Reklama

Nie zapominać o wychowaniu

Niedziela świdnicka 36/2012

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Po raz pierwszy we wrześniu posyłam swoją Olę do szkoły i przyznam, że bardzo się tą sytuacją stresuję - mówi Marta Magdziarczyk z Wałbrzycha. - Chciałabym wierzyć, że szkoła ugruntuje wartości, które staram się córce przekazywać w domu, że nie zniszczy tego, co z taką pieczołowitością budujemy wraz z mężem.
- Szkoła powinna być przedłużeniem domu rodzinnego - potwierdza biskup świdnicki Ignacy Dec, który wraz z innymi członkami Episkopatu Polski wystosował List pasterski z okazji II Tygodnia Wychowania (będzie on obchodzony od 16 do 22 września).
Liczą się dobrzy nauczyciele, wyniki egzaminów i bezpieczeństwo dzieci. Współpraca rodziców ze szkołą nie jest najważniejsza. To wynik ankiety wśród polskich rodziców. Przeprowadził ją Instytut Badań Edukacyjnych, który zebrał opinie rodziców dziesięciolatków z terenu całej Polski.
Ankieterzy zapytali rodziców, jaka szkoła jest dobra? 38,5 procent odpowiedziało, że taka, która ma wysoko wykwalifikowanych nauczycieli. 37,6 procent badanych wskazało na wysoki poziom nauczania i dobre wyniki egzaminów. Na kolejnym miejscu jest bezpieczeństwo uczniów - dla 34,5 procent rodziców decyduje ono o tym, czy szkoła jest dobra. Na duży wybór zajęć pozalekcyjnych wskazało 24,9 procent ankietowanych. Zaledwie niecałe 5 procent rodziców uznało, że dobra szkoła musi współpracować z rodzicami.
Ta ostatnia liczba jest najważniejsza. Zdaniem autorów raportu, świadczy o tym, że rodzice zrzucają wychowanie dzieci na szkołę, nie chcąc współpracy. Są tak zajęci innymi sprawami, że nie obchodzi ich to, co się dzieje w szkole. W opinii fachowców obecna sytuacja jest wynikiem tego, że rodzice zbyt długo pracują, często daleko poza domem. W tej sytuacji szkoła przejmuje ich rolę.
A przecież wychowanie, wiarę, patriotyzm i kulturę osobistą wynosi się z domu, a szkoła ma jedynie wspomagać rodziców w tych sprawach.
- To prawda, dziś szkoła ma nie tylko przekazywać wiedzę, ale wychowywać, poszerzać horyzonty. Ma uczyć miłości do ojczyzny, do języka - podkreśla abp Józef Michalik.
- Przychodzi czas, kiedy podejmujemy naukę w szkole. Wchodzimy do innej, pozarodzinnej społeczności. Uczymy się czytać, pisać, rachować. Zapoznajemy się z historią naszego kraju, narodu. Poznajemy historię innych krajów i narodów. Uczymy się także o innych kontynentach, poznajemy prawa przyrody na lekcjach biologii, fizyki, chemii. Jednym słowem, zdobywamy wiedzę o człowieku, o świecie, a na lekcjach religii także o Bogu. Szkoła nas nie tylko kształci, ale także wychowuje. Kształtuje nasze charaktery. Dobra szkoła uczy nas mądrości - potwierdza bp Ignacy Dec.
Taka mądrość - wraz z wiarą, patriotyzmem i kulturą - przekazywana jest m.in. w Katolickiej Szkole Podstawowej Caritas Diecezji Świdnickiej im. Jana Pawła II w Wirach, która rozpoczęła swą działalność 1 września 2001 r. jako placówka prowadzona przez Caritas Archidiecezji Wrocławskiej.
- Szkoła jest wspólnym domem, w którym możemy się rozwijać - podkreślają pedagodzy z Wir. - Wychowujemy człowieka dobrego, wrażliwego na piękno naszego kraju ojczystego, uczulonego na cierpienie innej istoty, odpowiedzialnego za siebie i innych, żyjącego zgodnie z chrześcijańskimi wartościami, potrafiącego stosować w życiu codziennym idee człowieka postępującego godnie, kierującego się mottem patrona szkoły: „Żaden człowiek nie ma ścieżek gotowych. Rodzimy się jak gąszcz, który może zapłonąć podobnie jak krzak Mojżesza lub może uschnąć...”.
- W naszej szkole szanujemy prawa dziecka i prawa ucznia, ucząc równocześnie szacunku wobec praw innych ludzi - dodaje dyrektor szkoły. - Nasza placówka gwarantuje kompleksową opiekę i edukację każdego ucznia, stosownie do jego wieku i indywidualnych predyspozycji. Dokładamy wysiłków, aby przyjazna atmosfera w naszej szkole sprzyjała współpracy, pozwalała uczniom czuć się bezpiecznie, rozwijać zdolności i umiejętności. Wykwalifikowana kadra zapewnia wysoki poziom zajęć dydaktycznych, oferujemy różnorodne formy pracy z dziećmi i szeroki zakres działań pozalekcyjnych.
Placówka ma dla swoich uczniów bogatą, bezpłatną ofertę. Warto tu wymienić m.in. naukę dwóch języków: angielskiego i niemieckiego, zajęcia informatyczne, kółko plastyczne, zajęcia wokalne, naukę tańca towarzyskiego, wyjazdy na basen, wycieczki. Dzieci mają zapewniony bezpłatny dojazd autobusami szkolnymi lub PKS.
Szkoła w ciągu każdego roku szkolnego organizuje wiele wyjazdów. Wymienić tu należy wycieczki do kina, teatru, do ZOO, na lodowisko, pobyty na koloniach letnich: w Łebie, Pasterce, Ulinii, pobyty na Zielonej Szkole w Zagórzu Śl. Placówka organizuje konkursy szkolne i coroczny konkurs międzyszkolny na temat działalności i życia papieża bł. Jana Pawła II. Uczniowie biorą też udział w konkursach pozaszkolnych np. „Wesoła Kokoszka”, „Pegazik”, Międzynarodowy Konkurs „Kangur Matematyczny”, „Bezpieczniej z prądem” i wiele innych. Uczennice z zespołu wokalnego reprezentują szkołę na ogólnopolskich konkursach i przeglądach piosenki.
- W polskich szkołach i przedszkolach rozpoczyna się właśnie nowy rok szkolny i katechetyczny. Czas ten jest zarówno zadaniem, jak i szansą, którą należy dobrze wykorzystać. Dotyczy to zwłaszcza was, drogie dzieci i kochana młodzieży, jak i rodziców, wychowawców oraz duszpasterzy. Dla was wszystkich chcemy prosić Pana Boga o potrzebne łaski - podkreślają polscy biskupi. - Nieocenioną pomocą w kształtowaniu serc młodego pokolenia jest katechizacja. Od ponad dwudziestu lat jest ona obecna w polskich szkołach oraz przedszkolach i z powodzeniem wspomaga wychowawczą funkcję szkoły. Doświadczenie tego czasu świadczy o tym, że nauczanie religii w szkole sprzyja pełnemu rozwojowi młodego człowieka. Katecheza wzbogaca nasz edukacyjny krajobraz o nowe treści, a także, o czym nie można zapomnieć, posiada silny wymiar wychowawczy, wnosząc w życie szkoły i jej uczniów głęboko zakorzenioną inspirację oraz motywację w kształtowaniu dojrzałych osobowości. Dzisiaj u progu nowego roku szkolnego dziękujemy katechetom za wielkodusznie podejmowaną troskę o mądre i staranne wychowanie. Czynimy to tym bardziej, że ich wysiłki nie zawsze są należycie dostrzegane i doceniane. Dlatego po raz kolejny apelujemy o zapewnienie właściwego miejsca religii w nauczaniu szkolnym.
- Oczywiście, zapiszę Olę na lekcje religii - mówi Marta Magdziarczyk z Wałbrzycha. - Wiem, że takie zajęcia w szkole na pewno pomogą jej jeszcze bardziej „zaprzyjaźnić” się z Jezusem. Pamiętam, że sama musiałam biegać na katechezę to salek parafialnych przy kościele. Dziś moje dzieci mają o wiele wygodniej - duszpasterz i lekcje religii stały się częścią szkoły i nie wyobrażam już sobie edukacji mojego dziecka bez tego elementu.
- Szkoła spośród niewielu instytucji w naszej kulturze europejskiej otrzymała zaszczytne miano „matki”. Słowo „matka” odnosimy do Kościoła. Mówimy: Kościół jest naszą matką, gdyż nas karmi mądrością i nas kształtuje, wychowuje. W tradycji europejskiej także szkołę nazwano „matką”. Od czasów średniowiecza mówimy, że szkoła jest „Alma Mater” - „Matką Karmicielką”. Nazwę tę przypisujemy wprawdzie w pierwszej kolejności uczelni wyższej, zwłaszcza uniwersytetom, ale odnosimy ją także do każdej szkoły podstawowej, gimnazjalnej i ponadgimnazjalnej. Szkoła bowiem - tak jak matka - nas karmi. Karmi nas mlekiem wiedzy i mądrości. Szkoła - tak jak matka - jest wychowawczynią młodego człowieka. Pamiętajmy o tym i nie zgubmy tej jej roli w rozpoczynającym się roku szkolnym - apeluje bp Ignacy Dec.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2012-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Z Czech przez Polskę do nieba

Niedziela Ogólnopolska 16/2018, str. 20-21

[ TEMATY ]

św. Wojciech

Tadeusz Jastrzębski

Św. Wojciech nauczający z  łodzi, malowidło ścienne. Chojnice, kościół pw. św. Jana Chrzciciela

Św. Wojciech nauczający z  łodzi, malowidło ścienne. Chojnice, kościół
pw. św. Jana Chrzciciela

Urodził się zaledwie 10 lat przed chrztem Polski. Śmierć męczeńską poniósł już jednak w czasach, kiedy nad Wisłą władcy zdawali sobie sprawę ze znaczenia świętych relikwii. Czy Polska byłaby dziś tym samym krajem, gdyby nie św. Wojciech, jego związki z naszym państwem oraz przyjaźń z cesarzem?

Św.Wojciech został biskupem Pragi jako 27-letni mężczyzna. Jak podają jego biografowie, do katedry miał wejść boso, co prawdopodobnie symbolizowało ewangeliczną prostotę przyszłego męczennika. Potwierdzeniem tej tezy są inne historyczne źródła, według których wiadomo dziś ponad wszelką wątpliwość, że Wojciech nie dysponował wielkim majątkiem. To, co posiadał, miało służyć sprawowaniu kultu, zaspokajaniu potrzeb miejscowego kleru oraz jego osobistemu utrzymaniu.

CZYTAJ DALEJ

Św. Wojciech - patron ewangelizacji zjednoczonej Europy

Pochodzenie, młodość i studia św. Wojciecha

CZYTAJ DALEJ

Wierność i miłość braterska dają moc wspólnocie

2024-04-23 13:00

Marzena Cyfert

Rejonowe spotkanie presynodalne w katedrze wrocławskiej

Rejonowe spotkanie presynodalne w katedrze wrocławskiej

Ostatnie rejonowe spotkanie presynodalne dla rejonów Wrocław-Katedra i Wrocław-Sępolno odbyło się w katedrze wrocławskiej. Katechezę na temat Listu do Kościoła w Filadelfii wygłosił ks. Adam Łuźniak.

Na początku nakreślił kontekst rozważanego listu. Niewielkie, lecz bogate miasteczko Filadelfia zbudowane zostało na przełęczy, która stanowiła bramę do głębi półwyspu. Było również bramą i punktem odniesienia dla hellenizacji znajdujących się dalej terenów. Mieszkańcy Filadelfii mieli więc poczucie, że są bramą i mają misję wobec tych, którzy mieszkają dalej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję