Reklama

Pismo Święte w katechezie

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Trzęsacz

„Pismo Święte źródłem nauczania religii i współczesnej katechezy” - pod takim hasłem w dniach 10-11 maja br. w Trzęsaczu miała miejsce V Nadbałtycka Debata Katechetyków Polskich. W pierwszym dniu obrad podczas dwóch sesji dyskutowano na temat odkrywania Słowa Bożego w Biblii i trudnościach z tym związanych oraz o znaczeniu Pisma Świętego a koncepcją katechezy. Zwrócono uwagę, że dość powszechnie słyszy się, że Biblia jest wyobcowana z naszej kultury, że wielu uważa, że można ją czytać dzieciom jako księgę zawierającą fantastyczne opowiadania. Dużym utrudnieniem jest laicyzacja, a jej efektem jest wyobcowanie z religijnej tradycji wyrastającej z tekstów biblijnych. Wskazano na konieczność Biblii, tak, by stała się „kodem katechezy”, by teksty biblijne powodowały spotkanie z Chrystusem. Ks. prof. Jan Kochel, mówiąc o błędnych etapach wychowania biblijnego, niedopuszczalnych podejściach do tekstu Pisma Świętego wskazał etapy dydaktyczne w inicjowaniu owego spotkania: Słowo mówi na dziś, wierne oryginałowi, przekazuje Dobrą Nowinę, znajomość bosko-ludzkiej natury Biblii i umiejętność zastosowania w nauczaniu religijnym. Z kolei ks. prof. R. Murawski zaznaczył, że źródłem nauczania katechetycznego jest Pismo Święte i katechizm, i „nie wolno ich oddzielać, choć zawsze istnieją tendencje akcentowania jednego z nich. Zadaniem katechety jest łączenie tych dwóch elementów”.
Koniecznym jest ukazanie, że zamierzeniem autorów natchnionych było przybliżenie i wyjaśnienie czytelnikowi czegoś więcej, pewnej głębi. Biblia uwarunkowana jest czynnikami historycznymi, społecznymi, politycznymi czasów, w jakich powstawały kolejne jej księgi. Stąd też rozpatrywane problemy winno się ukazywać w całym kontekście związków łączących człowieka z Bogiem, np. grzech, jego skutki itd.
Ks. prof. M. Zając zwrócił uwagę, że katecheta ma „zanurzyć tych, których chce zaprowadzić do Chrystusa w Słowie Bożym”. To działanie winna poprzedzić modlitwa. Wskazał również na zagrożenia (zmniejszenie zainteresowania Biblią, ośmieszanie Biblii, konkurencja literatury, filmów nie w wersji chrześcijańskiej, negatywny wizerunek Kościoła, degradacja przestrzeni rodzinnej) i na czynniki wspomagające (atrakcyjność kadry katechetycznej, lokalizacja punktów katechetycznych dla chcących pogłębiać wiadomości o Piśmie Świętym, by to był „pokarm codzienny”). Podczas III sesji obrad zastanawiano się, co to znaczy, że Biblia jest źródłem katechezy, a także nad możliwościami i ograniczeniami katechezy biblijnej. Poruszono również temat nowej podstawy programowej (ks. prof. P. Tomasik, ks. prof. J. Szpet, ks. dr K. Kantowski). Debata polskich katechetyków zorganizowana przez Katedrę Katechetyki i Homiletyki Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Szczecińskiego ukazała ważność Biblii w katechetycznej posłudze Słowa. Po Soborze Watykańskim II, zwłaszcza po ogłoszeniu Konstytucji dogmatycznej o Objawieniu Bożym, w której padają słowa zachęty do czytania i studium ksiąg świętych” (nr 26), w kontekście katechezy szkolnej należy zaakcentować, że Pismo Święte najpierw musi zainteresować katechetę (ks. prof. A. Offmański), by wydobywać z niej sens, a nie odczucie, by było ono Księgą rozświetlającą problemy życia dzisiejszego człowieka. „Tylko przez światło wiary i rozważanie słowa Bożego można zawsze i wszędzie poznawać Boga, w którym «żyjemy, poruszamy się i jesteśmy» (Dz 17, 28), w każdym wydarzeniu szukać Jego woli, widzieć Chrystusa we wszystkich ludziach, czy to bliskich, czy obcych, trafnie osądzać prawdziwe znaczenie i wartość rzeczy doczesnych tak samych w sobie, jak i w stosunku do celu człowieka” (KO 4).
Podstawowymi źródłami dla nauczania religii w szkole są: Objawienie, Tradycja, liturgia i nauczanie Kościoła. Posiadają one charakter biblijny, teologiczno-dogmatyczny, eklezjalny i liturgiczny i mają być gwarancją pełnego i integralnego przekazu wiedzy, prawdy i wartości obecnych w chrześcijaństwie. Są one dla nauczania religii czymś oczywistym. I choć dostrzega się dziś trudności z posługiwaniem się Biblią we współczesnej katechezie i małym jej zainteresowaniem, to należy wierzyć, że zostanie wypracowany sposób na wykorzystanie Ksiąg Świętych w procesie ewangelizacji.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2010-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Papież Leon XIV: Przyjaźń jest prawdziwa, gdy przed „ja” jest „ty”

Jeśli w centrum relacji przyjaźni lub miłości znajduje się nasze „ja”, relacja ta nie może być owocna. Miłość na czas ograniczony jest miłością ograniczonej jakości – mówił Leon XIV do młodzieży Libańskiej, zgromadzonej na czuwaniu z Papieżem w Bejrucie.

Papież wysłuchał najpierw świadectwa czworga młodych Libańczyków, którzy opowiadali o trudnej rzeczywistości, w jakiej dorastają. Ich opowiadania mówiły o odwadze w cierpieniu, nadziei w rozczarowaniu, wewnętrznym spokoju w czasie wojny.
CZYTAJ DALEJ

Nowenna do św. Mikołaja

[ TEMATY ]

nowenna

św. Mikołaj

Ks. Marcin Miczkuła

Znaczek ze św. Mikołajem z Miry

Znaczek ze św. Mikołajem z Miry

Nowenna przed wspomnieniem św. Mikołaja do odmawiania między 27 listopada a 5 grudnia (lub w dowolnym terminie).

Chwalebny święty Mikołaju, ciebie Bóg obdarzył wielkim przywilejem wspomagania ludzi. Tysiącom zwracającym się do ciebie z różnymi kłopotami udzielałeś pomocy: umierającym niosłeś pociechę, trędowatym uwolnienie, chorym zdrowie, studentom jasną myśl, żeglującym bezpieczny port, uwięzionym wolność. Kto zresztą zdoła zliczyć tych wszystkich, którzy przez ciebie otrzymali pociechę i pomoc, której ciągle obficie udzielasz.
CZYTAJ DALEJ

Ks. Jan Kaczkowski: Katolicyzm kucany

2025-12-02 20:59

[ TEMATY ]

Ks. Jan Kaczkowski

Mat.prasowy

Postawy wiernych podczas momentów mszy świętej, gdy należy przyjąć postawę klęczącą, mieszczą się w szerokim zakresie: od klasycznej (oba kolana na ziemi), przez „na myśliciela” (jedno kolano na ziemi, druga noga ugięta pod kątem prostym, łokieć na jej udzie, głowa oparta o dłoń tej ręki), dalej „na panczenistę” (myśliciel, ale kolano nie dotyka posadzki), aż po pełen przykuc (półśrodek rozwiązujący dylemat: głupio stać, a jak się klęknie, to pobrudzi się ubranie) plus improwizacje w stylu wolnym.

Fragment książki Linoskoczek. Biografia duchowa ks. Jana Kaczkowskiego, zobacz więcej: boskieksiazki.pl.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję