Reklama

Katechetyczne nowości

Anna Bensz-Idziak: - W 2010 r. wprowadzona została nowa Podstawa programowa katechezy Kościoła katolickiego w Polsce - czym jest podstawa programowa i czym różni się od wcześniejszej?
Ks. dr Wojciech Lechów: - W ostatnich miesiącach w polskiej oświacie zostało dokonanych kilka istotnych zmian. Oprócz obniżenia wieku, w którym ma zacząć się realizacja obowiązku szkolnego, wprowadzono nową Podstawę programową kształcenia ogólnego. Podstawa programowa to obowiązkowy na danym etapie edukacyjnym zestaw treści nauczania oraz umiejętności, które muszą być uwzględnione w programie nauczania. Ta zmiana pociągnęła za sobą zmianę Podstawy programowej katechezy, w której zawarte są zasadnicze zręby programowe nauczania religii w szkole i duszpasterstwa katechetycznego w parafii. Nowelizacja Podstawy programowej katechezy oznacza dostosowanie jej do nowych standardów kształcenia ogólnego opisanego językiem wymagań ucznia, czyli efektów kształcenia w postaci wiedzy i umiejętności, jakie zdobędzie uczeń na lekcji religii. Zasadnicza zmiana dotyczyła także przeformułowania programów dla I i II etapu edukacyjnego związanego z obniżeniem wieku, w którym ma zacząć się realizacja obowiązku szkolnego. Oznacza to, że za kilka lat uczniowie nie II, ale III klasy szkoły podstawowej będą przystępować do I Komunii św.

Niedziela zielonogórsko-gorzowska 16/2011

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

- Jak w praktyce będzie wyglądała zmiana dotycząca przystępowania dzieci do I Komunii św. -z klasy II na kl. III? Od kiedy ta zmiana będzie obowiązywała?

- W związku z reformą oświatową obniżającą wiek szkolny dzieci rozpoczynających edukację szkolną, we wrześniu 2012 r. obowiązkowo do I klas pójdą dzieci sześcioletnie. W związku tym biskupi zdecydowali, że do sakramentu I Komunii św. będą przystępować dzieci w III klasie szkoły podstawowej, a nie jak dotychczas - w II. Obecnie katechizacja poprzedzająca ten sakrament trwa trzy lata - pierwszy rok w „0” i dwa lata w kl. I i II SP. Po tej modyfikacji dzieci przygotowywać się będą przez cztery lata (rok obowiązkowego wychowania przedszkolnego i trzy lata w SP - edukacja wczesnoszkolna).
Przeniesienie I Komunii św. do klasy III będzie dotyczyło uczniów, którzy rozpoczną naukę we wrześniu 2012 r. - przystąpią oni do I Komunii św. w klasie III, czyli w maju 2015 r. Wszystkie dzieci, które rozpoczęły lub rozpoczną naukę do roku szkolnego 201½012 (włącznie) - zarówno w wieku 6, jak i 7 lat - realizują obecnie obowiązujący program nauczania i do I Komunii św. przystąpią w II klasie szkoły podstawowej. Należy pamiętać, że powyższe zmiany skutkują także brakiem uroczystości pierwszokomunijnych w 2014 r.

Reklama

- W jakim stopniu w związku ze zmianą podstawy programowej zmianie musiały ulec programy nauczania religii?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

- Adresatami Podstawy programowej katechezy Kościoła katolickiego w Polsce są przede wszystkim twórcy programów nauczania religii. Ze względu na przedstawione powyżej okoliczności Komisja Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski po zatwierdzeniu w marcu 2010 r. odnowionej Podstawy programowej katechezy w czerwcu tego samego roku zatwierdziła nowy program nauczania religii, który stanowi konkretyzację założeń zawartych w Podstawie programowej katechezy Kościoła katolickiego w Polsce.
Z kolei adresatami programu są autorzy podręczników powstających z inspiracji Komisji Wychowania Katolickiego Episkopatu Polski, a także redagujący podręczniki z własnej inicjatywy. Dlatego zmiany Podstawy kształcenia będą skutkować wymianą podręczników do religii. Jednakże wymiana ta będzie wprowadzana sukcesywnie. Przyjęty harmonogram zakłada wydrukowanie pierwszych podręczników nowych serii dla poszczególnych etapów edukacyjnych na 1 września 2012 r. W okresie przejściowym - do 31 sierpnia 2016 r. - przewiduje się, że będą współistnieć programy i podręczniki katechetyczne stare i nowe.

- Programów i podręczników do nauczania religii jest w Polsce kilka. Czym winni kierować się katecheci w doborze odpowiednich materiałów?

Reklama

- Katecheci mogą realizować tylko te programy i korzystać z takich podręczników, które są zatwierdzone przez Komisję Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski i dopuszczone do użytku na terenie danej diecezji przez biskupa diecezjalnego. W naszej diecezji można uczyć religii z podręczników opracowanych przez trzy wydawnictwa: WAM z Krakowa, św. Wojciech z Poznania oraz Jedność z Kielc. Katecheta, po uzgodnieniu z proboszczem i rodzicami, ma możliwość wyboru podręczników najlepiej dopasowanych do możliwości swoich uczniów. Trzeba pamiętać, że podręcznik jest przede wszystkim dla ucznia, ma poszerzać jego wiedzę i rozwijać zainteresowania danym przedmiotem. Dlatego bardzo ważne przy wyborze podręcznika jest zwrócenie uwagi na sposób przedstawiania tematów, by uczeń chętnie sięgał po niego nie tylko na lekcji, ale także w domu. Ważna jest również szata graficzna książki oraz jasny i zrozumiały dla dziecka język. Obecnie liczy się także oferta okołopodręcznikowa, czyli pomoce, które uatrakcyjniają przekaz katechetyczny, są to na przykład płyty z materiałami audiowizualnymi. Obecnie liczy się także cena podręcznika, gdyż niektórych rodziców nie stać na ich zakup. Dlatego dla uczniów z ubogich rodzin wydawnictwa oferują podręczniki darmowe, które katecheta może pozyskać w naszym Wydziale Nauki Katolickiej.

- W diecezji zielonogórsko-gorzowskiej katecheci obowiązkowo wystawiają zaświadczenia dla absolwentów szkoły podstawowej, gimnazjalnej i ponadgimnazjalnej - jakie znaczenie ma ten dokument?

- Wprowadzone w naszej diecezji w roku szkolnym 2009/10 zaświadczenia dla absolwentów szkoły podstawowej, gimnazjalnej i ponadgimnazjalnej są wewnątrzkościelnym dokumentem pozwalającym na ustalenie, czy dana osoba ukończyła wymaganą edukację z religii rzymskokatolickiej w ramach lekcji religii w szkole. Obecnie wprowadza się w szkołach nauczanie etyki dla uczniów nieuczestniczących w zajęciach z religii. Samo świadectwo szkolne nie daje pełniej informacji, czy uczeń uczestniczył w zajęciach z religii czy z etyki, gdyż na świadectwie nie można robić żadnych tego typu adnotacji. Katechizacja szkolna wymagana jest od kandydata przystępującego do sakramentów bierzmowania czy małżeństwa. Dzięki tym zaświadczeniom duszpasterze będą mogli ustalić, czy kandydat ją ukończył.

2011-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Teresa od Dzieciątka Jezus - "Moim powołaniem jest miłość"

Niedziela łódzka 22/2003

[ TEMATY ]

św. Teresa z Lisieux

Adobe Stock

Św. Teresa z Lisieux

Św. Teresa z Lisieux

O św. Teresie od Dzieciątka Jezus i Najświętszego Oblicza, karmelitance z Lisieux we Francji, powstały już opasłe tomy rozpraw teologicznych. W tym skromnym artykule pragnę zachęcić czytelników do przyjaźni z tą wielką świętą końca XIX w., która także dziś może stać się dla wielu ludzi przewodniczką na krętych drogach życia. Może także pomóc w zweryfikowaniu własnego stosunku do Pana Boga, relacji z Nim, Jego obrazu, który nosimy w sobie.

Życie św. Teresy daje się streścić w jednym słowie: miłość. Miłość była jej głównym posłannictwem, treścią i celem jej życia. Według św. Teresy, najważniejsze to wiedzieć, że jest się kochanym, i kochać. Prawda to, jak może się wydawać, banalna, ale aby dojść do takiego wniosku, trzeba w pełni zaakceptować siebie. Św. Teresie wcale nie było łatwo tego dokonać. Miała niesforny charakter. Była bardzo uparta, przewrażliwiona na swoim punkcie i spragniona uznania, łatwo ulegała emocjom. Wiedziała jednak, że tylko Bóg może dokonać w niej uzdrowienia, bo tylko On kocha miłością bez warunków. Dlatego zaufała Mu i pozwoliła się prowadzić, a to zaowocowało wyzwoleniem się od wszelkich trosk o samą siebie i uwierzeniem, że jest kochana taką, jaka jest. Miłość to dla św. Teresy "mała droga", jak zwykło się nazywać jej duchowy system przekonań, "droga zaufania małego dziecka, które bez obawy zasypia w ramionach Ojca". Św. Teresa ufała bowiem w miłość Boga i zdała się całkowicie na Niego. Chciała się stawać "mała" i wiedziała, że Bogu to się podoba, że On kocha jej słabości. Ona wskazała, na przekór panującemu długo i obecnemu często i dziś przekonaniu, że świętość nie jest dostępna jedynie dla wybranych, dla tych, którzy dokonują heroicznych czynów, ale jest w zasięgu wszystkich, nawet najmniejszych dusz kochających Boga i pragnących spełniać Jego wolę. Św. Teresa była przekonana, że to miłosierdzie Boga, a nie religijne zasługi, zaprowadzi ją do nieba. Św. Teresa chciała być aktywna nie w ćwiczeniu się w doskonałości, ale w sprawianiu Bogu przyjemności. Pragnęła robić wszystko nie dla zasług, ale po to, by Jemu było miło i dlatego mówiła: "Dzieci nie pracują, by zdobyć stanowisko, a jeżeli są grzeczne, to dla rozradowania rodziców; również nie trzeba pracować po to, by zostać świętym, ale aby sprawiać radość Panu Bogu". Św. Teresa przekonuje w ten sposób, że najważniejsze to wykonywać wszystko z miłości do Pana Boga. Taki stosunek trzeba mieć przede wszystkim do swoich codziennych obowiązków, które często są trudne, niepozorne i przesiąknięte rutyną. Nie jest jednak ważne, co robimy, ale czy wykonujemy to z miłością. Teresa mówiła, że "Jezus nie interesuje się wielkością naszych czynów ani nawet stopniem ich trudności, co miłością, która nas do nich przynagla". Przykład św. Teresy wskazuje na to, że usilne dążenie do doskonałości i przekonywanie innych, a zwłaszcza samego siebie, o swoich zasługach jest bezcelowe. Nigdy bowiem nie uda się nam dokonać takich czynów, które sprawią, że będziemy w pełni z siebie zadowoleni, jeśli nie przekonamy się, że Bóg nas kocha i akceptuje nasze słabości. Trzeba zgodzić się na swoją małość, bo to pozwoli Bogu działać w nas i przemieniać nasze życie. Św. Teresa chciała być słaba, bo wiedziała, że "moc w słabości się doskonali". Ta wielka święta, Doktor Kościoła, udowodniła, że można patrzeć na Boga jak na czułego, kochającego Ojca. Jednak trwanie w takim przekonaniu nie przyszło jej łatwo. Przeżywała wiele trudności w wierze, nieobce były jej niepokoje i wątpliwości, znała poczucie oddalenia od Boga. Dzięki temu może być nam, ludziom słabym, bardzo bliska. Jest także dowodem na to, że niepowodzenia i trudności są wpisane w życie każdego człowieka, nikt bowiem nie rodzi się święty, ale świętość wypracowuje się przez walkę z samym sobą, współpracę z łaską Bożą, wypełnianie woli Stwórcy. Teresa zrozumiała najgłębszą prawdę o Bogu zawartą w Biblii - że jest On miłością - i dlatego spośród licznych powołań, które odczuwała, wybrała jedno, mówiąc: "Moim powołaniem jest miłość", a w innym miejscu: "W sercu Kościoła, mojej Matki, będę miłością".
CZYTAJ DALEJ

Nie ma takiego problemu, którego nie rozwiązałby Różaniec

Niedziela Ogólnopolska 40/2024, str. 14-16

[ TEMATY ]

różaniec

Karol Porwich/Niedziela

W objawieniach fatimskich Maryja nieustannie przypominała o sile modlitwy różańcowej. Podczas każdego z sześciu spotkań z trojgiem pastuszków przekazywała jedno, niezmienne przesłanie: „Odmawiajcie Różaniec”. Ta prośba, powtarzana niczym refren, stała się najważniejszym elementem objawień.

W maju Matka Boża wzywała: „Odmawiajcie codziennie Różaniec, aby uzyskać pokój dla świata i koniec wojny”. Z każdym kolejnym miesiącem Jej głos rozbrzmiewał coraz silniej, jakby przypominał o pilności prośby. W czerwcu było to niemal jak wezwanie do codziennego rytuału: „Chciałabym, abyście każdego dnia odmawiali Różaniec”. Lipiec przyniósł kolejne napomnienie: „Trzeba w dalszym ciągu codziennie odmawiać Różaniec”, a w sierpniu Maryja powiedziała: „Chcę, abyście nadal odmawiali codziennie Różaniec”. We wrześniu Matka Boża jeszcze raz przypomniała o sile tej modlitwy, mówiąc: „Odmawiajcie w dalszym ciągu Różaniec, żeby uprosić koniec wojny”.
CZYTAJ DALEJ

Spekulacje na temat tytułu i treści pierwszej encykliki papieża Leona XIV

2025-10-01 15:46

[ TEMATY ]

Encyklika

Leon XIV

Vatican Media

Leon XIV

Leon XIV

Watykaniści spekulują obecnie na temat nazwy i treści dwóch pierwszych papieskich dokumentów nauczania Leona XIV. Powszechnie oczekuje się, że jego pierwsza encyklika będzie dotyczyła wyzwań stojących przed ludzkością w związku ze sztuczną inteligencją. Rzymski portal „Silere non possum” poinformował w środę, że łaciński tytuł dokumentu będzie brzmiał „Magnifica humanitas” - „Wspaniała ludzkość”.

Od momentu wyboru Leon XIV wielokrotnie wypowiadał się na temat szybkiego rozwoju sztucznej inteligencji i ostrzegał przed zagrożeniami związanymi z tym postępem technologicznym. Według „Silere non possum” pierwsza encyklika nowego papieża poświęcona globalnemu megatematowi sztucznej inteligencji może mieć podobne znaczenie jak historyczna encyklika „Rerum novarum” papieża Leona XIII z 1891 roku. W encyklice tej po raz pierwszy papież zajął się konsekwencjami industrializacji, inicjując tym samym katolicką naukę społeczną.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję