- Jak w praktyce będzie wyglądała zmiana dotycząca przystępowania dzieci do I Komunii św. -z klasy II na kl. III? Od kiedy ta zmiana będzie obowiązywała?
- W związku z reformą oświatową obniżającą wiek szkolny dzieci rozpoczynających edukację szkolną, we wrześniu 2012 r. obowiązkowo do I klas pójdą dzieci sześcioletnie. W związku tym biskupi zdecydowali, że do sakramentu I Komunii św. będą przystępować dzieci w III klasie szkoły podstawowej, a nie jak dotychczas - w II. Obecnie katechizacja poprzedzająca ten sakrament trwa trzy lata - pierwszy rok w „0” i dwa lata w kl. I i II SP. Po tej modyfikacji dzieci przygotowywać się będą przez cztery lata (rok obowiązkowego wychowania przedszkolnego i trzy lata w SP - edukacja wczesnoszkolna).
Przeniesienie I Komunii św. do klasy III będzie dotyczyło uczniów, którzy rozpoczną naukę we wrześniu 2012 r. - przystąpią oni do I Komunii św. w klasie III, czyli w maju 2015 r. Wszystkie dzieci, które rozpoczęły lub rozpoczną naukę do roku szkolnego 201½012 (włącznie) - zarówno w wieku 6, jak i 7 lat - realizują obecnie obowiązujący program nauczania i do I Komunii św. przystąpią w II klasie szkoły podstawowej. Należy pamiętać, że powyższe zmiany skutkują także brakiem uroczystości pierwszokomunijnych w 2014 r.
Reklama
- W jakim stopniu w związku ze zmianą podstawy programowej zmianie musiały ulec programy nauczania religii?
Pomóż w rozwoju naszego portalu
- Adresatami Podstawy programowej katechezy Kościoła katolickiego w Polsce są przede wszystkim twórcy programów nauczania religii. Ze względu na przedstawione powyżej okoliczności Komisja Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski po zatwierdzeniu w marcu 2010 r. odnowionej Podstawy programowej katechezy w czerwcu tego samego roku zatwierdziła nowy program nauczania religii, który stanowi konkretyzację założeń zawartych w Podstawie programowej katechezy Kościoła katolickiego w Polsce.
Z kolei adresatami programu są autorzy podręczników powstających z inspiracji Komisji Wychowania Katolickiego Episkopatu Polski, a także redagujący podręczniki z własnej inicjatywy. Dlatego zmiany Podstawy kształcenia będą skutkować wymianą podręczników do religii. Jednakże wymiana ta będzie wprowadzana sukcesywnie. Przyjęty harmonogram zakłada wydrukowanie pierwszych podręczników nowych serii dla poszczególnych etapów edukacyjnych na 1 września 2012 r. W okresie przejściowym - do 31 sierpnia 2016 r. - przewiduje się, że będą współistnieć programy i podręczniki katechetyczne stare i nowe.
- Programów i podręczników do nauczania religii jest w Polsce kilka. Czym winni kierować się katecheci w doborze odpowiednich materiałów?
Reklama
- Katecheci mogą realizować tylko te programy i korzystać z takich podręczników, które są zatwierdzone przez Komisję Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski i dopuszczone do użytku na terenie danej diecezji przez biskupa diecezjalnego. W naszej diecezji można uczyć religii z podręczników opracowanych przez trzy wydawnictwa: WAM z Krakowa, św. Wojciech z Poznania oraz Jedność z Kielc. Katecheta, po uzgodnieniu z proboszczem i rodzicami, ma możliwość wyboru podręczników najlepiej dopasowanych do możliwości swoich uczniów. Trzeba pamiętać, że podręcznik jest przede wszystkim dla ucznia, ma poszerzać jego wiedzę i rozwijać zainteresowania danym przedmiotem. Dlatego bardzo ważne przy wyborze podręcznika jest zwrócenie uwagi na sposób przedstawiania tematów, by uczeń chętnie sięgał po niego nie tylko na lekcji, ale także w domu. Ważna jest również szata graficzna książki oraz jasny i zrozumiały dla dziecka język. Obecnie liczy się także oferta okołopodręcznikowa, czyli pomoce, które uatrakcyjniają przekaz katechetyczny, są to na przykład płyty z materiałami audiowizualnymi. Obecnie liczy się także cena podręcznika, gdyż niektórych rodziców nie stać na ich zakup. Dlatego dla uczniów z ubogich rodzin wydawnictwa oferują podręczniki darmowe, które katecheta może pozyskać w naszym Wydziale Nauki Katolickiej.
- W diecezji zielonogórsko-gorzowskiej katecheci obowiązkowo wystawiają zaświadczenia dla absolwentów szkoły podstawowej, gimnazjalnej i ponadgimnazjalnej - jakie znaczenie ma ten dokument?
- Wprowadzone w naszej diecezji w roku szkolnym 2009/10 zaświadczenia dla absolwentów szkoły podstawowej, gimnazjalnej i ponadgimnazjalnej są wewnątrzkościelnym dokumentem pozwalającym na ustalenie, czy dana osoba ukończyła wymaganą edukację z religii rzymskokatolickiej w ramach lekcji religii w szkole. Obecnie wprowadza się w szkołach nauczanie etyki dla uczniów nieuczestniczących w zajęciach z religii. Samo świadectwo szkolne nie daje pełniej informacji, czy uczeń uczestniczył w zajęciach z religii czy z etyki, gdyż na świadectwie nie można robić żadnych tego typu adnotacji. Katechizacja szkolna wymagana jest od kandydata przystępującego do sakramentów bierzmowania czy małżeństwa. Dzięki tym zaświadczeniom duszpasterze będą mogli ustalić, czy kandydat ją ukończył.