Reklama

Dialog dla przyszłości

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wiele się ostatnio mówi i pisze na temat relacji polsko-żydowskich i naszej wspólnej historii, jej chlubnych i mniej chlubnych kart. Kolejna - tyleż głośna, co kontrowersyjna - publikacja Jana Grossa skłania nas do przyjrzenia się jej z uwagą, do rzetelnego poszukiwania prawdy historycznej i prawdy o człowieku, nie w atmosferze agresji, nieufności i narodowościowych antagonizmów, lecz w duchu otwartości, rozumnego dialogu i miłości braterskiej, jaka winna łączyć dzieci jednego Boga.
Zamość jest jednym z tych miejsc na mapie Polski, gdzie zawsze była dostrzegana potrzeba dialogu między narodem polskim, żydowskim a także innymi narodami. Niegdyś miasto wielokulturowe i wielonarodowościowe, do dziś czerpie z bogactwa swojej przeszłości, pozostając otwartym i przyjaznym dla każdego przybysza. Przekonali się o tym goście przybyli do Hetmańskiego Grodu na otwarcie odrestaurowanej renesansowej synagogi oraz uczestnicy Międzynarodowej Konferencji Naukowej „Historia i kultura Żydów w Zamościu i na Zamojszczyźnie”, która odbywała się w dniach 5-7 kwietnia br., a jej organizatorami była Fundacja Ochrony Dziedzictwa Żydowskiego oraz Pracownia Literatury Polsko-Żydowskiej KUL.
W otwarciu odnowionej synagogi, a tym samym zainaugurowaniu działalności Centrum „Synagoga” uczestniczył naczelny rabin Polski Michael Schudrich, który przybił przy wejściu do sali modlitw oraz wejściu do budynku synagogi mezuzy (małe pojemniki zawierające zwitek pergaminu z naniesionymi fragmentami Tory), wypowiadając słowa specjalnego błogosławieństwa. Akt ten stanowił zwieńczenie prac remontowych, na które złożyło się osuszenie budynku, położenie dachu, odnowienia elewacji i sztukaterii, co było możliwe dzięki dotacji z funduszy norweskich. Niedługo potem, z ust otwierającego Międzynarodową Konferencję Naukową ambasadora Izraela w Polsce - Zwi Rav-Nera, padły znamienne słowa o niezwykłej wadze spotkania w zamojskiej synagodze, która jest miejscem mówiącym o dialogu między Żydami a Polakami, świadectwem prowadzenia tego dialogu w czasach przeszłych i teraźniejszych. Podkreślił, że rozpoczynająca się konferencja, to chwalebna inicjatywa. „Weźmiecie te kamienie historii żydowskiej, polskiej, innych narodów w tym miejscu - mówił do uczestników konferencji - będziecie badać, oglądać... pamiętając, że dialog dla przyszłości zaczyna się z dialogiem o historii”. Życząc zebranym owocnych obrad ambasador wyraził nadzieję, że do Centrum „Synagoga” będą przybywali ludzie młodzi żydowskiej i polskiej narodowości, a wspólne spotkania w tym miejscu staną się okazją do zrozumienia stosunków między Żydami i Polakami.
Konferencja została podzielona na 10 sesji tematycznych, w ramach których prelegenci wygłosili 31 wykładów. Była mowa o historii społeczności żydowskiej w Zamościu i na Zamojszczyźnie do 1939 r. i po 1944 r., wielkich postaciach w zamojskiej społeczności Żydów, kulturze religijnej i świeckiej, pisarzach języka jidysz, literaturze polskiej traktującej o zagładzie ludności żydowskiej. Wśród prelegentów znaleźli się m.in. pracownicy naukowi KUL, UMCS, Tel Aviv University, pracownicy Fundacji „Polsko-Niemieckie Pojednanie”, Stowarzyszenia „Midrasz”, Polskiego Towarzystwa Demograficznego, Instytutu Europy Środkowo-Wschodniej i Państwowego Muzeum na Majdanku.
W toku konferencji okazało się, że choć źródła historyczne dotyczące zamojskich Żydów są bogate, to - przy dobrze opracowanym początku historii Żydów w Zamościu i na Zamojszczyźnie (XVI-XVII wiek) i jej końcu (Holokaust) - brakuje opracowań dotyczących XVIII i I poł. XIX wieku. Brakuje także syntezy dziejów, szerszych opracowań dotyczących obiektów sakralnych, biografii wybitnych Żydów wywodzących się z Zamościa oraz przekładów najistotniejszych pozycji piśmiennictwa jidisz dotyczących Zamościa. Czy kiedykolwiek da się uzupełnić tę lukę? Na to pytanie będą zapewne starali się odpowiedzieć historycy, kontynuując badania nad dziejami zamojskich Żydów.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2011-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Papież: w procesach o stwierdzenie nieważności małżeństwa miłosierdzie i sprawiedliwość niech się uzupełniają

2025-11-21 16:19

[ TEMATY ]

nieważność małżeństwa

Papież Leon XIV

@Vatican Media

Papież Leon XIV podczas audiencji dla uczestników Międzynarodowego kursu zorganizowanego przez Trybunał Roty Rzymskiej.

Papież Leon XIV podczas audiencji dla uczestników Międzynarodowego kursu zorganizowanego przez Trybunał Roty Rzymskiej.

Procesów o stwierdzenie nieważności małżeństwa nie można traktować jako dziedziny czysto technicznej, interesującej wyłącznie specjalistów, ani jako środków, które mają jedynie uzyskać stan wolny osób. Obejmują one bowiem wymiar prawny, eklezjologiczny i pastoralny, wzajemnie ze sobą powiązane - zaznaczył Papież Leon XIV podczas audiencji dla uczestników Międzynarodowego kursu zorganizowanego przez Trybunał Roty Rzymskiej: „Dziesięć lat po reformie procesu kanonicznego dotyczącego małżeństwa”.

W swoim przemówieniu Papież zaprasza do refleksji najpierw nad dwoma założeniami eklezjologicznymi procesów sądowych w Kościele: „świętą władzą” - „uczestnictwem” we władzy „Chrystusa”, która jest wykonywana w służbie prawdzie, jako drodze ku poznaniu i przyjęciu ostatecznej Prawdy, którą jest sam Chrystus”, oraz „misterium przymierza małżeńskiego.
CZYTAJ DALEJ

Św. Cecylia - patronka muzyki kościelnej

Niedziela płocka 46/2003

[ TEMATY ]

św. Cecylia

pl.wikipedia.org

22 listopada Kościół obchodzi wspomnienie św. Cecylii. Należy ona do najsłynniejszych męczennic Kościoła rzymskiego. Żyła na przełomie II i III w. Jako młoda dziewczyna, złożyła ślub czystości. Mimo iż zmuszono ją do małżeństwa z poganinem Walerianem, nie złamała swego przyrzeczenia, lecz pozyskała dla Chrystusa swego męża i jego brata. Wszyscy troje ponieśli śmierć męczeńską. Jakub de Voragine w Złotej legendzie w taki oto sposób pisze o św. Cecylii: „Gdy muzyka grała, ona w sercu Panu jedynie śpiewała. Przyszła wreszcie noc, kiedy Cecylia znalazła się ze swym małżonkiem w tajemniczej ciszy sypialni. Wówczas tak przemówiła do niego: Najmilszy, istnieje tajemnica, którą ci wyznam, jeśli mi przyrzekniesz, że będziesz jej strzegł troskliwie. Jest przy mnie anioł Boży, który mnie kocha i czujnie strzeże mego ciała. Będziesz go mógł zobaczyć, jeśli uwierzysz w prawdziwego Boga i obiecasz, że się ochrzcisz. Idź więc za miasto drogą, która nazywa się Appijska i powiedz biedakom, których tam spotkasz: Cecylia posyła mnie do was, abyście pokazali mi świętego starca Urbana. Skoro ujrzysz jego samego, powtórz mu wszystkie moje słowa. A gdy on już oczyści ciebie i wrócisz do mnie, wtedy ujrzysz i ty owego anioła. Walerian przyjął chrzest z rąk św. Urbana. Wróciwszy do Cecylii znalazł ją w sypialni rozmawiającą z aniołem. Anioł trzymał w ręce dwa wieńce z róż i lilii i podał jeden z nich Cecylii, a drugi Walerianowi, mówiąc przy tym: Strzeżcie tych wieńców nieskalanym sercem i czystym ciałem, ponieważ przyniosłem je dla was z raju Bożego. One nigdy nie zwiędną ani nie stracą swego zapachu i nigdy nie ujrzą ich ci, którym czystość nie jest miła”. Pierwszym miejscem kultu św. Cecylii stał się jej grób w katakumbach Pretekstata, gdzie zachowała się grecka inskrypcja „Oddała duszę Bogu”. Następnie kryptę powiększono, przyozdabiając jej sklepienie malowidłem przedstawiającym Świętą w postaci orantki. Pierwsze ślady kultu liturgicznego Świętej męczennicy zawiera Sakramentarz leoniański z V w., gdzie znajduje się 5 formularzy mszalnych z własnymi prefacjami. Z kolei w aktach synodu papieża Symmacha z 499 r. znajduje się wzmianka o kościele pw. św. Cecylii wzniesionym w połowie IV w. Inną sławną świątynią dedykowaną Świętej jest bazylika zbudowana przez papieża Paschalisa na rzymskim Zatybrzu w początkach IX w., gdzie złożono pod ołtarzem jej doczesne szczątki. Za patronkę muzyki kościelnej uznano św. Cecylię dopiero pod koniec średniowiecza. Miało to swoje źródła w błędnym rozumieniu treści jednej z antyfon oficjum brewiarzowego: Cantantibus organis Coecilia Domino decantabat. Owo sformułowanie antyfony spowodowało powstanie licznych przedstawień ikonograficznych św. Cecylii, która gra na instrumencie przypominającym organy. W nawiązaniu do tej średniowiecznej tradycji od XVI w. w Kościele zachodnim zaczęły powstawać stowarzyszenia, których celem było pielęgnowanie muzyki kościelnej. Największy jednak rozgłos zyskało Stowarzyszenie św. Cecylii, które powstało w Bambergu w 1868 r. Dążyło ono do odnowienia prawdziwej muzyki kościelnej poprzez oczyszczenie liturgii z elementów świeckich i przywrócenia w liturgii chorału gregoriańskiego oraz polifonii Szkoły Rzymskiej. Rychło ruch cecyliański rozszerzył się na cały Kościół powszechny, a wybitni kompozytorzy dedykowali jej swoje dzieła.
CZYTAJ DALEJ

Charków: dotarła pomoc od Ojca Świętego dla ludności Ukrainy

W ostatnich dniach do miejsca przeznaczenia dotarła ciężarówka z odzieżą, kocami i artykułami pierwszej potrzeby, które Papież Leon XIV wysłał do Charkowa, jednego z ukraińskich miast najbardziej dotkniętych rosyjskimi bombardowaniami - podaje portal Vatican News.

Inicjatywa ta jest częścią obchodów Jubileuszu Ubogich, który obchodzono 16 listopada, w Światowy Dzień Ubogich. Jest to kolejny gest solidarności ze strony Ojca Świętego, który, kontynuując kurs obrany podczas pontyfikatu papieża Franciszka, zlecił Dykasteria do spraw Posługi Miłosierdzia pomoc ludności, która od wielu lat cierpi z powodu wojny.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję