Reklama

Zakończenie I Synodu Diecezji Legnickiej

„Przypatrzmy się naszemu powołaniu” - to hasło, które towarzyszyło pracom I Synodu Diecezji Legnickiej. Sobota 24 marca br. to dzień zakończenia obrad synodalnych

Niedziela legnicka 13/2012

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Od jego rozpoczęcia minęło 4,5 roku. Przez blisko pięć lat członkowie zespołów parafialnych naszej diecezji pracowali dla I Synodu Diecezji Legnickiej. Przez ten czas odbyto wiele spotkań, wiele dyskusji i katechez, a także opracowano blisko 340 wniosków, które zostały skierowane do poszczególnych komisji synodalnych. Wszystko po to, by również ich głos miał wpływ na odnowienie i poprawienie życia religijnego naszej diecezji.
Po tej kilkuletniej pracy przyszedł czas na podsumowania. A zakończenie Synodu jest takim właśnie momentem. Synod - jak się okazało - to wiele pracy ale i pewna struktura. Na samym jego początku powołano 10 Komisji synodalnych (Komisja ds. Nauki i Wychowania katolickiego, Komisja ds. Kultu Bożego, Komisja ds. Duchowieństwa, Komisja ds. Katolików świeckich, Komisja ds. Życia konsekrowanego i stowarzyszeń życia apostolskiego, Komisja ds. Duszpasterstwa małżeństw i rodzin, Komisja ds. Młodzieży, Komisja ds. Duszpasterstwa charytatywnego, Komisja ds. Instytucjonalno-prawnych i ekonomicznych, Komisja ds. Mediów), które zajmowały się nie tylko kościelnymi, ale również i społecznymi problemami. Podejmowały tematy dotyczące m.in. małżeństw niesakramentalnych, rodzin wielodzietnych, bierzmowania młodzieży, czy uczestnictwa wiernych w niedzielnych Mszach św.
Od początku trwania Synodu odbyło się jedenaście Sesji Plenarnych, dwadzieścia trzy spotkania Komisji Głównej, szesnaście spotkań Dekanalnych Relatorów Synodalnych, blisko 170 zebrań dziesięciu specjalistycznych Komisji. W większości parafii naszej diecezji funkcjonowały Zespoły Synodalne. Jedynie w 6 parafiach (na 241) nie powołano takich Zespołów. Praca osób, które włączyły się w obrady Synodu, została udokumentowana blisko 3800 protokołami, które zostały przekazane do Sekretariatu Synodu. Warto przypomnieć, że Sekretariat od początku trwania Synodu czuwał nad całością jego prac, koordynując swe działania podczas cotygodniowych spotkań.
Kilkuletnia praca Komisji zaowocowała wydaniem statutów, instrukcji, regulaminów i wskazań, które będą stanowiły lokalne prawo diecezjalne, gdzie księża i osoby świeckie znajdą odpowiedzi na wiele nurtujących ich dzisiaj pytań, np. jak w parafii powinno przebiegać przygotowanie do sakramentu bierzmowania czy chrztu świętego, zarówno jeśli chodzi o rodziców, jak i o chrzestnych.
Wspomniane dokumenty zawarte zostały w I tomie opracowań synodalnych, który nosi tytuł: „Program odnowy religijno-moralnej”. Natomiast II tom, który zostanie wydany po zakończeniu Synodu będzie miał charakter historyczno-sprawozdawczy, zostaną w nim zawarte dekrety i materiały sprawozdawcze Komisji synodalnych.
I Synod Diecezji legnickiej zainaugurowany został 16 października 2007 r. Prace trwały 4,5 roku. Do tej pory w diecezji legnickiej obowiązywały wskazania, jakie zapadły w 1991 r. podczas Synodu Archidiecezji Wrocławskiej.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2012-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Figura Matki Bożej zdewastowana. Maryi obcięto ręce i zniszczono twarz, a Sąd Rejonowy umarza postępowania

2025-09-10 19:00

[ TEMATY ]

sąd

uczucia religijne

Adobe Stock

Sąd Rejonowy w Białymstoku umorzył w środę postępowanie w sprawie oskarżonego o obrazę uczuć religijnych i znieważenie przedmiotów czci religijnej. Oparł się na opinii biegłych badających stan zdrowia tego mężczyzny. Postanowienie nie jest prawomocne.

Sąd zdecydował o konieczności przeprowadzenia takich badań przed rokiem, jeszcze przed otwarciem przewodu sądowego w tej sprawie. Powołując się też wówczas na ważny interes prywatny tego mężczyzny, utajnił jednak informacje, biegły jakiej specjalności medycznej będzie powołany.
CZYTAJ DALEJ

Prezydent Nawrocki zakończył rozmowę telefoniczną z prezydentem Trumpem

2025-09-10 20:39

[ TEMATY ]

Donald Trump

Karol Nawrocki

naruszenie polskiej przestrzeni

Kancelaria Prezydenta RP

Prezydent RP Karol Nawrocki: Przed chwilą rozmawiałem telefonicznie z Prezydentem USA Donaldem Trumpem na temat wielokrotnego naruszenia polskiej przestrzeni powietrznej przez rosyjskie drony, do którego doszło dziś w nocy.

Rozmowa wpisuje się w szereg konsultacji prowadzonych przeze mnie z naszymi sojusznikami.
CZYTAJ DALEJ

XXVI Pielgrzymka Służb Mundurowych Województwa Podkarpackiego w Leżajsku

2025-09-11 09:38

Archiwum bazyliki w Leżajsku

Pielgrzymka zgromadziła mundurowych całego województwa

Pielgrzymka zgromadziła mundurowych całego województwa

W poniedziałek, 8 września 2025 r., w Leżajsku, abp Kryspin Dubiel, Nuncjusz Apostolski w Angoli, przewodniczył Eucharystii podczas XXVI Pielgrzymki Służb Mundurowych Województwa Podkarpackiego połączona z XXVI Dożynkami Powiatowymi.

W homilii hierarcha zaznaczył, że naród polski jest narodem maryjnym. – Popatrzymy na naszą Ojczyznę, jest wiele świątyń dedykowanych Matce naszego Pana i naszej Matce Maryi – powiedział. – Popatrzmy na tę pobożność ludową, która zrodziła wiele modlitw i tradycji, aby w rękach Niepokalanej Matki, jak w rękach Tej, która najlepiej zabezpieczy codzienną egzystencję człowieka, ludzie zawierzali swoją pracę, swój trud, swoje rodziny – dodał i przypomniał, że obchody w Leżajsku, który wybrała sobie Maryja, wiążą się z tradycyjnym świętem Narodzenia Najświętszej Maryi Panny. – To Maryja, jak Jutrzenka, w chwili swojego narodzenia już stała się zapowiedzią tej wielkiej wolności. Wolności, która została nam dana i zadana, bo przyjście Chrystusa, Jego dzieło odkupienia wiąże się także z odpowiedzią człowieka, gdyż Pan Bóg w Jezusie Chrystusie nie może zbawić człowieka wbrew jego woli – podkreślił hierarcha.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję