Reklama

Muzyka znana i nieznana

Za nami X, jubileuszowa edycja Festiwalu Sosnowieckie Dni Muzyki Znanej i Nieznanej. Po raz kolejny w różnych punktach Sosnowca rozbrzmiewały dźwięki muzyki klasycznej. Festiwal trwał 8 dni, od 8 do 15 maja. Jego zakończeniem była gala operowa, którą poprowadził Bogusław Kaczyński. Patronat medialny nad imprezą sprawowała „Niedziela Sosnowiecka”

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Podczas festiwalu mogliśmy posłuchać naprawdę świetnych muzyków i śpiewaków. Wystąpili m.in.: Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej pod dyrekcją Mirosława Błaszczyka, Leszek Możdżer z orkiestrą „Aukso” pod batutą Marka Mosia, światowej sławy dudziarz Lindsay Davidson z zespołem „Celtic Triangle”, gitarzysta Andrzej Otremba, chór kameralny „Cantores Minores Wratislavienses” z Wrocławia, wybitny organista z Belgii Karol Gołębiewski czy znakomity skrzypek Krzysztof Jakowicz z Warszawy. „Program festiwalu był tak ułożony, aby odpowiadał wrażliwości i muzycznym potrzebom każdego mieszkańca Sosnowca. Lista artystów i zespołów, które do tej pory wystąpiły w Sosnowcu jest długa i świadczy o rosnącej randze artystycznej festiwalu w regionie. Poza tym z roku na rok pojawia się więcej koncertów, podczas których miłośnicy muzyki mogą posłuchać muzyki jazzowej, popularnej, flamenco czy gospel. Naszym zamiarem jest, aby festiwal nieustannie poszerzał swoją ofertę i tym samym cieszył się coraz większym zainteresowaniem sosnowiczan” - podsumował festiwal Michał Góral, dyrektor artystyczny.
W Sosnowcu melomanów zachwyciła Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej. Filharmonicy śląscy zaliczani są do najlepszych zespołów symfonicznych w kraju, występowali już prawie na całym świecie. Niemal od półwiecza goszczą na festiwalu „Warszawska Jesień”, regularnie koncertują też na wielkich świętach muzyki oratoryjno-kantatowej „Wratislavia Cantans”. Natomiast wirtuoz organów Karol Gołębiowski to laureat międzynarodowych konkursów organowych w Monachium, Norymberdze, Brugge czy Rzymie. Brał udział w najbardziej prestiżowych festiwalach muzycznych. Jest także założycielem i dyrektorem artystycznym Europejskiego Festiwalu Organowego, obejmującego 60 miast w 14 krajach Europy. Od 1981 r. artysta mieszka w Brukseli, gdzie prowadzi działalność koncertową i pedagogiczną. I wcale nie łatwo było go zaprosić do Sosnowca.
Niewątpliwie muzykiem, który wzbudził najwięcej emocji był Leszek Możdżer, który wystąpił z Orkiestrą Kameralną Miasta Tychy - „Aukso”. Możdżer jest jednym z najwybitniejszych polskich muzyków jazzowych, którego zna cały świat. Uwaga! Możdżer naukę gry na fortepianie rozpoczął w piątym roku życia i przeszedłszy wszystkie szczeble edukacji uzyskał dyplom gdańskiej Akademii Muzycznej w 1996 r. Jazzem zainteresował się w klasie maturalnej. W roku 1993 otrzymał wyróżnienie indywidualne na „Jazz Juniors” i była to pierwsza kropla deszczu nagród, jakie na niego spadły. Rok później zajął I miejsce w Międzynarodowym Konkursie Improwizacji Jazzowej w Katowicach. I tak się zaczęło. Od tamtego czasu zwyciężał czy był nagradzany w kilkudziesięciu festiwalach czy przeglądach. Do chwili obecnej Leszek Możdżer nagrał ponad 100 albumów, w tym wiele pod swoim własnym nazwiskiem. Jednym z wielu jego projektów muzycznych są zaprezentowane na Festiwalu Muzyki Znanej i Nieznanej razem z zespołem „Aukso” improwizacje.
Kolejnym arcyciekawym koncertem popisał się Lindsay Davidson z zespołem „Celtic Triangle”. Muzyka celtycka wykonywana przez zespół na harfie i dudach, wraz ze śpiewem, odbiegała co prawda od tradycyjnych skojarzeń muzyki szkockiej z muzyką folkową, bo zespół po prostu wykonuje także utwory pisane współcześnie.
Klasą dla siebie pozostał Krzysztof Jakowicz - wybitny polski skrzypek, wysoko ceniony przez wielkiego kompozytora Witolda Lutosławskiego, który powierzał artyście polskie prawykonania wszystkich swoich utworów skrzypcowych. Artysta otrzymał nagrody I i II stopnia Ministra Kultury i Sztuki oraz Ministra Spraw Zagranicznych za upowszechnianie kultury polskiej za granicą, a także nagrodę Związku Kompozytorów Polskich za wielokrotne wykonania polskiej muzyki współczesnej. Jego płyta z nagraniem „Czterech pór roku” A. Vivaldiego z Polską Orkiestrą Kameralną pod batutą J. Maksymiuka była jedną z najlepiej sprzedających się płyt w Anglii i we Francji. Poza wymienioną działalnością artysta zajmuje się także kameralistyką, grając z takimi artystami, jak: Krzysztof Jabłoński, Stefan Kamasa, Władysław Szpilman, Tsuyoshi Tsutsumi, Waldemar Malicki, Konstanty Andrzej Kulka, Vadim Brodski, Kuba Jakowicz i inni. Przez 2 lata był liderem Kwintetu Warszawskiego. Artysta jest zapraszany do jury prestiżowych konkursów skrzypcowych m.in. im. Paganiniego w Genui, im. Wieniawskiego w Poznaniu, im. Nielsena w Odense, im. Wrońskiego w Warszawie, im. Menuhina w Folkestone. Jest profesorem Akademii Muzycznej w Warszawie oraz gościnnym profesorem Soai University w Osace. Prowadzi kursy mistrzowskie we Francji, Austrii i Japonii. Ciekawostką jest, że artysta gra na skrzypcach włoskiego lutnika Paolo Albaniego zbudowanych w 1698 r.
Nie sposób wymienić wszystkich muzyków, którzy wystąpili podczas festiwalu, ale należy jeszcze wspomnieć o jednym jego bohaterze - chórze „Cantores Minores Wratislavienses”. Chór pod kierunkiem obecnego dyrygenta Piotra Karpety został w latach 90. XX wieku zmniejszony do 19 śpiewaków, by móc, zgodnie z aktualnymi tendencjami wykonawczymi prezentować muzykę dawnych epok. W zależności od repertuaru i w miarę potrzeb skład ten jest powiększany nawet do 70 osób. Chór dał już ponad 2500 koncertów, dokonał ponad 100 nagrań radiowych i telewizyjnych oraz 37 płytowych, występował na licznych festiwalach.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2011-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Diecezjalna Komisja Muzyki Kościelnej: w liturgii nie wolno wykonywać utworów o charakterze świeckim

2024-05-07 10:00

[ TEMATY ]

muzyka liturgiczna

Karol Porwich/Niedziela

W trosce o dobro kościelnej liturgii, w tym wykonywanych pieśni i psalmów, Diecezjalna Komisja Muzyki Kościelnej w kurii warszawsko-praskiej przypomina, że muzyka w kościołach powinna być odgrywana wyłącznie na żywo, a nie odtwarzana z nagrania. Komunikat w tej sprawie wydano z uwagi na "niepokojące praktyki korzystania z gotowych utworów audio, zastępujących grę organów, śpiew organisty i wiernych". Ponadto dokument tłumaczy m.in., że nie wolno w liturgii wykonywać utworów o charakterze świeckim.

Zwracając się do kapłanów i diecezjan świeckich, Diecezjalna Komisja Muzyki Kościelnej wydała komunikat dotyczący odtwarzania utworów audio w kościołach. W "trosce o dobro kościelnej liturgii, w tym wykonywanych pieśni i psalmów" zwraca w nim uwagę na "pojawiające się niepokojące praktyki korzystania z gotowych utworów audio zastępujących grę organów, śpiew organisty i wiernych podczas mszy świętych, nabożeństw i innych aktywności liturgicznych".

CZYTAJ DALEJ

Patron jedności ojczyzny

Niedziela Ogólnopolska 18/2018, str. 8

[ TEMATY ]

św. Stanisław

Wikipedia

Św. Stanisława BM, patrona Polski, przedstawia się zazwyczaj w stroju biskupim, z pastorałem w ręku

Św. Stanisława BM, patrona Polski, przedstawia się zazwyczaj w stroju biskupim, z pastorałem w ręku

O kim mowa? Oczywiście, o św. Stanisławie (ok. 1030-79) – biskupie i męczenniku. Dlaczego patron jedności Polski? Zapraszam do lektury

Według legendy, ciało dzielnego biskupa zostało pocięte na kawałki przez siepaczy króla Bolesława II Szczodrego (ok. 1042-1082), zwanego też Śmiałym. Miało jednak cudownie się zrosnąć, co było zapowiedzią zjednoczenia się państwa polskiego po okresie rozbicia dzielnicowego, które nastąpiło po śmierci króla Bolesława III Krzywoustego (1086 –1138). Ostatecznie do ponownego scalenia naszych ziem doszło za czasów króla Władysława Łokietka (ok.1260 – 1333). Przypisywano to właśnie św. Stanisławowi ze Szczepanowa.

CZYTAJ DALEJ

Abp Galbas: diecezja sosnowiecka jest do obsiania, a nie do zaorania

2024-05-08 17:47

[ TEMATY ]

diecezja sosnowiecka

bp Artur Ważny

Abp Adrian Galbas

Dominik Pyrek/diecezja.sosnowiec.pl

„Diecezja sosnowiecka nie jest do zaorania, tylko do nieustannego obsiewania” - powiedział abp Adrian Galbas w środę podczas obrzędu kanonicznego objęcia diecezji sosnowieckiej przez bp. Artura Ważnego. Uroczystość oraz podpisanie stosownych dokumentów miało miejsce w katedrze w Sosnowcu.

Abp Adrian Galbas zaznaczył, że Kościół sosnowiecki ma przed sobą przyszłość, „choć niektórzy specjaliści od wszystkiego uważają, że tak nie jest”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję