Ps 80 [79], 2-3a. 9-10. 18-19 - z Jutrzni czwartku II tygodnia
1. Psalm, który przed chwilą rozbrzmiewał, naznaczony jest
tonem lamentacji i błagania całego ludu Izraela. W pierwszej części
użyty jest znany symbol biblijny - obraz pasterza. Pan zostaje przywołany
jako "Pasterz Izraela", Ten, który "wiedzie jak trzodę ród Józefa" (
Ps 80 [79], 2). Pan prowadzi swoją trzodę, to znaczy swój lud, i
ochrania ją przed niebezpieczeństwami, zasiadając nad cherubami Arki
Przymierza. Czynił tak podczas wędrówki przez pustynię. Teraz jednak
wydaje się być nieobecny, jakby uśpiony i obojętny. Trzodzie, którą
powinien prowadzić i żywić (por. Ps 23 [22]), ofiaruje tylko chleb
zmieszany ze łzami (por Ps 80 [79], 6). Nieprzyjaciele wyśmiewają
się z tego upokorzonego i znieważonego ludu, jednakże Boga jakby
to nie obchodziło, nie "wzbudza swej potęgi" (w. 3) ani nie objawia
swej mocy w obronie ofiar gwałtu i ucisku. Wezwanie antyfony, które
się powtarza (w. 4. 8), próbuje jakby poruszyć Boga w Jego obojętnej
postawie, aby sprawić, żeby na nowo był Pasterzem i obrońcą swego
ludu.
2. W drugiej części modlitwy, pełnej napięcia i równocześnie
zaufania, znajdujemy inny symbol, tak drogi dla Biblii obraz winnicy.
Jest to obraz łatwy do zrozumienia, gdyż stanowi część panoramy Ziemi
Obiecanej oraz jest znakiem obfitości i radości. Winnica uosabia
Izraela, jak naucza prorok Izajasz w jednej ze swych najbardziej
wzniosłych pieśni poetyckich (por. Iz 5, 1-7). Zawiera ona podstawowe
wymiary: z jednej strony winnica przedstawia dar, łaskę i miłość
Boga, ponieważ przez Niego jest zasadzona (por. Iz 5, 2; Ps 80 [79],
9-10), z drugiej zaś - jest wyrazem ludzkiej odpowiedzi, osobistego
zaangażowania i owocem sprawiedliwych uczynków, gdyż domaga się pracy
rolnika, dzięki której są winogrona na wino.
3. Za pomocą obrazu winnicy Psalm przypomina podstawowe
etapy historii żydowskiej, u której korzeni było doświadczenie wyjścia
z Egiptu oraz wejścia do Ziemi Obiecanej. Winnica ta osiągnęła największy
swój rozmiar, obejmując cały region palestyński i wychodząc poza
jego granice podczas panowania Salomona. Rozciągała się bowiem od
północnych gór Libanu, wraz z jego cedrami, aż po Morze Śródziemne
i prawie aż po wielką rzekę Eufrat (por. w. 11-12). Jednakże świetność
tego rozwoju została zniweczona. Psalm przypomina nam, że na winnicę
Bożą spadła burza, czyli Izrael doświadczył gorzkiej próby, ciężkiego
najazdu, który zniszczył Ziemię Obiecaną. Sam Bóg zburzył mur otaczający
winnicę, jakby był agresorem, pozwalając, żeby wpadli do niej grabieżcy,
reprezentowani przez leśnego dzika, zwierzę, które było uważane za
gwałtowne i nieczyste, zgodnie ze starożytnymi zwyczajami. Do dzika
dołączyły inne dzikie bestie, symbol zgrai nieprzyjacielskiej, która
wszystko niszczy (por. w. 13-14).
4. Płynie więc do Boga mocne wołanie, aby na nowo stanął
w obronie pokrzywdzonych, przerywając swoje milczenie: "Powróć, o
Boże Zastępów! Wejrzyj z nieba, zobacz i nawiedź tę winorośl" (w.
15). Bóg będzie na nowo opiekunem latorośli tej winnicy, która była
poddana tak gwałtownym zawieruchom, wyrzucając tych wszystkich, którzy
chcieli ją wyciąć i spalić ogniem (por. w. 16-17).
W tym momencie Psalm otwiera się na nadzieję mesjańską.
W wierszu 18. znajdujemy następującą modlitwę: "Niech ręka Twoja
będzie nad mężem Twej prawicy, nad synem człowieczym, któregoś utwierdził
dla siebie". Myśl zwraca się może przede wszystkim do króla z rodu
Dawida, który z Pańską pomocą doprowadzi do odzyskania wolności.
Zawarta jest tu ufność w przyszłego Mesjasza, owego "syna człowieczego",
o którym będzie potem mówił prorok Daniel (por. Dn 7, 13-14) i które
to imię Jezus przyjmuje jako ulubiony tytuł na określenie swego dzieła
i swej mesjańskiej osoby. Ojcowie Kościoła będą zgodni we wskazywaniu
na winnicę, którą Psalm wymienia, jako na proroczą zapowiedź Chrystusa, "
prawdziwego krzewu winnego" (J 15, 1), oraz Kościoła.
5. Aby oblicze Pana zajaśniało na nowo, Izrael musi powrócić
do wierności i do zwracania się w modlitwie do Boga Zbawiciela. Wyraża
to Psalmista, gdy stwierdza: "Nie odstąpimy już więcej od Ciebie" (
Ps 80 [79], 19).
Psalm 80 [79] jest zatem pieśnią szczególnie naznaczoną
cierpieniem, ale również niezachwianą ufnością. Bóg zawsze jest gotów "
powrócić" do swego ludu, ale konieczne jest, aby Jego lud "powrócił"
do Niego w wierności. Jeżeli odwrócimy się od grzechu, Pan "odwróci"
swój zamiar karania: jest to mocne przekonanie Psalmisty, które odzywa
się także w naszych sercach, otwierając je na nadzieję.
Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach OSPPE
Pomóż w rozwoju naszego portalu