Reklama

Kazanie

A wy ?...

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Dzisiejszą Ewangelię słyszeliśmy także w uroczystość Apostołów Piotra i Pawła, 29 czerwca. Św. Paweł nie należał wtedy jeszcze do grona Apostołów, był zagorzałym faryzeuszem, obrońcą Prawa. Dziś czcimy tę samą ich posługę apostolską, chociaż klucze, o których mówi Pan Jezus, są przekazane Szymonowi-Piotrowi. Ale także i Paweł posługiwał się tymi kluczami, by otwierać niebo tym, którym głosił Chrystusa.
Głosicielom Ewangelii jest potrzebna mocna wiara w Chrystusa. Dlatego to Jego pytanie: "A wy za kogo Mnie uważacie?". Jest tu mocny akcent na zaimek "wy!". Ci, którzy uważali Pana Jezusa za Jana Chrzciciela, widzieli w Nim surowego ascetę i głosiciela pokuty. Wtedy idący za Nim powinni podejmować podobną drogę życia ­ ascetów-pustelników. A jeżeli widzą w Nim Eliasza ­ to jak ów wielki prorok powinni ze świętą żarliwością walczyć ze wszystkimi, którzy nie wierzą w jedynego, prawdziwego Boga. A kto widział w Panu Jezusie proroka, jak Jeremiasz, to Jego naśladowanie powinno się wyrażać w twardym głoszeniu prawdy o charakterze religijno-społecznym. Mimo tych różnych opinii o Panu Jezusie odpowiedź Piotra Apostoła, dana Panu Jezusowi w imieniu Dwunastu, jest bardzo jasna: "Ty jesteś Mesjaszem, Synem Boga żywego!". A jednak jest godny szczególnej uwagi fakt, że sam Pan Jezus nazywa siebie " Synem Człowieczym" ­ to znaczy, że uważa siebie za jednego z nas! Dlaczego Pan Jezus potwierdza wypowiedź Piotra, a równocześnie przykazuje uczniom, aby nikomu nie mówili, że On jest Mesjaszem. Kard. Joseph Ratzinger wyraził ten problem tak: "Jeżeli Jezus jest idealnym, doskonałym człowiekiem, w którym została urzeczywistniona w całej pełni ta idea człowieka, jaką miał Bóg, gdy go stwarzał, to nie może On być posłany jako niezwykły, ponadludzki wyjątek, w którym Bóg ukazuje nam ideał ­ kim my, ludzie, moglibyśmy być ­ bo wtedy Jego istnienie nie dotyczyłoby nas, zwyczajnych ludzi. A przecież Nowy Testament nazywa Pana Jezusa nie na darmo "Synem Człowieczym": "Ben Adam ­ Syn Adama!"". Dlatego Pan Jezus jest wzorem człowieczeństwa dla każdego człowieka. Stać się człowiekiem ­ jak Jezus ­ to znaczy naśladować Go.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wspomnienie Najświętszego Imienia Maryi

[ TEMATY ]

Matka Boża

Karol Porwich/Niedziela

Imię Maryi czcimy w Kościele w sposób szczególny, ponieważ należy ono do Matki Boga, Królowej nieba i ziemi, Matki miłosierdzia. Dzisiejsze wspomnienie - "imieniny" Matki Bożej - przypominają nam o przywilejach nadanych Maryi przez Boga i wszystkich łaskach, jakie otrzymaliśmy od Boga za Jej pośrednictwem i wstawiennictwem, wzywając Jej Imienia.

Zgodnie z wymogami Prawa mojżeszowego, w piętnaście dni po urodzeniu dziecięcia płci żeńskiej odbywał się obrzęd nadania mu imienia (Kpł 12, 5). Według podania Joachim i Anna wybrali dla swojej córki za wyraźnym wskazaniem Bożym imię Maryja. Jego brzmienie i znaczenie zmieniało się w różnych czasach. Po raz pierwszy spotykamy je w Księdze Wyjścia. Nosiła je siostra Mojżesza (Wj 6, 20; Lb 26, 59 itp.). W czasach Jezusa imię to było wśród niewiast bardzo popularne. Ewangelie i pisma apostolskie przytaczają oprócz Matki Chrystusa cztery Marie: Marię Kleofasową (Mt 27, 55-56; Mk 15, 40; J 19, 25), Marię Magdalenę (Łk 8, 2-3; 23, 49. 50), Marię, matkę św. Marka Ewangelisty (Dz 12, 12; 12, 25) i Marię, siostrę Łazarza (J 11, 1-2; Łk 10, 38). Imię to wymawiano różnie: Miriam, Mariam, Maria, Mariamme, Mariame itp. Imię to posiada również kilkadziesiąt znaczeń. Najczęściej wymienia się m.in. "Mój Pan jest wielki", "Pani" i "Gwiazda morza".
CZYTAJ DALEJ

Możemy być ślepi, choć mamy zdrowe oczy

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Adobe Stock

Rozważania do Ewangelii Łk 6, 39-42.

Piątek, 12 września. Dzień Powszedni albo wspomnienie Najświętszego Imienia Maryi.
CZYTAJ DALEJ

Jan Paweł II: to dzięki Jezusowi nie zrezygnowaliśmy z wolności

2025-09-12 18:40

[ TEMATY ]

św. Jan Paweł II

Vatican Media

W najgorszych okresach dziejów Polski Chrystus był dla nas natchnieniem i źródłem, ażeby nie rezygnować z wolności człowieka i z wolności narodu – powiedział Jan Paweł II w 1979 r., streszczając dla Polaków katechezę o teologii wyzwolenia. Pochodzący z ciemiężonej przez komunistyczny reżim Polski Papież skonfrontował historyczne doświadczenia Polski z opartą na marksistowskich założeniach teologią.

W lutym 1979 r. po powrocie ze swej pierwszej podróży apostolskiej do Meksyku Jan Paweł II na kilku audiencjach ogólnych dzielił się wrażeniami z udziału w III Konferencji Episkopatu Ameryki Łacińskiej w Puebla. 21 lutego podjął temat teologii wyzwolenia.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję