliwość, choć spoza krat, uczestniczenia w modlitwie liturgicznej mniszek. W niedzielę i święta Eucharystia jest sprawowana o godz. 8.30, w piątki o 8, w pozostałe dni powszednie o 6.45.
Wiernych gromadzą także ważne dla Karmelu święta i wtedy Eucharystia jest zawsze o godz. 17: 16 lipca - główna uroczystość odpustowa Matki Bożej z Góry Karmel, 1 października św. Teresy od Dzieciątka Jezus, 15 października - św. Teresy z Avila, 14 grudnia - św. Jana od Krzyża.
Centralne uroczystości jubileuszowe 50-lecia kieleckiego Karmelu rozpoczną się 13 lipca Eucharystią o godz. 17 pod przewodnictwem bp. Mariana Florczyka i trwać będą do uroczystości Matki Bożej z Góry Karmel 16 lipca. W tych dniach Eucharystia będzie sprawowana również o godz. 17.

„Odrobina czystej miłości”

Celem każdej Karmelitanki Bosej jest dążenie do jak najpełniejszego zjednoczenia z Bogiem przez miłość, która staje sie bezcennym sposobem apostolstwa. Odrobina czystej miłości jest cenniejsza przed Bogiem (...) i więcej przynosi korzyści Kościołowi, niż wszystkie inne dzieła razem wzięte - uczy św. Jan od Krzyża.
Hasło całego Karmelu stanowi realizacja zawołania proroka Eliasza: Żarliwością rozpaliłem się o chwałę Pana, Boga Zastępów.
Praktyka modlitwy, kontemplacji, milczenia, umartwienia oraz samotność klauzury - to konieczne środki pozwalające osiągnąć ten cel.
Na charyzmat Karmelu składa się kilka elementów.
Pierwszym z nich jest wymiar kontemplacyjno-klauzurowy. Oznacza on, iż „na mocy swego powołania karmelitanki są wezwane do kontemplacji w modlitwie i życiu (...), do tajemniczego zjednoczenia z Bogiem, w przyjaźni z Chrystusem i w zażyłości z Najświętszą Maryją Panną w życiu, w którym modlitwa i ofiara z siebie splatają się w jedno z wielką miłością do Kościoła” (Konstytucje I, 10).
Aby otrzymać ten wielki darmowy dar kontemplacji, w codziennym karmelitańskim dniu króluje modlitwa, milczenie i troska o czystość serca, które ma być wolne od rzeczy i korzyści ziemskich. Spełnienie tego zadania ułatwia też samotność klauzury. Nie wypływa ona bynajmniej z lekceważenia lub pogardy świata, ale ma pomóc w nieustannej modlitwie i rozważaniu Słowa Bożego. Klauzura uczy także miłości wszystkich ludzi - miłości już nie tyle ludzkiej, ograniczonej, ale płynącej ze zjednoczenia z Chrystusem.
Drugim elementem karmelitańskiego charyzmatu jest głęboki wymiar maryjny. - Wyraża się on w kontemplacji Dziewicy Maryi, aby poznawszy Ją, móc Ją pełniej naśladować i przyjąć jako Matkę, Siostrę i Mistrzynię duchową, będącą „najjaśniejszym wzorem życia kontemplacyjnego w Kościele” (por. KKK 2655) oraz przewodniczką i niezawodną pomocą w drodze do świętości - wyjaśniają kieleckie Karmelitanki.
Kolejny element to duch prorocki i pustelniczy (wzorem jest tu prorok Eliasz), który wyraża się w radykalnym dążeniu do zewnętrznego i wewnętrznego ogołocenia i samotności. Warto tu wyjaśnić, że do istoty powołania prorockiego, również w Starym Testamencie, nie tyle należało przepowiadanie przyszłości - jak przeważnie się uważa - lecz bycie jasnym, czytelnym świadkiem Boga i znakiem Jego obecności. Jednym z zewnętrznych wyrazów pustelniczego wymiaru życia w Karmelu jest ograniczenie liczby sióstr w klasztorze do 21 oraz samotność celi. Wymiar wspólnotowy wyraża się natomiast we wspólnej modlitwie, posiłkach i rekreacjach.
Praca, którą zajmuje się Karmelitanka Bosa, ze swej natury jest bardzo prosta, zazwyczaj ręczna, umożliwiająca nieustanne ukierunkowanie ku Bogu. Mniszki wykonują więc wszystkie typowe prace domowe i ogrodowe, zajmują się haftem i szyciem paramentów liturgicznych, malowaniem, pisaniem ikon, wykonywaniem różańców i drobnych dewocjonaliów.
Siostry podkreślają, że „życie Karmelitanki Bosej posiada bardzo mocny charakter eklezjalny”. Każda Karmelitanka w sposób szczególny ofiaruje swe modlitwy, prace, ofiary i krzyże w intencji Kościoła, kapłanów i teologów.
Piękna i sensu karmelitańskiego powołania siostry upatrują w powiedzeniu św. Teresy od Dzieciątka Jezus: „W seru Kościoła - mojej Matki będę miłością”.

(na podst. oprac. Karmelitanek Bosych z Kielc)

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2008-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nowenna do św. Andrzeja Boboli

[ TEMATY ]

św. Andrzej Bobola

Karol Porwich/Niedziela

św. Andrzej Bobola

św. Andrzej Bobola

Niezwyciężony atleta Chrystusa - takim tytułem św. Andrzeja Bobolę nazwał papież Pius XII w swojej encyklice, napisanej z okazji rocznicy śmierci polskiego świętego. Dziś, gdy wiara katolicka jest atakowana z wielu stron, św. Andrzej Bobola może być ciągle stawiany jako przykład czystości i niezłomności wiary oraz wielkiego zaangażowania misyjnego.

Św. Andrzej Bobola żył na początku XVII wieku. Ten jezuita-misjonarz przemierzał rozległe obszary znajdujące się dzisiaj na terytorium Polski, Białorusi i Litwy, aby nieść Dobrą Nowinę ludziom opuszczonym i religijnie zaniedbanym. Uwieńczeniem jego gorliwego życia było męczeństwo za wiarę, którą poniósł 16 maja 1657 roku w Janowie Poleskim. Papież Pius XI kanonizował w Rzymie Andrzeja Bobolę 17 kwietnia 1938 roku.

CZYTAJ DALEJ

Ks. Węgrzyniak: pewność zbawienia skarbem Ewangelii

2024-05-12 07:25

[ TEMATY ]

ks. Wojciech Węgrzyniak

Karol Porwich/Niedziela

Ks. Wojciech Węgrzyniak

Ks. Wojciech Węgrzyniak

Jednym z największych skarbów Ewangelii jest nadzieja, a nawet pewność zbawienia - mówi biblista ks. dr hab. Wojciech Węgrzyniak w komentarzu dla Vatican News - Radia Watykańskiego do Ewangelii uroczystości Wniebowstąpienia Pańskiego 12 maja.

Biblista przypomniał przykładowe fragmenty z Ewangelii, które mówią o niebie: „Kto uwierzy i przyjmie chrzest, będzie zbawiony” (Mk 16, 16), „Kto spożywa moje Ciało i pije moją Krew, ma życie wieczne, a Ja go wskrzeszę w dniu ostatecznym” (J 6, 54), „W domu Ojca mego jest mieszkań wiele. Gdyby tak nie było, to bym wam powiedział. Idę przecież przygotować wam miejsce” (J 14, 2).

CZYTAJ DALEJ

Wniebowstąpienie jest drogą Chrystusa ku pełni objawienia

2024-05-12 16:20

Magdalena Lewandowska

Eucharystia na zakończenie II Kongresu Wieczystej Adoracji

Eucharystia na zakończenie II Kongresu Wieczystej Adoracji

Wniebowstąpienie Jezusa nie oznacza Jego oddalenia – napisał na zakończenie II Kongresu Wieczystej Adoracji kard. Robert Sarah.

Na zakończenie II Kongresu Wieczystej Adoracji Eucharystii we wrocławskiej katedrze przewodniczył bp Maciej Małyga. Z powodów zdrowotnych nie przyjechał kard. Robert Sarah, ale wierni usłyszeli jego homilię i rozesłanie napisane specjalnie na tę okazję. Odczytał je ks. Piotr Wiśniowski z telewizji EWTN.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję