Reklama

Kapłan i przyjaciel

Droga do nieba wiedzie przez ziemię, a najważniejsze - to kochać drugiego człowieka - pokazał ks. Jerzy Popiełuszko, gdy pracował duszpastersko na pierwszych parafiach

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Był 4 października 1975 r. Młody warszawski ksiądz, Jerzy Popiełuszko, zostaje skierowany do parafii pw. Matki Bożej Królowej Polski w Aninie. Przeżywa szok, kiedy się okazuje, że ma zamieszkać... w kinie. Bo właśnie w kinie „Wrzos” mieściła się anińska plebania. Był to zresztą dawny budynek kościelny, przejęty przez państwo i zamieniony na kino.
W Aninie nie było też kościoła. Ks. Jerzy obawiał się, że może być to przeszkoda, by rozwinąć duszpasterstwo. Ale się tym nie zamartwiał. Jakoś instynktownie wyczuwał, że skoro tutaj rzucił go Bóg, to z pewnością po coś.

Tajemnica ks. Jerzego

- Proszę księdza, pomocy, prędko! - ks. Jerzy usłyszał w słuchawce telefonicznej głos zdenerwowanej kobiety. Był środek nocy. Mijała druga. - Co się stało? - zapytał. - Moja córka się dusi. Trzeba zawieźć ją do szpitala, a ja nie mam czym... Ks. Popiełuszko na piżamę wciągnął spodnie, narzucił na siebie kurtkę i wziął kluczyki do samochodu. Po kilku minutach był już w domu swej parafianki. Wziął na ręce ośmioletnie dziecko i zaniósł do samochodu. Mocno docisnął gaz. Błyskawicznie byli się w szpitalu. - Nie wiem, czy spotkałam w życiu tak uczynnego i dobrego człowieka - mówi dzisiaj wzruszona matka dziewczynki. Jest przekonana, że żyje ona właśnie dzięki ks. Jerzemu.
Innym razem Popiełuszko dowiedział się, że w jakiejś rodzinie dziecko choruje na stwardnienie rozsiane. Leczone było wprawdzie w szpitalu, ale lekarstwa nie przynosiły poprawy. - Ratunkiem mogłaby być tylko żywica, którą można okładać kolana - powiedział do księdza zrozpaczony ojciec. - I to wystarczy? - Podobno tak, ale my tej żywicy nie mamy.
Ks. Jerzy zebrał kilku ministrantów i pojechał z nimi w kieleckie lasy, by zebrać trochę żywicy. Zawiózł ją później chorej dziewczynce. A rodzice zaczęli z niej robić dziecku okłady. Wyzdrowiało. Żyje dziś i ma już swoje dzieci.
Parafianie z Anina z tygodnia na tydzień wyraźnie widzieli, że młody wikariusz nie robił nic nadzwyczajnego: uczył katechezy, spowiadał, odprawiał Msze św. Dostrzegał jednak w tym wszystkim człowieka. I to była tajemnica jego charyzmy.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Dieta i ludzkie sprawy

- Uczył nietypowo, starał się zainteresować religią - mówią parafianie, którzy posyłali wtedy dzieci na katechezę do ks. Jerzego.
Chciał, by lekcje nie zanudziły nikogo. Sięgał po różne metody. Odtwarzał np. z taśmy magnetofonowej różne nagrania, przynosił na lekcje rzutnik i wyświetlał slajdy. Bardzo starał się, by mieć dobry kontakt z młodzieżą, by zjednać jej serca i podprowadzić do wiary. Dlatego też założył kółko ministranckie. Z czasem ogarnął je chyba największą troską. Zaczął poświęcać tym chłopcom długie godziny. Grał z nimi w piłkę, mimo że sportu nie lubił, zabierał ich na wycieczki, zapraszał do siebie na pogawędki, organizował ogniska. Otwarty, pełen humoru, umiał nawiązać z nimi kontakt. Tak zresztą jak z dorosłymi. Zgodnie ze swoją kapłańską dewizą („Posyła mnie Bóg, abym głosił Ewangelię i leczył rany zbolałych serc”), nie ograniczał posługi duszpasterskiej jedynie do Mszy św., salki katechetycznej czy konfesjonału. Nie chciał być zamknięty na ludzi. Bronił się przed „skleszeniem”, czyli zamknięciem na plebanii, bez odrobiny miłości do ludzi. Wiedział, że droga do nieba wiedzie przez ziemię. I że prozaiczne, ludzkie sprawy też są ważne. Dlatego przywiązywał wagę do towarzyskich spotkań. Dbał o to, by podtrzymywać kontakty, by pielęgnować zawarte przyjaźnie.
Pewnego razu zajrzał do jednej z rodzin. Od progu wyczuł smakowity zapach obiadu. - Skusi się ksiądz na bigos? - zapytał pan domu, Józef Oryga. - Jestem na diecie - odparł. - To najpierw weźmie ksiądz raphacholin, a potem zje parę łyżek - odpowiedział gospodarz. - To lepiej najpierw bigos, a potem raphacholin! - odparł ks. Jerzy. Po obiedzie skwitował rozbrajająco, z ufnością: - Na pewno mi nie zaszkodzi, przecież to wy gotowaliście.
A potem zaprosił pana Józefa na krótką wycieczkę rowerową.

Reklama

Msza na imieniny

Z rodziną Orygów ks. Popiełuszko zaprzyjaźnił się właściwie przypadkowo. Kiedyś przysiadł się do nich po Mszy św. i zapytał, jak podobało im się jego kazanie. A potem zaprosił ich do siebie na kawę. Tak czynił wielokrotnie, również w stosunku do innych rodzin, dzięki czemu szybko zjednywał sobie ludzi. Łatwo zawiązywał przyjaźnie. A ludzie szybko zaczęli traktować go jak kogoś bardzo bliskiego. Do tego stopnia, że w Wigilię ks. Popiełuszko miał poważny kłopot, bo nie wiedział, od kogo ma przyjąć zaproszenie na wieczerzę. Znalazł jednak rozwiązanie, które miało wszystkich zadowolić. Od rana aż do Pasterki chodził po domach i dzielił się z ludźmi opłatkiem. Niektórzy upierali się, by został dłużej, siadał więc wtedy na chwilę przy stole, próbował jakiejś potrawy i potem szedł dalej. Nie chciał sprawić nikomu przykrości, przyjmował wszystkie zaproszenia.
- Pracował ciężko, od rana do nocy. Życie było twarde. Nie miał czasu, by rozczulać się nad sobą. I całe szczęście, bo zapomniałby wtedy o Panu Bogu, a skupiłby się na sobie - mówił ks. Wiesław Kalisiak, ówczesny (nieżyjący już dzisiaj) proboszcz parafii w Aninie.
Że się nad sobą nie rozczulał, potwierdzają parafianie, którzy obserwowali, że wraz z upływem czasu ze zdrowiem ks. Jerzego jest coraz gorzej. - Zobacz, Jurek ma szyję owiniętą szalikiem, a mimo to siedzi w konfesjonale i spowiada - zakomunikował Józef Oryga swej żonie, gdy stali kiedyś na niedzielnej Mszy św. - Nic mi nie będzie - tłumaczył ks. Jerzy, gdy prosili go, by się położył i przez kilka dni został w domu. - Często widywaliśmy go kaszlącego przy ołtarzu - mówi Wanda Oryga.
Odprawienie Mszy św. sprawiało mu wyraźną trudność. Ale się starał. W rozmowach z ludźmi zawsze podkreślał, że przede wszystkim jest dla nich kapłanem. I że ma im służyć, troszczyć się o ich wiarę. Nie czynił tego w sposób nachalny, nie nawracał na siłę, ale delikatnie podprowadzał do tego, co najważniejsze. - Stałem kiedyś w kościele na Mszy. Jerzy zbierał na tacę. Gdy przechodził koło mnie, powiedział szeptem: „Poczekaj, zaraz tu wrócę”. I po chwili poprosił mnie do konfesjonału - opowiada Józef Oryga. - To była niezwykła spowiedź, nigdy podobnej nie przeżyłem - podkreśla.
Ks. Jerzy miał też zwyczaj odprawiania Mszy w intencji ludzi, z którymi się zaprzyjaźnił. - Przyszedł kiedyś na moje imieniny i wręczył mi obrazek. Na odwrocie napisał datę i godzinę Mszy św., jaką odprawił w mojej intencji - wspomina Wanda Oryga.
Podobnie czynił przy innych okazjach: rocznicy ślubu, urodzin czy na święta. Chętnie wręczał kartki lub książki z własnoręczną dedykacją. „Zapewniam o stałej pamięci w modlitwie” - napisał w jednej z książek. W innej zaś:

Reklama

„Z najlepszymi życzeniami i modlitwą”.

Dzięki niemu ludzie zbliżali się do Kościoła. Wielu wspomina, że nigdy przedtem nie przyszło im do głowy, by zamawiać za kogoś Msze św. z okazji imienin albo urodzin.

Bez „księdzowania”

Słynął z tego, że był w stosunku do ludzi szalenie bezpośredni. Szybko przechodził na „ty”. - Może byśmy tak przestali księdzować? Mówcie mi: Jurek - powiedział kiedyś do Józefa Orygi. A jego dzieci prosił, by nazywały go „wujkiem”. Kiedyś zabrał rodzinę Orygów na wycieczkę do lasu. - Dzieci poprosiły mnie, bym je przewiózł autem. Poprosiłem więc ks. Jerzego o samochód, choć ponad dziesięć lat nie siedziałem za kierownicą - mówi pan Józef. - Nie ma sprawy - odpowiedział z uśmiechem ksiądz. Zaraz za zakrętem jednak zdarzyła się mała stłuczka. Na szczęście nikomu nic się nie stało, ale przód samochodu był porządnie rozbity. - To nic wielkiego, szkodę da się naprawić - oznajmił ks. Popiełuszko, gdy ujrzał swoje auto. I dalej grał z dziećmi w piłkę, jak gdyby zupełnie nic się nie stało. Taki właśnie był.
Podobnie zareagował, gdy ministranci niechcący podpalili mu pokój. Kiedyś, w okresie Bożego Narodzenia, pod nieobecność ks. Jerzego zaczęli palić zimne ognie. A że choinka była już sucha, łatwiej się spaliła. Przy okazji spłonął też telewizor, firanki, omal nie puścili z dymem całej plebanii. - Zdenerwowałem się wtedy, a Jerzyk potrafił przejść nad tym do porządku dziennego. Z dystansem, z humorem, tłumaczył, że ci chłopcy na pewno nie mieli złych zamiarów - opowiadał proboszcz ks. Wiesław Kalisiak.
Ks. Jerzy Popiełuszko wkrótce po święceniach pokazał zatem priorytety swego kapłaństwa. Analiza jego postawy jest ważna, by zrozumieć, co doprowadziło go do działań, jakie podejmował później. I co pomogło mu osiągnąć świętość.

2010-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Boży szaleniec, który uczy nas, jak zawierzyć się Maryi

[ TEMATY ]

Ludwik de Montfort

wikipedia.org

Św. Ludwik Maria Grignion de Montfort jako człowiek oddany Duchowi Świętemu wzrastał w osobistej świętości, „od dobrego ku lepszemu”. Wiemy jednakże, że do tej przygody zaprasza każdego.

Oto o jakich misjonarzy prosi Pana w ekstatycznej Modlitwie płomiennej: „o kapłanów wolnych Twoją wolnością, oderwanych od wszystkiego, bez ojca i matki, bez braci i sióstr, bez krewnych według ciała, przyjaciół według świata, dóbr doczesnych, bez więzów i trosk, a nawet własnej woli. (...), o niewolników Twojej miłości i Twojej woli, o ludzi według Serca Twego, którzy oderwani od własnej woli, która ich zagłusza i hamuje, aby spełniali wyłącznie Twoją wolę i pokonali wszystkich Twoich nieprzyjaciół, jako nowi Dawidowie z laską Krzyża i procą Różańca świętego w rękach (...), o ludzi podobnych do obłoków wzniesionych ponad ziemię, nasyconych niebiańską rosą, którzy bez przeszkód będą pędzić na wszystkie strony świata przynagleni tchnieniem Ducha Świętego.

CZYTAJ DALEJ

św. Katarzyna ze Sieny - współpatronka Europy

Niedziela Ogólnopolska 18/2000

W latach, w których żyła Katarzyna (1347-80), Europa, zrodzona na gruzach świętego Imperium Rzymskiego, przeżywała okres swej historii pełen mrocznych cieni. Wspólną cechą całego kontynentu był brak pokoju. Instytucje - na których bazowała poprzednio cywilizacja - Kościół i Cesarstwo przeżywały ciężki kryzys. Konsekwencje tego były wszędzie widoczne.
Katarzyna nie pozostała obojętna wobec zdarzeń swoich czasów. Angażowała się w pełni, nawet jeśli to wydawało się dziedziną działalności obcą kobiecie doby średniowiecza, w dodatku bardzo młodej i niewykształconej.
Życie wewnętrzne Katarzyny, jej żywa wiara, nadzieja i miłość dały jej oczy, aby widzieć, intuicję i inteligencję, aby rozumieć, energię, aby działać. Niepokoiły ją wojny, toczone przez różne państwa europejskie, zarówno te małe, na ziemi włoskiej, jak i inne, większe. Widziała ich przyczynę w osłabieniu wiary chrześcijańskiej i wartości ewangelicznych, zarówno wśród prostych ludzi, jak i wśród panujących. Był nią też brak wierności Kościołowi i wierności samego Kościoła swoim ideałom. Te dwie niewierności występowały wspólnie. Rzeczywiście, Papież, daleko od swojej siedziby rzymskiej - w Awinionie prowadził życie niezgodne z urzędem następcy Piotra; hierarchowie kościelni byli wybierani według kryteriów obcych świętości Kościoła; degradacja rozprzestrzeniała się od najwyższych szczytów na wszystkie poziomy życia.
Obserwując to, Katarzyna cierpiała bardzo i oddała do dyspozycji Kościoła wszystko, co miała i czym była... A kiedy przyszła jej godzina, umarła, potwierdzając, że ofiarowuje swoje życie za Kościół. Krótkie lata jej życia były całkowicie poświęcone tej sprawie.
Wiele podróżowała. Była obecna wszędzie tam, gdzie odczuwała, że Bóg ją posyła: w Awinionie, aby wzywać do pokoju między Papieżem a zbuntowaną przeciw niemu Florencją i aby być narzędziem Opatrzności i spowodować powrót Papieża do Rzymu; w różnych miastach Toskanii i całych Włoch, gdzie rozszerzała się jej sława i gdzie stale była wzywana jako rozjemczyni, ryzykowała nawet swoim życiem; w Rzymie, gdzie papież Urban VI pragnął zreformować Kościół, a spowodował jeszcze większe zło: schizmę zachodnią. A tam gdzie Katarzyna nie była obecna osobiście, przybywała przez swoich wysłanników i przez swoje listy.
Dla tej sienenki Europa była ziemią, gdzie - jak w ogrodzie - Kościół zapuścił swoje korzenie. "W tym ogrodzie żywią się wszyscy wierni chrześcijanie", którzy tam znajdują "przyjemny i smaczny owoc, czyli - słodkiego i dobrego Jezusa, którego Bóg dał świętemu Kościołowi jako Oblubieńca". Dlatego zapraszała chrześcijańskich książąt, aby " wspomóc tę oblubienicę obmytą we krwi Baranka", gdy tymczasem "dręczą ją i zasmucają wszyscy, zarówno chrześcijanie, jak i niewierni" (list nr 145 - do królowej węgierskiej Elżbiety, córki Władysława Łokietka i matki Ludwika Węgierskiego). A ponieważ pisała do kobiety, chciała poruszyć także jej wrażliwość, dodając: "a w takich sytuacjach powinno się okazać miłość". Z tą samą pasją Katarzyna zwracała się do innych głów państw europejskich: do Karola V, króla Francji, do księcia Ludwika Andegaweńskiego, do Ludwika Węgierskiego, króla Węgier i Polski (list 357) i in. Wzywała do zebrania wszystkich sił, aby zwrócić Europie tych czasów duszę chrześcijańską.
Do kondotiera Jana Aguto (list 140) pisała: "Wzajemne prześladowanie chrześcijan jest rzeczą wielce okrutną i nie powinniśmy tak dłużej robić. Trzeba natychmiast zaprzestać tej walki i porzucić nawet myśl o niej".
Szczególnie gorące są jej listy do papieży. Do Grzegorza XI (list 206) pisała, aby "z pomocą Bożej łaski stał się przyczyną i narzędziem uspokojenia całego świata". Zwracała się do niego słowami pełnymi zapału, wzywając go do powrotu do Rzymu: "Mówię ci, przybywaj, przybywaj, przybywaj i nie czekaj na czas, bo czas na ciebie nie czeka". "Ojcze święty, bądź człowiekiem odważnym, a nie bojaźliwym". "Ja też, biedna nędznica, nie mogę już dłużej czekać. Żyję, a wydaje mi się, że umieram, gdyż straszliwie cierpię na widok wielkiej obrazy Boga". "Przybywaj, gdyż mówię ci, że groźne wilki położą głowy na twoich kolanach jak łagodne baranki". Katarzyna nie miała jeszcze 30 lat, kiedy tak pisała!
Powrót Papieża z Awinionu do Rzymu miał oznaczać nowy sposób życia Papieża i jego Kurii, naśladowanie Chrystusa i Piotra, a więc odnowę Kościoła. Czekało też Papieża inne ważne zadanie: "W ogrodzie zaś posadź wonne kwiaty, czyli takich pasterzy i zarządców, którzy są prawdziwymi sługami Jezusa Chrystusa" - pisała. Miał więc "wyrzucić z ogrodu świętego Kościoła cuchnące kwiaty, śmierdzące nieczystością i zgnilizną", czyli usunąć z odpowiedzialnych stanowisk osoby niegodne. Katarzyna całą sobą pragnęła świętości Kościoła.
Apelowała do Papieża, aby pojednał kłócących się władców katolickich i skupił ich wokół jednego wspólnego celu, którym miało być użycie wszystkich sił dla upowszechniania wiary i prawdy. Katarzyna pisała do niego: "Ach, jakże cudownie byłoby ujrzeć lud chrześcijański, dający niewiernym sól wiary" (list 218, do Grzegorza XI). Poprawiwszy się, chrześcijanie mieliby ponieść wiarę niewiernym, jak oddział apostołów pod sztandarem świętego krzyża.
Umarła, nie osiągnąwszy wiele. Papież Grzegorz XI wrócił do Rzymu, ale po kilku miesiącach zmarł. Jego następca - Urban VI starał się o reformę, ale działał zbyt radykalnie. Jego przeciwnicy zbuntowali się i wybrali antypapieża. Zaczęła się schizma, która trwała wiele lat. Chrześcijanie nadal walczyli między sobą. Katarzyna umarła, podobna wiekiem (33 lata) i pozorną klęską do swego ukrzyżowanego Mistrza.

CZYTAJ DALEJ

Bp Piotrowski: duchowni byli ostoją polskości

2024-04-29 11:42

[ TEMATY ]

bp Jan Piotrowski

duchowni

archiwum Ryszard Wyszyński

Odsłonięcie i poświęcenie pamiątkowej tablicy przy ścianie śmierci - z nazwiskami kilkunastu duchownych katolickich, którzy zginęli w obozie Gross- Rosen w Rogoźnicy

Odsłonięcie i poświęcenie pamiątkowej tablicy przy ścianie śmierci - z nazwiskami kilkunastu duchownych katolickich, którzy zginęli w obozie Gross- Rosen w Rogoźnicy

Duchowni byli ostoją polskości, co uniemożliwiało skuteczne wyniszczenie narodu, zgodnie z niemieckim planem - mówił dzisiaj w kieleckiej bazylice bp Jan Piotrowski, sprawując Mszę św. przy ołtarzu Matki Bożej Łaskawej, z okazji Narodowego Dnia Męczeństwa Duchowieństwa Polskiego.

- To duchowni, według Niemców, byli grupą niezwykle niebezpieczną, ponieważ poprzez swoją pracę duszpasterską wspierali wszystkich Polaków - podkreślał biskup w homilii. - Od początku wojny byli wyłapywani, torturowani, niszczeni i mordowani - dodał. Jak zauważył, „sakramentalne kapłaństwo było dla Niemców, Rosjan, a potem komunistów znakiem sprzeciwu”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję