Reklama

Włochy

Rzym: Chrzest Jezusa w marmurze

Niedaleko Watykanu, ale już po drugiej stronie Tybru, stoi piękny kościół św. Jana Chrzciciela Florentyńczyków. Kiedyś znajdowała się tutaj świątynia św. Pantaleona znana z dokumentów papieskich już w XII w. W XV w. był on jednym z kościołów, w którym spotykali się Florentyńczycy mieszkający w Rzymie.

[ TEMATY ]

chrzest

Rzym

Włodzimierz Rędzioch

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Gdy w 1448 r. grupa florenckich emigrantów założyła “Compagnia della Pietà dei Fiorentini”, bractwo zajmujące się opieką nad chorymi rodakami i grzebaniem zmarłych, kościół św. Pantaleona stał się z czasem ich siedzibą. Był on jednak zbyt mały i nie odzwierciedlał nowych gustów epoki Renesansu. Na początku XVI w. na Katedrze św. Piotra zasiadał Florentyńczyk z rodu Medyceuszów, Leon X, syn władcy Florencji, Wawrzyńca Wspaniałego, i to on zainspirował budowę nowego, wspanialszego kościoła dla swoich rodaków z Toskanii.

Włodzimierz Rędzioch

Nowa świątynia została poświęcona św. Janowi Chrzcicielowi, patronowi Florencji. Projekt budowli przygotowali: Michał Anioł, Peruzzi i Rafael ale papieża wybrał plan Jacopo Sansovino. Budowę, która trwała wiele lat, rozpoczęto w 1519 r. a po Sansovino kontynuowali ją tacy architekci jak Antonio da Sangallo Młodszy, Giacomo della Porta oraz Carlo Maderno, który sklepił kościół charakterystyczną, wysoką kopułą (1612 r.). Kościół ukończono w 1620 r., chociaż brakowało jeszcze fasady, która została wykonana w latach 1733–1738 według projektu florenckiego architekta Alessandro Galilei.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Ołtarz główny kościoła zaprojektował jeden z najsłynniejszych barokowych architektów Rzymu Francesco Borromini (jest on pochowany w kościele, podobnie jak Carlo Maderno). Natomiast marmurowa scena “Chrzest Jezusa” znajdująca się w ołtarzu jest autorstwa Antonio Raggi (rzeźba powstała w 1669 r.).

Podziel się cytatem

Raggi rozpoczął naukę w pracowni rzeźbiarza Alessandra Algardiego, ale jego wielki talent wyjdzie na jaw dopiero w 1647 r. w pracowni genialnego mistrza baroku, Giovanni Lorenzo Berniniego.

Spośród uczniów Berniniego Raggi był z pewnością najbardziej utalentowany, dlatego z czasem stał się jego najbliższym współpracownikiem i najbardziej płodnym uczniem. Cenił go również rywal Berniniego, Francesco Borromini, dlatego zlecał mu wykonywanie rzeźb, które były umieszcane w jego kompozycjach architektonicznych, tak jak to było w przypadku ołtarza kościoła św. Jana Chrzciciela Florentyńczyków. Raggi zaczął pracę przy ołtarzu w 1665 r. tworząc w marmurze monumentalną scenę przedstawiającą Chrzest Jezusa z Bogiem Ojcem w chwale i Duchem Świętym w postaci gołębicy. Jest to jedno z piękniejszych dzieł rzeźbiarskich rzymskiego baroku.

Ale w kościele jest jeszcze druga rzeźba przedstawiająca scenę chrztu Jezusa – w jednej z bocznych kaplic (Kaplica Falconieri), która służy za kaplicę chrzcielną, ustawiono w 1655 r. monumentalne figury Jezusa i Jana Chrzciciela. Było to ostatnie dzieło rzeźbiarza Francesco Mochi wykonane w 1654 r., tuż przed śmiercią. Najbardziej znaną rzeźbą Mochi jest statua Weroniki w Bazylice św. Piotra w Watykanie.

2021-01-10 20:29

Oceń: +3 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Milion euro od papieża na wsparcie osób dotkniętych pandemią w diecezji rzymskiej

[ TEMATY ]

Rzym

Franciszek

koronawirus

Grzegorz Gałązka

„Jako biskup Rzymu postanowiłem założyć w diecezji Fundusz Jezusa Bożego Robotnika, aby przypomnieć o godności pracy, z początkowym wkładem 1 miliona euro dla naszej diecezjalnej Caritas” – napisał Ojciec Święty w liście do swojego wikariusza generalnego dla diecezji rzymskiej, kardynała Angelo De Donatisa.

Franciszek zaznaczył, że fundusz ten ma wspierać osoby dotknięte pandemią, w szczególności tych, którym grozi wykluczenie z ochrony instytucjonalnej i którzy potrzebują wsparcia, dopóki nie będą mogli ponownie funkcjonować samodzielnie. Jednocześnie zachęcił wszystkie instytucje i osoby do włączenia się w to dzieło. „Chciałbym, aby w naszym mieście rozkwitła sąsiedzka solidarność, działania, które przypominają postawy roku szabatowego, w którym darowuje się długi, rezygnuje ze sporów, żąda opłat w zależności od możliwości dłużnika, a nie rynku" – napisał Ojciec Święty.
CZYTAJ DALEJ

Zakończenie oktawy Bożego Ciała - skąd zwyczaj święcenia wianków?

[ TEMATY ]

Boże Ciało

oktawa

Karol Porwich

Zakończenie oktawy Bożego Ciała to dzień święcenia wianków z wonnych ziół, młodych gałązek drzew i kwiatów polnych. Wieniec w starych pojęciach Słowian był godłem cnoty, symbolem dziewictwa i plonu. Wianki z ruty i kwiatów mogły nosić na głowach tylko dziewczęta.

Na wsiach wierzono, że poświęcone wianki, powieszone na ścianie chaty, odpędzają pioruny, chronią przed gradem, powodzią i ogniem. Dymem ze spalonych wianków okadzano krowy, wyganiane po raz pierwszy na pastwisko. Zioła z wianków stosowano też jako lekarstwo na różne choroby.
CZYTAJ DALEJ

Młodzież szkoli się z żołnierzami

2025-06-26 10:22

2LBOT

Osiem szkół średnich z województwa lubelskiego objętych jest patronatem 2 Lubelskiej Brygady Obrony Terytorialnej w ramach programu Oddziałów Przygotowania Wojskowego. To część ogólnopolskiego projektu realizowanego pod nadzorem Ministerstwa Obrony Narodowej, którego celem jest przygotowanie młodzieży do ewentualnej służby wojskowej i kształtowanie postaw proobronnych.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję