Reklama

Kwadrans z Jezusem

W Środę Popielcową, w czasie wzmożonych przygotowań do beatyfikacji Jana Pawła II, uruchomiona została strona internetowa adoremus.pl. To witryna zawierająca rozważania i materiały pogłębiające tematykę wyjątkowej modlitwy - adoracji Najświętszego Sakramentu. Strona ma służyć nowo powstałemu ruchowi modlitewnemu „Adoremus”, którego inicjatorem jest Centrum Jana Pawła II „Nie lękajcie się!”.

Niedziela małopolska 16/2011

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Agnieszka Konik-Korn: - Przyglądając się ruchowi „Adoremus” ma się wrażenie, że w końcu spotykamy się z inicjatywą, która zdecydowanie odbiega od skomercjalizowanych pomysłów na popularyzację osoby Jana Pawła II. Proszę powiedzieć, jak narodziło się to przedsięwzięcie?

Ks. dr Stanisław Szczepaniec: - Idea ruchu „Adoremus” dotyka jednego aspektu - Papież spędzał całe godziny na modlitwie przed Najświętszym Sakramentem. Właściwie wszystkie zewnętrzne działania, pisma, katechezy, które głosił, praktycznie wszystko zaczynało się na kolanach. Chodzi więc o to, by większą uwagę zwrócić na stronę modlitewną życia Jana Pawła II. Ruch narodził się z papieskiego świadectwa. Temat w sensie ścisłym istnieje dwa miesiące. W sensie idei zaistniał niedługo po śmierci Jana Pawła II w roku 2005, kiedy rozwijaliśmy wieczory Jana Pawła II. Stale pojawiało się pytanie o modlitwę. Rozważane było także wezwanie Papieża, by każda wspólnota parafialna czy rodzinna była szkołą modlitwy. Ta idea nam się skonkretyzowała pod wpływem podpowiedzi Kongregacji ds. Duchowieństwa, która ogłosiła, że wzbudza się w Kościele ruch modlitewny, który w centrum ma adorację. To było takie podstawowe światło. Fakt, że ruch zostanie zainicjowany w dzień beatyfikacji, będzie znakiem prawdy, że Jan Paweł II prowadził nas do Pana Jezusa szczególnie przez modlitwę.

Reklama

- W sprawie ruchu „Adoremus”, kard. Stanisław Dziwisz skierował słowo do kapłanów, animatorów ruchów, stowarzyszeń i wspólnot religijnych, i wszystkich, którzy ukochali adorację Chrystusa Eucharystycznego. Oznacza to pełne poparcie i chęć rozszerzenia tej idei...

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

- Błogosławieństwo Księdza Kardynała i jego prośba skierowane są do szerokiego grona osób, które już otrzymały łaskę adoracji, żeby przyczyniały się do tego, aby coraz więcej ludzi odkrywało, jak wielkim skarbem dla życia indywidualnego jest adoracja. By przez to rozszerzały się godziny adoracji Najświętszego Sakramentu. Ruch „Adoremus” rodzi się jako jedna z dróg wprowadzania w życie duchowości Jana Pawła II, ale nie tylko jego, bo przecież on nie istniał ponad czy poza Kościołem, tylko w Kościele i wraz z innymi świętymi, którzy także praktykowali adorację. W kwestii adoracji wiele do powiedzenia ma zarówno Matka Teresa z Kalkuty, św. Faustyna, jak i św. o. Pio. Słowo i błogosławieństwo Pasterza naszej diecezji ma dla tej inicjatywy zasadnicze znaczenie, otwierające niejako bezpośrednie przygotowanie do tego, by ruch w dzień beatyfikacji Jana Pawła II faktycznie zaistniał. Na razie jesteśmy na etapie przygotowania. Do 1 maja podejmujemy działania, żeby idea Ruchu dotarła do jak najszerszej grupy osób, szczególnie tych, którzy jeszcze nie odkryli skarbu adoracji, aby i oni w niej zasmakowali. Decyzja o przychodzeniu przynajmniej raz w tygodniu na adorację trwającą minimum 15 minut nie jest łatwa, dlatego potrzebny jest czas na przemyślenie, czy podołam podjętemu postanowieniu. Włączenie się w ruch dokonuje się przez wyrażenie takiej decyzji wobec Boga. A jeśli ktoś się zdecyduje, może też poprosić o błogosławieństwo, które będzie dla niego umocnieniem oraz widzialnym znakiem przystąpienia do ruchu. To zobowiązanie na początku dla wielu będzie trudne, jak dla wszystkich, którzy cokolwiek rozpoczynają. Ale później może okazać się, że te 15 minut nie wystarczy. Ktokolwiek zacznie adorować Chrystusa na serio, to już z tego nie zrezygnuje, bo jest to zbyt piękne...

- Czy 1 maja to ostateczna data przystąpienia do ruchu?

- Oczywiście, że nie! Można powiedzieć, że to data otwierająca oficjalną działalność ruchu. Przystąpić do niego może każdy, kto swoją decyzję przemyśli i podejmie odpowiedzialnie przed Bogiem. Data ma tu znaczenie w tym sensie, że niektóre dni są dla nas szczególnie naznaczone łaską. Najlepiej wybrać taki moment na włączenie się w ruch, który jest dla kogoś szczególny (dzień związany z Janem Pawłem II, albo z historią życia danego człowieka).

- Wiele wspólnot ma w swoich drogowskazach adorację, co przecież łączy się z ideą ruchu...

- Tak, łączy się bardzo ściśle. Można powiedzieć, że dziś Duch Święty daje Kościołowi umiłowanie modlitwy przed Najświętszym Sakramentem. Papież Benedykt XVI nazwał to ożywienie „wiosną eucharystyczną Kościoła”, mając na uwadze, że tak wiele wspólnot i indywidualnych osób, niezwiązanych z żadnym ruchem często przychodzi na adorację. Teraz jest to także szczególne zadanie dla każdego, kto zechce przyczyniać się, by ta wiosna jeszcze bardziej rozkwitała. Ona zresztą sama nie rozkwitnie - tu potrzebna jest współpraca człowieka z Bogiem. Ruch „Adoremus” staje się pewną pomocą, by ta adoracja się rozwijała.

Reklama

- Istnienie strony internetowej adoremus.pl może przyczynić się do rozprzestrzenienia Ruchu także poza granicami naszej archidiecezji...

- Choć strona istnieje bardzo krótko, odnotowaliśmy już wejścia m.in. z Seszeli, byłych krajów ZSRR, Ukrainy, Włoch, Filipin. Jakim sposobem? Nie wiem. Oczywiście, są to pojedyncze osoby, ale grupa z Rosji powiększa się. Sporo jest wejść z różnych miast Polski. Na stronie internetowej zbieramy m.in. świadectwa. Chcielibyśmy, żeby ich częścią były zdjęcia kościołów różnych diecezji, w których jest adoracja całonocna lub całodzienna, by łatwiej było znaleźć miejsce, gdzie można adorować Pana Jezusa.

- Czy ruch „Adoremus” przewiduje jakąś formację?

Reklama

- Formacja przygotowana jest dla osób, które chcą się włączyć w Ruch, bo adorować może przecież każdy, jak mu dyktuje serce i wiara. Natomiast, jeśli ktoś chce się bardziej zaangażować, powinien sobie postawić wymóg formacji, choć nikt go nie będzie sprawdzał. Tu pozostawiamy pełną dowolność, ale przygotowujemy podpowiedzi zarówno dla osób młodych, jak i starszych. W internecie i w publikacjach będziemy zamieszczać informacje o przydatnej literaturze pomagającej zgłębić adorację. Dzięki świadectwom zamieszczanym na stronach internetowych będziemy mogli nawzajem otwierać sobie oczy i dzielić się swym doświadczeniem, osobistymi odkryciami na modlitwie. Myślę, że ważną rolę będą tu miały do odegrania parafie, gdzie można będzie przygotowywać inne formy spotkań pogłębiających tematykę adoracji, a które będą gromadzić osoby zaangażowane w ruch. Tutaj wiele zależeć będzie także od księży proboszczów, którzy będą mogli wspierać duchowo i organizacyjnie grupy adoracyjne. My będziemy podpowiadać i przekazywać materiały do comiesięcznych konferencji poświęconych adoracji. Na pewno pojawią się również formy rekolekcji adoracyjnych. Pełną formację dla tych, którzy zechcą się zaangażować w animowanie działalności ruchu, będą stanowiły Szkoły Modlitwy Jana Pawła II, działające już w naszej archidiecezji.

- Czy nie istnieje ryzyko, że „Adoremus” stanie się wspólnotą wirtualną?

- Wszystko zależy od ludzi. Bardzo istotna w istnieniu ruchu jest pewna analogia do Żywego Różańca. Z Różańcem jest tak, że część osób odmawia modlitwę, ale nie należy do róż Żywego Różańca. Niektórzy jednak są w tej wspólnocie i jest to dla nich bardzo ważne, potrzebne. Myślę, że z adoracją będzie podobnie. Znajdą się osoby, które będą przychodzić częściej niż tylko na 15 minut w tygodniu, ale nie będą się włączać w żadne grupy. Jednak myślę, że przy adoracji takie grupy są bardziej potrzebne niż w Żywym Różańcu. Ktoś przecież musi otworzyć kościół, wystawić Najświetszy Sakrament, zabezpieczyć Go i zapewnić, że ktoś będzie w kościele. Jeżeli nie będzie grup, które pomogą to zorganizować i nie zapewnią, że kościół nie będzie pusty, to ksiądz może kościoła nie otworzyć. Wiele więc zależy od inicjatywy osób świeckich. Wierzę jednak, że księża będą te działania inspirować. Pojawienie się grup jest konieczne w przypadku rozszerzenia adoracji na godziny nocne i wieczorne. W dzisiejszych realiach jest tak, że dla większości pracujących osób adoracja możliwa będzie tylko wieczorem.

- Wydaje mi się, że Janowi Pawłowi II ruch „Adoremus” bardzo by się spodobał...

- Mam nadzieję, że tak to będzie odebrane. Zależy nam bardzo na tym, by w tej popularyzacji nauczania Jana Pawła II nie zabrakło najważniejszego głosu. Tak zresztą widzę działalność Centrum Jana Pawła II, jako instytucji, która stawia pytania i inspiruje ludzi całym bogactwem, które zostawił nam Papież, nie pomniejszając, a tym bardziej nie pomijając tematu modlitwy. Trzeba jednak pamiętać, że w przychodzeniu na adorację są ważniejsze argumenty niż samo naśladowanie Papieża. To przede wszystkim wiara w Boga przywodzi nas na adorację. Można nieraz naczytać się o Janie Pawle II tak, że człowiek nie znajdzie już czasu na adorację, na modlitwę. A wtedy można zapytać, czy tu o to chodzi? Po co byłoby to czytanie, gdybyśmy niechętnie klękali na kolana przed naszym Panem i Bogiem? Bez modlitwy nasze korzystanie z duchowości Papieża byłoby bardzo ubogie.

2011-12-31 00:00

Oceń: 0 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Realizm duchowy św. Teresy od Dzieciątka Jezus

Niedziela Ogólnopolska 28/2005

[ TEMATY ]

święta

pl.wikipedia.org

Wielką zasługą św. Teresy jest powrót do ewangelicznego rozumienia miłości do Boga. Niewłaściwe rozumienie świętości popycha nas w stronę dwóch pokus. Pierwsza - sprowadza się do tego, iż kojarzymy świętość z nadzwyczajnymi przeżyciami. Druga - polega na tym, że pragniemy naśladować jakiegoś świętego, zapominając o tym, kim sami jesteśmy. Można do tego dołączyć jeszcze jedną pokusę - czekanie na szczególną okazję do kochania Boga. Ulegając tym pokusom, często usprawiedliwiamy swój brak dążenia do świętości szczególnie trudnymi okolicznościami, w których przyszło nam żyć, lub zbyt wielkimi - w naszym rozumieniu - normami, jakie należałoby spełnić, sądząc, iż świętość jest czymś innym aniżeli nauką wyrażoną w Ewangelii. Teresa nie znajdowała w sobie dość siły, aby iść drogą wielkich pokutników czy też drogą świętych pełniących wielkie czyny. Teresa odkrywa własną, w pełni ewangeliczną drogę do świętości. Jej pierwsze odkrycie dotyczy czasu: nie powinniśmy odsuwać naszego kochania Boga na jakąś nawet najbliższą przyszłość. Któraś z sióstr w klasztorze w Lisieux „oszczędzała” siły na męczeństwo, które notabene nigdy się nie spełniło. Dla Teresy moment kochania Boga jest tylko teraz. Ona nie zastanawia się nad przyszłością, gdyż może się czasami wydawać zbyt odległa lub zbyt trudna. Teraz jest jej ofiarowane i tylko w tym momencie ma możliwość kochania Boga. Przyszłość może nie nadejść. „Dobry Bóg chce, bym zdała się na Niego jak maleńkie dziecko, które martwi się o to, co z nim będzie jutro”. Czasami myśl o wielu podobnych zmaganiach w przyszłości nie pozwala nam teraz dać całego siebie. Zatem właśnie chwila obecna i tylko ta chwila się liczy. Łaska ofiarowania czegoś Bogu lub przezwyciężenia jakiejś pokusy jest mi dana teraz, na tę chwilę. W chwili wielkiego duchowego cierpienia Teresa pisze: „Cierpię tylko chwilę. Jedynie myśląc o przeszłości i o przyszłości, dochodzi się do zniechęcenia i rozpaczy”. Rozważanie, czy w przyszłości podołam podobnym wyzwaniom, jest brakiem zdania się na Boga, który mnie teraz wspomaga. „By kochać Cię, Panie, tę chwilę mam tylko, ten dzień dzisiejszy jedynie” - pisze Teresa. Jest to pierwsza cecha realizmu jej ducha - realizmu ewangelicznego, gdyż Chrystus mówi nieustannie o gotowości i czuwaniu. Ten, kto zaniedbuje teraźniejszość, nie czuwa, bo nie jest gotowy. Wkłada natomiast energię w marzenia, a nie w to, co teraz jest możliwe do spełnienia. Chrystus przychodzi z miłością teraz. To skoncentrowanie się na teraźniejszości pozwala Teresie dostrzec wszystkie możliwe okazje do kochania oraz wykorzystać je. Do tego jednak potrzebne jest spojrzenie nacechowane wiarą, iż ten moment jest darowany mi przez Boga, aby Go teraz, w tej sytuacji kochać. Nawet gdy sytuacja obecna jawi się w bardzo ciemnych barwach, Teresa nie traci nadziei. „Słowa Hioba: Nawet gdybyś mnie zabił, będę ufał Tobie, zachwycały mnie od dzieciństwa. Trzeba mi jednak było wiele czasu, aby dojść do takiego stopnia zawierzenia. Teraz do niego doszłam” - napisze dopiero pod koniec życia. Teresa poznaje, że wielkość czynu nie zależy od tego, co robimy, ale zależy od tego, ile w nim kochamy. „Nie mając wprawy w praktykowaniu wielkich cnót, przykładałam się w sposób szczególny do tych małych; lubiłam więc składać płaszcze pozostawione przez siostry i oddawać im przeróżne małe usługi, na jakie mnie było stać”. Jeśli spojrzeć na komentarz Chrystusa odnośnie do tych, którzy wrzucali pieniądze do skarbony w świątyni, to właśnie w tym kontekście możemy uchwycić zamysł Teresy. Nie jest ważne, ile wrzucimy do tej skarbony, bo uczynek na zewnątrz może wydawać się wielki, ale cała wartość uczynku zależy od tego, ile on nas kosztuje. Zatem należy przełamywać swoją wolę, gdyż to jest największą ofiarą. Przezwyciężając miłość własną, w całości oddajemy się Bogu. Były chwile, gdy Teresa chciała ofiarować Bogu jakieś fizyczne umartwienia. Taki rodzaj praktyk był w czasach Teresy dość powszechny. Jednak szybko się przekonała, że nie pozwala jej na to zdrowie. Było to dla niej bardzo ważne odkrycie, gdyż utwierdziło ją w przekonaniu, że nie trzeba wiele, aby się Bogu podobać. „Dane mi było również umiłowanie pokuty; nic jednak nie było mi dozwolone, by je zaspokoić. Jedyne umartwienia, na jakie się zgadzano, polegały na umartwianiu mojej miłości własnej, co zresztą było dla mnie bardziej pożyteczne niż umartwienia cielesne”. Teresa nie wymyślała sobie jakichś ofiar. Jej zadaniem było wykorzystanie tego, co życie jej przyniosło. Umiejętność docenienia chwili, odkrycia, że wszystko jest do ofiarowania - tego uczy nas Teresa. My sami albo narzekamy na trudny los i marnujemy okazję do ofiarowania czegoś trudnego Bogu, albo czynimy coś zewnętrznie dobrego, ale tylko z wygody, aby się komuś nie narazić lub dla uniknięcia wyrzutów sumienia. Intencja - to jest cały klucz Teresy do świętości. Jak wyznaje, w swoim życiu niczego Chrystusowi nie odmówiła, tzn. że widziała wszystkie okazje do czynienia dobra jako momenty wyznawania swojej miłości. Inną cechą, która przybliża ją do nas, jest naturalność jej modlitwy. Teresa od Dzieciątka Jezus, która jest córką duchową św. Teresy od Jezusa, jest jej przeciwieństwem odnośnie do szczególnych łask na modlitwie. Złożyła nawet z tych łask ofiarę, bo czuła, że w nich można szukać siebie. Jej życie modlitwy było często bardzo marne, gdyż zdarzało się jej zasypiać na modlitwie. Po przyjęciu Komunii św. zamiast rozmawiać z Bogiem, spała. Nie dlatego, że chciała, ale dlatego, że nie potrafiła inaczej. Ważny jest fakt, iż nie martwiła się za bardzo swoją nieumiejętnością modlenia się. Wierzyła, że i z takiej modlitwy Chrystus jest zadowolony, gdyż ona nie może Mu ofiarować nic więcej poza swoją słabością. Aby się przekonać, jak daleko lub jak blisko jesteśmy przyjmowania Ewangelii w całej jej głębi, zastanówmy się, jak podchodzimy do niechcianych prac, mniej wartościowych funkcji, momentów, gdy nie jesteśmy doceniani, a nawet oskarżani. Czy widzimy w tym okazję, aby to wszystko ofiarować Chrystusowi, czy też walczymy o to, aby postawić na swoim lub zwyczajnie zachować twarz? Jak postępujemy wobec osób, które są dla nas przykre? Czy je obgadujemy, czy też widzimy w tym okazję, aby im pomóc w drodze do Boga? Teresa powie, gdy nie może już przyjmować Komunii św. ze względu na zaawansowaną chorobę, że wszystko jest łaską. Czy każda trudna sytuacja, trudny człowiek jest dla mnie łaską?
CZYTAJ DALEJ

Modlitwa św. Jana Pawła II o pokój

Boże ojców naszych, wielki i miłosierny! Panie życia i pokoju, Ojcze wszystkich ludzi. Twoją wolą jest pokój, a nie udręczenie. Potęp wojny i obal pychę gwałtowników. Wysłałeś Syna swego Jezusa Chrystusa, aby głosił pokój bliskim i dalekim i zjednoczył w jedną rodzinę ludzi wszystkich ras i pokoleń.
CZYTAJ DALEJ

Ojciec Joachim Badeni OP, mistyk – 15 lat po śmierci znów przemawia do współczesnego człowieka

2025-10-01 17:09

info.dominikanie.pl

Ojciec Joachim Badeni OP – człowiek modlitwy, mistyk– 15 lat po śmierci znów przemawia do współczesnego człowieka dzięki książce „Amen. O rzeczach ostatecznych”. Osoby, dla których był przewodnikiem, dziś mogą pomóc w przygotowaniach do jego beatyfikacji, dzieląc się osobistymi świadectwami wiary, łask i spotkań z dominikaninem.

W tym roku minęło 15 lat od śmierci znanego i kochanego przez wielu dominikanina, ojca Joachima Badeniego – cenionego kaznodziei, duszpasterza i mistyka. Urodził się w arystokratycznej rodzinie i ukończył prawo na Uniwersytecie Jagiellońskim.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję