Reklama

Katechezy o psalmach i hymnach

Zwycięstwo Boga na końcu czasów

Niedziela Ogólnopolska 46/2002

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ps 98 [97], 1. 3. 5-6 - z Jutrzni na środę III tygodnia

Audiencja generalna, 6 listopada 2002 r.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

1. Psalm 98 [97], który przed chwilą proklamowaliśmy, należy do kategorii hymnów, jakie już poznaliśmy, analizując teksty Psałterza.
Jest to hymn do Pana - Króla wszechświata i historii (por. Ps 98 [97], 6). Nazywany jest on "pieśnią nową" (por. Ps 98 [97], 1), co w języku biblijnym oznacza pieśń doskonałą, pełną, uroczystą, której towarzyszy radosna muzyka. Mówi się tutaj nie tylko o śpiewie chóralnym, ale również o "wtórze cytry" (por. Ps 98 [97], 5), trąb i rogu (por. Ps 98 [97], 6) oraz o swego rodzaju oklaskach kosmosu (por. Ps 98 [97], 8).
W hymnie aż sześć razy wypowiadane jest imię Pana, wzywanego jako "nasz Bóg" (por. Ps 98 [97], 3). Bóg zatem ukazany jest w środku scenerii w całym swym majestacie, gdy dokonuje zbawienia historii i gdy nadchodzi, by "sądzić" świat i ludy (por. Ps 98 [97], 9). Hebrajskie słowo tłumaczone jako "sąd" oznacza również "rządzić": oczekuje się więc skutecznego działania Władcy całej ziemi, który przyniesie pokój i sprawiedliwość.

2. Psalm otwiera przypomnienie Bożej interwencji w dziejach Izraela (por. Ps 98 [97], 1-3). Pojęcia "prawica" i "święte ramię" odnoszą się do exodusu - wyjścia Egiptu z niewoli (por. Ps 98 [97], 1). Natomiast o przymierzu z narodem wybranym przypominają dwie Boskie doskonałości: "dobroć" i "wierność" (por. Ps 98 [97], 3).
Te znaki zbawienia stanowią świadectwo "na oczach narodów" na "wszystkich krańcach ziemi" (Ps 98 [97], 2. 3), ażeby całą ludzkość pociągał Bóg zbawca i aby otworzyła się ona na Jego słowo i zbawcze dzieło.

3. Przyjęcie zgotowane Panu, który wchodzi w historię, cechuje chóralne wysławianie Go w świątyniach: oprócz orkiestry i śpiewów (por. Ps 98 [97], 5-6) uczestniczy w tym również wszechświat, który stanowi swego rodzaju kosmiczną świątynię.
Czterech śpiewaków znajduje się w tym chórze chwały. Pierwszy - to morze ze swym szumem, który jest niczym basso continuo w tym ogromnym wychwalaniu (por. Ps 98 [97], 7). W jego ślady idą ziemia i świat cały (por. Ps 98 [97], 4. 7) z wszystkimi mieszkańcami zjednoczonymi w uroczystej harmonii. Trzecim wyobrażeniem są rzeki pojmowane jako ramiona morza, które zdają się swym rytmicznym biegiem klaskać w dłonie (por. Ps 98 [97], 8). Wreszcie - góry, które zdają się tańczyć z radości przed Panem, choć są stworzeniami największymi i imponującymi (por. Ps 98 [97], 8; Ps 28 [27], 6; Ps 114 [113A], 6).
Mamy więc wielki chór, którego jedynym celem jest wysławianie Pana, Króla i sprawiedliwego Sędziego. Zakończenie Psalmu, jak zauważyliśmy, ukazuje Boga, który "nadchodzi sądzić ziemię (...) sprawiedliwie i według słuszności" (por. Ps 98 [97], 9). Oto nasza wielka nadzieja i nasze wołanie: "Przyjdź królestwo Twoje!", królestwo pokoju, królestwo sprawiedliwości i pokoju, radości i harmonii przywróconej stworzeniu.

Reklama

4. W Psalmie przez nas analizowanym apostoł Paweł rozpoznał z głęboką radością zapowiedź dzieła Bożego w tajemnicy Chrystusa. Posłużył się wierszem 2., by wyrazić temat swego Listu do Rzymian: w Ewangelii "objawia się sprawiedliwość Boża" (por. Rz 1, 17) i "jawną się stała" (por. Rz 3, 21).
Interpretacja dokonana przez Pawła nadaje Psalmowi pełnię sensu. Odczytany w perspektywie Starego Testamentu, głosi on, że Bóg zbawia swój lud i że wszystkie narody, widząc to, pełne są podziwu. Natomiast w perspektywie chrześcijańskiej Bóg dokonuje zbawienia w Chrystusie, synu Izraela; wszystkie narody widzą to i są zaproszone do skorzystania z tego zbawienia, gdyż Ewangelia jest "mocą Bożą ku zbawieniu dla każdego wierzącego, najpierw dla Żyda, potem dla Greka", a więc poganina (Rz 1, 16). "Wszystkie krańce ziemi" nie tylko już "ujrzały zbawienie naszego Boga" (por. Ps 98 [97], 3), ale je otrzymały.

5. W tej perspektywie Orygenes, pisarz chrześcijański z III wieku, w tekście podjętym następnie przez św. Hieronima interpretuje "pieśń nową" tego Psalmu jako zapowiedź nowej celebracji chrześcijańskiej ukrzyżowanego Odkupiciela. Sięgnijmy zatem do jego komentarza, w którym przeplata się pieśń Psalmisty z orędziem ewangelicznym. "Pieśnią nową jest Syn Boży, który został ukrzyżowany - to ujęcie, którego jeszcze nie znano. Nowa rzeczywistość musi mieć pieśń nową: Śpiewajcie Panu pieśń nową. Ten, który wycierpiał mękę, w rzeczywistości jest człowiekiem; wy śpiewacie jednak Panu. Zniósł mękę jako człowiek, lecz zbawił jako Bóg". Orygenes mówi dalej: Chrystus "czynił cuda pośród Żydów: uzdrawiał paralityków, oczyszczał trędowatych, wskrzeszał zmarłych. Czynili to jednak również inni prorocy. Zamienił kilka chlebów w ogromną ilość i nakarmił niezliczoną rzeszę. Uczynił to jednak także Elizeusz. Cóż więc uczynił nowego, by zasłużyć na pieśń nową? Chcecie wiedzieć, co zrobił nowego? Bóg umarł jako człowiek, ażeby ludzie mieli życie; Syn Boży został ukrzyżowany, ażeby podnieść nas aż do nieba" (74 homilie na temat Księgi Psalmów, Mediolan 1993, ss. 309-310).

Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach OSPPE

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

#PodcastUmajony (odcinek 27.): Relacja z relacji

2024-05-26 20:55

[ TEMATY ]

Ks. Tomasz Podlewski

#PodcastUmajony

mat. prasowy

Co daje człowiekowi największe szczęście? Co nas najbardziej rani? Jak Maryja przeżywała relacje z ludźmi? I co na pewno warto zrobić z absolutnie każdą relacją? Zapraszamy na dwudziesty siódmy odcinek „Podcastu umajonego” ks. Tomasza Podlewskiego o maryjnym przeżywaniu relacji z ludźmi.

ZOBACZ CAŁY #PODCASTUMAJONY

CZYTAJ DALEJ

Haiti: zamordowano troje świeckich misjonarzy

2024-05-27 16:30

[ TEMATY ]

misje

Haiti

misjonarze

hollyfotolia

Małżeństwo młodych Amerykanów, którzy pomagali w sierocińcu na Haiti oraz dyrektor lokalnej chrześcijańskiej organizacji pozarządowej Missions in Haiti zostali zamordowani przez członków uzbrojonych band, którzy od miesięcy przejęli kontrolę nad tą karaibską wyspą. By postawić tamę przemocy i przywrócić bezpieczeństwo w kraju na Haiti dotrze wkrótce międzynarodowy kontyngent stabilizacyjny dowodzony przez Kenijczyków.

Tragedia rozegrała się 23 maja na oczach bliskich ofiar, którzy w chwili napadu rozmawiali z nimi dzięki wideo-połączeniu i śledzili przebieg wydarzeń aż do momentu, kiedy zbrodniarze przerwali połączenie. Zabite małżeństwo to Natalie i Davy Lloyd, 21 i 23 lata, córka i zięć republikańskiego deputowanego Bena Bakera. Trzecią ofiarą jest 45-letni Jude Montis, który kierował misją na wyspie. Amerykański deputowany poinformował o tragedii w mediach społecznościowych: „Moje serce rozdarte jest na tysiąc kawałków. Nigdy nie doświadczyłem takiego bólu. Są zjednoczeni w niebie. Proszę, módlcie się za naszą rodzinę, desperacko potrzebujemy teraz siły. Brak mi słów”. Do tragedii odniósł się były prezydent Stanów Zjednoczonych Donald Trump: „Niech Bóg błogosławi Davy’ego i Natalie. Cóż za tragedia! Haiti jest całkowicie poza kontrolą! Znajdźcie ich morderców”.

CZYTAJ DALEJ

Prezydent Andrzej Duda: nie wolno pozwolić, by wielkie inwestycje w Polsce zostały zatrzymane

2024-05-27 19:22

[ TEMATY ]

Prezydent Andrzej Duda

Konin

inwestycje

PAP/Tomasz Wojtasik

Nie wolno pozwolić, by wielkie inwestycje w Polsce zostały zatrzymane – podkreślił prezydent Andrzej Duda podczas spotkania z mieszkańcami Konina (woj. wielkopolskie). Zapowiedział walkę o budowę CPK, a także o zbudowanie elektrowni jądrowej w regionie.

Podczas spotkania z mieszkańcami prezydent podziękował za pracę samorządowcom, w szczególności za wykorzystanie środków płynących z Unii Europejskiej. Jak ocenił, to dzięki nim w Polsce powstały duże rozwiązania komunikacyjne. Jednocześnie dodał, że nie były to pieniądze, które Polska otrzymała „w prezencie”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję