Kard. Cupich: zero obojętności wobec nadużyć seksualnych
„Patrząc na twarze ofiar nadużyć seksualnych wśród duchownych, patrzymy na cierpiącą twarz Jezusa” – powiedział kard. Blase Cupich podczas zorganizowanej w Rzymie konferencji na temat zapobiegania nadużyciom. Purpurat przypomniał, że Kościół ani na chwilę nie może stracić czujności i stać się obojętny wobec dramatu ofiar wykorzystywania.
Zdaniem metropolity Chicago biskupi i wszystkie osoby mające wpływ na zarządzanie w Kościele muszą uważać, by nie popaść w samozadowolenie, nie zacząć myśleć: zrobiłem już wystarczająco, dopełniłem formalności. „Musimy stawić czoła prawdzie i działać, przynosić uzdrowienie i sprawiedliwość cierpiącym ze strony duchownych” – powiedział kard. Cupich.
Zwracając się do ofiar, które zgłosiły przestępstwa seksualne popełnione przez księży, kard. Cupich podkreślił, że Kościół winien jest każdej z nich wielką wdzięczność. „Rzucając światło prawdy na zło, jakim jest seksualne wykorzystywanie nieletnich, wykazały się one ogromną odwagą. Jako Kościół, a zwłaszcza jako biskupi, którym sam Chrystus powierzył strzeżenie owczarni, nie wolno nam porzucić poszkodowanych” – powiedział metropolita Chicago. Zaznaczył, że dzieci byłyby bezpieczne, gdyby ci, którzy byli do tego powołani, szczególnie biskupi, wykonywali swoje zadania.
Kard. Blase Cupich został wybrany przez papieża na jednego z organizatorów watykańskiego szczytu w 2019 r. poświęconego zapobieganiu wykorzystywaniu seksualnemu nieletnich, który doprowadził do powstania nowych przepisów regulujących zwalczanie nadużyć w Kościele. Tegoroczna konferencja, w której wziął udział, zgromadziła w Rzymie przywódców kościelnych, profesjonalistów zajmujących się ochroną nieletnich i psychologów. Ze względu na obostrzenia związane z pandemią była ona wydarzeniem hybrydowym: złożyły się na nią prezentacje online, a całość zwieńczyło spotkanie w Rzymie na Papieskim Uniwersytecie Gregoriańskim. W konferencji udział wzięły 134 osoby z 30 krajów.
Usuwanie z urzędu biskupów, którzy błędnie reagowali na przypadki wykorzystywania seksualnego przez duchownych świadczy o tym, że normy ogłoszone przez Franciszka działają – uważa o. Adam Żak, koordynator ds. ochrony dzieci i młodzieży z ramienia Konferencji Episkopatu Polski i dyrektor Centrum Ochrony Dziecka przy Akademii „Ignatianum” w Krakowie. Skomentował on dla KAI trwający w Watykanie „szczyt” na temat ochrony małoletnich w Kościele przed wykorzystywaniem seksualnym.
Przypomniał, że od 2016 r. obowiązuje motu proprio Franciszka „Come una madre amorevole” (Jak miłująca matka), definiujące odpowiedzialność przełożonych kościelnych i ustanawiające procedury, w jaki sposób reagować na ich błędy, zaniedbania czy zaniechania. Zwrócił uwagę, że na watykańskim spotkaniu mocno podkreślana jest przejrzystość, jak również konieczność nie tylko przyjęcia odpowiedzialności, ale także „zdania sprawy z włodarstwa swego”. Obwarowanie tego regułami mogłoby się znaleźć w takim vademecum. Byłoby ono obowiązujące jako „pomoc w zachowaniu norm prawnych, które są jasno zdefiniowane i określają sposób postępowania” kościelnych przełożonych.
Kandyda, męczennica rzymska była żoną męczennika
Artemiusza, z którym miała córkę Paulinę, także
umęczoną za wiarę – jedna z pierwszych męczenniczek
chrześcijańskich w Rzymie
30 czerwca Kościół wspomina Pierwszych Męczenników Kościoła Rzymskiego. Ich odwaga w wyznawaniu wiary była naprawdę imponująca. Wielu z tych zwykłych ludzi, najczęściej skazywanych na wymyślne męki, to bezimienni bohaterowie, o których nie znajdziemy nawet wzmianek w pokrytych kurzem aktach cesarskich
W pierwszych wspólnotach chrześcijańskich w Rzymie męczennicy za wiarę cieszyli się ogromnym autorytetem, a nad ich symbolicznymi grobami czy miejscami pamięci wznoszono martyria, grobowce i bazyliki; tak było np. w przypadku Wawrzyńca, Sebastiana, Agnieszki i innych świętych.
Wysyłając swych uczniów na misje, Jezus daje im szczegółowe wskazania, jak powinni postępować. Właśnie w ramach tzw. Mowy Misyjnej pojawia się nakaz: „Gdy do jakiego domu wejdziecie, mówcie: Pokój temu domowi” (Łk 10,5). Jaką treść podsuwał Jezus pod pojęcie „pokoju”? Zapewne w Ewangelii pisanej po grecku dopatrywać się można tu nie tylko myśli judaistycznej, a więc środowiska życia Jezusa, ale także konotacji greckich, a może nawet rzymskich.
Eirene, grecka bogini pokoju, przedstawiana była z rogiem obfitości, z którego rozdawała swe bogactwa. W niektórych wyobrażeniach towarzyszy jej Pluton symbolizujący dobrobyt, a stąd już niedaleko do utożsamienia pokoju ze spokojem. Zgoła inaczej ów pokój widzieli mieszkańcy Brytanii. Tacyt, w biografii swojego teścia Gnejusza Juliusza Agrykoli, zarządcy Brytanii w latach 77-84 po Chr., zamieścił mowę Kalgakusa, brytyjskiego dowódcy. Mówca niezbyt pochlebnie wypowiada się o Rzymianach: „Grabieżcy świata, kiedy im wszystko pustoszącym ziemi nie stało, przeszukują morze; chciwi, jeżeli nieprzyjaciel jest zamożny, żądni sławy, jeżeli jest biedny; ani Wschód, ani Zachód nie zdołałby ich nasycić; jedyni wśród wszystkich ludzi tak bogactw, jak i niedostatków z równą pożądają namiętnością. Grabić, mordować, porywać nazywają fałszywym mianem panowania, a skoro pustynię uczynią – pokoju” (Tacyt, Żywot Juliusza Agrykoli).
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.